Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Om jag inte är fel ute är det en 63 cm Miyata 100 av årgång -87. Ram med huvudrör i CrMo med enklare muffar och fram och bakgaffel i HiTen.

Jag har bjudit på den för att ha som reserv om jag knäcker min 610, skulle någon annan här inne också vara intresserad så PM.a gärna för det är lite onödigt att vi bjuder mot varandra och jag kan släppa den i så fall.
Vart den din sen? Vad blir det för kostnader osv utöver priset?
Ligger ute en intressant cykel till sonen fast längre bort.

Visa din Miyata!
Polerat lite på Sixten i helgen. Lite skavanker här och där men en klar förbättring blev det. Snart dags att börja skruva ihop helheten.

IMG_2048.JPG

IMG_2054.JPG

Visa din Miyata!
Ännu en oskyldig själ har lurats i fördärvet. Och jag har inte ens några samvetskval.

Vi får se om han ger sig tillkänna.

#iamasportrunner
Tja, jag lurade ju dig att köpa en Airhead R90 och sedan en R80GS Paris-Dakar, så jag leder fortfarande med 2-1!

Ni på forumet känner säkert till både hoj och säljare så jag behöver inte orda om det.

Det ska bli en "åka på istället för att ta bilen" hoj. Och förhoppningsvis kan det bli lite turer i länet.

Priset? Strunt samma! Jag ville ha en svart Sport Runner och då var jag villig att pröjsa.
Nu ska jag läsa alla trådar och försöka lära mig nått om vad det är jag köpt...

Bilagor

• 559EE78A-2CC9-40E7-BF4A-6B033BED17F9.jpeg
    559EE78A-2CC9-40E7-BF4A-6B033BED17F9.jpeg
    75.2 KB · Besök: 67
Visa din Miyata!
Inlägg nr. 2.
BARNFIND.

LWB och jag har en gemensam bekant.
Vi har tillbringat många långa timmar vid lyftbordet i hans garagelokal.

Jag var förbi idag och berättade att jag minsann köpt en trampcykel.
(Förra gången jag ägde en trampcykel var 1974).

En Miyata minsann och på inråd av LWB.

"Jaha, ja det står två stycken i Ladugården, de köpte jag nya 1990 av samma killar som importerade Bel-Ray oljor"

Så nu kommer kompisen att skruva färdigt på sin Guzzi och sedan göra iordning sin ena Miyata.
Så här ser den ut efter att ha vilat sig sedan 1995.

Och ja, sadelstolpen har ärgat fast i ramröret...

Bilagor

• C9DF2197-7858-47DF-8DEB-F59AC819D109.jpeg
    C9DF2197-7858-47DF-8DEB-F59AC819D109.jpeg
    445.9 KB · Besök: 74
  • 66021690-B468-450C-9D88-51CB018FBAFE.jpeg
    66021690-B468-450C-9D88-51CB018FBAFE.jpeg
    550.5 KB · Besök: 71
  • E99B4E3B-BDC7-409F-A460-CAD3EFCB6A71.jpeg
    E99B4E3B-BDC7-409F-A460-CAD3EFCB6A71.jpeg
    395.2 KB · Besök: 66
  • 7849E81E-9895-4F06-9D99-FA3FD663F23E.jpeg
    7849E81E-9895-4F06-9D99-FA3FD663F23E.jpeg
    433.7 KB · Besök: 67
  • 4CE90036-A84B-4398-8A35-F8EB5A4F39C3.jpeg
    4CE90036-A84B-4398-8A35-F8EB5A4F39C3.jpeg
    435.7 KB · Besök: 76
  • EE1C99A5-F669-4945-ADDB-146E19FB5841.jpeg
    EE1C99A5-F669-4945-ADDB-146E19FB5841.jpeg
    413.8 KB · Besök: 73
  • 552B6D65-534A-47DF-9C02-7E47DD1A221A.jpeg
    552B6D65-534A-47DF-9C02-7E47DD1A221A.jpeg
    518.5 KB · Besök: 61
  • F960E785-1870-4FC8-B536-D3E18AE07261.jpeg
    F960E785-1870-4FC8-B536-D3E18AE07261.jpeg
    469.4 KB · Besök: 78
  • C772887C-6EBA-4C29-B672-278924B60752.jpeg
    C772887C-6EBA-4C29-B672-278924B60752.jpeg
    472 KB · Besök: 77
  • 341CC88D-8530-46D3-89D9-DE0AD34A6510.jpeg
    341CC88D-8530-46D3-89D9-DE0AD34A6510.jpeg
    413.1 KB · Besök: 81
  • 9857C4AA-EFAA-4B73-9F1E-FFA7B067308A.jpeg
    9857C4AA-EFAA-4B73-9F1E-FFA7B067308A.jpeg
    497 KB · Besök: 74
Visa din Miyata!
Tja, jag lurade ju dig att köpa en Airhead R90 och sedan en R80GS Paris-Dakar, så jag leder fortfarande med 2-1!

