thomaslundstrom
Aktiv medlem
[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Jag har hellre ett par-tre olika landstäckande appar än en app per stad, likt otyget de håller på med där uppe i tjockhult.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och största nackdelen är deras avgifter som ingen annan matchar. I negativ bemärkelse alltså.Easypark-appen var enormt usel förr på Android, nu funkar det bra tycker jag. Och stora fördelen är täckningsgraden.
Och största nackdelen är deras avgifter som ingen annan matchar. I negativ bemärkelse alltså.
Ja så var det, innan avgift infördes på många ställen. Nu parkerar jag ofta där det kostar 1 kr/h, första timmen gratis, och där står jag en dryg timme åt gången. EasyPark har infört en avgift som alltså motsvarar fem timmars parkering, eller några tusen procent, dvs det är billigare att betala ett par timmar extra för säkerhets skull. Eller använda konkurrentappen.I början fanns ju inga alternativ och jag upplevde att det oftast blev billigare på totalen ändå eftersom jag kunde avsluta parkeringen när jag var kvar istället för att köpa en biljett med massa marginal.
På jobbets parkering har det inte varit någon extra avgift, säkert nån deal.
Hyfsat nischat köpkriterium.Får man in en 2 meter madrass på längden?
Kan man sova i bilen så kan man ju göra det. En bra extra feature, typ.Hyfsat nischat köpkriterium.
Mer rimligt än att väldigt ofta handla sovmöbler på Ikea.Kan man sova i bilen så kan man ju göra det. En bra extra feature, typ.
Ja, fast kanske inte samtidigtHur är VW Sharan i bagaget om man fäller ner alla baksätena? Får man in 2 cyklar där? Får man in en 2 meter madrass på längden?
Grattis, det är som sagt fantastiska bilar! Svårt att förstå förrän man själv kör en!Har vi nån BMW-expert här? Råkade köpa en 120d från 2016 och har lite bekymmer med att vindrutan är på gränsen till immig om jag låter automatiken sköta klimatet i kupén. Alternativen verkar vara full defroster (vilket man inte gärna kör permanent) eller att övergå till helt manuellt läge, och det kräver ständigt pillande på alla reglage. Missar jag nåt?
--------
I övrigt är jag sjukt nöjd över att jag valde bort Audi A3, VW Golf och alla de andra "likvärdiga" bilarna, för det här är nåt helt annat. Går som ett skott, drar ingenting och man sitter som i en riktig sportbil. Chassiet och fjädringen känns också ganska ordentligt sportigt/styvt/förtroendeingivande trots att den fyrhjulsdrivna versionen inte verkar ha M-fjädring även med M-paket. Det är väldigt, väldigt lätt att råka köra för fort. ??
PS. Jag har inte slutat använda blinkers! DS.
Ingen koll på Volvo, men vad jag hört annars är väl att backvarnaren skulle kunna balla ur, dvs tjuta konstant pga släpet. Med korrekt installation kopplas den ur när släp är tillkopplat, och frågan är väl om eftermarknads grejar det?Av alla bilar så fastnade frugan för en Xc40.
Den var tydligen mer praktiskt än en SL500.
Volvo vill ha 17 lax för en dragkrok.
Finns det någon nackdel med att montera en eftermarknads? Det blir liksom 12 papp över till SL500 kontot ?![]()
Har vi nån BMW-expert här? Råkade köpa en 120d från 2016 och har lite bekymmer med att vindrutan är på gränsen till immig om jag låter automatiken sköta klimatet i kupén. Alternativen verkar vara full defroster (vilket man inte gärna kör permanent) eller att övergå till helt manuellt läge, och det kräver ständigt pillande på alla reglage. Missar jag nåt?
--------
I övrigt är jag sjukt nöjd över att jag valde bort Audi A3, VW Golf och alla de andra "likvärdiga" bilarna, för det här är nåt helt annat. Går som ett skott, drar ingenting och man sitter som i en riktig sportbil. Chassiet och fjädringen känns också ganska ordentligt sportigt/styvt/förtroendeingivande trots att den fyrhjulsdrivna versionen inte verkar ha M-fjädring även med M-paket. Det är väldigt, väldigt lätt att råka köra för fort. ??
