Hjälp drev slitage

Hjälp drev slitage
Behöver hjälp med att utvärdera om det här drevet är i bra eller dåligt skick, ganska mycket skit som sitter fast ordentligt runt om drevet också..
IMG_7415.jpeg

Hjälp drev slitage
Det ser inte jättehemskt ut. Hur ser bakkransen ut? Är kedjan sliten (det finns massor av trådar på Happy om hur mäta kedja). Hoppar kedjan när du trampar hårt.

Hjälp drev slitage
Kedjan har jag bytt då den va ganska sliten, så nu är frågan om jag ska byta framdrevet också..bakre kassetten hade inte gått så långt då den va bytt ganska nyligen. Det enda jag vet är att drevet gått ca 300 mil och har väldigt svårt att ta bort smutsen, sitter riktigt hårt..

Hjälp drev slitage
Slitaget på på tändernas framkant. Indikerar att en "utsliten" kedja valsat många gånger för mycket.
Men var inte orolig. Problemet går att lösa med en rundfil på ca 6mm, för att motverka kedjans slitbanor. Skär/fasa sedan av topparna med en flatfil. Se därefter till att det inte finns några skarpa grader.
Jodå, lite trixande krävs!
Ett vevpari är dock ganska dyrt. Så det kan vara värt besväret.
Generalregel: Kör aldrig med utsliten KEDJA!

Hjälp drev slitage
Slitaget på på tändernas framkant. Indikerar att en "utsliten" kedja valsat många gånger för mycket.
Men var inte orolig. Problemet går att lösa med en rundfil på ca 6mm, för att motverka kedjans slitbanor. Skär/fasa sedan av topparna med en flatfil. Se därefter till att det inte finns några skarpa grader.
Jodå, lite trixande krävs!
Ett vevpari är dock ganska dyrt. Så det kan vara värt besväret.
Generalregel: Kör aldrig med utsliten KEDJA!t
Tack för tipset! Känns som det är lite jobb ändå det men kan vara värt det. Jag gjorde en full service på cykeln så har bytt ut det mesta jag känt har varit slitet men har bara haft svårt att utvärdera framdrevet, finns ändå ett antal tänder som är skapligt spetsiga, så nu är frågan om 1500kr kan va värt ett framdrev från SRAM, eller om detta kan rulla vidare en säsong + Vättern?

Hjälp drev slitage
Det ser inte jättehemskt ut. Hur ser bakkransen ut? Är kedjan sliten (det finns massor av trådar på Happy om hur mäta kedja). Hoppar kedjan när du trampar hårt.
Kedjan har jag bytt då den va ganska sliten, så nu är frågan om jag ska byta framdrevet också..bakre kassetten hade inte gått så långt då den va bytt ganska nyligen. Det enda jag vet är att drevet gått ca 300 mil och har väldigt svårt att ta bort smutsen, sitter riktigt hårt..

Hjälp drev slitage
slitaget är helt måttligt, och behöver inte åtgärdas. om man tittar där kedjan driver, gulmarkerat på bilden, ser man att det blivit lite grann smide längst ut. kan bero på en sliten kedja längre tillbaka.

men rundningen lite längre in är cirkulär utan tendenser till ellipsform. och det är där rullen på den nya kedjan ska ligga,

hajtandformen år andra hållet är från fabrik, och har till syfte underlätta växlingar.

du kan läsa mer i denna tråd:)
.
,
IMG_0340.jpeg

Hjälp drev slitage
slitaget är helt måttligt, och behöver inte åtgärdas. om man tittar där kedjan driver, gulmarkerat på bilden, ser man att det blivit lite grann smide längst ut. kan bero på en sliten kedja längre tillbaka.

men rundningen lite längre in är cirkulär utan tendenser till ellipsform. och det är där rullen på den nya kedjan ska ligga,

hajtandformen år andra hållet är från fabrik, och har till syfte underlätta växlingar.

du kan läsa mer i denna tråd:)
.
,
Visa bilaga 684595
Tack tack! Uppskattar hjälpen, va inne på det länkade forumet och läste lite där med. Hur länge till tror du detta drev har kvar, måste även fråga (vet någon varför det hörs ett litet litet klick vid hårt tramptryck??). Låter som att det kommer från vevpartiet och har avsyntat det och lagt märke till att det finns sprickor i plasthöljet så min spontana tanke va att det kanske är det som klickar?

