[OT] Visa din entusiastbil

Tjena!

Unik och unik vet jag inte. Corvette hade bladfjädrar i komposit redan 1983.
Men ganska intressant att Volvo tog tillbaka konceptet när nya V90 släpptes.
Mer intressant är väl varför Volvo inte införde den delade bakvagnen på hela 900-serien. Utan istället behöll skräpet från 740 i princip. En stel bakaxel upphängd så det blir brytningar i upphängningen... Lätt att sladda med är 740/940, men fästet är uselt i jämförelse med 240 och delad bakvagn. Köra med släp på vintern är intressant.

Mer intressant är väl varför Volvo inte införde den delade bakvagnen på hela 900-serien. Utan istället behöll skräpet från 740 i princip. En stel bakaxel upphängd så det blir brytningar i upphängningen... Lätt att sladda med är 740/940, men fästet är uselt i jämförelse med 240 och delad bakvagn. Köra med släp på vintern är intressant.

Tjena!

Ekonomisk fråga gissar jag på. 960 var ju markant dyrare.

Ibland möts cykel och bilintresset.

2024-03-10 17.11.24.jpg

Det var nog även för att det är en rätt dålig delad bakvagn, som är väldigt svår att faktiskt få till riktigt bra. Det är betydligt enklare att få till den stela bakaxeln så den ger mer fäste än den delade - på en absolut skala.

Håller med om att "tre-linken" är betydligt sämre än 240ins. De skulle fortsatt med samma som på 240.

Ibland möts cykel och bilintresset.

Visa bilaga 685367

Det var nog även för att det är en rätt dålig delad bakvagn, som är väldigt svår att faktiskt få till riktigt bra. Det är betydligt enklare att få till den stela bakaxeln så den ger mer fäste än den delade - på en absolut skala.

Håller med om att "tre-linken" är betydligt sämre än 240ins. De skulle fortsatt med samma som på 240.
Den är ok. Framför allt så är den bättre från fabrik.

Och nja, det krävs att man bygger om rätt mycket för att få bort brytningarna och hjulstudset. Och att saker går sönder. Den är väldigt märkligt konstruerad. Det är som att man insett felet för sent och bara satt dit större gummibussningar för att inte det värsta ska märkas. Och när man redan hade en ok bakvagn på 240. Detta är en av mina hangups när det kommer till märkliga konstruktioner, just för att det är så ologiskt.

Något särskilt man ska kolla efter på en gammal MX-5:a?
Och är det några extra varningsklockor på en icke-svensksåld?

Gäller denna (och det är inte jag som är spekulant)

Ser att den har en väldig massa ombesiktningar i historiken,

/J

/J

Tjena!

5d68f387837f4057cc2bd69e13aaa7f1.jpg

Ska man undvika importbilar finns knappt några kvar att välja på.

Vilken generation bilar är det du kikar på? NA så ska man nog undvika 1.6:an från 1993-1994 och framåt. De äldre är piggare men från där nånstans blev 1.8l standardmotorn och 1.6:an blev klenare.

Jag gillar 89-90 års modell med 1.6l 116 hk (de nyare har ca 130 för 1.8l resp 90 för 1.6l om jag minns rätt). De äldsta bilarna har minst utrustning och är lättast så även med den lilla motorn känns de pigga och roliga.

Den jag hade var en import som gått från Canada till Tyskland innan den kom till Sverige, sannolikt flyttgodsbil till Nato-anställd.

Det är lite småsaker som kan strula, om växellådan inte känns superkrispig (för det är den om när det funkar som det ska) så kan man byta plastbussningen längst ner på spaken + motsvarande del i lådan, det görs enkelt innifrån bilen. Bromsar kan kärva eftersom bilarna nästan alltid står vinterhalvåret, framför allt handbromsen. Kolla efter sprickor i mittkonsolen runt radiouttaget, där är det ofta sprucket.

Det finns MASSOR med kunskap på nätet om de här bilarna och god tillgång på delar.

/J
Anekdotiskt så var min också en import.
Den hade problem med läckande cab utan att det märktes. Rätt vad det var så skvalpade det över från gropen bakom stolarna till framför :(
En NC var det.
Edit: Dock underbar bil. Absolut inga creature comforts. Osäker på om det ens var servo.
Satte in en bt-enhet så man kunde få ljud i den och körde. Det var liksom allt.