Ni på forumet känner säkert till både hoj och säljare så jag behöver inte orda om det.

Det ska bli en "åka på istället för att ta bilen" hoj. Och förhoppningsvis kan det bli lite turer i länet.

Priset? Strunt samma! Jag ville ha en svart Sport Runner och då var jag villig att pröjsa.
Den där såg ju fin ut. Var lite sugen själv men behöver inte fler just nu och har inte heller något behov av att spendera pengar så kul att den kom till någon som kan visa vad det blir av den :)

Visa din Miyata!

Välkommen hit?
En miyata kan man inte sätta pris på… vill man ha den så köper man den!??⭐

Visa din Miyata!
Inlägg nr. 2.
BARNFIND.

LWB och jag har en gemensam bekant.
Vi har tillbringat många långa timmar vid lyftbordet i hans garagelokal.

Jag var förbi idag och berättade att jag minsann köpt en trampcykel.
(Förra gången jag ägde en trampcykel var 1974).

En Miyata minsann och på inråd av LWB.

"Jaha, ja det står två stycken i Ladugården, de köpte jag nya 1990 av samma killar som importerade Bel-Ray oljor"

Så nu kommer kompisen att skruva färdigt på sin Guzzi och sedan göra iordning sin ena Miyata.
Så här ser den ut efter att ha vilat sig sedan 1995.

Och ja, sadelstolpen har ärgat fast i ramröret...
Jösses, en terrarunner med fingrupp… den är en raritet i det utförandet och färgen Första jag ser på snart 17000 inlägg. Värd att lägga lite tid på?

Visa din Miyata!
Hoppas att trampcykeln visar sig vara en lika bra dålig affär som Grustysken var!

Målbild:
IMG_1015.jpeg

Den snöda verkligheten:
IMG_0921.jpeg

Den är snabb och slimmad utan pakethållare, men du vet var din originalare hänger och väntar tills du ska utflykts-kitta cykeln.
Likaså en näve Würth fin-M5:or. 14 st sådana är det bästa man kan ge en eftermiddagssömnig 90-talist för att ruska liv och glans i den igen.

Visa din Miyata!
Hoppas att trampcykeln visar sig vara en lika bra dålig affär som Grustysken var!

Målbild:
Visa bilaga 678468

Den snöda verkligheten:
Visa bilaga 678469

Den är snabb och slimmad utan pakethållare, men du vet var din originalare hänger och väntar tills du ska utflykts-kitta cykeln.
Likaså en näve Würth fin-M5:or. 14 st sådana är det bästa man kan ge en eftermiddagssömnig 90-talist för att ruska liv och glans i den igen.
Arme-ryggsäckar på motorcykeln?:)

Visa din Miyata!

Målbild:
Visa bilaga 678468

Den snöda verkligheten:
Visa bilaga 678469

Den är ändå riktigt läcker den där. Har många gånger funderat i de banorna men insett att jag inte riktigt kan motivera den typen av motorcykel eftersom jag aldrig kör motorcykel. När jag tänker på det är det å andra sidan en petitess jag aldrig låtit står ivägen för ett cykelköp förr...

Visa din Miyata!
Arme-ryggsäckar på motorcykeln?:)
Yes, om jag minns rätt så var det sjukvårdarvarianten av den vanliga säcken, exkl. ram då förstås. De funkar kanon och kostade hela 40kr/st på gamla hederliga Kvibergs när det ännu låg på Bellevue, innan mor fick Nils och far och jag ännu var pojkar.

Den är ändå riktigt läcker den där. Har många gånger funderat i de banorna men insett att jag inte riktigt kan motivera den typen av motorcykel eftersom jag aldrig kör motorcykel. När jag tänker på det är det å andra sidan en petitess jag aldrig låtit står ivägen för ett cykelköp förr...
Du vet vad svaret är, blink blink.
Och jo, den är onekligen läcker. Ganska kass på alla vis jämfört med vilken modern hoj som helst. Men så länge man håller sig inom gränserna för vad den passar till - farbroderlig grus-åka, ungefär som en Miyata - så är den ”400 pounds of pure cane sugar, in each and every kiss.”

Visa din Miyata!
Yes, om jag minns rätt så var det sjukvårdarvarianten av den vanliga säcken, exkl. ram då förstås. De funkar kanon och kostade hela 40kr/st på gamla hederliga Kvibergs när det ännu låg på Bellevue, innan mor fick Nils och far och jag ännu var pojkar.

