[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Min hybrid är inte så trevlig i bromspedalen när det är väldigt halt. Först bromsar den med regenerering vilket klart inte fungerar alls sen hugger den när den går över till skivorna och ABSen går in.

Samma när den går från el till bensin. Det är sömlöst annars.
Jag var ute och roade mig i förrgår och vid två tillfällen tog vinden tag i bilen så att den gled helt i sidled. Så halt behöver det vara, vanlig halka märks det inte i.

Hittade mina pjäxor där när jag packade för isaberg för två år sen. I julas när pjäxorna skulle packas låg där en extra 11s lina....

Min hybrid är inte så trevlig i bromspedalen när det är väldigt halt. Först bromsar den med regenerering vilket klart inte fungerar alls sen hugger den när den går över till skivorna och ABSen går in.

Samma när den går från el till bensin. Det är sömlöst annars.
Jag var ute och roade mig i förrgår och vid två tillfällen tog vinden tag i bilen så att den gled helt i sidled. Så halt behöver det vara, vanlig halka märks det inte i.

Tjena!

Vad har du för däck om den glider i sidled vid vind?

Sitter helst i kortärmad tröja vid bilkörning. Dock med overall i bagaget.

Hur gör man om man tröttnar och lämnar bilen vid tillfälle som ovan. Lämnar nyckeln i tändningslåset?

Samtliga Volvo, Saab och VAG som jag haft har då startat värmaren automatiskt.
Hur märker du det?, de bilar jag haft har bränslevärmarens avgasutsläpp vid höger framhjul. Har du kollat att det kommer nått där? Volvo verkar ha autostart, lär vara sämre med moderna bilar med start/stopp funktion i stadstrafik

Hur märker du det?, de bilar jag haft har bränslevärmarens avgasutsläpp vid höger framhjul. Har du kollat att det kommer nått där? Volvo verkar ha autostart, lär vara sämre med moderna bilar med start/stopp funktion i stadstrafik

Tjena!

Jag har arbetat med bilar till och från sen 2015 och då gått under ett antal 1000 under vintern. Det ryker knappt nånting om en värmare när den startar, och de flesta värmare hörs knappt alls. Men man känner luftflödet och känner doften.

Tar ca 1 mil körning innan motorn är uppe i temp. (-10C)

Och det går fortare med värmaren på, svårt att förstå?
Anledningen till att t.ex. Volvo har värmare som standard (men inte tidsstyrning) är just för att få ner utsläppen.

Tjena!

Jag har arbetat med bilar till och från sen 2015 och då gått under ett antal 1000 under vintern. Det ryker knappt nånting om en värmare när den startar, och de flesta värmare hörs knappt alls. Men man känner luftflödet och känner doften.
Och jag känner inget värmeflöde från avgasröret vid framhjulet: Ingen autostart på nå av bilarna.
Ni måste bockat i det i nån inställning nånstans.
Och det går fortare med värmaren på, svårt att förstå?
Anledningen till att t.ex. Volvo har värmare som standard (men inte tidsstyrning) är just för att få ner utsläppen.
Och?, att bilen blir snabbare varm är ju klart, men att det skulle vara bättre miljömässigt att orenade avgaser går ut är inte självklart.

Nån som hört talas om trafik i tätort, där ~1 mil kan ta avsevärd tid och motorn inte går vid konstant last? Min bil blir inte varm förrän efter ca 40 minuter när det är -10 (provade igår senast).

Det borde ju rimligtvis göra mindre skillnad när bilen inte rullar framåt än om man kör på en landsväg i 90.
Ja, jag tror mer det handlar om att belastningen är låg och intermittent. Det finns liksom inte så mycket värme att kyla bort förrän efter en bra stund.
Hur som helst är det omöjligt att köra i annat än vinterkläder i bilen ifråga på grund av detta. Och motorn hade nog mått avsevärt bättre med förvärmning.

Och jag känner inget värmeflöde från avgasröret vid framhjulet: Ingen autostart på nå av bilarna.
Ni måste bockat i det i nån inställning nånstans.

Och?, att bilen blir snabbare varm är ju klart, men att det skulle vara bättre miljömässigt att orenade avgaser går ut är inte självklart.

Tjena!

Vi? Som jag skrev, jag arbetar med bilar. Tror du alla mina kunder bockat i det?

Avgaserna som kommer ur ur en värmare är väldigt rena.

Tjena!

Vi? Som jag skrev, jag arbetar med bilar. Tror du alla mina kunder bockat i det?

