FATBIKE: Däckstråden

Fattystrippers är väl något av en engångsprodukt, men håller man inte på att byta däck hela tiden så fungerar dom alldeles lysande.
Mina har suttit på i fem år snart. Jag spiller knappt i någon gucka, pumpar bara någon gång/säsong.

Tycker du de fungerar? köpte ett par men fungerade inte och var för tunna så gick sönder av attt använda tyre levers. Aldrig sett maken på konstig produkt.

Handhavande fel ??

Har aldrig behövt använda ”däckjärn” på fatbiken å kör man för hand med lite såpvatten funkar det fint. Kört mina i flera år nu och har vulkat ihop med däcket så tätt som tusan och inget burpande vid låga tryck

Jahapp, så blev det ett par odubbade höstgummin då också...
Lite surt att båda var 88 gram tyngre än spec, men får väl intala mig att det uppvägs av dämpningsegenskaperna och superfästet :-)

IMG_3199.JPG

IMG_3198.JPG

Efter en kort testis: Känslan från förra hösten på den dubbade varianten kvarstår, det här är grymma däck och tror kanske inte jag kommer att köra Jumbo Jim mer, trots viktstraffet... Genom att dom dämpar så skönt kan man ha mycket högre tryck utan att skaka sönder, så rullet blir likvärdigt eller tom bättre än JJ, i skogen iaf..
Å greppet, tom en gammal gubbe som jag törs ju busa runt och lägga ner fetingen i svängarna nu :-)

IMG_3201.JPG

Som det kanske framgått så är jag supernöjd med mina Al Mighty, men nu så snubblade jag över en sida som både har och kan leverera ett par Johnny 5 till Sverige. Undrar om kanske inte Taigan förtjänar lite dubbat också, å det är väl snart lön va? Någon som hittat dom billigare?

Som det kanske framgått så är jag supernöjd med mina Al Mighty, men nu så snubblade jag över en sida som både har och kan leverera ett par Johnny 5 till Sverige. Undrar om kanske inte Taigan förtjänar lite dubbat också, å det är väl snart lön va? Någon som hittat dom billigare?

Mcarbon.fi har fungerat fint att beställa av. Jag fick mina Cake eater 27,5 x 4,5 på ca: en vecka efter lagd order.

kikar lite på bontrager barbegazi 27.5x4.5 istället för orginaldäcken på duden, ser att det diskuterats lite tidigare i denna tråd.

någon som har nån erfarenhet att dela med sig av?

Om man kör mest skoterled, klarar man sig med Jumbo jim 4.4 eller 4.0 bak då? Vill få upp styret lite högre. Tycker det blir för mycket xc position på cykeln nu. Kör JJ 4.8 både fram och bak nu. Har ett Flowbeist 4.6 jag kanske slänger på fram. Kör en 33mm stam med 35mm rise styre.

Om man kör mest skoterled, klarar man sig med Jumbo jim 4.4 eller 4.0 bak då? Vill få upp styret lite högre. Tycker det blir för mycket xc position på cykeln nu. Kör JJ 4.8 både fram och bak nu. Har ett Flowbeist 4.6 jag kanske slänger på fram. Kör en 33mm stam med 35mm rise styre.
Min uppfattning är att är det snö vill man alltid ha så mkt volym som möjligt! Finns andra styren, stammar, spacers osv som kan ändra läge på cockpit.
Riserstyre ;) t. ex. eller riser stem!

Jag klarar mig fint med JJ 4.0 på skoterspår. Men ju bredare ju bättre kan jag nog tänka mig på vintern! :-)

Min uppfattning är att är det snö vill man alltid ha så mkt volym som möjligt! Finns andra styren, stammar, spacers osv som kan ändra läge på cockpit.
Riserstyre ;) t. ex. eller riser stem!
Tycker jag gjort det mesta man kan med cockpit. Kortaste styrstammen, styre med mest rise jag kunde hitta och stammen så högt det går på gaffelröret. Kommer inte ihåg om styret är 78 eller 80 brett iofs. Är det 80 skulle jag ju kunna kapa det till 78 iofs ?
Nästa alternativ känns som ny gaffel med högre ac eller lägre däck.

