Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Skiftade förra veckan, living on the edge (in the hedge kanske om det var för tidigt)
Satte aldrig på några. Runt Stockholm har det väl varit ok ett tag nu? Var en dag med blixthalka annars har det funkat fint utan. Jag har ju ramlat ett par gånger varav en var för att jag inte hade dubbat, resten hade nog varit körigt även med dubb. Tycker spårigheten och modden vid snö är svårare att hantera än is. Har valt buss eller bil ett par dagar. Tycker dom varit så snabba med att ploga/sopa/salta i år.

Men jag har ju kommit på en nackdel. Det är att alla mina "snabba" tider i strava kommer bli totalt överkörda när alla elitpendlade byter till smala hårda race:iga däck.

Kan ju då iofs säga "men jag rullar faktiskt på 40+mm graveldäck så det är inte så konstigt att ni är snabbre...."

Work from home idag. Skönt att slippa motvinden.

Zenåkning var det inte, men zon 2 i snålblåsten. Tog grusväg som var delvis blöt och isig på slutet. Tjänade 1,5 kilometer på det så hempendlingen blev 38,5 kilometer, bil till jobbet.

Zon 2 och 3. När slutklämmen skulle avverkas i zon 4 så gick bommarna ned i Mosås. Motivationsbrist därefter sista halvmilen.

Grusvägen i början var frusen och någorlunda jämn. Ett klart bättre vägval att undvika den biten där det avverkats skog genom vintern.

Riktigt vårigt på vägen hem idag.
1709740043390.jpeg

Repris från igår mot till och sida/medvind hemåt blev omkörd av två elmuppar på skanstullsbron men kränkte tillbaka i medvinden på Johanneshovsvägen gamla huddingevägen , fick ett möte i Örby av en sån där enhjuling som körde fort utav helvete , jävla idiot…..

Appen visade -6 där ute. Appen hade definitivt inte fel.
Kall men en solig och vacker morgon. Såg typ ingen annan cyklist idag. Iofs, startade 06.15.
Zen pendling med inslag av high cadence övningar. Dags att väcka upp typ2 muskelfibrerna från sin vinterdvala. Dubbfritt hade fungerat idag, men körde safe och tog endast bort vinterskärmarna i förmån före lite lättare ass savers.

Hemma 1,5 veckor med feber och annat skräp gav inte optimala förutsättningar för dagens pendling. Att jag tydligen hade lite svampigt skogstryck i bakdäcket gjorde det inte mycket lättare heller.
Bra sugen på att dra på sommarsulor, men nya framdäcket är på väg från Tyskland (tror jag, ska ha leverans mellan 13-20/3), men bakdäcket skulle kunna skiftas.

Säsongspremiär med sommardäcken. Helt underbart. Jäklar vilken skillnad mot 240 (- några som fallit bort) dubb fram och bak sedan november. Tre punkor i vinter, pga stenflisor som krupit in där dubb fallit bort. Senast igår, som fick mig att byta hjul istället för att laga punkan. Bild från 2016.
åttaår.PNG

Senast ändrad:
Har inte cykelpendlat sen 1e november men i dag var det dags. -3, sol och svaga vindar. FY F*N VA KALLT DET VAR ?
Kändes verkligen "kallare" idag än igår, fastän mätaren visade motsatta. Vacker morgon idag igen, med en soluppgång som låg och tinade de frusna åkrarna. Hade tur att bevittna följande:

1) 3st rådjur som så majestetiskt sprang över en åker i det vackra solskenet
2) en person med ca 10st får som tränade sin vallhund mitt ute på en frusen åker, i solskenet, ca kl 06.45.

Och inte en bil i närheten som kunde förstöra lugnet vid dessa ögonblick.

Bra fin icke harmonisk flåspendling men var möjligen lite oartig mot en elcyklist.

