[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tjena!

En gång rasade kupefläkten på en S70, då blir det fort kallt i bilen.
Golf i snöstorm resulterade i att friskluftsintaget snöade igen, då blir det immigt rätt fort.
V50, kondensorn till AC dog på semesterresa, inte så farligt varmt så det gick att uthärda
V70, ac-kompressorn packade ihop. +30 grader ute. Fick stanna nio gånger på 35 mil för att andas och fylla på vattenflaskorna.
Allt detta har jag råkat ut för. S70n var tio år, V50 var tre år drygt och V70n fyra år. Golfen hade ju inte så mycket åldern att göra.
Så inga direkt lastgamla bilar heller. Iaf inte V50 och V70.

Inget säger att det dussintalet hade problem med kupevärmen, kan ju varit helt andra problem också. Ställer mig skeptisk till den artikeln överlag.
Tydligen en hel del Teslaägare som skrivit i diverse fb-grupper och på Teslaforumet de senaste dagarna att de drabbats av just det problemet nu i kylan, så, jo, jag tror nog att det ligger en hel del i artikeln. Kompressorn i värmepumpen som havererar.

Vore det inte enklare att hoppa in på Biltema och köpa en 12v kupévärmare? Men har aldrig ägt en bil så vet ju inte :)

I teslan lär det ju ta en del räckvidd men lättare än att hyra en bil?

Vore det inte enklare att hoppa in på Biltema och köpa en 12v kupévärmare?
Den för 12V som Biltema säljer är på endast 130W, vilket är ~10% av en 220V kupévärmare,
den kanske räcker till för att hålla rutan imfri?
Dessutom är den slutsåld hos Biltema i Mora

Den för 12V som Biltema säljer är på endast 130W, vilket är ~10% av en 220V kupévärmare,
den kanske räcker till för att hålla rutan imfri?
Dessutom är den slutsåld hos Biltema i Mora
Hade en motsvarande i min 1965 års Volvo 544 för att hålla bakrutan imfri. Fungerade halvbra...

Tjena!

En gång rasade kupefläkten på en S70, då blir det fort kallt i bilen.
Golf i snöstorm resulterade i att friskluftsintaget snöade igen, då blir det immigt rätt fort.
V50, kondensorn till AC dog på semesterresa, inte så farligt varmt så det gick att uthärda
V70, ac-kompressorn packade ihop. +30 grader ute. Fick stanna nio gånger på 35 mil för att andas och fylla på vattenflaskorna.
Allt detta har jag råkat ut för. S70n var tio år, V50 var tre år drygt och V70n fyra år. Golfen hade ju inte så mycket åldern att göra.
Så inga direkt lastgamla bilar heller. Iaf inte V50 och V70.

Inget säger att det dussintalet hade problem med kupevärmen, kan ju varit helt andra problem också. Ställer mig skeptisk till den artikeln överlag.

Det är inte så kul att skriva om alla fossilbilar som står utanför verkstäderna, det är så vanligt.

Jag har haft elbil i tre och ett halvt år. Jag tror/tycker inte på något sätt att elbil är den perfekta felfria bilen. Jag hade ett haveri på min förra elbil efter bara någon månad när ombordladdaren dog, detta sammanföll med logistikproblemen under covid, så jag fick ett stillestånd på tre månader.

Det jag har problem med är att problem med elbilar lyfts i media och diskussioner, på ett sätt som samma problem med fossilbilar inte lyfts fram. Och många problem som ofta beskrivs i media och när man pratar med fossilburna kollegor och vänner, upplevs sällan som ett problem av de som kört elbil ett tag.
Ja, räckvidden på en elbil är kortare än på en fossilbilar, speciellt på vintern, men ingen elbilsägare jag har pratat med ser det som ett stort problem, (men tidningarna hittar alltid någon som gråter över att bilen bara gick x antal mil, och på något sätt lyckades den personen bara att köra hälften så många mil som de flesta andra med samma bil) men visst, de flesta vill väl ha längre räckvidd. Laddtiden på moderna elbilar börjar också vara så korta att åtminstone jag har svårt att se det som ett problem, min senaste resa från fjällen, 60 mil, krävde två stopp på sammanlagt ca 30-40 minuter. 30 av dessa minuter satt jag på MAX och åt burgare, det hade jag gjort även med bensin i tanken. Och att det blev två stopp berodde på att E4 var stängd söder om Tönnebro så det blev en oplanerad omväg, men det funkade det med.

