Hövding 3.0 - Bra eller kalkon?

Har du sett många hövdingar på landsvägscyklister i alperna?
Man skall aldrig säga aldrig! ?
1706824212174.jpeg

Har du sett många hövdingar på landsvägscyklister i alperna?
Nej. Syftet med mitt inlägg var dock bara att påpeka att det finns situationer där påståendet från @jonte987 (i mitt tycke) inte gäller. Det var inte att säga att det är fel i allmänhet.

Jag kunde förstås bara skrivit "Inte alltid" men valde att exemplifiera för tydlighets skull och tog då den form av cykling jag själv ägnat mig åt där jag tror att ett funktionsfel hos Hövdingen skulle vara mest obehagligt kontra att inte ha något skydd på huvudet och därmed inte ha en risk för funktionsfel.

För tydlighets skull så säger jag därmed inte att jag skulle vilja cykla utför en alpväg i 70 km/h utan någon form av huvudskydd eller ens att jag hellre skulle vilja göra det utan huvudskydd än med en Hövding, bara att jag hellre skulle vara utan huvudskydd än att ha en Hövding som blåser upp felaktigt.

Senast ändrad:
ett annat "lovande" bolag som levt på riskkapital kastar in handduken.

Läste att AMF hade gått in som en stor investerare i bolaget - vad annat att vänta? Läser man boksluten så ser man att bolaget årligen gjort en förlust som varit den dubbla mot omsättningen, lysande investeringsobjekt.

Läste att AMF hade gått in som en stor investerare i bolaget - vad annat att vänta? Läser man boksluten så ser man att bolaget årligen gjort en förlust som varit den dubbla mot omsättningen, lysande investeringsobjekt.

De kanske såg en chans att minska snittåldern och slippa betala ut lika mycket pensioner?

kunde man få bort eländet med engångsanvändning, kunna reloada ungefär som moderna lavinryggsäckar vore mycket värt.

ser den då närmast som ett extra skydsskal som kompletterar en hjälm.

Tveksamt om någon annan kommer lyckas driva vidare. Tror en stor framgångsfaktor för bolaget varit innovationshypen som efter nuvarande skandaler borde urvattnats.

Jag tror de kommer använda tekniken till andra produkter också. Det finns nog en del intressanta patent. Jag tror nog inte det blir någon mer "hövding", men den som lever får se.

Det där glädjer mig mer än att Hövding försvinner.

kunde man få bort eländet med engångsanvändning, kunna reloada ungefär som moderna lavinryggsäckar vore mycket värt.

ser den då närmast som ett extra skydsskal som kompletterar en hjälm.
Du menar att man ha en traditionell hjälm samtidigt som man använder en hövding? blir inte det rätt tossigt om den blåser upp sig? eller missförstår jag dig helt?

Sen får man inte heller glömma att sprängämnet i själva hövding inte får vara alltför kraftigt då det kan få otrevliga konsekvenser!
(Edit, lite i stil med H.s inlägg ovan)

Om man tyckte insatsen var för låg med en liten airbagladdning runt halspulsådern kan man komplettera med en rejäl pansargranat!

Nej, en pansargranat är offensiva vapnet. Vi talar defensiva åtgärder här.

Men sprängämnen verkar redan gammaldags. Hittade på wikipedia att det nyaste är elektriks (eller borde man säga digital?) pansar:

Electric armour or electromagnetic armour is a proposed reactive armour technology. It is made up of two or more conductive plates separated by an air gap or by an insulating material, creating a high-power capacitor.[7][8][9][10][11] In operation, a high-voltage power source charges the armour. When an incoming body penetrates the plates, it closes the circuit to discharge the capacitor, dumping a great deal of energy into the penetrator, which may vaporize it or even turn it into a plasma, significantly diffusing the attack. It is not public knowledge whether this is supposed to function against both kinetic energy penetrators and shaped charge jets, or only the latter. As of 2005, this technology had not yet been introduced on any known operational platform.

Visste väl att jag hade sett ngt där POC o Autoliv hade ngn kärlekshistoria ihop, apropå cykelhjälmar o airbags i kombo. Från juli 2022.

Personligen skulle jag aldrig lita på en hövding...köpte hellre en hjälm på biltema..känns säkrare på nåt sätt.
Hellre NÅNTING som skyddar än nåt som inte råkar lösa ut när det går åt h...vete..

Att det finns risk att den inte löser ut vid olycka eller att den riskerar att orsaka en olycka för att den löser ut är väl egentligen tillräckligt för att leta alternativ kan jag tycka.
T.ex lära sig fixa frillan på andra platser än hemma? Tycker det är kul att frissan är mer skyddsvärd än hjärnan, men det kanske säger mer om konsumenten än om produkten i.o.f.s?

T.ex lära sig fixa frillan på andra platser än hemma? Tycker det är kul att frissan är mer skyddsvärd än hjärnan, men det kanske säger mer om konsumenten än om produkten i.o.f.s?
Förstår inte hur svårt det ska va. Blöt handen, kör den genom håret och på med en hjälmmössa alternativt keps så är du fin lagom till jobbet.

Att det finns risk att den inte löser ut vid olycka eller att den riskerar att orsaka en olycka för att den löser ut är väl egentligen tillräckligt för att leta alternativ kan jag tycka.
Finns tre möjliga anledningar till att frisyren är oförändrad efter en cykeltur:
  1. Cykeln framförs för långsamt
  2. Mängden hår är så liten att vare sig vind eller hjälm påverkar
  3. Konsumtionen av produkter för "hårstabilisering" skulle gjort en syntare från 80-talet grön av avund

Senast ändrad:
Monterar ni ut airbagen ur bilratten också och limmar på en bit frigolit istl ??
Risken finns ju att den inte löser ut ..

Monterar ni ut airbagen ur bilratten också och limmar på en bit frigolit istl ??
Risken finns ju att den inte löser ut ..
Hej.
I en bil sitter jag innesluten i en metallkonstruktion med deformationszoner som kan absoerbera stora krafter redan innan airbagen blir nödvändig.
På mitt huvud saknas denna typ av konstruktion varför jag sätter en "bit frigolit" där som lite säkerhet.

Hoppas förtydligandet hjälper.

Tillbaka
Topp