Tycker jag gjort det mesta man kan med cockpit. Kortaste styrstammen, styre med mest rise jag kunde hitta och stammen så högt det går på gaffelröret. Kommer inte ihåg om styret är 78 eller 80 brett iofs. Är det 80 skulle jag ju kunna kapa det till 78 iofs ?
Vinklad stam!

Vinklad stam som flera föreslagit också men liten skillnad på kort längd men några mm går.
Sen finns ju styren från Rental och Pro Taper högt riserstyre ;) För motorcykel finns styrena med 80+mm rise!
Perfekt för stela gubbryggar ;)

Senast ändrad:
Hur bred fälg kör du? Mina är 80mm. Ställer det till nått med smalare däck, tror du?
Jag kör 65 mm. Min förra fatbike var en Trek Farley och om jag minns rätt med 80 mm fälgar. Original kom den med 3,8” däck. Jag gillade inte alls profilen på däcken när de var monterad på de fälgarna… Däcken svällde inte ut något åt sidorna. Tycker det blir bättre terräng egenskaper med bredare däck jämfört med fälgen då jag upplever att däcken tillåts att kränga och anpassa sig efter underlaget bättre.

Äsch, det här blev ju inte vad jag hade hoppats på, jag trodde Johnny skulle vara biffigare...
Visserligen nymonterat men med 1,4 bar i just nu, så är det inte större än Al Mighty, det är tom lägre :-(
Alla monterade på BR2250, då är AM 77cm högt och 114mm över dobbarna (med 0,6 bar), J5 bara 76 högt och 117 brett, men det beror på att dobbarna sticker ut mer, själva stommen är lika bred. Jag tycker också det ser ut som J5 har rundare profil.
2XL mäter 79/124 med gissningsvis 0,4 bar just nu och det var ju dom som jag tänkt ersätta men nu vete tusan hur jag gör...
Det får stå och förhopnningsvis svälla på sig ordentligt över natten, sen får vi se om jag ens orkar sätta på det andra för en provtur...

IMG_3515.JPG

IMG_3512.JPG

IMG_3513.JPG

Äsch, det här blev ju inte vad jag hade hoppats på, jag trodde Johnny skulle vara biffigare...
Visserligen nymonterat men med 1,4 bar i just nu, så är det inte större än Al Mighty, det är tom lägre :-(
Alla monterade på BR2250, då är AM 77cm högt och 114mm över dobbarna (med 0,6 bar), J5 bara 76 högt och 117 brett, men det beror på att dobbarna sticker ut mer, själva stommen är lika bred. Jag tycker också det ser ut som J5 har rundare profil.
2XL mäter 79/124 med gissningsvis 0,4 bar just nu och det var ju dom som jag tänkt ersätta men nu vete tusan hur jag gör...
Det får stå och förhopnningsvis svälla på sig ordentligt över natten, sen får vi se om jag ens orkar sätta på det andra för en provtur...
Kör du slang?
Tråkigt att det inte var så brett som du hoppats på!
Kör 45NRTH Dillinger 5 (112mm tror jag) fram och Surly Lou bak iår, försöker hålla nere vikten då vi har en del höjdmeter här i Åre :cool:
Hade Dillinger 5 bak men var för svårt att få släpp på bakhjulet i pisterna så går till dubbfritt ?

Senast ändrad:
Kör du slang?
Tråkigt att det inte var så brett som du hoppats på!
Kör 45NRTH Dillinger 5 (112mm tror jag) fram och Surly Lou bak iår, försöker hålla nere vikten då vi har en del höjdmeter här i Åre :cool:
Hade Dillinger 5 bak men var för svårt att få släpp på bakhjulet i pisterna så går till dubbfritt ?
Nä ingen slang, och ingen gucka i det heller nu vid testet och det har hållit trycket över natten (med fattystrippers) men inte blivit märkbart större. Väldigt synd då jag tror det skulle bita bra med tanke på gummit och mönstret samt att det har sylvassa dubbar med krona och ganska mycket utstick. Tror dock kanske jag försöker sälja dom igen.

Någon som kan säga hur Al mighty är jämfört med Bud & Lou?
Måste skaffa något som går bra i lös snö, både styrning och drivning.

Tillbaka
Topp