Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hej! Kom över en cykel som jag inte hade mage låta stå och drälla längst in i ett förråd. Provcyklade och kände direkt att jag blev sugen på att cykla lite single speed/fixed(förlåt om jag svär i kyrkan). Tänker att det vore fint om cykeln hamnar i rätt händer och ni kanske kan guida mig åt rätt håll. Cykeln kan ni se på bilderna. Otroligt snygg men vill inte göra om denna som känns hyfsat original i sitt utförande.

Bilagor

• IMG_2116.jpeg
    IMG_2116.jpeg
    1.4 MB · Besök: 120
  • IMG_2111.jpeg
    IMG_2111.jpeg
    578.4 KB · Besök: 113
  • IMG_2112.jpeg
    IMG_2112.jpeg
    623.6 KB · Besök: 102
  • IMG_2113.jpeg
    IMG_2113.jpeg
    541 KB · Besök: 110
Visa din Miyata!
Tog mig en liten tur både igår och idag på gen ettan, samt lite div justering av cykeln.

Använde ett knep jag såg på YouTube för att rikta växelörat, funkade förvånansvärt bra.
IMG_2395.JPG

Insåg att bakhjulet är felcentrerat så får skaffa något att lösa det med.
Hjulet på rätt håll:
IMG_2397.JPG

Hjulet på fel håll:
IMG_2396.JPG

Men härliga turer i vårvädret.
0Z9A4139s.jpg

0Z9A4161s.jpg

IMG_2398.JPG

Blandat med nygrusat som var lite hoppigt.. (delvis betydligt grövre än på denna bild)
IMG_2399.JPG

..och fina skogsvägar, med och utan hinder
IMG_2400.JPG

Visa din Miyata!
Hej! Kom över en cykel som jag inte hade mage låta stå och drälla längst in i ett förråd. Provcyklade och kände direkt att jag blev sugen på att cykla lite single speed/fixed(förlåt om jag svär i kyrkan). Tänker att det vore fint om cykeln hamnar i rätt händer och ni kanske kan guida mig åt rätt håll. Cykeln kan ni se på bilderna. Otroligt snygg men vill inte göra om denna som känns hyfsat original i sitt utförande.
Miyata Team + Campa, fint ska det va!

Jag tycker du ska försöka behålla den i original så långt som det går. Riv, tvätta, inspektera, montera ihop. Nya däck, linda och vajrar+höljen så kommer du ha en kalascykel till sommaren.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Miyata Team + Campa, fint ska det va!

Jag tycker du ska försöka behålla den i original så långt som det går. Riv, tvätta, inspektera, montera ihop. Nya däck, linda och vajrar+höljen så kommer du ha en kalas in cykel till sommaren.
Det är helt klart en projekt jag skulle kunna ta mig an men undrar om den inte skulle passa bättre i någon annans händer! Tack för feedback!

Visa din Miyata!
Idag trillade det in en viktig pusselbit i bockstyrefieringen av min Sportrunner. Bromsreglage för racer med long-pull utväxling:
CAAAA77A-674C-4612-B533-231B63B9996E.jpeg

Då kan jag behålla V-bromsarna jag redan har på cykeln, som i mitt tycke är en överlägsen konstruktion jämfört mot cantisar.
FF52519D-4389-4305-9CA5-DAFE1B39D770.jpeg

Trots att det är en ganska billig produkt från Tektro verkar kvaliteten helt okej och hoodsen känns ergonomiska.

Nu väntar jag bara på att min beställning med bland annat en uppsättning Dura Ace bar end shifters och en 9-delad drivlina med 11-36 utväxling ska dyka upp. (För närvarande är cykeln 8-delad med 11-32 utväxling, vilket jag inte tycker räcker till lastad touring.)

