Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Blir det inte så in i helvete kort att sitta med flatbar om man sätter så kort stam på den?
4cm kortare än en diverge evo som är "flatbaranpassad" och kommer med liknande längd på stammen.

Bilagor

• IMG_6956.jpeg
    IMG_6956.jpeg
    141.1 KB · Besök: 50
Att öka försäljningen och samtidigt gå med förlust brukar inte vara någon höjdarkombo, om man inte är en liten scale-up som precis som ska komma igång.

Själva verksamheten verkar fortfarande gå med vinst men som med så många andra företag så har räntekostnaderna skjutit i höjden. Sitter Canyon på stora lån kanske?

Sen är det väl ingen stor förlust i förhållande till omsättningen och de har tidigare gått med vinst. Så, visst är ju förlust sämre än vinst i någon allmän mening, men i sig säger väl inte de där siffrorna att konkurs är nära förestående.

Sen är det väl ingen stor förlust i förhållande till omsättningen och de har tidigare gått med vinst. Så, visst är ju förlust sämre än vinst i någon allmän mening, men i sig säger väl inte de där siffrorna att konkurs är nära förestående.

Nej är mer ett tecken på avmattning i branschen. De har tydligen ägare som vill satsa.

Saxat från Enduro magazines newsletter:

”Without revealing too much: the bike industry now sells almost 9 times more motorised bikes than analogue models. The focus has clearly shifted in favour of e-power. At the same time, quite a few companies speculated on another pandemic-like boom, but they were wrong.”

Detta ang varför EDR inte riktigt flög. Icke motoriserade cyklar är helt klart stendött. Cykelboomen är över och de få som säljs ska ha en motor. Jag, en stofil.

Saxat från Enduro magazines newsletter:

”Without revealing too much: the bike industry now sells almost 9 times more motorised bikes than analogue models. The focus has clearly shifted in favour of e-power. At the same time, quite a few companies speculated on another pandemic-like boom, but they were wrong.”

Detta ang varför EDR inte riktigt flög. Icke motoriserade cyklar är helt klart stendött. Cykelboomen är över och de få som säljs ska ha en motor. Jag, en stofil.

Jag läser att omsättningen av e-mtb var 9 gånger större än vanliga mtb i Tyskland (alone). Jag förstår inte varför de skriver "alone". Tyskland är ett rikt land och skulle tänka att det säljer fler e-mtb där än i de flesta andra länder.

Men 9 gånger större omsättning är en väldigt stor skillnad.

Jag inbillar mig att intresset för motorassisterad cykling är lägre bland de som ägnar sig åt motionscykling på lvg än bland de flesta andra grupper av cyklister vilket skulle kunna tala för att det kommer att vara ett område där cyklar med enbart muskeldrivning kommer att klara sig bäst.

De enda två fallen för lvg-motionärer där motorassistans skulle kunna vara önskat är för att få hjälp att hänga med andra cyklister och för att över huvud taget komma upp för backar som annars är för tuffa. För den första delen kräver det dock, i alla fall med max 25 km/h-assistansen, att det handlar om cykling uppför. För andra andelen känns det för mig så nischat att det knappt behöver beaktas.

Globalt har jag svårt att tro på det, men pratar vi Tyskland kan jag mycket väl tänka mig att omsättningen är 9x större på e-mtb. Gissar att det inte är entusiastsegmentet som står för den stora volymen här. Noterade i somras att det är väldigt vanligt med heldämpad e-mtb både för vanlig stadscykling och hängande bak på husbilen. Om Oma und Opa plötsligt kan tänka sig att betala €4000 för en elcykel istället för €400 som de betalade för den förra så lär det märkas.

Globalt har jag svårt att tro på det, men pratar vi Tyskland kan jag mycket väl tänka mig att omsättningen är 9x större på e-mtb. Gissar att det inte är entusiastsegmentet som står för den stora volymen här. Noterade i somras att det är väldigt vanligt med heldämpad e-mtb både för vanlig stadscykling och hängande bak på husbilen. Om Oma und Opa plötsligt kan tänka sig att betala €4000 för en elcykel istället för €400 som de betalade för den förra så lär det märkas.
Dom köper max en var under livslängden sin också...

2022 såldes 931 600 MTB i Tyskland varav 836 000 eMTB.
Antagligen blir 2023 första året där det säljs fler elcyklar än "vanliga" cyklar.

