[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ni som har problem med Teslas vinterbeteende kan få lite tröst här:
Min Volvo tål numera äntligen regn, efter ett par turer till verkstaden regnar det inte längre in.
Den tål dock inte frost. Ser det ut som någon bryter sig in i en Volvo är det jag eller någon annan legal ägare. Oftast funkar minst en dörr, sedan kränger jag mig in för att öppna förardörren inifrån. När det väl är gjort och man tagit sig dit man skall kan dörrarna inte låsas. Så bilen står öppen om det är under -5.
Svårt för fukt med enstaka frostnätter alltså. Även kallat Göteborgsväder.

Hälsingland ligger i Sveriges södra halva, är det verkligen "riktiga" Norrland? :-)
Med tanke på hur patriotiska hälsingar är så antar jag att dom bara vill vara "hälsing" och inte norrlänning :)

Nu provar vi en id4 och den är klart stor och kostar en slant, men mycket fin bil. Sådär nu får ni såga mig.
Tänkte ju köpa en hybrid först men dom tre jag provade var ju kass (Kia ceed är storsäljaren av dom).

Med tanke på hur patriotiska hälsingar är så antar jag att dom bara vill vara "hälsing" och inte norrlänning :)

Nu provar vi en id4 och den är klart stor och kostar en slant, men mycket fin bil. Sådär nu får ni såga mig.
Tänkte ju köpa en hybrid först men dom tre jag provade var ju kass (Kia ceed är storsäljaren av dom).
Ingen sågning, men när jag skulle beställa provade jag hela familjen. Jag såg inte att Id4 var bättre än Enyaq på någon punkt, utan Enyaq hamnade klart före. Nu landade jag i Q4 av olika skäl. Ev6 var tvåa, och föll främst på Hedin bils ovilja att ens lämna offert.

Ingen sågning, men när jag skulle beställa provade jag hela familjen. Jag såg inte att Id4 var bättre än Enyaq på någon punkt, utan Enyaq hamnade klart före. Nu landade jag i Q4 av olika skäl. Ev6 var tvåa, och föll främst på Hedin bils ovilja att ens lämna offert.
Det var inte lika bra priser på enyaq, så jag slapp kolla åt det hållet :)

Jag skulle avvakta ID4. De som finns idag (den nya modellen verkar inte ha börjat säljas i Sverige trots att den finns i de flesta andra länder, det verkar som att de vill sälja slut på lagret av gamla först) har ingen förvärmning av batteriet vilket innebär väääldigt långsam laddning (30-40kW) i början när man kommer in med kallt batteri. Det ylas en hel del om det i ID4-gruppen och det är inte ett fel utan så bilarna fungerar.

Sen har de inte jättesnabb laddning heller ens när det är varmt men åker man inte på så mycket långresor så kan man nog leva med 120-130kW om man vet om det från början.

Sen verkar det vara mycket mjukvaruproblem med bilar som inte funkar osv men det är svårare att bedöma hur vanligt det egentligen är, de som har problem märks i vanlig ordning.

Bilen som sådan verkar i övrigt lätt att leva med.

Jag skulle avvakta ID4. De som finns idag (den nya modellen verkar inte ha börjat säljas i Sverige trots att den finns i de flesta andra länder, det verkar som att de vill sälja slut på lagret av gamla först) har ingen förvärmning av batteriet vilket innebär väääldigt långsam laddning (30-40kW) i början när man kommer in med kallt batteri. Det ylas en hel del om det i ID4-gruppen och det är inte ett fel utan så bilarna fungerar.

Sen har de inte jättesnabb laddning heller ens när det är varmt men åker man inte på så mycket långresor så kan man nog leva med 120-130kW om man vet om det från början.

Sen verkar det vara mycket mjukvaruproblem med bilar som inte funkar osv men det är svårare att bedöma hur vanligt det egentligen är, de som har problem märks i vanlig ordning.

En nybeställning i dag är väl ändå uppdaterad? Jag beställde min Q4 i början av Oktober när de precis släppt uppdateringen. Trodde Id4 var tidigare?
Men en lagerbil är så klart annat, då är det före uppdateringen.