PS. Jag har inte slutat använda blinkers! DS.
Det här är en Volvo, dvs problem med parkeringsvarnaren får man även om man köper fabriksmonterad original. Men bara att trycka bort när man backar med släp.Ingen koll på Volvo, men vad jag hört annars är väl att backvarnaren skulle kunna balla ur, dvs tjuta konstant pga släpet. Med korrekt installation kopplas den ur när släp är tillkopplat, och frågan är väl om eftermarknads grejar det?
Av alla bilar så fastnade frugan för en Xc40.
Den var tydligen mer praktiskt än en SL500.
Volvo vill ha 17 lax för en dragkrok.
Finns det någon nackdel med att montera en eftermarknads? Det blir liksom 12 papp över till SL500 kontot ?![]()
Intressant funktion, jag visste inte att det funkade så. Jag hade i så fall velat tala om för bilen att det INTE sitter ett släp bakom bara för det hänger en cykel bak.Tjena!
Är det en automat så innebär det att bilen inte kommer veta om att det sitter ett släp bakom. (Inte på en manuell heller, men där spelar det ingen roll)
Automatlådorna idag (i de flesta bilar, inklusive Volvo) växlar annorlunda om man har släp bakom.
Ska man bara köra små bursläp till tippen spelar det ju mindre roll, men ska man kånka runt på större släp är det rätt viktigt.
Låter högst rimligt! Den besiktigades i oktober och har stått orörd sen dess. Förra ägaren gjorde en "egen service" sommaren innan, men det har jag förstås inga bevis på. Auktoriserad service gjordes för 2700 mil sen, så det är dags egentligen. Dock är bilen så gammal så jag undrar om det inte är bättre att bara fixa det som inte funkar. Kupéfilter kan jag förhoppningsvis byta själv, samt olja och lite sånt.Tjena!
Låter som att någon kan ha slarvat med att byte kupefilter. Prova det först, kostar väl inte allt för många pengar.
Om det är BMW Mobile Care du menar, så ingår den bara de första 5 åren. Sedan tror jag man fick erbjudande att betala den själv i ytterligare 2 år. Men det är ju inte värt speciellt mycket heller, kostar ju bara 3-400kr/år att teckna själv på annat håll.Hur funkar det m bmw, måste man inte serva på verkstad för mobilitygaranti?
Ok, jag hade Audi mobility i 13 år. Nej, det är inte billigaste sättet att få assistansavtalOm det är BMW Mobile Care du menar, så ingår den bara de första 5 åren. Sedan tror jag man fick erbjudande att betala den själv i ytterligare 2 år. Men det är ju inte värt speciellt mycket heller, kostar ju bara 3-400kr/år att teckna själv på annat håll.
Ok, jag hade Audi mobility i 13 år. Nej, det är inte billigaste sättet att få assistansavtal
det värdefullaste med audis avtal är att verkstaden är skyldig påbörja reparationen inom 24h. gratis hemtransport inom europa kan också vara värt en del. kostnadsfri hyrbil 5 dygn ingår även.Om det är BMW Mobile Care du menar, så ingår den bara de första 5 åren. Sedan tror jag man fick erbjudande att betala den själv i ytterligare 2 år. Men det är ju inte värt speciellt mycket heller, kostar ju bara 3-400kr/år att teckna själv på annat håll.
Just det. Men chef blev hemflugen efter semestern och sen ner igen för att hämta bilen.det värdefullaste med audis avtal är att verkstaden är skyldig påbörja reparationen inom 24h. gratis hemtransport inom europa kan också vara värt en del. kostnadsfri hyrbil 5 dygn ingår även.
förstås kan man köpa en toyota. de går ju aldrig sönder. degig styrning får man på köpet.
De tar bilen, för BMWn håller bättre (och det kommer från en blivande Audi-ägare)Just det. Men chef blev hemflugen efter semestern och sen ner igen för att hämta bilen.
Menar ni att bmwägarna får ta bussen?
Logga in eller registrera dig för att visa
Visa inlägg, foton och mycket mer på Facebook.www.facebook.com
Det är inte vad Astrid sägerDe tar bilen, för BMWn håller bättre (och det kommer från en blivande Audi-ägare)
Vem är Astrid?Det är inte vad Astrid säger
Intressant funktion, jag visste inte att det funkade så. Jag hade i så fall velat tala om för bilen att det INTE sitter ett släp bakom bara för det hänger en cykel bak.