Du vet vad svaret är, blink blink.
Och jo, den är onekligen läcker. Ganska kass på alla vis jämfört med vilken modern hoj som helst. Men så länge man håller sig inom gränserna för vad den passar till - farbroderlig grus-åka, ungefär som en Miyata - så är den ”400 pounds of pure cane sugar, in each and every kiss.”

har du LWB inte berättat för dina forumvänner att den BMW'n med dig i sadeln har jagat mil mitt på nätterna, längs skogsgrusvägar täckta av is, åtföljda av en annan tok? Att du ibland gled tvärs över korsningar och över fält pga av snö & is?
?

Eller när en ansvarslös gubbe övertalade den norske tillsyningsmannen att trots mängder av snö, öppna vägbommen upp till Kalhoved på Hardangervidda så att du kunde ta den där hopplösa tyska svarven rakt upp och ut på högfjällsplatån? ?

"T" hälsar och är taggad som tusan.
Men kommer inte att ansluta här.
Jag har dock tillåtelse att dela bilder från arbetet med att väcka hans hoj från Törnrosa sömnen.

Visa din Miyata!
har du LWB inte berättat för dina forumvänner att den BMW'n med dig i sadeln har jagat mil mitt på nätterna, längs skogsgrusvägar täckta av is, åtföljda av en annan tok? Att du ibland gled tvärs över korsningar och över fält pga av snö & is?
?

Eller när en ansvarslös gubbe övertalade den norske tillsyningsmannen att trots mängder av snö, öppna vägbommen upp till Kalhoved på Hardangervidda så att du kunde ta den där hopplösa tyska svarven rakt upp och ut på högfjällsplatån? ?

"T" hälsar och är taggad som tusan.
Men kommer inte att ansluta här.
Jag har dock tillåtelse att dela bilder från arbetet med att väcka hans hoj från Törnrosa sömnen.
@Obsolete, vart har du varit hela tiden?? Mata oss gärna med anekdoter och miyataevolvering?????

Visa din Miyata!
@Obsolete, vart har du varit hela tiden?? Mata oss gärna med anekdoter och miyataevolvering?????

Fortskridandet med min hoj och T's hoj kommer att redovisas här på forumet, men förvänta er inga Autobahn farter. Det får ta sin lilla tid och både jag och T är noviser när det gäller denna variant av fordon.

Just nu letar jag dekaler i originalutseende till min. Verkar svårfunna.

LWB forntida historia? Anekdoter?
Han har en exklusiv smak när det gäller klassiska repetergevär (M98 lås/trä/svensk stål), lite som med hans BMW (En av tio som importerades det året) och trampcyklar.
Low key, ur produktion sedan länge men med en kvalité som idag kostar multum att införliva i ett gevär eller MC. ?

Solglasögon... bara någon som kan produktionerna från Martin Scorsese respektive Francis Ford Coppola lägger märke till vad LWB understundom låter pryda sin näsrygg. ?

Nä, nu måste jag läsa vidare på forumet.
Mycket att försöka förstå och utvärdera om det är något som är applicerbart på min hoj och min planerade typ av cykling.

Visa din Miyata!
Fortskridandet med min hoj och T's hoj kommer att redovisas här på forumet, men förvänta er inga Autobahn farter. Det får ta sin lilla tid och både jag och T är noviser när det gäller denna variant av fordon.

Han har en exklusiv smak när det gäller klassiska repetergevär (M98 lås/trä/svensk stål), lite som med hans BMW (En av tio som importerades det året) och trampcyklar.
Low key, ur produktion sedan länge men med en kvalité som idag kostar multum att införliva i ett gevär eller MC. ?

Solglasögon... bara någon som kan produktionerna från Martin Scorsese respektive Francis Ford Coppola lägger märke till vad LWB understundom låter pryda sin näsrygg. ?

Mycket att försöka förstå och utvärdera om det är något som är applicerbart på min hoj och min planerade typ av cykling.
Underbart, inspiration lär du inte sakna efter du läst igenom denna kompletta handbok av miyata hysteri! ?? Miyatatext kan du nog hitta på EBay ⭐

Visa din Miyata!

Odla den personkult som odlas bör!

Jag hystar in att jag aldrig sett någon knyta vandringsskor lika snabbt som LWB, samt att han har galet fina dörrar in till magasinet.

Visa din Miyata!

Vi har tid. Den som väntar på något gott och allt det där.

Odla den personkult som odlas bör!

Jag hystar in att jag aldrig sett någon knyta vandringsskor lika snabbt som LWB, samt att han har galet fina dörrar in till magasinet.
Vilken kille! ?
Har ni hört den här då? Det sägs att döden en gång hade en nära LWB-upplevelse.