Jag skulle avvakta ID4. De som finns idag (den nya modellen verkar inte ha börjat säljas i Sverige trots att den finns i de flesta andra länder, det verkar som att de vill sälja slut på lagret av gamla först)
Så är det nog, Har inte hållit mig uppdaterad, men under hösten fanns det väldigt bra priser på ID.4 — den var betydligt billigare än alla andra bilar vi kollade på i augusti.

har ingen förvärmning av batteriet vilket innebär väääldigt långsam laddning (30-40kW) i början när man kommer in med kallt batteri. Det ylas en hel del om det i ID4-gruppen och det är inte ett fel utan så bilarna fungerar.
Nu laddar vi ju till 95% hemma så det känns inte som en kritisk funktion för oss. Vi hade det i teorin på den förra bilen, men det byggde på att man använde bilens inbyggda system för navigation och för att välja laddstation i förväg. Tror jag - vi använde ju uteslutande airplay så den gjorde aldrig något.

Helt klart, även om avsaknaden av riktiga knappar är rätt irriterande. Ska väl bli bättre i nästa modell har jag hört.

Då vinner tydligen Id4 över Enyaq på en punkt då.
Id4 är verkligen ingen fröjd att titta på ?
Jag tycker den är snygg nog, kanske snyggare också. Det är något med fronten på enyaq med grill och plast med lampor i som känns knepigt.
Nya id4 är ett klart lyft, men då är det leverans i april. Jag har den utgående modellen. Riktigt fint pris på två år, 2000 mil, service och vinterhjul. Billigast? Nä men är nöjd ändå. Gamla id3 fanns med samma kriterier för 4100 som referens.

Ni som har problem med Teslas vinterbeteende kan få lite tröst här:
Min Volvo tål numera äntligen regn, efter ett par turer till verkstaden regnar det inte längre in.
Den tål dock inte frost. Ser det ut som någon bryter sig in i en Volvo är det jag eller någon annan legal ägare. Oftast funkar minst en dörr, sedan kränger jag mig in för att öppna förardörren inifrån. När det väl är gjort och man tagit sig dit man skall kan dörrarna inte låsas. Så bilen står öppen om det är under -5.
Svårt för fukt med enstaka frostnätter alltså. Även kallat Göteborgsväder.
Samma för mig men jag har en Passat (2015) Svinjobbigt

Ser fram emot generativ AI i alla virtuella assistenter, som plötsligt kan börja bli användbara.

Tänk att kunna säga "Jag vill åka till Norrtälje men på vägen stanna på Max och äta, sen tanka om det behövs och – just det – stanna på Jula, helst i närheten av Max." och få en smart ruttning istället för "Ringer Max Hjulte" som svar.

Ser fram emot generativ AI i alla virtuella assistenter, som plötsligt kan börja bli användbara.

Tänk att kunna säga "Jag vill åka till Norrtälje men på vägen stanna på Max och äta, sen tanka om det behövs och sen stanna på Jula, helst i närheten av Max." och inte få "Ringer Max Julkrok" som svar.
Tänk att få "Ta väg 123576 (Nån jävla väg som generatorn hittat på men som inte finns i verkliga världen) och sväng höger vid avfart 123 sen fortsätter du i 8 km."

Tänk att få "Ta väg 123576 (Nån jävla väg som generatorn hittat på men som inte finns i verkliga världen) och sväng höger vid avfart 123 sen fortsätter du i 8 km."
Nja.... Jag tänker mig iofs att det blir en visuell rutt på en skärm, det API-snacket känns som det första man fixar. Och att chat-GPT inte magiskt blir usel för att den integreras med en bil.

Tänk att kunna säga "Jag vill åka till Norrtälje men på vägen stanna på Max och äta, sen tanka om det behövs och – just det – stanna på Jula, helst i närheten av Max." och få en smart ruttning istället för "Ringer Max Hjulte" som svar.
Tror dock VW:s elbilar som det handlar om även i fortsättningen kommer sakna funktionen ”tanka”

Och be bilen väcka dig när det är matdags. Vi gick ju lära oss att för några år sedan skulle de flesta bilarna vara självkörande. De som ansåg annorlunda förstod sig inte på teknik.

Och be bilen väcka dig när det är matdags. Vi gick ju lära oss att för några år sedan skulle de flesta bilarna vara självkörande. De som ansåg annorlunda förstod sig inte på teknik.
Vad menar du? För facila 77700 får du total självkörningsförmåga på din nya Tesla.
Eller Ja det var ju förstås något lite finstilt som följde med det tillvalet. Något om att det inte finns än och när det finns kommer det behövas miljarder körda km innan det får användas. Men pengarna får du betala redan nu, där ser man inga hinder.

Sedan 60-talet har folk sagt att bilarna skall flyga från och med 2000-talet. Det har jag till och med läst i Kalle Anka.