Mao, monterar man dragkrok för att veckovis ha cykel på och en gång om året köra till tippen är det en fördel att inte ha original?
Låter högst rimligt! Den besiktigades i oktober och har stått orörd sen dess. Förra ägaren gjorde en "egen service" sommaren innan, men det har jag förstås inga bevis på. Auktoriserad service gjordes för 2700 mil sen, så det är dags egentligen. Dock är bilen så gammal så jag undrar om det inte är bättre att bara fixa det som inte funkar. Kupéfilter kan jag förhoppningsvis byta själv, samt olja och lite sånt.
Edit: Varför inte en bild...
Visa bilaga 686571
Edit: Förresten är det lite roligt (?) att ljuset är sämre än på Suzuki Swiften som jag satte Biltema-LED:ar i.? Halvljuset duger, men jag får nog smäcka dit en diskret helljusramp. Svårt att få plats med den på nåt snyggt ställe bara.
Jo men strömmen kopplar jag in när jag kör cyklar (men inte när jag kör tunga släp får då är det båt på en 30-kärra).Det är nog inte ens på bmw drag på som avgör....
Det är väl troligen att man kopplar in strömmen
Hur växellådan funkar vet jag inte men på Volvo kopplas ett antal assists ur. Dolda vinkel
Ok, ja det har jag inte testat. Har ingen ström på stället. Nån borde tänkt på det. Den vet ju t.o.m om blinkers på släpet är trasigt...Jo men strömmen kopplar jag in när jag kör cyklar (men inte när jag kör tunga släp får då är det båt på en 30-kärra).
Frustrerande att köra 100 mil men inte ha filhållmingsassistent för bilen tror jag har släp när jag bara har cyklar.
Att några assist kopplas bort har jag märkt, men vill minnas att parkeringsvarnare tjuter rätt bra om jag inte backar spikrakt.
Jag tror dig, men av ren nyfikenhet; vad är det som görs vid en dylik service? Och bockas det i den digitala loggen även om det inte görs på BMW-verkstad?Att hålla miltalet på servicar på BMWs dieslar (alla moderna egentligen) är jäkligt viktigt. Service på icke BMW verkstad är inte så dyrt. Tyckte inte ens var dyrt på BMW.
Kupefilter byter du själv.
Det var nåt sånt jag tänkte. Undrar om man ens ser nån skillnad av att skära ut nätet om rampen sitter precis bakom.Ja, helljuset är inte hundra. Men en tunn ramp infälld i nedre grillen gör underverk.
Typ så här fast man skär ut grillen så man inte förlorar något av ljuset.
Visa bilaga 686594
I praktiken gör det ju ngen skillnad om intervallet överskrids något (antar att vi inte pratar år då förstås) Men det kan ju bli skillnad vid problem med bilen med ev. goodwill. Men bilen är kanske för gammal ändå, även om jag har mycket god erfarenhet av BMW med sådant.Intervallet verkar vara 3000 mil men det har enligt bilen gått för lång tid, vilket jag antar är sekundärt. Tänkte jag skulle köra en månad till eller nåt men det kanske är dumt.
Det varierar lite beroende på vad som är dags att göra, en del är konditionsbaserat.Jag tror dig, men av ren nyfikenhet; vad är det som görs vid en dylik service? Och bockas det i den digitala loggen även om det inte görs på BMW-verkstad?
Intervallet verkar vara 3000 mil men det har enligt bilen gått för lång tid, vilket jag antar är sekundärt. Tänkte jag skulle köra en månad till eller nåt men det kanske är dumt.
Det var nåt sånt jag tänkte. Undrar om man ens ser nån skillnad av att skära ut nätet om rampen sitter precis bakom.
Det var det jag misstänkte. Då skulle man alltså teoretiskt kunna göra alltihop själv. Dessutom borde man byta olja oftare än var tretusende mil oavsett.Det varierar lite beroende på vad som är dags att göra, en del är konditionsbaserat.
