Dagens filmtips

Dagens filmtips
Filmtips ikväll: Taxi Driver från 1976 med Robert De Niro

SVT2 kl. 22.15!

tumblr_lkxislw7dy1qbvx0xo1_500.gif

3945_152e.gif

tumblr_mwkeag75oV1shxe70o1_500.gif

tumblr_lvagrsDHwe1qepf8yo1_500.gif

Dagens filmtips
Dokumentär om Heinz Stücke som 1960 tog sin cykel för att se sig om i världen och som cyklade i 51 år.
Filmen är inte så mycket om resorna utan mest om personen, men sevärd:

Han verkar ha använt samma cykel under stor del av tiden.

Dagens filmtips
Ganska stark rulle tjejen hade letat fram till kvällen. En sann historia om hur Sovjetunionen utnyttjar Ukraina på 30-talet. Riktigt bra tycker jag, stark, "läskig", spännande, gripande.

Dagens filmtips
Ok, det här är ett antitips. Det gäller en film några dagar sedan, men känner ändå att jag måste varna för den: Bullit Train.

Såg iofs en trailer där den numera B-skådisen Brad Pitt var med, kändes sådär, men tänkte att den kanske är hyfsad iaf. Hade den inspelad och ikväll i brist på något hyfsat på TV så tänkte jag att varför inte liksom.

Så oerhört dålig. Ett totalt misslyckat försök att göra en typ Tarantino-film, med urdåliga repliker använda med total avsaknad av timing. The bottom blev nådd när Ryan Reynolds lyckades vara med i en kort scen.

2 timmar av mitt liv som jag aldrig får tillbaka. Hur kan man ens tillåta att såna filmer spelas in?

Sorry, var tvungen att skriva av mig.

Dagens filmtips
Tänkte komma med ett positivt tips. Lite sent, filmen pågår, men klart värd att hyra/köpa eller vad det nu kallas.
Knives Out, klart sevärd, pågår alltså på 6an just nu, men inte mycket kvar, och en sån där typisk deckare (fast bra) som man är helt väck om man missar något i början.

Flera kända skådespelare, men till skillnad från haveriet jag skrev om igår så spelar dom i denna med hjärtans lust, som ungdomarna säger.

Dagens filmtips
Eller det är den du tittar på? Finns en som bara heter knives out och sen
Visa bilaga 689322

Ah, vet att det gjorts en uppföljare. Ingen trodde den första skulle bli sån succé så dom fick bråttom sen att göra uppföljaren. Men är lite lätt skeptisk, uppföljare har en tendens att bli rätt tunna, manuset blir oftast bara nåt hopkrafsat för att mjölka lite mer pengar IMHO.
(Om det nu är en uppföljare)

Dagens filmtips
Ah, vet att det gjorts en uppföljare. Ingen trodde den första skulle bli sån succé så dom fick bråttom sen att göra uppföljaren. Men är lite lätt skeptisk, uppföljare har en tendens att bli rätt tunna, manuset blir oftast bara nåt hopkrafsat för att mjölka lite mer pengar IMHO.
Jag har inte sett hela den första men jag tror tonen är lite annorlunda

Dagens filmtips
Eller det är den du tittar på? Finns en som bara heter knives out och sen
Uppföljaren är en riktig besvikelse.

Dagens filmtips
Kanske inte en renodlad whodunnit men klart sevärd, Där Kräftorna Sjunger, Where the Crawdads Sing. Annorlunda, lågmäld men griper tag i en på något sätt.

Ingen aning om den är "känd", jag hade iaf inte hört talas om den innan jag råkade se den på Viaplay.
Hyr den, köp den, lägg pusslet!

Dagens filmtips
Kanske inte en renodlad whodunnit men klart sevärd, Där Kräftorna Sjunger, Where the Crawdads Sing. Annorlunda, lågmäld men griper tag i en på något sätt.

Ingen aning om den är "känd", jag hade iaf inte hört talas om den innan jag råkade se den på Viaplay.
Hyr den, köp den, lägg pusslet!
Har läst boken så jag kan plotten. Men den är kanske sevärd ändå?