517cca46-1921-4dfc-be57-155cd38d5146_w1600_r1.778_fpx25.31_fpy45.webp

Det blir intressant att följa marknaden över tid. Elcyklarna är fortfarande i en tillväxtfas och många är nyfikna och vill testa. Frågan är vad nästa cykel blir.
Själv hatade jag elcykel när jag hade en och kommer sannolikt aldrig köpa en igen, men jag är å andra sidan inte nödvändigtvis representativ...

Jag tror att utvecklingen, så som graferna ovan indikerar redan sker, kommer att vara olika för olika segment.

Jag gissar att många som cyklar i skogen tycker att det tekniska är en hyggligt viktig del och då gör elassistansen nytta på flera sätt. Dels orkar man mer, både att man t.ex. kan ta sig uppför backar där benen inte orkade tidigare och att man med lite hjälp här och var, kanske ffa vid hög belastning, sparar benen och kan vara ute längre. En högre fart i vissa passager kan ju också innebära en större utmaning vilket kanske tilltalar.

Jag gissar att det kommer att finnas kvar människor som finner en glädje i att ta sig fram för egen maskin i skogen och inte vill ha el-assistans. I tävlingssammanhang kommer ju säkert icke-elassisterat att finnas kvar i alla fall ett skapligt tag. Elassistant påverkar ju taktik och upplägg en hel del där. Om muskeldriven skogscykling på sikt blir en liten nisch kommer det väl rimligen att finnas ett tryck från tillverkare att tävlingarna ska bedrivas på den typ av cyklar de kan sälja mkt av, d.v.s. elassisterade.

För pendlingscykling där transporten är det centrala finns det de som vill komma fram utan att bli svettiga och då hjälper elassistans. För andra som tänker sig att duscha kan det istället vara att det går fortare som är lockande.

På lvg tror jag som jag nämnde ovan att elassistans kommer att ha svårare att slå igenom, i synnerhet så länge 25 km/h-begränsningen finns. Det man med en elmotor skulle få vore hjälp uppför backar där farten går ner under 25 km/h. Då någon sorts motionärsstandard är 30 km/h i snitt på en runda, i alla fall i terräng som inte är för kuperad, skulle den vara inaktiv en relativt stor del av tiden och om något vara negativ för prestandan. Skulle 25 km/h-gränsen skjutas uppåt försvagas förstås det argumentet. Å andra sidan, blir det egentligen roligare att motionscykla lvg om man håller 50 km/h i stället för 30 km/h om ansträngningen är densamma? Jag tycker snarare att det känns som en nackdel. Risken för olyckor bör öka med ökad fart och skadorna till följd av en olycka bör också öka med ökad fart.

2022 såldes 931 600 MTB i Tyskland varav 836 000 eMTB.
Antagligen blir 2023 första året där det säljs fler elcyklar än "vanliga" cyklar.

517cca46-1921-4dfc-be57-155cd38d5146_w1600_r1.778_fpx25.31_fpy45.webp

Frågan är dock hur manga av denna e-MTB körs på stigar. Om man är en cool tysk, som många (tror dom) är, kör man en Fully till butiken. Om man är icke-cool så kör man en Trekkingrad. Som man kan ser säljs 20x färre Hollandrad än MTB, som är vanligaste citycykel i Nederländerna och kanske också i Sverige. Jag gissar att de flesta coola tyskar som cyklar Fullt till butiken har bytt till e-MTB.

eftersom mtb i praktiken håller på att förbjudas utom på sanktionerade stigar i tyskland lär saker komma att ändra sig efter e-boomen som nu tycks pågå?

en elegans i förslaget som nu diskuteras där nere är att det skall bli förbjudet för koomot och andra att visa 'nya' stigar.

sen är ju alpcykling en stor grej i södra delarna, och då ser man det väl som bra att ha med sin egen 'lift'? populärt vad jag uppfattat även i italien.

Frågan är dock hur manga av denna e-MTB körs på stigar. Om man är en cool tysk, som många (tror dom) är, kör man en Fully till butiken. Om man är icke-cool så kör man en Trekkingrad. Som man kan ser säljs 20x färre Hollandrad än MTB, som är vanligaste citycykel i Nederländerna och kanske också i Sverige. Jag gissar att de flesta coola tyskar som cyklar Fullt till butiken har bytt till e-MTB.
Jag bor nära en camping, många pensionerade husbilsägare som kommer med sina elektriska fullgungscyklar på cykelbanan i turistdress, knappast att de är på väg ut för att köra berms och drops snarare shoppa på ica eller ta en runda runt stan. Lite som att ingen behövde SUV:ar i stan men ändå är 90% av bilarna just sådana.

