Lättare intervallpass spinning, tips mottages tacksamt!

Thundah

Medlem
Hej på er!

Jag är en kille som konditionstränar tre dagar i veckan varvat med styrketräning tre dagar.
Som konditionsträning har jag mestadels sprungit och har nu införskaffat mig en spinningcykel för att byta ut några löppass mot spinning, dels för att det är kul med variation samt lättare kunna få återhämtning när det behövs.

Nu när jag kört några pass så tycker jag att det är dags för att testa lite lättare intervallpass.
Jag har sökt runt lite, men man brukar alltid få bättre svar när man frågar dem som kan.
Så jag undrar om någon här kanske kan rekommendera något lättare intervallpass?
Gärna runt 30 min totalt! Jag ogillar skador och satsar hellre på kontinuitet, så jag bygger hellre upp med lättare intervallpass i början.

Jag tar tacksamt emot tips!

Har du pulsband?
Träna spinning med pulszoner är samma som löpning.
Men definitionen lättare intervaller blir konstigt.
4*4 eller Tabata HIIT är väl enkla att göra med begränsad tid.
Har du koll på dina trösklar är det enklare att hålla ner intensiteten.
Annars är tråden Visa dina watt bra för läsning och intervaller.

Jag gillar korta intervaller för detta. Typ 20/40. Pulsen kan sticka lite men syran går inte igång. 40 sek vila tar ner pulsen och vädrar benen.

Böra med 10 + 10 intervaller med iaf 5 min mellan seten, reglera påslaget med belastning, kadens och hur hårt du rullar ur i vilan.

Som vanligt är väl frågan vad man vill uppnå med träningen men jag tänker att man under de här förutsättningarna vill spendera så mycket tid som möjligt i hög pulszon. Då blir väl frågan hur man ska lägga upp intervallerna för att mentalt härda ut...

När jag körde spinning på Friskis så hade de sitt standard intervall-pass enligt 3x3+2+1min+4x1min, det fungerar bra för mig för att samla tid i hög ansträngning. Jag kör lite hårdare första 15-45s av intervallerna för att få upp pulsen.

Skaderisken är ju minimal på en spinning-cykel, kör man bara 30 minuter 3 gånger i veckan kan man köra rätt hårt.

Jag gillar korta intervaller för detta. Typ 20/40. Pulsen kan sticka lite men syran går inte igång. 40 sek vila tar ner pulsen och vädrar benen.

Böra med 10 + 10 intervaller med iaf 5 min mellan seten, reglera påslaget med belastning, kadens och hur hårt du rullar ur i vilan.

Tack så mycket!
Så jag förstår dig rätt; 20 sek få upp puls, 40 sek vila, upprepa i 10 min. Cykla sedan lugnt 5 min och sedan 10 min 20/40?

Låter riktigt bra!

Snabb fråga, i löpning brukar jag köra 180 bpm. Vad är en bra kadens i cykling/spinning?

Senast ändrad:
Ganska individuellt vilken kadens (varv/minut) man föredrar, men de flesta ligger väl mellan 80-110 i normalläget. Sikta på 90-100 och se hur det känns

Om du vill testa nåt lite annorlunda så rekommenderar jag Les Mills Sprint. Det är ett 30 min intervallpass med spinningcykel som en del gymkedjor kör. Några pass finns upplagda på Youtube med varierande kvalité, t ex

Tillbaka
Topp