Tråden om remdrift

tobiascyklar

Aktiv medlem
Tråden om remdrift
Hej, nu kört på remdrift och pendlarkit i fem år, och tycker det är många fördelar. Dock: Stockholms vintern är tuff även mot även inkapslade växlar. Årligt underhåll behövs faktiskt. Fälgarna ärgar relativt snabbt och tappar ekrarna. Bromsar tjuter förstås.
Nu kom en litet större grej: framdrevet rasade oförhappandes .
PXL_20240217_165230099.jpg

Och min cdc har inte längre reservdelar. Hittade en på ebay som jag tror är kompatibel, allt verkar stämma, utom att det är cdx serien, hoppas på det bästa .

cykeln har pendlats året om i Stockholm i genomsnitt en mil enkel litet högt räknat, sedan 2012. Samma rem, aldrig bytt.

Tråden kanske kan vara en samlingspunkt för remdrift?

Tråden om remdrift
Om du fått ut 5års pendlande på en drivlina så är det väl ändå rätt bra.
Själv gav jag upp remdrift då jag aldrig fick till en utväxling/remspänning som funkade.

(hjälper inte dig men jag har nog ett 60tandat 5bult 130bcd framdrev samt lite olika remmar och bakdrev (allt cdx) liggande i källaren som inte används och som som kan bytas/skänkas/säljas till någon som har nytta av det)

//j

Tråden om remdrift
(hjälper inte dig men jag har nog ett 60tandat 5bult 130bcd framdrev samt lite olika remmar och bakdrev (allt cdx) liggande i källaren som inte används och som som kan bytas/skänkas/säljas till någon som har nytta av det)
Min drivlina har snart 8 år på nacken och jag tänker att jag nog borde fräscha upp den lite... 11-vxl Alfine SG-S700 och:

1708197449079.png

Skulle några av dina grejer passa så är jag intresserad.

Tråden om remdrift
Om du fått ut 5års pendlande på en drivlina så är det väl ändå rätt bra.
Själv gav jag upp remdrift då jag aldrig fick till en utväxling/remspänning som funkade.

//j
Drivlinan är tolv år ? stenhårt pendlad.

Och har en misstanke att lbs spände för hårt pga av en annan grej som de fixade. Rätt säker på det faktiskt. Bakdrevet slirade av och de försökte få det att sitta genom att spänna. Sen kom de på att bakdrevet var bakvänt och kanten inåt ?
Spänt blev det.

Tråden om remdrift
Min drivlina har snart 8 år på nacken och jag tänker att jag nog borde fräscha upp den lite... 11-vxl Alfine SG-S700 och:

Skulle några av dina grejer passa så är jag intresserad.
Kan ha ett 22t bakdrev för Shimano/9-spline body.
Kollar i morgon.

@tobiascyklar
Ok, till och med 12år då förtjänar drivlinan att pensioneras.

//j

Senast ändrad:
Tråden om remdrift
Kan bli en rätt ointressant tråd. :)
"Hur går det för dig i år med remmen?"
"Nä, det går bra. Även detta år."
"Samma här."
Pendlar inte stenhårt med min men det känns som det kommer att ta några år innan det händer nåt. Visst, utväxlingen är för hög men... Den funkar. Ska ju inte uppför några backar med packning (än).

Tråden om remdrift
Min har rullat sen 2012 och även här är det dags för byte nu.
Men remmen har jag faktiskt bara spänt på känn. Försökte med Gates app men det blev på tok för hårt. Det hörs när det är fel, paketet börjar brumma både när det är för löst och för hårt.

Tråden om remdrift
Kan bli en rätt ointressant tråd. :)
"Hur går det för dig i år med remmen?"
"Nä, det går bra. Även detta år."
"Samma här."
Pendlar inte stenhårt med min men det känns som det kommer att ta några år innan det händer nåt. Visst, utväxlingen är för hög men... Den funkar. Ska ju inte uppför några backar med packning (än).
Jag tänker att pendla med remdrift ger litet frågor. Om annat. Och jag undrar om första generationen cdc är kompatibel med första generationen cdx... Och jag respekterade nog inte att interna växlar behöver kärlek varje år utan lämnade åt sitt öde. Bra att veta!
Men visst :-)

Tråden om remdrift
Jag har kört sönder en rem pga för låg spänning från fabriken. Jag var medveten om det, så det känns riktigt dumt.