Bägge typerna av bilar har sina för och nackdelar, personligen tycker jag att elbilen passar mig bättre och jag hoppas att jag aldrig behöver köpa en fossil dito igen.

Det är inte så kul att skriva om alla fossilbilar som står utanför verkstäderna, det är så vanligt.
Nu är det ju inte fossilbil vs elbil det handlar om, utan det verkar framförallt vara Tesla som drabbas av havererade värmepumpar, och framförallt när de behövs som allra mest (i sträng kyla, dvs det kan potentiellt bli livsfarligt). Dessutom tar ju artikeln även upp kundservice-upplevelsen hos Tesla, så det är ju högst relevanta saker att skriva om speciellt som väl Tesla hade en av Sveriges mest sålda bilmodeller 2023.

Nu är det ju inte fossilbil vs elbil det handlar om, utan det verkar framförallt vara Tesla som drabbas av havererade värmepumpar, och framförallt när de behövs som allra mest (i sträng kyla, dvs det kan potentiellt bli livsfarligt). Dessutom tar ju artikeln även upp kundservice-upplevelsen hos Tesla, så det är ju högst relevanta saker att skriva om speciellt som väl Tesla hade en av Sveriges mest sålda bilmodeller 2023.

Livsfarligt att värmen i bilen försvinner?

Kanske inte i Skåne, men här i Norrland kan det bli 30-40 minusgrader (som det varit senaste dagarna och då dessa haverier skett), och då är det inte så roligt, framförallt inte om nåt ytterligare händer så att du inte kan köra vidare.

Om man bor i Norrland och termometern visar -40 så kör man förhoppningsvis inte iväg med bara skjorta och lågskor. Är man inte beredd på ett haveri är det inte synd om en.

Om man bor i Norrland och termometern visar -40 så kör man förhoppningsvis inte iväg med bara skjorta och lågskor. Är man inte beredd på ett haveri är det inte synd om en.
De som bor här gör det nog inte, men turisterna söderifrån kan det nog vara lite si och så med.
Men men, om du inte tycker att det är nåt problem att värmepumpen lägger av när det är 30 minusgrader så är det helt ok. Jag tycker dock det är bra att media upplyser om det eftersom jag gärna slipper den upplevelsen.

Jag har svurit mycket över Teslan men varje gång jag blir irriterad så påminner jag mig själv om att jag sparar väldigt mycket pengar på att köra den jämfört med tidigare Volvo-diesel. Så när folk frågar hur den går svara jag alltid: ”Den går billigt” ?

Jag har svurit mycket över Teslan men varje gång jag blir irriterad så påminner jag mig själv om att jag sparar väldigt mycket pengar på att köra den jämfört med tidigare Volvo-diesel. Så när folk frågar hur den går svara jag alltid: ”Den går billigt” ?
Vad kostar milen?, med alles inräknat?, vad kostade milen på gamla bilen?
Dvs med värdeminskning, skatt, försäkring etc.
Svårt att se att det blir billigare att köpa en ny bil vs behålla gamla.

De som bor här gör det nog inte, men turisterna söderifrån kan det nog vara lite si och så med.
Men men, om du inte tycker att det är nåt problem att värmepumpen lägger av när det är 30 minusgrader så är det helt ok. Jag tycker dock det är bra att media upplyser om det eftersom jag gärna slipper den upplevelsen.

Tjena!