Vad menar du? För facila 77700 får du total självkörningsförmåga på din nya Tesla.
Eller Ja det var ju förstås något lite finstilt som följde med det tillvalet. Något om att det inte finns än och när det finns kommer det behövas miljarder körda km innan det får användas. Men pengarna får du betala redan nu, där ser man inga hinder.

Det är lugnt, de ska bara lösa torkarautomatiken först ?

Det är lugnt, de ska bara lösa torkarautomatiken först ?
Som ingenjör känner jag lite medlidande om mina Tesla-kollegor. Kan se framför mig hur chefen kommer in
Chef: "Elon glömde medicinen i natt"
Ing: "Va?"
Chef: "Så nu har vi bestämt att vi skall spara 5 kr per bil på att skippa regnsensor"
Ing: "Men regnsensor är ju en commodity på en miljonbil"
Chef: "Exakt. Lös problemet. Jag kommer tillbaka i morgon, har du inte löst det då får du sparken"
Chef igen: "Och ja just det, glömde nästan. Du vet parkeringssensorerna...?"

Insåg redan för typ tio år sen att det där med självkörande bilar kommer bli svårt. Körde sällan bil till jobbet då (numera aldrig) men just den dan gjorde jag det och det var något stadsbesök på Grand Hotel, så hela blasieholmen var avspärrad med betonghinder.

Jääättebra tyckte Waze eller om det var Google Maps. Ingen trafik ALLS på blasieholmen och bort mot strandvägen, den vägen tar vi! Massiva köer ditåt och total infarkt för att ta sig därifrån. Men precis som navigationen märkt så var det väldkigt lugnt på själva blasieholmen - av förklarliga skäl..

Och en sån sak som att köra på snöiga vägar utan linjer, det känns långt borta. Motorväg utan mötande trafik i goda förhållanden, absolut, där är vi ju redan i praktiken.

Är det bara jag som inte fattar apparater som ska göra allt åt en? Blir inte ett dugg sugen på att köpa en modern bil med tanke på det. Varför skulle det behövas "torkarautomatik"? Är det jobbigt att sträcka ut fingret och starta torkaren själv? Självkörande bil? Varför inte ta bussen då istället? Jag fattar inte.

Snart kommer väl elmotor på cykeln också, så man slipper cykla.

Är det bara jag som inte fattar apparater som ska göra allt åt en? Blir inte ett dugg sugen på att köpa en modern bil med tanke på det. Varför skulle det behövas "torkarautomatik"? Är det jobbigt att sträcka ut fingret och starta torkaren själv? Självkörande bil? Varför inte ta bussen då istället? Jag fattar inte.

Eller växla cykeln.

tänk dig att du vill cykla en heldag. Jag kör landsväg och springer trail men funkar nog med MTB också.

Tänk att du vill springa två etapper på Skåneleden. Idag tar man ju bilen någonstans och sedan får man springa fram och tillbaka. Med en självkörande bil hade man kunnat säga ”plocka upp mig i korsningen mellan hulterydsvägen och unnamed road om sex timmar”. Game changer. Idag funkar ju buss men de når sällan remote naturreservat och svårt om man ska ta med cykel. Taxi går också men svårt ta med sig cyklar.

Framförallt fantastiskt irriterande när man inte ens kan välja att göra det manuellt längre.

Jag tycker att det vore kanon med självkörande nivå 4 och 5. Kanon att bli skjutsad till fjällen tex. Jag vill dock fortfarande köra när jag vill.

Jag tycker att det vore kanon med självkörande nivå 4 och 5. Kanon att bli skjutsad till fjällen tex. Jag vill dock fortfarande köra när jag vill.
Jag som gillar att köra bil ser många fördelar med automatik. På väg in mot stan i morgonrusningen hade jag ju hellre haft bilen automatiskt köra mig i 70 än sitta still i kön i 0-20 km/h. Flödet blir dramatiskt bättre den dagen man kan kräva automatik. Så även påtvingad är av godo ibland.

Jag som gillar att köra bil ser många fördelar med automatik. På väg in mot stan i morgonrusningen hade jag ju hellre haft bilen automatiskt köra mig i 70 än sitta still i kön i 0-20 km/h. Flödet blir dramatiskt bättre den dagen man kan kräva automatik. Så även påtvingad är av godo ibland.

Tjena!

