[Zwift] Fettisdagen AW

Randonneur_Stockholm

Aktiv medlem
[Zwift] Fettisdagen AW
Fettisdagen är på tisdagen, hoppas ni alla har vaknat ur koman och vill trampa av er överflödig mandelmassa..

Start 8:00 17/2
200km
Alla är välkomna!

Uppdaterad med ny starttid.

Senast ändrad:
[Zwift] Fettisdagen AW
3182 (så många kcal Strava säger att jag gjorde av med förra tvåhundringen) ÷ 330 (Kcal per 100g semla) * 250 (snittsemlan i gram) = 3.8

.. och fler än så brukar jag inte trycka i mig

[Zwift] Fettisdagen AW
3182 (så många kcal Strava säger att jag gjorde av med förra tvåhundringen) ÷ 330 (Kcal per 100g semla) * 250 (snittsemlan i gram) = 3.8

.. och fler än så brukar jag inte trycka i mig
Hm, inte för att jag är i skicka att genomföra en 200 km f.n., men tror tusan inte att det skulle underlättas av om jag under tiden skulle klämma närmare ett kilo semla.

[Zwift] Fettisdagen AW
Enligt Bing behöver du trycka 12 semlor ungefär om du väger 70kg.
Tycker det låter roligare än @Nixpix kalkyl på ynka 4 semlor.

För att cykla 200 km behöver du:
Energiförbrukning=0,33kcal/kg/km×70kg×200km=4,620kcal

För att få i dig lika mycket energi som att cykla 200 km behöver du äta:
Antal semlor=400kcal/semla4,620kcal=11.55semlor

[Zwift] Fettisdagen AW
Tror frågan varit uppe tidigare men när ska man ha tid att cykla på riktigt?
Såg en galning IRL idag när jag var ute och gick, Varför var han ute på vägarna strömlöst hemma?
Tror det ultimata vore om man seriekopplar en generator på kedjan som samtidigt genererar elen som behövs för att driva zwift.
Uppvärmningen blir att ladda ett stödbatteri som har spänning i 5min så det inte slocknar helt om man går under typ 150w

[Zwift] Fettisdagen AW
Nu har jag tömt systemet iom att jag inte kunde få i mig näring ordentligt under dagens 200k.
Kanske kan komma till +/-0 på tisdag, så kan jag förhoppningsvis få i mig något på lördag..
Ska nog bara köra sportdryck.
@Fastnav brukar blanda själv, maltodextrin och fruktos 50/50, lite meckigt men bra mycket billigare än Mårten

[Zwift] Fettisdagen AW
1 del glukos (malto) och 0.8 delar fruktos, om man ska vara petig. Ska försöka delta nu på lördag så jag kan se till att det inte slarvas med sportdrycken.

Och det behöver man absolut inte vara. Finns typ lika mycket evidens för att 1:1 funkar lika bra, det avgörande är hur just din kista hanterar upptaget.
Glukostransportören maxar ut på runt 1g/ minut och därför behöver man komplettera med fruktos som tar en omväg via levern. Förbigår man hela magtarmsystemet och injicerar kan även högre glukos tolereras, så dropp är fint ;-)

Skämt å sidan, vill man görs det riktigt enkelt, ta strösocker, det innehåller 50/50 glukos / fruktos men är för vissa marginellt tuffare att bryta ner än malto plus fruktos.

Sen ska man också skilja på att "tolerera" och faktiskt nyttja. De flesta kan tolerera uppåt 120g/h glu/fru med lite träning, men det betyder inte att det kommer att ge någon nämnvärd effekt på att spara muskelglykogen så mer kan men behöver inte vara bättre. Allt beroende på person, intensitet och en massa andra faktorer :)

För att sitta i garaget och zwifta halva dagen räcket det utmärkt med sockervatten. Blanda i lite salt eller elektrolytpulver och smaksätt efter eget tycke.
Sen är köpeprodukter smidiga och smaken kan vara en fördel och även om man blandar själv kan det vara kul att leka vetenskapsman så för all del testa om just du upplever någon skillnad mellan 1:1 eller 1:0.8 förhållande - om äm det skulle vara placebo, funkar det så funkar det :)

@mange kan finnas många anledningar till att du inte fick i dig energi. Pma om du vill surra lite mer kring ditt upplägg.

Senast ändrad:
[Zwift] Fettisdagen AW
Screenshot_2024-02-10-19-44-47-02_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg

Ska faktiskt prova strösocker, har en annan polare som stått på pallen i tempo SM som förespråkar samma sak.
Jag har väl avfärdat det lite som tokigheter, men jag kan nästan tillräckligt mycket om stärkelsesträngar, mono- och disackarider för att veta att det inte är konstigt alls. Inomhus kan vara värt att ge sig på lite empiriska studier, och minimera fast föda. Bananer brukar funka väldigt bra utomhus får se om det kan vara något eller om det är för fiberrikt, kanske gott&blandat, men allt annat får tas bort..

[Zwift] Fettisdagen AW
Visa bilaga 680355
Ska faktiskt prova strösocker, har en annan polare som stått på pallen i tempo SM som förespråkar samma sak.
Jag har väl avfärdat det lite som tokigheter, men jag kan nästan tillräckligt mycket om stärkelsesträngar, mono- och disackarider för att veta att det inte är konstigt alls. Inomhus kan vara värt att ge sig på lite empiriska studier, och minimera fast föda. Bananer brukar funka väldigt bra utomhus får se om det kan vara något eller om det är för fiberrikt, kanske gott&blandat, men allt annat får tas bort..
Men du vet att du får fördelaktigare upptag i munnen än i snoken?
Stockholmare......?