Då kan väl media upplysa om alla fel som gör att bilar blir stillastående? Motorer som havererar, växellådsras m.m. Eller som jag skrev innan, tre gånger har jag råkat ut för fel på bilen som gjort att ac/värme inte fungerat.
Räcker ju med att någon får en punka på en Tesla så ska ju tidningen skriva om det. Börjar bli ett skämt.

Tydligen en hel del Teslaägare som skrivit i diverse fb-grupper och på Teslaforumet de senaste dagarna att de drabbats av just det problemet nu i kylan, så, jo, jag tror nog att det ligger en hel del i artikeln. Kompressorn i värmepumpen som havererar.
Jag har två kompisar med MY och båda har fått haveri på värmen i december. Men det löstes väl rätt snabbt trots strejk.

Tjena!

Då kan väl media upplysa om alla fel som gör att bilar blir stillastående? Motorer som havererar, växellådsras m.m. Eller som jag skrev innan, tre gånger har jag råkat ut för fel på bilen som gjort att ac/värme inte fungerat.
Räcker ju med att någon får en punka på en Tesla så ska ju tidningen skriva om det. Börjar bli ett skämt.
Det gör de ju. Är det speciella fel som upprepat drabbar ett visst märke eller modell brukar det skrivas om det.

Att jag länkade denna artikel är just för att jag läst på flera andra ställen att många Teslaägare drabbats av just detta fel nu i kylan, när dessutom hyrbilsfirman explicit nämner att de hjälpt ett flertal Teslaägare bara denna helg är det i mina ögon relevant att reagera på.

Helt otroligt att det ska bli sånt liv om det. Vad är det frågan om? Är folk rädda för andrahandsvärdet på sina Teslor eller varför blir det alltid sånt liv så fort minsta kritik eller negativt skrivs om just det bilmärket?

Vad kostar milen?, med alles inräknat?, vad kostade milen på gamla bilen?
Dvs med värdeminskning, skatt, försäkring etc.
Svårt att se att det blir billigare att köpa en ny bil vs behålla gamla.

Man kanske inte vill behålla samma bil i 50 år? Man får jämföra mot att köpa en ny likadan som den gamla.

Igår körde jag en fossilbil, jag skulle bara åka och handla, men var tvungen att åka och tanka ?.

Nån som vet hur mycket det kostar att installera en tanklösning hemma?

Tanklösning hemma, går säkert att hitta billigare.......
Jeepdunk.jpg

Värmepumpen och octovalvesystemet är väldigt smart men verkar inte vara helt stabilt. Det kan hämta värme från flera delar i systemet förutom värmepumpen.

Men det går inte att förneka att bilarna tilverkade i Berlin verkar ha jätteproblem med värmepumpen. Dvs alla MY Performance och en hel del av MY LR från 2023 och nu på slutet även MY RWD.

De kinatillverkade bilarna från 2021 hade i början en del problem med värmen men då var det sensorer som gav felaktiga värden. Senare bilar från Kina verkar klara sig, så även Model 3. (Det finns säkert enstaka bilar som strulat men inte alls i samma omfattning).

Sen kan jag hålla med om att det verkar vara ett mantra i tidningarna att få med ordet elbil eller Tesla i rubriken, det blir lite löjligt. Det har inte varit några rubriker om alla avgasbilar som inte ens startar i -35 även om de också åker bärgningsbil. Bara att titta i bilgrupperna på facebook..

Men det går inte att förneka att bilarna tilverkade i Berlin verkar ha jätteproblem med värmepumpen. Dvs alla MY Performance och en hel del av MY LR från 2023 och nu på slutet även MY RWD.

De kinatillverkade bilarna från 2021 hade i början en del problem med värmen men då var det sensorer som gav felaktiga värden. Senare bilar från Kina verkar klara sig, så även Model 3. (Det finns säkert enstaka bilar som strulat men inte alls i samma omfattning).
Tar ingen ställning i frågan men är det inte märkligt att det finns en sån skillnad mellan bilar tillverkade olika år, olika land, från samma märke? Vilket företag vill ha det på sin resumé. Köp inget av oss från Tyskland för då går det sönder, våra killar där är ...Hrrmm...inte så duktiga.....