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Cyklade Bohusläns skärgård, så långt ut jag kunde komma, på hemfärden. Fina vägar att cykla men mer bilar än väntat, sommartid när det är ljust nästan hela dygnet hade jag cyklat den här biten på natten. Fast helst hade jag nog seglat/rott/paddlat :)

Prick 140 mil cyklade denna tur.

53633548770_8c134a8a76_o_d.jpg

53632029602_80bf68e9b1_o_d.jpg

53632207407_673423ef03_o_d.jpg

53633224703_0e1eb56374_o_d.jpg

Riksgränsen mot Norge

53632028437_32fe55fd15_o_d.jpg

och vägarna i Norge

53633454580_c4df49c6ab_o_d.jpg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Testar här med!
Behöver hjälp från stänkskärmsmaffian! Jag har aldrig köpt eller monterad skärmar så är mån om att beställa rätt bredd. Har varit ute och mätt lite på min miyata on off/road runner.

Lite mått från cykeln:
  • Däck continental contact speed: 2.0" men mätte 45mm på hjulet
  • Brake bridge: 56mm rakt under och 59mm ca 1cm ovanför däcket
  • Bromsar ihoptrycka: 72mm
  • Chain stay bridge, här är jag lite osäker och det verkade lite trångt men enligt bild, det kanske ska mätas närmare sadelröret?: 57mm
  • 1000034015.jpg

Visa din Miyata!
Allt hänger på avståndet mellan bakbromsens infästning och hjulet/däcket, samt fästpunkter!
Kan vara klurigt problem att lösa. Tidigare fanns det utstansade skärmar, för att komma till rätta med platsbristen.

Visa din Miyata!
Idag trillade det in en viktig pusselbit i bockstyrefieringen av min Sportrunner. Bromsreglage för racer med long-pull utväxling:
Visa bilaga 689972
Då kan jag behålla V-bromsarna jag redan har på cykeln, som i mitt tycke är en överlägsen konstruktion jämfört mot cantisar.
Visa bilaga 689973
Trots att det är en ganska billig produkt från Tektro verkar kvaliteten helt okej och hoodsen känns ergonomiska.

Nu väntar jag bara på att min beställning med bland annat en uppsättning Dura Ace bar end shifters och en 9-delad drivlina med 11-36 utväxling ska dyka upp. (För närvarande är cykeln 8-delad med 11-32 utväxling, vilket jag inte tycker räcker till lastad touring.)
Jag sa ju att du skulle hamna på bockstyre till slut! ?

Visa din Miyata!
Testar här med!
Behöver hjälp från stänkskärmsmaffian! Jag har aldrig köpt eller monterad skärmar så är mån om att beställa rätt bredd. Har varit ute och mätt lite på min miyata on off/road runner.

Lite mått från cykeln:
  • Chain stay bridge, här är jag lite osäker och det verkade lite trångt men enligt bild, det kanske ska mätas närmare sadelröret?: 57mm
  • Visa bilaga 691023
Med metallskärmar är viktigaste måttet vid bromsbryggan - nere vid kedjestagen anpassar man skärmen. Metallskärmar brukar dessutom ha såpass "rund" profil att de täcker däcket och således hamnar dess bredaste ställe där stagen är bredare isär. De skärmar du länkar till ser ganska platta ut och då kanske det blir problem.

I min värld låter det där som ett par 60 mm breda skärmar får plats efter en stunds pill. Hur skärmar som inte går att anpassa och justera en aning vet jag inte...

Sen kan det också bli strul vid bromsarna beroende på vilken typ du har. Där är väl enda fördelaktiga egenskapen hos canti, som inte "är ivägen" till skillnad från v-bromsar som faktiskt bromsar cykeln en aning.?

Visa din Miyata!
Testar här med!

Lite mått från cykeln:
  • Visa bilaga 691023
I inlägg #1246 var det nån glad jeppe som idkade kallsmide på stålskärmar.
I min värld låter det där som ett par 60 mm breda skärmar får plats efter en stunds pill.
+1

Visa din Miyata!
Tusingen kom ett par steg närmare körbart skick i helgen.
Dels rev jag frikransen, där lagren hade fått sig en kallsup för mycket. Knappast silkeslen gång trots högkvalitativt propelleraxelfett från Biltema, men det får duga i väntan på nya Phil-hjulet.