Avgaserna som kommer ur ur en värmare är väldigt rena.
Ja, låter ju till o med farligt: parkera på hösten med löv och om då värmaren startar själv så kan det ju brinna. Till o med MB's manual varnar för det.

Bilagor

• Screenshot_20240105_130127_Mercedes me.jpg
    Screenshot_20240105_130127_Mercedes me.jpg
    106.3 KB · Besök: 39
Ja det har kommit avgaser från värmaren.

Många nya har istället ett elelement som hjälper till att få värme i kupén men det hjälper ju inte motortempen. Skulle nästan vilja påstå att samtliga moderna dieselbilar som kommer upp i drifttemp vintertid kör dieselvärmaren. A4:an jag hade som inte hade dieselvärmare kom aldrig upp i mer än ca 75grader om det var kallare än -20 medans mina övriga dieselbilar med dieselvärmare fort kom upp i 90 grader även om det var ordentligt kallt ute.

Dieselmotor och bensinmotor ger ungefär lika mycket spillvärme, de få % som skiljer i verkningsgrad är inte förklaringen till att dieselbilar har sämre värme. Men spillvärmen hamnar på olika ställen. Det beror på att de fungerar helt olika, på en bensinmotor stryper man luftinflödet för att reglera effekten men på en diesel är luftflödet hela tiden fullt öppet och man reglerar med insprutningen. Det gör att dieseln har mycket större spolförluster, värmen åker ut med avgaserna. Spillvärmen i en bensinare stannar i motorn på ett annat sätt.

Bra påpekande. Men iaf på lite äldre bilar skiljer väl allt verkningsgraden rätt mycket också? Iaf "medelverkningsgraden" vid normal körning. Diesel är mycket bättre på låglast.

Ja det har kommit avgaser från värmaren.

Många nya har istället ett elelement som hjälper till att få värme i kupén men det hjälper ju inte motortempen. Skulle nästan vilja påstå att samtliga moderna dieselbilar som kommer upp i drifttemp vintertid kör dieselvärmaren. A4:an jag hade som inte hade dieselvärmare kom aldrig upp i mer än ca 75grader om det var kallare än -20 medans mina övriga dieselbilar med dieselvärmare fort kom upp i 90 grader även om det var ordentligt kallt ute.
Ok, jag har helt enkelt haft tur. Min värmare har inte autostartat. Verkar vara vissa fabrikat som har detta.

Ok, jag har helt enkelt haft tur. Min värmare har inte autostartat. Verkar vara vissa fabrikat som har detta.

Ja jag tror att dom flesta bilar utvecklade för vårat nordiska klimat har autostart medans många asiatiska och amerikanska modeller saknar detta.

Sen vet jag att vissa VAG har ändrat så bränslevärmaren bara värmer kupén nu istället för motorn. Det går dock att programmera om så att den värmer även motorn.

Ja, låter ju till o med farligt: parkera på hösten med löv och om då värmaren startar själv så kan det ju brinna. Till o med MB's manual varnar för det.

Tjena!

Värmaren startar sig själv när du startar motorn, inte annars, förutom om man fjärrstartar den eller har den på timer.
Så det är inte ett problem om du parkerar ovanför en lövhög.

Om man kör över lövhögar?

Tjena!

Lika stor riska att sätta fyr på dom med en varm katalysator t.ex.
Mercedes skriver det där pga rättshaverister i USA. Risken är ganska lite skulle jag säga. Stod med ansiktet under en värmare, som var igång, för 20 minuter sen och den utstrålade inte direkt någon farlig värme.

För några (40?) år sedan fanns det någon sorts gardin att dra ner framför kylaren på vissa bilar. Vet inte om den var automatisk, fjärrstyrd eller helt manuell.

Edit: Tydligen fjärrstyrd.
Haha, minns det där på en släktings duett och jag är rädd att den bilen är 65 år gammal nu... Så regeln om att dubbla ens första gissning om hur länge sen nåt var funkar inte riktigt här men nästan :)

Tjena!

Lika stor riska att sätta fyr på dom med en varm katalysator t.ex.
Mercedes skriver det där pga rättshaverister i USA. Risken är ganska lite skulle jag säga. Stod med ansiktet under en värmare, som var igång, för 20 minuter sen och den utstrålade inte direkt någon farlig värme.

Ja, på de jag har sett är själva brännkammaren omsluten av plast (isolerad?) och sen är väl idén att det ska förmedla värmen in i systemet, inte ut i avgaserna.