Jag bor nära en camping, många pensionerade husbilsägare som kommer med sina elektriska fullgungscyklar på cykelbanan i turistdress, knappast att de är på väg ut för att köra berms och drops snarare shoppa på ica eller ta en runda runt stan. Lite som att ingen behövde SUV:ar i stan men ändå är 90% av bilarna just sådana.
Om man råkar bli lite full på semestern och inte ser potthålen i vägen så kan det vara bra med fulldämpat på handelsturen.

Rating agency Fitch downgrades Accell Group
Credit rating level junk for well-known bike brands

Lapierre and Raleigh parent company said to have 'unsustainable' finances

FitchRatings.com

Accell Group Brands​

• Ghost Bikes (GER)
  • Winora (GER)
  • Haibike (GER)
  • XLC (GER)
  • E.Wiener BikeParts (GER)
  • Batavus (GER)
  • Tunturi (FIN)
  • Nishiki (FIN)
  • Lapierre (FRA)
  • Raleigh (GBR)
  • Atala (ITA)
  • Carraro (ITA)
  • Babboe (NL)
  • Loekie (NL)
  • Sparta (NL)
  • Koga (NL)
  • Van Nicholas (NL)
  • Carqon (NL)
Wow, verkligen på randen till bankrutt då. Vi får väl se om KKR (en amerikansk investment bank) har lust att pumpa in mer pengar.

Ska bli intressant att se hur det gått för Pon Holdings som bla äger Santa Cruz. De hade all time high förra året mycket pg satsning på elfordon. Undrar om de också krisar eller om de klarat sig bättre.

Orange är för mig ett sån't där obskyrt märke. De nämns ofta i brittisk press men jag har aldrig sett ngn någonsin till (stor) skillnad från Nukeproof, Vitus e t c.

Brexit har nog inte gjort det speciellt lätt för ett så udda varumärke som Orange.

Orange är för mig ett sån't där obskyrt märke. De nämns ofta i brittisk press men jag har aldrig sett ngn någonsin till (stor) skillnad från Nukeproof, Vitus e t c.

Brexit har nog inte gjort det speciellt lätt för ett så udda varumärke som Orange.
Jag vet inte vad de haft för planer att gå vidare tekniskt men kan ju vara så enkelt att de inte kommer längre med den konstruktionen. Jag har inte klart för mig vad den hade för fördelar men alla andra märken har mycket bättre linkage idag. T.o.m stålcyklarna försöker få till någon lite länk

Jag vet inte vad de haft för planer att gå vidare tekniskt men kan ju vara så enkelt att de inte kommer längre med den konstruktionen. Jag har inte klart för mig vad den hade för fördelar men alla andra märken har mycket bättre linkage idag. T.o.m stålcyklarna försöker få till någon lite länk
Tycker dom ser alldeles för udda ut för att i varje fall jag skulle sukta efter en, speciellt med tanke på att de inte är speciellt billiga heller. Vad är andrahandsvärdet i en sån cykel?

Kollade lite, fanns faktiskt 3 återförsäljare i Sverige. Fjälläventyr i Dalarna, Amplify Foto (WTF?) i Kungälv samt Art-V i Gbg som jag vet främst säljer snofsiga räsercyklar. Så gissningvis ingen miljonomsättning direkt i Sverige.

Tycker dom ser alldeles för udda ut för att i varje fall jag skulle sukta efter en, speciellt med tanke på att de inte är speciellt billiga heller. Vad är andrahandsvärdet i en sån cykel?

Kollade lite, fanns faktiskt 3 återförsäljare i Sverige. Fjälläventyr i Dalarna, Amplify Foto (WTF?) i Kungälv samt Art-V i Gbg som jag vet främst säljer snofsiga räsercyklar. Så gissningvis ingen miljonomsättning direkt i Sverige.
Smart sätt att cykla gratis = bli ÅF?

Udda utseende och konstruktion är väl en selling point men tänker bara att single pivot halkat efter år för år.
Om jag skulle prova sp så hade det blivit på en stålram

Vilka tror vi står på tur nu? Bird? Orbea?

Känns som det är överetablering bland speciellt stora märken med mycket overhead.

Vilka tror vi står på tur nu? Bird? Orbea?

Känns som det är överetablering bland speciellt stora märken med mycket overhead.
Blir sjukt opraktiskt för mitt cykelstall om Bird går under.
Känns som att dom har väldigt marginell marknad utanför UK sedan brexit slog igenom, vet inte om det är en bra eller dålig sak.

Tillbaka
Topp