Hjälp drev slitage
Det som förstör drev i förtid är om man kör med en sliten kedja. Byter du kedjan i tid håller det länge.
När kuggarna blir så vassa att du skär dig på dom är det dags att byta. ?
Ja precis, tyvärr hade förra ägaren inte något miltal på drevet då det är det enda som inte va bytt, fick info att han tränat i 2 säsonger och kört Vättern 1 gång och De Ronde 1 gång, man märkte att ”rengöring” inte heller va en prioritet. Verkar som de flesta här iallafall enligt bild tycker det ser okej ut, så ett nytt drev kanske inte behövs inför denna säsong..

Hjälp drev slitage
Tack tack! Uppskattar hjälpen, va inne på det länkade forumet och läste lite där med. Hur länge till tror du detta drev har kvar, måste även fråga (vet någon varför det hörs ett litet litet klick vid hårt tramptryck??). Låter som att det kommer från vevpartiet och har avsyntat det och lagt märke till att det finns sprickor i plasthöljet så min spontana tanke va att det kanske är det som klickar?
om du ser till att byta kedjor regelbundet håller justvframklingorna många kedjor, skulle säga bortåt ett tiotal utan renovering, så länge du inte låter kedjeslitaget gå över 0,5 procent. alltså har den här klingan vid korrekt behandling många års användning framför sig.

med återkommande renovering kan man gå lite längre i slitage, men inte gärna över 1 procent.

kassetterna på bakhjulet är känsligare. utan renovering skulle jag säga det är tufft att klara mer än tre kedjor, även vid analt byte vid 0,5 procent. med renovering efter varje kedjebyte som jag gör själv vet jag inte var gränsen går, men förmodligen mer än tio kedjors livslängd.

så hur länge håller då en kedja? det beror mycket på hur rent och välsmord den går, och om man valt ett kedjesmörj som blir som slippasta när det möter smuts. en del long life-produkter har den egenheten. 300-800 mil är iaf vanligt, med rimliga insatser. är man nere under 200 mil vill jag påstå att man gör något fel.

köp gärna en smidig och korrekt kedjeslitagemätare!

Hjälp drev slitage
Jag försöker cykla så mycket jag kan och har knappt med framklingor i underhållsplanen för mina cyklar. Det är verkligen ett icke-problem så länge man håller koll på kedjeslitage och smörjer med något som smörjer.

Hjälp drev slitage
Att det finns olika svar, åsikter kring fenomenet slitage, är naturligt, sunt och bra. Iaf så länge det inte blir populistiskt och är empiriskt välgrundat.
Hur många av oss cyklister, har inte erfarenhet av nedslitna drivlinor?!
Vill dock som en "Brasklapp", skjuta in åsikten att "billiga" Kedjor, kan vara en "styggelse" för vilken drivlina som helst!
Ang "hajtänder" bör grader efter utslitna kedjor alltid filas/slipas bort. Görs inte detta får den nya kedjan ta hand om jobbet. Inte för att detta spelar någon avgörande roll, då kedjans stål alltid är hårdare än drevets legering. Men insidan av kedjans länkar riskerar då "ärrbildning" i form av repor under tiden, vilket så gott som alltid är en grogrund för smuts.
Hur många har inte svurit över hur Jävligt det är att rengöra en grisig kedja. I synnerhet om den sitter monterad på hojen.

Hjälp drev slitage
man behöver inte ta hand om de grader som syns på bilden rakt bakåt i dragriktningen. de kan vara en fördel snarast, då de fördelar trycket mot kedjans rulle på en större yta.

och riktmärket för slitaget är just insänkningen på denna plats, och utgångspunkten när man slipar längre ner på tanden för en cirkulär kurva.

endast om graderna är så breda att de hindrar kedjan gå av och på tanden blir det aktuellt göra dem smalare.

däremot om det är mindre slitage längre ut på tanden, så det blir en utstickande hajfena, måste den del av icke-slitaget som sas sticker ut harmoniseras med slitaget 'kl 3' , alltså där graden eventuellt finns.

men rör i normalfallet inte själva graden, och framförallt viktigt; öka inte slitaget ytterligare genom att slipa på den platsen i radiell riktning. det är en no-no, precis som slipning längst ned i gapet, 'kl 6'.

Hjälp drev slitage
Till det vill jag tillägga att det är nödvändigt att kolla att klingskruvarna är jämnt och duktigt åtdragna.
Om du känner dig modig och vill rengöra ordentligt kan du innan dess skruva isär klingorna.
Ha inte på för mycket olja!

Tillbaka
Topp