[OT] Visa din entusiastbil
960 oxå med sin unika glasfiber bladfjäder…440 och 480 också.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
960 oxå med sin unika glasfiber bladfjäder…440 och 480 också.
Sant, samt även sedanvarianten 460. Och i andra änden av modellutbudet intern konkurrens mellan 850 och 960.440 och 480 också. Där 440 nog både var tänkt att ersätta vissa 240modeller, och i praktiken gjorde det.
Rätt, även om det kanske inte kan anses vara tre generationer. Dessutom hade man P1800 på programmet.Inte riktig lika men Volvo slog ju det en gång i tiden genom att erbjuda tre generationer samtidigt.
Duett, Amazon och 14x om jag minns rätt.
960 oxå med sin unika glasfiber bladfjäder…
Mer intressant är väl varför Volvo inte införde den delade bakvagnen på hela 900-serien. Utan istället behöll skräpet från 740 i princip. En stel bakaxel upphängd så det blir brytningar i upphängningen... Lätt att sladda med är 740/940, men fästet är uselt i jämförelse med 240 och delad bakvagn. Köra med släp på vintern är intressant.Tjena!
Unik och unik vet jag inte. Corvette hade bladfjädrar i komposit redan 1983.
Men ganska intressant att Volvo tog tillbaka konceptet när nya V90 släpptes.
Mer intressant är väl varför Volvo inte införde den delade bakvagnen på hela 900-serien. Utan istället behöll skräpet från 740 i princip. En stel bakaxel upphängd så det blir brytningar i upphängningen... Lätt att sladda med är 740/940, men fästet är uselt i jämförelse med 240 och delad bakvagn. Köra med släp på vintern är intressant.
Jo. Men 900-serien var ju ändå bara ett sätt att fasa ut bakhjulsdriften och rödblockaren. Då kunde man väl gjort det på ett bättre sätt.Tjena!
Ekonomisk fråga gissar jag på. 960 var ju markant dyrare.

Mer intressant är väl varför Volvo inte införde den delade bakvagnen på hela 900-serien. Utan istället behöll skräpet från 740 i princip. En stel bakaxel upphängd så det blir brytningar i upphängningen... Lätt att sladda med är 740/940, men fästet är uselt i jämförelse med 240 och delad bakvagn. Köra med släp på vintern är intressant.
Den är ok. Framför allt så är den bättre från fabrik.Ibland möts cykel och bilintresset.
Visa bilaga 685367
Det var nog även för att det är en rätt dålig delad bakvagn, som är väldigt svår att faktiskt få till riktigt bra. Det är betydligt enklare att få till den stela bakaxeln så den ger mer fäste än den delade - på en absolut skala.
Håller med om att "tre-linken" är betydligt sämre än 240ins. De skulle fortsatt med samma som på 240.
Något särskilt man ska kolla efter på en gammal MX-5:a?
Och är det några extra varningsklockor på en icke-svensksåld?
Gäller denna (och det är inte jag som är spekulant)
![]()
Mazda MX-5 1.6 Euro 2 säljes i Stockholms stad | Blocket
47000 kr - Bilar - Enskede, Årsta, Skarpnäck - Fina Goodyear däck med bra mösterdjup. Cabben är hel och tät, bilen är regelbundet servad. Två nycklar. Äg...www.blocket.se
Ser att den har en väldig massa ombesiktningar i historiken,
/J
Anekdotiskt så var min också en import.Något särskilt man ska kolla efter på en gammal MX-5:a?
Och är det några extra varningsklockor på en icke-svensksåld?
Gäller denna (och det är inte jag som är spekulant)
![]()
Mazda MX-5 1.6 Euro 2 säljes i Stockholms stad | Blocket
47000 kr - Bilar - Enskede, Årsta, Skarpnäck - Fina Goodyear däck med bra mösterdjup. Cabben är hel och tät, bilen är regelbundet servad. Två nycklar. Äg...www.blocket.se
Ser att den har en väldig massa ombesiktningar i historiken,
/J
Nu kollade jag länken med. Det är en NB med den lilla motorn, de brukar dock vara billigare pga det så är prestanda oväsentligt så är det säkert ett ok val.
Det finns dräneringar i trösklarna som man ska hålla fria, annars kommer det skvalpa vatten däri eftersom det är dit det leds ner från taket.
Ja, nästan alla bilar med ett gäng år på nacken är rostiga längst bak på trösklarna. Det var min med - men det har inte blivit värre de senaste 20 åren när den rullat som sommar bil (min bror har den nu).
Ja, verkligheten är väl så kanske, det har du nog helt rätt i. Ser ju dock riktigt trist ut, så svårt att leva med den vetskapen, så sånt måste fixas :)Ytrost på länkarmar och sånt kommer efter en vinter i saltslasket även på nya bilar. Egentligen inget som kommer leda till något problem även om det ser trist ut.
Ser fin ut, du och @weldion kan ha Volvo-dateMin 140 -72
Köpte den för nästan ett år sen och skulle bara fixa nåt litet, sen stod den på pallbockar nästan oavbrutet till för några veckor sedan ?
Men nu går den fint!
Visa bilaga 721615Visa bilaga 721616
De snygga turbofälgarna, tom.Ser kalas ut. Visst är det 240-fälgar på? De funkar bra!
Virgo.De snygga turbofälgarna, tom.
Stämmer bra det, jag tycker de passar bra i designen till 140:n.Ser kalas ut. Visst är det 240-fälgar på? De funkar bra!
En som styr och en som puttar på?En Peugeot !
BildTjena!
Fick visst en Fiat 1100 Deluxe på halsen.. Saknar motor och lite småsaker, annars komplett. Frisk i plåten nästan överallt, bara lite lagning av karossen vid ena hjulhuset och baktill. Undersidan är helt solid.
Steg ett är att få tag på en motor och stoppa i den, renovera bromsar och dra ett nytt elsystem. Sen ska den vara färdig för vägen. Steg två är att fixa till interiör och när jag blir pensionär kanske jag har hunnit till steg tre och då blir det renovering av karossen och hellack.
Såg ett klipp med en Fiat 500 med en Hayabysamotor. Säkra omkörningar...Tjena!
Fick visst en Fiat 1100 Deluxe på halsen.. Saknar motor och lite småsaker, annars komplett. Frisk i plåten nästan överallt, bara lite lagning av karossen vid ena hjulhuset och baktill. Undersidan är helt solid.
Steg ett är att få tag på en motor och stoppa i den, renovera bromsar och dra ett nytt elsystem. Sen ska den vara färdig för vägen. Steg två är att fixa till interiör och när jag blir pensionär kanske jag har hunnit till steg tre och då blir det renovering av karossen och hellack.
Så fruktansvärt söt.
Coolaste saab turbo jag sätt :oSAAB 99 Turbo -79
Visa bilaga 643439
Svärfar enda ägaren sedan ny, totalrenoverad och nästan färdig men något gick fel vid uppstart och nu är han död och kan inte berätta vad som kvarstod. Nu ska den gås igenom och göras körklar av Per Eklund i Arvika.
Vilken fin och välbevarad grill!
Vilken fin och välbevarad grill!