Nu blir det väl som BFS skriver ovan (förutom att Alfine-8 nav kan får lagerproblem igen).

Tråden om remdrift
Jag planerar att bygga mig en stockholmspendlare med gates och alfine11, så följer tråden med intresse. Pratade med lbs som var lite neggig mot remdrift pga nåt om inte lika direkt drivkänsla. Tänker att jag är okej med det pga gubbcyklar mest ändå och är så oerhört trött på kedjegegg.

Tråden om remdrift
Jag tänker att pendla med remdrift ger litet frågor. Om annat. Och jag undrar om första generationen cdc är kompatibel med första generationen cdx... Och jag respekterade nog inte att interna växlar behöver kärlek varje år utan lämnade åt sitt öde. Bra att veta!
Men visst :-)
Jag kan tillfoga att vid rembytet blir det även första service nånsin på Alfine8-navet ?

Tråden om remdrift
Jag planerar att bygga mig en stockholmspendlare med gates och alfine11, så följer tråden med intresse. Pratade med lbs som var lite neggig mot remdrift pga nåt om inte lika direkt drivkänsla. Tänker att jag är okej med det pga gubbcyklar mest ändå och är så oerhört trött på kedjegegg.
Skulle följa en byggtråd med intresse eftersom jag går i liknande tankar.

Tråden om remdrift
Min drivlina har snart 8 år på nacken och jag tänker att jag nog borde fräscha upp den lite... 11-vxl Alfine SG-S700
Om du inte får navet väldigt billigt tycker jag att du istället bör välja det uppdaterade
Alfine SG-S7001-11

1a gen av Alfine 11-navet, SG-S700. läcker bla lite olja, eller snarare oljan sipprar ut så det är kanske inte så många droppar kvar i navet. Läs mer om oljebyte här
Most complete page about the Shimano Alfine Inter 11 Internal Gear hub
Jag har en cykel med 1a gen Alfine-11 nav, bockstyre och bar end-reglage som fungerar bra,
men den är inte så flitigt använd.

Tråden om remdrift
Till min förvåning slet jag ut min första CDN-rem efter bara ca. 6 månaders cykling, uppskattningsvis runt 4000km. Jag hade precis börjat cykla från jobbet när remmen hoppade av framdrevet. Vid närmare inspektion upptäckte jag att flera av tänderna på remmen hade lossnat och flera andra var på god väg. Redan under första månaden av cykling lade jag märke till att remmen ibland "hoppade fram" på dreven under hård belastning. Detta hände en handfull gånger och månaden innan den gick sönder ökade "hoppandet" vilket jag trodde hade med växeln att göra. Ett missljud hade också introducerats, vilket jag felaktigt trodde kom från vevlagret. Jag vill dock poängtera att jag under dessa 6 månader inte iakttog regelbundet underhåll, jag rengjorde cykeln och remmen enbart vid ett par tillfällen. En annan observation jag gjorde under hela perioden var att jag kände en resonans i drivlinan på de fyra första växlarna på det 8-växlade Shimano Nexus-navet. Testade remspänningen med appen, men får ingen konsekvens i värdena. Cykeln är en Bergamont Vitess N8 med 46T fram och 22T CDX-drev bak. Ska bli intressant att se hur länge den nya remmen håller. Se mejlsvaret från Gates nedan.