I den stora korsningen vid Stora Mossens t-bana där vi väntar på grönt i två led väljer snubben att parkera sig längst åt vänster så att vi blir tre led i bredd vid rödljusen trots att vi hade mötande cyklister på andra sidan som väntade också. Dessutom vänster om ett brett ekipage med barn i, typ en släpkärra. Självklart var han långsammast iväg av oss alla trots motorhjälp.

Min fråga är väl, tänker en sådan här person alls eller är han enbart dum alternativt ovan vid trafik/cykling?

Senast ändrad:
Nu kan man faktiskt cykla dubbfritt om man vill där jag bor. Gjorde det igår, men inte idag av olika anledningar.
Även köpt en elcykel till pendling. Får se hur mycket använd den blir jämför tmed valiga cyklarna.
Skönt :)

Nu kan man faktiskt cykla dubbfritt om man vill där jag bor. Gjorde det igår, men inte idag av olika anledningar.
Även köpt en elcykel till pendling. Får se hur mycket använd den blir jämför tmed valiga cyklarna.
Skönt :)
Återkom med hur det gick med trampcyklandet. Jag köpte elhoj för pendling för många år sedan och tänkte "jag tar den när det blåser mycket" eller snöar. Har inte trampcyklat en dag till jobbet sen dess.

Återkom med hur det gick med trampcyklandet. Jag köpte elhoj för pendling för många år sedan och tänkte "jag tar den när det blåser mycket" eller snöar. Har inte trampcyklat en dag till jobbet sen dess.
Köpte den igår, tog den till AW. Idag blev det trampcykel ;)
Jag tror nog på dig. Det kommer kanske att bli så.

Trångt om utrymme på hemvägen , många verkar ha hittat nyckeln till cykelförrådet,
ovana vinglande rödljuskörande elcyklister i mängder , liten omledning pga ett bygge vid Värmdö gymnasium , blir spännande när bilarna kommer över ett skarpt krön och förmodligen inte håller trettio , får trampa via globen istället.
Trevlig helg

Köpte en cykelkeps i somras då jag har solen i ögonen både på väg till jobbet och hem. Jag har glömt och sätta på den hela veckan och inte orkat stanna för att plocka upp den ur ryggsäcken. Idag tröttnade jag på mig själv då jag glömt den flera dar i sträck, stannade och satte på den. Otroligt skönt.

Vecka 3 av att cykla till kontoret, nu börjar det bli bra tryck i benen trots den ovanligt långa sträckan för mig. Det var lagom kallt imorse i Stockholm, likadant med fötterna.

Ett tunt lager snö och slask på vägen över Djursholms golfbana i morse. Dubbdäcken får sitta kvar lite till (sjunger på sista versen, så inte mycket till dubb kvar).
Den envetet pinande, råfuktiga ostvinden suger livslusten ur en...

Kall pendling, oklart om det var halt pga frosten. Rullade på bra. Enda incidenten var en sunkig volvo som tyckte högersväng 3 m framför mig var en bra taktik. En klapp i plåten var min belöning. Föraren blev lite stött och skrek något som jag inte hörde.
En vanlig pendling alltså

-2 på termometern, så självklart gick jag emot min instinkt vilket ledde till att jag var alldeles för varmt klädd. I övrigt rätt skön pendling.

Gick igenom nya pendlarn igår. Blev positivt överraskad, bara bromsklossarna som behöver bytas, växlar och drivlina var det inget fel på. Inte illa för en nästan 40 år gammal DBS Avanti. Sjukt läskigt däremot med ett smalt krullstyre från 80-talet när man är van med 780 mm rakt styre. Har inte bestämt mig ännu om jag ska byta till rakt eller behålla det nuvarande. Passade på att bända/skruva loss lite gamla funktionsodugliga lampor, cykeldatorer och annat, samt byta ut kattstryparna för kabeldragningen. Putsade upp den lite med linolja också, så att den blev blank och fin.
Finns en förebild, har inte tagit någon efterbild ännu.
1710143135460.png

Tillbaka
Topp