[Zwift] Fettisdagen AW
Visa bilaga 680355

Det är ju en sak som är så bra med dessa Zwift-randos, förutom att man får ett gäng mil i benen så kan man testa saker helt riskfritt. Om det skiter sig helt, så står man inte ensam långt ute i någon skog och måste ta sig hem. Det är bara att kliva av cykeln och hoppa in i duschen.

[Zwift] Fettisdagen AW
Dagens skräll: @MrSthlm s dotter fyller år igen så han kan tyvärr inte?
Jag har faktiskt "enbart" en dotter mig veterligen... och hon har fyllt ? men jag har det tyvärr lite klurigare var femte lördagsförmiddag i stort sett året om. ?

Återstår att se hur jag straffar mig själv för denna ytterst allvarliga frånvaro. Antingen "EVO CC Endurance Base Ride 160 km" eventet kl 08:00 på söndagsmorgonen alternativt något intervallaktigt. ? (Jag tycker det känns lättare mentalt att köra 16-20 mil i Z2 & Z3 vs "nära döden feeling/hjärtklappning/mjölksyrafest/tortyr/plågsamt djurförsök" upplevelse under intervallpass men vi är alla olika.)

Senast ändrad:
[Zwift] Fettisdagen AW
Det sega med strösocker är att det löser sig rätt kasst (relativt sett), klar fördel att blanda dagen innan och skaka om lite regelbundet längs resan.

Får se om det hinns att hänga med några timmar denna runda också, hela hinner jag inte men kanske kan mysa ett par tre timmar i alla fall.

[Zwift] Fettisdagen AW
Förresten, när man skapar eventet kan man bocka i att tillåta "late join" någonstans har jag lärt mig efter helgens anti-klimax. Dock är det max en halvtimme man får vara sen, så för min del hade jag inte kunnat rejoina i alla fall. Kanske redan fanns den möjligheten, men annars kan det vara bra att känna till.

[Zwift] Fettisdagen AW
Förresten, när man skapar eventet kan man bocka i att tillåta "late join" någonstans har jag lärt mig efter helgens anti-klimax. Dock är det max en halvtimme man får vara sen, så för min del hade jag inte kunnat rejoina i alla fall. Kanske redan fanns den möjligheten, men annars kan det vara bra att känna till.
Jag tror vi hade late join påslagen. Jag tror inte det går att lösa så man kan hoppa in halvvägs.

[Zwift] Fettisdagen AW
Körde lite Canopies and Coastlines idag. När banan är slut hamnar en i djungelrutten och får köra varv på varv i den. Ett varv i djungeln orkade jag med. Tror det blir totalt 22 varv på lördag om ingen hittar ett sätt att dra bunusbiten annorlunda

[Zwift] Fettisdagen AW
Kanske vore Watopias "Big Flat 8" ett alternativ om man kan välja den? Event only. 29.3 km lång och 103 höjdmeter. Går i en åtta, så snabba och långsammare får chansen att "träffas" ibland. Om det är mycket grus vet jag dock inte. Fast kanske lite väl platt?

[Zwift] Fettisdagen AW
Körde lite Canopies and Coastlines idag. När banan är slut hamnar en i djungelrutten och får köra varv på varv i den. Ett varv i djungeln orkade jag med. Tror det blir totalt 22 varv på lördag om ingen hittar ett sätt att dra bunusbiten annorlunda
Jag antog att man vände och kör tillbaka samma väg, får googla lite på detta och ev byta.

[Zwift] Fettisdagen AW
Jag googlade runt lite igår och hittade inget bra svar men jag tror och killgissar att när en blir ruttlös så hoppar zwift på första bästa rutt när en passerar en 'varvstolpe', den första i det här fallet alltså djungeln.

Bytesförslag från min sida är 'Wandering flats' eller 'Makuri 40' eftersom:
  • Nästan inget grus. Jag hatar grus på zwift
  • Inga tvättbrädekullar. Tycker de är jobbiga när jag börjar bli lite trött. Ge mig hellre en "riktig" backe istället

[Zwift] Fettisdagen AW

Makuri, Country to Costal.
Funkar?
Såklart, vad har vi för val? Du väljer bana, vi cyklar. Blir det för jobbigt är det ju oss själva vi gnäller på sen.

Föreslog bara Makuri 40 eftersom den är lite mer varierad, lite mindre total stigning och klättrar den 'enkla' vägen upp för Shisa men den där rutten är också fin. Blir väl totalt lite mer uppför än när vi körde Sugar Coockie men å andra sidan slipper vi anus-djungeln

[Zwift] Fettisdagen AW
Haha
Såklart, vad har vi för val? Du väljer bana, vi cyklar. Blir det för jobbigt är det ju oss själva vi gnäller på sen.

Föreslog bara Makuri 40 eftersom den är lite mer varierad, lite mindre total stigning och klättrar den 'enkla' vägen upp för Shisa men den där rutten är också fin. Blir väl totalt lite mer uppför än när vi körde Sugar Coockie men å andra sidan slipper vi anus-djungeln
Alltså, jag kan byta igen. Det är inte direkt att jag måste ut och reka något sportgrus inför en 300k ?

[Zwift] Fettisdagen AW
1707946934352.jpeg

Anmält mig nu i alla fall men måste jag cykla 22 varv i djungeln hoppar jag nog över till något annat. Blandade 7 påsar iste-mix, socker, citronsyra, ca 150 g saltpulver och knappt 20 liter vatten. Doserade nog med lite för mycket elektro-power ock kommer få späda ut ytterligare tror jag

Tillbaka
Topp