Bilagor

• IMG_0612 (1).jpg
    IMG_0612 (1).jpg
    439.7 KB · Besök: 366
  • Skärmbild 2024-02-18 094257.png
    Skärmbild 2024-02-18 094257.png
    13.3 KB · Besök: 371
Tråden om remdrift
Till min förvåning slet jag ut min första CDN-rem efter bara ca. 6 månaders cykling, uppskattningsvis runt 4000km. Jag hade precis börjat cykla från jobbet när remmen hoppade av framdrevet. Vid närmare inspektion upptäckte jag att flera av tänderna på remmen hade lossnat och flera andra var på god väg. Redan under första månaden av cykling lade jag märke till att remmen ibland "hoppade fram" på dreven under hård belastning. Detta hände en handfull gånger och månaden innan den gick sönder ökade "hoppandet" vilket jag trodde hade med växeln att göra. Ett missljud hade också introducerats, vilket jag felaktigt trodde kom från vevlagret. Jag vill dock poängtera att jag under dessa 6 månader inte iakttog regelbundet underhåll, jag rengjorde cykeln och remmen enbart vid ett par tillfällen. En annan observation jag gjorde under hela perioden var att jag kände en resonans i drivlinan på de fyra första växlarna på det 8-växlade Shimano Nexus-navet. Jag hann tyvärr beställa ytterligare CDN-remmar innan jag fick mejlsvaret från Gates nedan. Testade remspänningen med appen, men får ingen konsekvens i värdena. Cykeln är en Bergamont Vitess N8 med 46T fram och 22T CDX-drev bak. Ska bli intressant att se hur länge den nya remmen håller.

Min rem gick sönder efter två vintersäsönger pga för låg spänning. Gissar att du kan har haft samma problem.

Jag hade också problem med appen. Det blir lite enklare vid hög spänning. Jag har kört i ett tag med lite högre spänning än de vanliga rekommendationen. Och har sen sänkt lite. Man kan själva höra relativa skillnader i resonans ljud bra, absoluta är dock svårt.

Tråden om remdrift
Min rem gick sönder efter två vintersäsönger pga för låg spänning. Gissar att du kan har haft samma problem.

Jag hade också problem med appen. Det blir lite enklare vid hög spänning. Jag har kört i ett tag med lite högre spänning än de vanliga rekommendationen. Och har sen sänkt lite. Man kan själva höra relativa skillnader i resonans ljud bra, absoluta är dock svårt.
Så kan det vara, jag förväntade mig väl dock att butiken jag köpte cykeln ifrån installerat remmen med korrekt spänning. Gates svarade ju visserligen att CDN inte är avsett för högfrekvent och intensiv användning, men en livslängd på 4000 km låter ju ändå i underkant tycker jag. Dropoutsen för bakhjulet sitter i ett skensystem som går att justera genom att lossa ett par skruvar på endera sida, men det bakre bromsoket sitter ju på den ena skenan och det kan jag väl inte flytta hursomhelst eftersom bromsskivan sitter där den sitter?

Tråden om remdrift
Så kan det vara, jag förväntade mig väl dock att butiken jag köpte cykeln ifrån installerat remmen med korrekt spänning. Gates svarade ju visserligen att CDN inte är avsett för högfrekvent och intensiv användning, men en livslängd på 4000 km låter ju ändå i underkant tycker jag. Dropoutsen för bakhjulet sitter i ett skensystem som går att justera genom att lossa ett par skruvar på endera sida, men det bakre bromsoket sitter ju på den ena skenan och det kan jag väl inte flytta hursomhelst eftersom bromsskivan sitter där den sitter?

Min cykel hade får låg spänning på renen från fabriken. Bikester, där jag köpte den (online), borde också ha kontrollerat.

Cykeln borde vara konstruerad så att spänningen går att justera. I mitt fall sitter dropoutsen på skenor och bromsökinfästing sitter på samma skena som vänsterdropout så den flyter med.