AutoPower.se - Forum
AutoPower Forum - Ett diskussionsforum för dig som är bilintresserad i allmänhet och BMW-intresserad i synnerhetwww.autopower.se
Man kan absolut göra allt själv.Det var det jag misstänkte. Då skulle man alltså teoretiskt kunna göra alltihop själv. Dessutom borde man byta olja oftare än var tretusende mil oavsett.
Bromsbeläggen ser flång nya ut och bromsarna nyper som satan. Tycker hela bilen ser märkligt fräsch ut, särskilt undertill. Tror inte den varit vinterkörd alls. Men visst, bromsvätskan ska ju bytas oavsett för att slippa korrosion inifrån om jag förstått det rätt.
Enligt den inbyggda serviceboken så har 24 månader överskridits, men den är fortfarande på 2700 mil från förra servicen. Så det borde inte vara nån fara. Om sen förra ägaren var ärlig så har den dessutom fått nån slags egengenomförd service där emellan. Gissningsvis motorolja och nåt annat då.
Jag tror dig, men av ren nyfikenhet; vad är det som görs vid en dylik service? Och bockas det i den digitala loggen även om det inte görs på BMW-verkstad?
Jä när man införde cykelställsplupparstandard (långt ord) kunde man ju samtidigt infört något enkelt sätt för det påkopplade att säga att det inte är ett släp. Nästa steg är väl en standard dår det påkopplade anger sin egen bredd, då kan Lane Assist funka också. Att BLIS lägger av är väl ren lathet, det borde kunna funka men kräver att man tänker till lite. Då är det lättare att koppla bort det.Ok, ja det har jag inte testat. Har ingen ström på stället. Nån borde tänkt på det. Den vet ju t.o.m om blinkers på släpet är trasigt...
Ok. Just nu dök det upp lite konstigheter bara för det, så det kanske är läge ändå. Batteriet verkar lite trött vid start när det är kallt och på slutet av turen så upplevde jag att den plötsligt håller växlar längre (automatlådan alltså). Fick också nåt kryptiskt meddelande om att växel inte kunde läggas i direkt efter start (men då var motorn varm sen tidigare), men det försvann så fort att jag inte ens hann ta upp luren och fota det. Skumt, och det bådar inte gott.Tjena!
De flesta verkstäder kan fylla i den digitala serviceboken. Syns på att det inte står vilken verkstad som gjort det efter datumet.
Tror man kan registrera service själv med t.ex. Carly.
Jag förstår dock inte varför den inte visat nåt meddelande om växleriet när man kör. Eller för att batteriet var trött. Märkte att bilen motorbromsade klart mer än vanligt, men det är ju nåt system som laddar jättebatteriet där. Så det antar jag var just för att batteriet inte var fulladdat. Lurar på om generatorn är högt belastad hela tiden av det trötta batteriet och det är därför den inte växlar tidigare. Men det skulle inte förklara meddelandet i och för sig.Tjena!
Om du inte har en felkodsläsare så skaffa en. Antingen en basic Elm 327 för att läsa av och nolla, eller en Carly för att kunna göra hur mycket saker som helst, t.ex. ha Rolls Royce varningsljus istället för BMWs.
Just när sådana saker dyker upp så loggas det fast det inte syns i displayen längre.
Jag förstår dock inte varför den inte visat nåt meddelande om växleriet när man kör. Eller för att batteriet var trött. Märkte att bilen motorbromsade klart mer än vanligt, men det är ju nåt system som laddar jättebatteriet där. Så det antar jag var just för att batteriet inte var fulladdat. Lurar på om generatorn är högt belastad hela tiden av det trötta batteriet och det är därför den inte växlar tidigare. Men det skulle inte förklara meddelandet i och för sig.
Edit: Just det, jag noterade att den automagiska stoppa-motorn-när-man-står-still-funktionen inte verkade gå in när jag stannade heller. Tyder väl också på att den ville vara igång för att ladda batteriet.
Har man lite tur beror alltihop på trött batteri.
Tror jag ska börja med att mäta upp batteriet. Och låna en kodutläsningsmojäng av en kompis.Tjena!
Trött batteri kan orsaka många lustiga problem. Men byt inte bara batteri, man måste koda in det nya batteriet till bilen.
Där är Carly bra igen.