Tar ingen ställning i frågan men är det inte märkligt att det finns en sån skillnad mellan bilar tillverkade olika år, olika land, från samma märke? Vilket företag vill ha det på sin resumé. Köp inget av oss från Tyskland för då går det sönder, våra killar där är ...Hrrmm...inte så duktiga.....
Motsvarande som med Bosch/Siemens vitvaror tidigare. Det tysktillverkade var bra, men de från Italien/Spanien var skräp.

Har ni aldrig varit nya på jobbet? Och känt en viss startsträcka innan ni börjar producera? Trots kollegor som redan är varma i kläderna? Vad händer då om man ska starta upp en helt ny fabrik i ett nytt land? Det känns inte det minsta förvånande att det leder till strul, oavsett bilmärke och motortyp.

Har ni aldrig varit nya på jobbet? Och känt en viss startsträcka innan ni börjar producera? Trots kollegor som redan är varma i kläderna? Vad händer då om man ska starta upp en helt ny fabrik i ett nytt land? Det känns inte det minsta förvånande att det leder till strul, oavsett bilmärke och motortyp.
Nja, ibland kan nog företagskultur och kompetens fixa det där. Toyotor tillverkade i England (äldre avensis tex) tillhör de mest tillförlitliga bilarna som någonsin tillverkats och det satt nog inte i väggarna i brittisk bilproduktion utan i nåt annat...

Samma även med andra tillverkare. Vissa personers Audi-bensinmotorer dricker 1L olja per 500 mil; andras går som en klocka. Volvobilar av första årsmodellen är per definition problemmagneter men Classic går ofta som klockor etc etc.

Så, nu är ärendet avgjort även i tingsrätten. Det är nog betalvägg, men överlåtelseavtal dög inte för att visa ägarskap heller. Det som är avgörande enligt tingsrätten är att det inte fanns nåt avtal som visade varför den som körde bilen körde den.
Så, se till att ni skriver ett avtal när ni lånar ut bilen till bekanta!

Så, nu är ärendet avgjort även i tingsrätten. Det är nog betalvägg, men överlåtelseavtal dög inte för att visa ägarskap heller. Det som är avgörande enligt tingsrätten är att det inte fanns nåt avtal som visade varför den som körde bilen körde den.
Så, se till att ni skriver ett avtal när ni lånar ut bilen till bekanta!
Kommer inte ihåg ärendet, och hittar inte tidigare inlägg, men är det inte som vanligt att det ligger skumaffärer bakom och dom skjuter efter det dom kan?

Nu har vi ju fått klara besked att inte diskutera vidare i detta träsk då det är omöjligt utan att gå in i politiska dimensioner. I det aktuella fallet var det visserligen ett fordon men diskussionen kring detta är generisk och gäller i princip allt som går att äga. Här finns iaf tydligt klarlagt vad som står i lagen, exempel på rättsfall och specifikation för allehanda olika ting som kan utmätas.

Det är ändå intressant hur det verkar slå olika. Tyskland är ju väl ansett som bilbyggarland men ändå verkar de kinabyggda Teslorna vara snäppet bättre. USA däremot, där verkar de inte ens kunna skruva ihop de dyrare X/S-modellerna som skickas hit. I fallet med värmepumparna tror jag dock inte det beror på tyskarnas kompetens, snarare så att de kommer från en annan underleverantör eller är annorlunda specade av någon anledning.

Och det rullar ju gott om bilar som fungerat utmärkt även i -35, så när det funkar verkar det funka bra.

Tyskland har ju byggt MY Performance i över ett år, har ingen uppfattning om hur nylevererade bilar som drabbats.

När kylaren gick sönder på vår 245a och vi blev bogserade till fjällen funkade fan inte värmen heller. Så problemet är inte helt nytt

Tillbaka
Topp