Tråden om remdrift
Ang spänning skriver Gates ”
Gates tension recommendations (These tension recommendations are a good starting point, which may need to be adjusted higher or lower based on the rider size, gear ratio, and power placed on the pedals):
• Town and country – smooth and steady pedalling style: 40-60 Hz (35-45 lbs)
• Town and country – punchy and rough pedalling style: 60-75 Hz (45-53 lbs)
• Hub gears: 35-50 Hz (28-40 lbs)
• Tandem: 60-65 Hz (45-48 lbs)”
Klart man kan tycka att säljaren borde justerat remspänning före leverans men åtminstone mitt förtroende för cykelhandlares kunnande är inte särskilt högt.
På min Scott Sub10 justeras remspänning med en excentrisk vevlagerhylsa. Det är inte många millimeters justeringsmån så det kan nog fungera ändå med skivbromsen. Det är ju lätt att kolla.

Edit; ett tag smorde jag remmen med silikon (typ Lister som torkar bra och inte är olja) vilket skall vara bra för livslängden. Det medförde att den drog till sig vägdamm vilket jag inte tror främjar livslängden

Senast ändrad:
Tråden om remdrift
Klart man kan tycka att säljaren borde justerat remspänning före leverans men åtminstone mitt förtroende för cykelhandlares kunnande är inte särskilt högt.

Samma här. Finns i mitt fall var att jag var medveten om att spänningen var lite för lågt men att jag unte åtgärdade det. Inte billig med en ny rem (men inte chockdyrt heller).

Om jag minns rätt så spände jag nya remmen till 75 Hz, det var också enklare att får konsistenta mätningar från appen då. Sänkte lite senare till kring 60 Hz.

Det funkar riktigt bra nu. Enda konstiga sak är hög ljud från remmen på drev vid minusgrader och hög kraft, typ uppför en backe.

Tråden om remdrift
• Town and country – smooth and steady pedalling style: 40-60 Hz (35-45 lbs)
• Town and country – punchy and rough pedalling style: 60-75 Hz (45-53 lbs)
• Hub gears: 35-50 Hz (28-40 lbs)
• Tandem: 60-65 Hz (45-48 lbs)”
Betyder det att "punchy and rough pedalling style" är inkompatibel med navväxel?
Det är inte mycket marginal när det gäller remspänningen speciellt med tanke på att varierande omgivningstemperaturen påverkar ramen och därmed remspänningen, och remspänningen är inte heller enkelt att ställa in exakt. Det finns också alltid lite osymmetri i vevpartier som inte gör det enklare.
Rohlhoff kräver ju förresten "snubber", det borde väl även krävas för andra navväxlar annars är det stor risk att remmen hoppar och skadas.
Tyvärr finns ju inte "snubber" som kan användas med alla cyklar då de kräver antingen växelöra eller QR. Min cykel har inget av det.

Tråden om remdrift
Betyder det att "punchy and rough pedalling style" är inkompatibel med navväxel?
Det är inte mycket marginal när det gäller remspänningen speciellt med tanke på att varierande omgivningstemperaturen påverkar ramen och därmed remspänningen, och remspänningen är inte heller enkelt att ställa in exakt. Det finns också alltid lite osymmetri i vevpartier som inte gör det enklare.
Rohlhoff kräver ju förresten "snubber", det borde väl även krävas för andra navväxlar annars är det stor risk att remmen hoppar och skadas.
Tyvärr finns ju inte "snubber" som kan användas med alla cyklar då de kräver antingen växelöra eller QR. Min cykel har inget av det.
Vill man vara petimäternoggrann finns det ett (dyrt) verktyg att ställa remspänningen.
Min egen erfarenhet efter mer än 2000 mil på samma rem är att tummen räcker.
Alfine8.

Tråden om remdrift
Vill man vara petimäternoggrann finns det ett (dyrt) verktyg att ställa remspänningen.
Min egen erfarenhet efter mer än 2000 mil på samma rem är att tummen räcker.
Alfine8.
Kom ju på att hjulets (och bromsskivans) position ju flyttas när jag reglerar skenan som dropoutsen sitter i så det borde nog fungera. Vad har du för variant på din rem är det CDN eller CDX?