Dagens filmtips
Har läst boken så jag kan plotten. Men den är kanske sevärd ändå?

Nja.
Mitt "Nja" beror delvis på att en stor grej med filmen är slutpoängen, och har du läst boken så...

Å andra sidan så tror jag nästan jag hade större behållning av filmen 2a gången jag såg den (ja, jag har egenheten av att kunna se en film flera gånger) när jag visste just poängen.

Samt har man läst boken kanske man inte gillar filmen för att den inte motsvarar förväntningarna, ja du vet. Jag har inte läst boken.

Som du märker så svamlar jag mest, svårt att säga, lågmäld som sagt, men den grep tag i mig iaf. Kan eg inte säga varför.

Dagens filmtips
Ikväll på 9:an kl. 23, Mr. Brooks. Cool film.
Kommer ihåg när jag såg den första gången. Kevin Costner var ju slut som artist efter Waterworld - tänkte jag, men den här filmen är verkligen bra. Och även om man skulle tycka den är sådär i början så är den definitivt värt det en bit in.

Dagens filmtips
Måste bara rekommendera denna: Kong: Skull Island, 6:an 23:30. En riktig söndagsmatiné - typ. Med Samuel L. Jackson i högform!

Annat än Peter Jacksons bedrövliga nyinspelning av King Kong några år tidigare med animerade slagsmål mellan jettestora djur som höll på i oändlighet. Man kunde hälsa på en kompis i andra änden av Sverige, gå en rejäl barrunda, sova ruset av sig, resa hem igen och slagsmålet höll fortfarande på, eller om det var ett annat mellan några andra jettestora djur, svårt att se skillnad.

Dagens filmtips

Dagens filmtips
Det här var lite ballt, handlar mest om själva guide-personen, men ändå, står högt på listan att åka dit och hojja

Dagens filmtips
Det här var lite ballt, handlar mest om själva guide-personen, men ändå, står högt på listan att åka dit och hojja

Coolt. Några kompisar var där och åkte skidor för ett par år sedan och sade att även byn i sig var en höjdare.

Dagens filmtips
Primal Fear, 9an 00:10

Det borde verkligen finnas en lag som förbjuder dåliga remakes. Rosa Pantern 2, nej det blir inte roligt bara för att man tramsar konstant framför kameran, bara tröttsamt och pinsamt. Steve Martin helt utan charm och komisk timing.
Jag ger den ett stort VARFÖR i betyg.

Dagens filmtips
Nja, nu hoppas jag det var originalet med Peter Sellers I huvudrollen som menades..

Ja jag menade det, men tror @SIE menade just remaken Rosa Pantern, med urk Steve urk Martin.
För att reda ut alla begrepp, Rosa Pantern 2 som gick på 6an idag är en uppföljare till Rosa Pantern (från 2006) som är en remake. Lite slarvigt av mig kanske att benämna även 2an som en remake.

Om man säger att 1an då är en kvalitetsfilm jämfört med 2an så säger det absolut ingenting, att ha 2an som referens är som att säga att en bakelse är godare än en punchrulle från Delicato, allt är godare.

T.o.m. en valfri (original) Åsa-Nisse-film är en bättre referens, bättre eller sämre?

Senast ändrad:
Dagens filmtips
Ja jag menade det, men tror @SIE menade just remaken Rosa Pantern, med urk Steve urk Martin.
För att reda ut alla begrepp, Rosa Pantern 2 som gick på 6an idag är en uppföljare till Rosa Pantern (från 2006) som är en remake. Lite slarvigt av mig kanske att benämna även 2an som en remake.

Om man säger att 1an då är en kvalitetsfilm jämfört med 2an så säger det absolut ingenting, att ha 2an som referens är som att säga att en bakelse är godare än en punchrulle från Delicato, allt är godare.

T.o.m. en valfri (original) Åsa-Nisse-film är en bättre referens, bättre eller sämre?
Ja, det är jag som har oordning i panterlådan. Min åsikt var/är att originalet med Peter Sellers är en kvalitetsfilm, och att Steve Martin sedan gjorde några putslustiga insatser i sin variant. Att det fanns en uppföljare till den hade jag antingen glömt eller missat.

Tillbaka
Topp