EldinOsmancevic
Medlem
Hjälp drev slitage
Behöver hjälp med att utvärdera om det här drevet är i bra eller dåligt skick, ganska mycket skit som sitter fast ordentligt runt om drevet också..
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för tipset! Känns som det är lite jobb ändå det men kan vara värt det. Jag gjorde en full service på cykeln så har bytt ut det mesta jag känt har varit slitet men har bara haft svårt att utvärdera framdrevet, finns ändå ett antal tänder som är skapligt spetsiga, så nu är frågan om 1500kr kan va värt ett framdrev från SRAM, eller om detta kan rulla vidare en säsong + Vättern?Slitaget på på tändernas framkant. Indikerar att en "utsliten" kedja valsat många gånger för mycket.
Men var inte orolig. Problemet går att lösa med en rundfil på ca 6mm, för att motverka kedjans slitbanor. Skär/fasa sedan av topparna med en flatfil. Se därefter till att det inte finns några skarpa grader.
Jodå, lite trixande krävs!
Ett vevpari är dock ganska dyrt. Så det kan vara värt besväret.
Generalregel: Kör aldrig med utsliten KEDJA!t
Kedjan har jag bytt då den va ganska sliten, så nu är frågan om jag ska byta framdrevet också..bakre kassetten hade inte gått så långt då den va bytt ganska nyligen. Det enda jag vet är att drevet gått ca 300 mil och har väldigt svårt att ta bort smutsen, sitter riktigt hårt..Det ser inte jättehemskt ut. Hur ser bakkransen ut? Är kedjan sliten (det finns massor av trådar på Happy om hur mäta kedja). Hoppar kedjan när du trampar hårt.
Tack tack! Uppskattar hjälpen, va inne på det länkade forumet och läste lite där med. Hur länge till tror du detta drev har kvar, måste även fråga (vet någon varför det hörs ett litet litet klick vid hårt tramptryck??). Låter som att det kommer från vevpartiet och har avsyntat det och lagt märke till att det finns sprickor i plasthöljet så min spontana tanke va att det kanske är det som klickar?slitaget är helt måttligt, och behöver inte åtgärdas. om man tittar där kedjan driver, gulmarkerat på bilden, ser man att det blivit lite grann smide längst ut. kan bero på en sliten kedja längre tillbaka.
men rundningen lite längre in är cirkulär utan tendenser till ellipsform. och det är där rullen på den nya kedjan ska ligga,
hajtandformen år andra hållet är från fabrik, och har till syfte underlätta växlingar.
du kan läsa mer i denna tråd:)
.
,byggtråd: Renovering av sliten kassett
i en annan tråd beskrev jag hur man kan renovera slitna kassetter. gjort det i många år, och trots skeptiska röster fungerar det bra. man får tillbaka nybilskänslan med crispigt rent och inte grynigt trögt anslag när man trampar till hårt. men orsaken till operationen vanligen mera drastisk...happyride.se
Visa bilaga 684595
Det som förstör drev i förtid är om man kör med en sliten kedja. Byter du kedjan i tid håller det länge.Hur länge till tror du detta drev har kvar
Ja precis, tyvärr hade förra ägaren inte något miltal på drevet då det är det enda som inte va bytt, fick info att han tränat i 2 säsonger och kört Vättern 1 gång och De Ronde 1 gång, man märkte att ”rengöring” inte heller va en prioritet. Verkar som de flesta här iallafall enligt bild tycker det ser okej ut, så ett nytt drev kanske inte behövs inför denna säsong..Det som förstör drev i förtid är om man kör med en sliten kedja. Byter du kedjan i tid håller det länge.
När kuggarna blir så vassa att du skär dig på dom är det dags att byta. ?
om du ser till att byta kedjor regelbundet håller justvframklingorna många kedjor, skulle säga bortåt ett tiotal utan renovering, så länge du inte låter kedjeslitaget gå över 0,5 procent. alltså har den här klingan vid korrekt behandling många års användning framför sig.Tack tack! Uppskattar hjälpen, va inne på det länkade forumet och läste lite där med. Hur länge till tror du detta drev har kvar, måste även fråga (vet någon varför det hörs ett litet litet klick vid hårt tramptryck??). Låter som att det kommer från vevpartiet och har avsyntat det och lagt märke till att det finns sprickor i plasthöljet så min spontana tanke va att det kanske är det som klickar?