Tråden om remdrift
Kom ju på att hjulets (och bromsskivans) position ju flyttas när jag reglerar skenan som dropoutsen sitter i så det borde nog fungera. Vad har du för variant på din rem är det CDN eller CDX?
Vet ej, skåra i mitten. Den var blå på kuggsidan när den var ny. Men det var ju ett tag sedan.

Tråden om remdrift
Då rör det sig nog om en CDX-rem för den finns i utförande med blå färg på kuggsidan, vilket jag inte tror finns för CDN. Men det står ju också på remmens utsida vad det är för variant.

Tråden om remdrift
sig nog om en CDX-rem för den finns i utförande med blå färg på kuggsidan, vilket jag inte tror finns för CDN. Men det står ju också på remmens utsida vad det är för variant.
Har det säkert gjort. Men efter många många mil och år står det absolut ingenting. ☺️

Det var ju själva fan att man inte kan få vila middag i lugn och ro!
Nå, döm själva:

IMG_2446.jpeg
IMG_2447.jpeg

Min rem har alltså inte skåra ser jag nu. Men måtten är ju de samma så en skårad rem går antagligen på.

Jag har sedan många år ett reservpaket liggande, kollade just. Det heter CDC och är nog inte kompatibelt med nyare varianter, remmen är 10 mm bred istf 12 som uppenbart är dagens standard.
Men nya lär väl räcka längre än 10 år eftersom jag inte pendlar längre. Och om 15 cyklar jag nog inte heller, då är jag 88. Men vem vet ?

Senast ändrad:
Tråden om remdrift

En faktor 2 är mycket marginal, skulle jag säga. Jag hade inte tänkt på expansionen av aluram är inte försumbart. 30 grader skillnad ger 0,07% skillnad i längd av kedjestaget, eller 0,3 mm. Det ger en märkbar skillnad i spänningen på remmen. Tur att jag har spänt den lite hårdare när det var kring 20 grader. Då borde det räcka till -10. Jag tror att jag inte kör med för låg spänning just nu med minusgrader, men jag ska försöka att mäta.

Vad är snubber?

Tråden om remdrift
Det är en gummirulle på en arm som hindrar remmen från att hoppa. Här en länk som visar hur den monterats på ett växelöra:

Tråden om remdrift
Det är en gummirulle på en arm som hindrar remmen från att hoppa. Här en länk som visar hur den monterats på ett växelöra:
Kan det ens inträffa?
Kanske om momentet blir enormt i lägsta växeln? Har aldrig upplevd det men har å andra sidan inte använd annat än 4-5-6 på mitt Alfine. Malmö är platt men blåsigt kan det ju vara. Alltid mot.

Tråden om remdrift

Jag jar aldrig sett sån "lösning" och aldrig hört om problemet. Problemet kan väl inte vara specifik för Rohloff. Jag har en CDN drivlina, har använt alla mina 8 Alfine växel och aldrig haft problem.

Tråden om remdrift

Jag har CDC på min, vad är skillnaden på alla?

Tråden om remdrift
Jag har CDC på min, vad är skillnaden på alla?
CDC har, ser jag, 10 mm rem medan alla nyare har 12 mm rem. Sen är skillnaden på CDN och CDX som jag kan läsa mig till, hållbarheten. Men då det bara är nån hundring prisskillnad är det väl lika bra att skaffa den dyrare CDX vid byte?

Tråden om remdrift
Mejlsvar från Gates om CDX: "The CDX system is for the frequent rider or commuter."
Från samma mejl om CDN: "The CDN system is not recommended for riders who use their bike every day."
Även detta: "Our CDN system is installed, which is the entry-level system for the occasional rider who only rides in urban areas."

Tråden om remdrift
CDC har, ser jag, 10 mm rem medan alla nyare har 12 mm rem. Sen är skillnaden på CDN och CDX som jag kan läsa mig till, hållbarheten. Men då det bara är nån hundring prisskillnad är det väl lika bra att skaffa den dyrare CDX vid byte?
Cdx verkar också ha en första generation med 10 mm rem

Tillbaka
Topp