Pro Tip: Mina cykel-alster är mer spännande än jag.

Visa din Miyata!
Någon vänlig själ som kan tänkas avvyttra en stam till mitt 3X bygge?

quill, 110mm, 26mm, -17deg, silver

Bara det och mini-V bromsar som saknas och sedan bör jag kunna pula ihop något för en testtur.

Visa din Miyata!
Slow going i casa LWB. Men igår fiskade jag upp 300LX-vevarna till grabbens 16.5:a ur färgborttagningen där de har legat i veckor och månader.

Man kan inte säga annat än att färgen är tålig. Trots lång tid i färgborttagningen så fick jag gå på ganska hårt med kastrullkrull för att få vevarna färgrena. Nu får de vila i detta dassiga skick tills det blir temperatur för att stå i verkstan och polera:

IMG_3318.jpeg

En teaser är fö. att det är ny verkstad på gång, en som ska vara tät och isolerad nog att inbjuda till arbete varesig det är sommar eller vinter.

Detta magasin stod i vägen för den Heliga Utvecklingen och skulle rivas för att bereda plats åt ett vägbygge:
IMG_2226.jpeg

Så fick naturligtvis inte ske. Huset märktes upp och plockades ned, pinne för pinne:
IMG_7509.jpeg

IMG_2432.jpeg

…och lastades på bil och kördes hit för magasinering:
IMG_7611.jpeg

Nu ligger timret under täckning utomhus och 2x70m2 golv ligger på rännet:
IMG_2596.jpeg

Sist jag var på platsen var stengrunden det enda som fanns kvar. När tjälen släpper hämtar vi även den och kör hit. Har man en gång samlat sten till en husgrund så tar man tacksamt vara på de grunder som redan är lagda:
IMG_3070.jpeg

Två plan på 70m2 vardera, hyfsad takhöjd som ska bli ännu bättre genom att höja huset med ett par stockvarv och en material- och hantverkskvalitet som jag aldrig har sett tidigare. Det kan bli bra.

Förvänta er ingen snabb process. Vi har belagt oss med återuppbyggnadsförbud så länge vi inte har slutfört diverse andra projekt här hemma. Men en dag när fåglarna kvittrar och solen åter går upp så kommer den kasta sina strålar på den återuppståndna Enoka Verkstad.

Visa din Miyata!
Slow going i casa LWB. Men igår fiskade jag upp 300LX-vevarna till grabbens 16.5:a ur färgborttagningen där de har legat i veckor och månader.

Man kan inte säga annat än att färgen är tålig. Trots lång tid i färgborttagningen så fick jag gå på ganska hårt med kastrullkrull för att få vevarna färgrena. Nu får de vila i detta dassiga skick tills det blir temperatur för att stå i verkstan och polera:

Visa bilaga 678778

En teaser är fö. att det är ny verkstad på gång, en som ska vara tät och isolerad nog att inbjuda till arbete varesig det är sommar eller vinter.

Detta magasin stod i vägen för den Heliga Utvecklingen och skulle rivas för att bereda plats åt ett vägbygge:
Visa bilaga 678784

Så fick naturligtvis inte ske. Huset märktes upp och plockades ned, pinne för pinne:
Visa bilaga 678783

Visa bilaga 678785

Visa bilaga 678782

Visa bilaga 678781

Sist jag var på platsen var stengrunden det enda som fanns kvar. När tjälen släpper hämtar vi även den och kör hit. Har man en gång samlat sten till en husgrund så tar man tacksamt vara på de grunder som redan är lagda:
Visa bilaga 678780

Två plan på 70m2 vardera, hyfsad takhöjd som ska bli ännu bättre genom att höja huset med ett par stockvarv och en material- och hantverkskvalitet som jag aldrig har sett tidigare. Det kan bli bra.

Förvänta er ingen snabb process. Vi har belagt oss med återuppbyggnadsförbud så länge vi inte har slutfört diverse andra projekt här hemma. Men en dag när fåglarna kvittrar och solen åter går upp så kommer den kasta sina strålar på den återuppståndna Enoka Verkstad.

Härliga tider!

Är det en viss Björn W som man ser i bild? Tror att vi har en koppling där...

Visa din Miyata!

Visa bilaga 678778

Visa bilaga 678784

Visa bilaga 678783

Visa bilaga 678785

Visa bilaga 678782

Visa bilaga 678781

Visa bilaga 678780

Världen är liksom ändå i ordning när LWB polerar vevar och magasinerar magasin.

Säg till om någon av stenarna behöver övertalning. Jag är bra på sådan. Och kan köra grävmaskin. Och dansa. Fast jag dansar ganska dåligt.

Tillbaka
Topp