Senast ändrad:
Nu kollade jag länken med. Det är en NB med den lilla motorn, de brukar dock vara billigare pga det så är prestanda oväsentligt så är det säkert ett ok val.

Det finns dräneringar i trösklarna som man ska hålla fria, annars kommer det skvalpa vatten däri eftersom det är dit det leds ner från taket.

Nu kollade jag länken med. Det är en NB med den lilla motorn, de brukar dock vara billigare pga det så är prestanda oväsentligt så är det säkert ett ok val.

Det finns dräneringar i trösklarna som man ska hålla fria, annars kommer det skvalpa vatten däri eftersom det är dit det leds ner från taket.

Tack. Ja, fungerande/underhållen dränering verkar vara en framgångsfaktor. Var ju tydligt också i filmen @Kneecap postade ovan.

/J

Ja, nästan alla bilar med ett gäng år på nacken är rostiga längst bak på trösklarna. Det var min med - men det har inte blivit värre de senaste 20 åren när den rullat som sommar bil (min bror har den nu).

Ja, nästan alla bilar med ett gäng år på nacken är rostiga längst bak på trösklarna. Det var min med - men det har inte blivit värre de senaste 20 åren när den rullat som sommar bil (min bror har den nu).

Tjejens 91 (vill jag minnas) är helt rostfri på karossdelarna, den har gått strax över (eller om det var under, kommer inte ihåg faktiskt) 9K mil när hon köpte den, och som jag förstod mest gått som sommarbil. Däremot så tycker jag det finns den del begynnande ytrost på Länkarmar och annat under bilen vilket jag tycker är lite märkligt. Känns som färgen de har där inte är den mest motståndskraftiga och väldigt tunn, men ändå.

Tänkt att fixa det nu under semestern och dra på något betydligt mer motståndskraftigt så lär det aldrig behövas igen nu när hon äger den, kör knappt något med den förutom vid speciella tillfällen och när solen är framme.

Ytrost på länkarmar och sånt kommer efter en vinter i saltslasket även på nya bilar. Egentligen inget som kommer leda till något problem även om det ser trist ut.

Ytrost på länkarmar och sånt kommer efter en vinter i saltslasket även på nya bilar. Egentligen inget som kommer leda till något problem även om det ser trist ut.
Ja, verkligheten är väl så kanske, det har du nog helt rätt i. Ser ju dock riktigt trist ut, så svårt att leva med den vetskapen, så sånt måste fixas :)

Min egna "Bavariska" pärla är ju helt fin och ren från allt vad rost heter, och det är en befriande känsla faktiskt, och även om det inte är så farligt på tjejens NA, så sover jag lugnare efter det är fixat. Jag antar att vi alla har våra olika strider vi väljer att fokusera på :D

Tjena!

Fick visst en Fiat 1100 Deluxe på halsen.. Saknar motor och lite småsaker, annars komplett. Frisk i plåten nästan överallt, bara lite lagning av karossen vid ena hjulhuset och baktill. Undersidan är helt solid.

Steg ett är att få tag på en motor och stoppa i den, renovera bromsar och dra ett nytt elsystem. Sen ska den vara färdig för vägen. Steg två är att fixa till interiör och när jag blir pensionär kanske jag har hunnit till steg tre och då blir det renovering av karossen och hellack.

Tjena!

Fick visst en Fiat 1100 Deluxe på halsen.. Saknar motor och lite småsaker, annars komplett. Frisk i plåten nästan överallt, bara lite lagning av karossen vid ena hjulhuset och baktill. Undersidan är helt solid.

Steg ett är att få tag på en motor och stoppa i den, renovera bromsar och dra ett nytt elsystem. Sen ska den vara färdig för vägen. Steg två är att fixa till interiör och när jag blir pensionär kanske jag har hunnit till steg tre och då blir det renovering av karossen och hellack.
Bild😜

Tjena!

Såg ett klipp med en Fiat 500 med en Hayabysamotor. Säkra omkörningar...

Tillbaka
Topp