Dels påbörjade jag operation ”Någon jävla ordning ska det va i ett parti”, dvs att montera skärmarna.

Visa bilaga 485352
Att tukta skärmarna med ett skruvstycke och en bit frodvuxen gran som mothåll hade jag fått lära mig av Mäster, men som en uppenbarelse kom det till mig att använda ett par rörstumpar för att simulera de rundade kedjestagen.

Visa bilaga 485354
Det är sparsamt med uppenbarelser till vardags. Men desto roligare då när de få som drabbar mig visar sig funka så bra.

Visa bilaga 485353
Mer än så här hann jag inte. Men fortsättning följer, och håll med om att cykeln får ett rando-skimmer över sig med rostfria skärmar?
Föredömligt smitt, därtill!?

Visa din Miyata!
Testar här med!

Lite mått från cykeln:
  • Visa bilaga 691023
Jag tänker att man på Happy lätt framställer skärmmontering som mycket krångligare än vad det är. Jag hade typ laddat upp med whisky och Stesolid samt tagit två dagars semester när jag skulle montera mina första, sedan gick det på en halvtimme.

Köp och prova. Jag har alltid fått använda distanser vid kedjestagsbryggan för att få skärmen tillräckligt nära däcket.

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras cyklar är snyggast utan skärmar.

Visa din Miyata!
Det är vår och kliar i cykel-tarmen. Inte någon som vill byta en 26,8 mm sadelsrolpe (400mm) utan setback mot en likadan med setback? Försöker få en lite för liten ram att bli lagom ;)

Visa din Miyata!
Testar här med!

Lite mått från cykeln:
  • Visa bilaga 691023
Jag mätte mina och de är 58 mm och några mm skulle säkert funka, det är vid kedjestaget det är tight men där har inte skärmen full bredd, ser ut att vara samma på skärmarna du länkade till. Jag hade valt 60 mm, då klarar skärmarna upp till fulla 2"-däck

Visa din Miyata!
Tog mig en 1,5 milare idag på gen ettan, en ren njutning även om det finns lite mer service att göra. Får säga att fast track däcken inte är så dumma.
1712602049917.jpeg

Tror det var Ronnie Romance som sa att cykling är det närmaste att flyga en människa kan göra. Så när det efter en lång uppförsbacke i motvind bar utför och jag plötsligt fick syn på en stor rovfågel i skyn tänkte jag att det kanske ändå ligger något i det.?
1712602397508.jpeg

Visa din Miyata!
Det är vår och kliar i cykel-tarmen. Inte någon som vill byta en 26,8 mm sadelsrolpe (400mm) utan setback mot en likadan med setback? Försöker få en lite för liten ram att bli lagom ;)
Jag håller på att rota runt i lådorna för att rensa ut lite. Tror det är en 26,8-stolpe jag har liggandes. Ska undersöka vad jag behöver till senaste projektet (barncykel, så utan setback är kalas!). Hojta till på PM så tar vi det vidare där!

Edit: såg att det var en stolpe på gång ovan - hör av dig om behovet kvarstår!

Visa din Miyata!
Tog mig en 1,5 milare idag på gen ettan, en ren njutning även om det finns lite mer service att göra. Får säga att fast track däcken inte är så dumma.
Visa bilaga 691237

Tror det var Ronnie Romance som sa att cykling är det närmaste att flyga en människa kan göra. Så när det efter en lång uppförsbacke i motvind bar utför och jag plötsligt fick syn på en stor rovfågel i skyn tänkte jag att det kanske ändå ligger något i det.?
Visa bilaga 691238
Vilka ställen, är det i Hjo-trakten?

Tillbaka
Topp