Förbrukningen går ju ner rätt markant också, eftersom bilarna kan slipstreama. Scania och Volvos tester med lastbilståg har ju gått rätt bra, men det verkar vara svårt att få det helt godkänt i trafiken.
Sen ser det helt sjukt ut när man ser sex lastbilar som ligger med några få meters mellanrum.

Kommer inte att fungera utan en teknisk lösning som automatiskt tvingar ALLA att använda det.
Att det annars inte kommer att fungera är självklart när man redan idag kan se hur få som använder farthållare trots att bilen har adaptiv farthållare eller köper bilar utan automatlåda trots att det mesta av deras körning är på vägar med många bilar, trafikljus och ofta långa köer.
Tyvärr.

Kommer inte att fungera utan en teknisk lösning som automatiskt tvingar ALLA att använda det.
Att det annars inte kommer att fungera är självklart när man redan idag kan se hur få som använder farthållare trots att bilen har adaptiv farthållare eller köper bilar utan automatlåda trots att det mesta av deras körning är på vägar med många bilar, trafikljus och ofta långa köer.
Tyvärr.
Ja absolut det är långt borta ännu. En idiot som tvunget skall klämma sig in i kön förstör hela flödet

tänk dig att du vill cykla en heldag. Jag kör landsväg och springer trail men funkar nog med MTB också.

Tänk att du vill springa två etapper på Skåneleden. Idag tar man ju bilen någonstans och sedan får man springa fram och tillbaka. Med en självkörande bil hade man kunnat säga ”plocka upp mig i korsningen mellan hulterydsvägen och unnamed road om sex timmar”. Game changer. Idag funkar ju buss men de når sällan remote naturreservat och svårt om man ska ta med cykel. Taxi går också men svårt ta med sig cyklar.
Bra poäng för vettigt användingsområde! Jag tror dock inte vi kommer se något sådant förrän vägnätet har inbyggda transpondrar av nåt slag, som bilarna kan följa. Att optiskt försöka få bilen att följa en väg oavsett förhållanden och helt utan förare lär bli svårt. Räcker ju med lite snö för att det ska bli lurigt. Sen vete fan hur en kamera och nån slags AI ska kunna se och förutse vad svartklädda idioter till fotgängare tänkt hitta på, med tanke på att även de bästa kamerorna är sämre än ett mänskligt öga.

Bra poäng för vettigt användingsområde! Jag tror dock inte vi kommer se något sådant förrän vägnätet har inbyggda transpondrar av nåt slag, som bilarna kan följa. Att optiskt försöka få bilen att följa en väg oavsett förhållanden och helt utan förare lär bli svårt. Räcker ju med lite snö för att det ska bli lurigt. Sen vete fan hur en kamera och nån slags AI ska kunna se och förutse vad svartklädda idioter till fotgängare tänkt hitta på, med tanke på att även de bästa kamerorna är sämre än ett mänskligt öga.
Vete fan om det sistnämnda, min mobilkamera har mycket bättre mörkerseende än mitt öga. Exempel på oupplyst stig igår som med blotta ögat var ok att promenera på, men som hade varit rätt läskig att cykla över 10 km/h på. Mobilen såg dock utmärkt:
IMG_3859.jpeg

Addera därtill IR/värmekamera så lär väl det digitala ögat vara ännu mer överlägset.

Ja, helt förarlöst tror jag vi får vänta väldigt länge på. Det finns så otroligt många orsaker till det.

Men det är rätt avslappnande att slå på "autopilot" på tråkig motorvägskörning och låta bilen sköta microjusteringarna av bilens position i filen. Men ändå hålla i ratten förstås.

Manuell växellåda tror jag är på utgående helt för annat än entusiastbilar.

Vete fan om det sistnämnda, min mobilkamera har mycket bättre mörkerseende än mitt öga. Exempel på oupplyst stig igår som med blotta ögat var ok att promenera på, men som hade varit rätt läskig att cykla över 10 km/h på. Mobilen såg dock utmärkt:
Visa bilaga 674984
Addera därtill IR/värmekamera så lär väl det digitala ögat vara ännu mer överlägset.
Du kan inte jämföra en stillbild med rörlig bild dock. Prova att filma och försök cykla efter filmen. Gissar att det blir ett skapligt lagg och väldigt hackigt eftersom kameran måste ta långa exponeringar och sen försöka göra en rörlig bild av det.
IR-kamera kan säkert hjälpa till dock, men det räcker ju med lite skräp på linsen så är det kört. Plus att det krävs en rejält stor sensor om det ska funka bra i mörker utan IR-belysning.

Tillbaka
Topp