När jag hade båt hade vi en dieselvärmare och båten brann inte upp ?

Så jag håller med om låg risk och rättshaverister ?

MB har en annan bedömning. Vore intressant och se vilka som infört denna för mig onödiga "autostart" funktion?

Tjena!

Alla europeiska så vitt jag vet. Även KIA/Hyundai.
Varför anser du att den är onödig när den är bättre för både motor och miljö?
Inte MB, GLB/GLC eller bussen iallafall.Dessa har värmare men inte autostart. Samma gäller Seat alhambra så stämmer inte att alla europiska har det. Att det är bra för vissa, ok, men inte för alla. Om man kör i stan med start o stopp igång lär värmaren ta stryk.

Och bra för miljön?
Nja

Senast ändrad:
På temat värmare så kunde Försvarets MB Sprinters vi hade i lumpen inte hålla arbetstemperatur i landsvägsfart utan värmaren igång på vintern. Stängde man av värmaren började nålen sjunka omgående.

Inte MB, GLB/GLC eller bussen iallafall.Dessa har värmare men inte autostart. Samma gäller Seat alhambra så stämmer inte att alla europiska har det. Att det är bra för vissa, ok, men inte för alla. Om man kör i stan med start o stopp igång lär värmaren ta stryk.

Och bra för miljön?
Nja

Tjena!

Värmaren stänger inte av och på om man använder start/stop funktionen i bilen. Den lilla stunden så håller den sig igång.

När jag hade en C-Klass på lån så startade den av sig själv iallafall. På Vito så går dom också igång av sig själva och är inte helt smidiga att stänga av på vissa årsmodeller.
Men det verkar faktiskt som att MB har vissa motorer där den inte värmer motorn, det är alltså bara en kupevärmare, och då finns det ingen anledning till att den ska gå igång av sig själv såklart.

Verkar som nyare mb saknar denna funktion så hittills verkar det vara helt random vilka bilar som har detta.

Inget är givet när man bara haft bil i två månader. ? Nu när du säger det är det ganska självklart, men då förstår jag inte riktigt vad spjäll för kylaren ska vara bra för.
Öppningen i fronten (framför kylaren) är det stället som släpper in kall luft till hela motorrummet.

Det är tydliga anvisningar i manualen. Värmaren slås på manuellt, inte automatiskt. Jag heller aldrig stött på en bil där dieselvärmaren körs automatiskt, vore ju en katastrof för utsläppskraven.
den automatiska värmaren är som sagt branschens standard när det gäller dieselbilar som säljs i sverige. stort flertal av dessa bilar har den. enstaka undantag med manuell knapp finns, frugans verso är ett sådant exempel. och din alhambra?

ägarna vet knappast om värmarens existens i de fall den är automatisk, endast om man skall koppla ihop den med cirkulationspump och kupefläkt uppstår då ett gränssnitt mot användaren.

avgaserna från värmaren ingår inte i utsläppskraven, men kan säkert i vissa fall vara en förutsättning för att förbränningsmotorn skall klara dem.

kritik har framförts att avgaserna från värmaren har frikort på det här viset. de luktar iaf inte något vidare. värmarna vi pratar om hörs knappast mer än bränslepumpen, men det finns ju kraftigare modeller.

Ja, jag tror mer det handlar om att belastningen är låg och intermittent. Det finns liksom inte så mycket värme att kyla bort förrän efter en bra stund.
Hur som helst är det omöjligt att köra i annat än vinterkläder i bilen ifråga på grund av detta. Och motorn hade nog mått avsevärt bättre med förvärmning.
det kan hända att din termostat till kylaren kärvar och inte stänger ordentligt. ganska vanligt fel..

Jag hittade ett inlägg på reddit om en som testat Tesla camping mode, med just tanke på snökaos och bilköer.

Vid - 9 ute och 21 inne drog bilen 2% per timme. I tråden rapporterar flera om lägre förbrukning.

Nu på radion intervjuade de en fossilbilist som sa att de insnöade med elbil på E22 inte kunde ha bilen igång, vilket är snömos.

Med ovanstående siffror bör ju 50% batteri räcka uppåt 25 timmar.

Edit räknefel ?

här är en artikel i frågan. ny teknik är dock inte den vassaste kniven i lådan, och man har i sitt räkneexempel på ett värmebehov av 3-4 kW missat att en vettig elbil idag är utrustad med värmepump.
.

Tillbaka
Topp