[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Är det bara jag, eller är det inte rätt märkligt att börja tala om för den som just lyckats köra sin bil extremt snålt, hur man gör för att köra sin bil snålt? ?

Att köra tills tanken är tom och dieselpumpen torr verkar som en sjukt dålig idé för övrigt.
vi vet inte hur snålt du körde, för du har inte kalibrerat din dator? du har heller inte redovisat t ex vindriktning.

det hinner vid ett stopp inte bli torrt från smörjning i pumparna eller någon annan stans, förbdet är inte som de tvingas gå vidare, gå torrt som du säger, för bilen stannar ju direkt. och man fyller sedan på bränsle, fyller åter på systemet och kör utan bekymmer iväg igen. bilar är helt tveklöst konstruerade att klara detta, och det gäller förresten bara en enstaka gång.

det finns eller snarare fanns bilar där vissa rutiner skall följas efter stopp, inbyggd handpump, luftningsknapp på bränslematningen mm. det tar man lämpligtvis reda på innan.

åtminstone jag tycker i mitt fall 11 mils extra aktionsradie värt besväret att få reda på.

vi vet inte hur snålt du körde, för du har inte kalibrerat din dator? du har heller inte redovisat t ex vindriktning.
Meningslöst att bemöta trams när du uppenbarligen inte har läst vad jag skriver.

det hinner vid ett stopp inte bli torrt från smörjning i pumparna eller någon annan stans, förbdet är inte som de tvingas gå vidare, gå torrt som du säger, för bilen stannar ju direkt. och man fyller sedan på bränsle, fyller åter på systemet och kör utan bekymmer iväg igen. bilar är helt tveklöst konstruerade att klara detta, och det gäller förresten bara en enstaka gång.

det finns eller snarare fanns bilar där vissa rutiner skall följas efter stopp, inbyggd handpump, luftningsknapp på bränslematningen mm. det tar man lämpligtvis reda på innan.

åtminstone jag tycker i mitt fall 11 mils extra aktionsradie värt besväret att få reda på.
Varför ska man planera så uselt att tanken nånsin är i närheten av att bli tom?

Jag står upp och kissar, men har tillräcklig förståelse för min egen begränsning för att stanna 30 min om jag kör 60 mil.
Och den som tror han kan sträckköra 60 mil och vara en fullgod förare har samma brister som jag plus bristande självinsikt.
Kör du lastbil krävs mer än så (om du inte kör 60 mil på under 4,5 timme, men då har du andra problem med lagarna).
Men hur väl utbyggt är laddnätverket idag i förhållande till mängden elbilar på vägarna en stugbytarhelg? Jag rullade igenom Ljusdal i söndags eftermiddag, då stod det minst 20 bilar på kö till teslas laddstation, antagligen fler, som var full, så det blev nog lite längre paus än 30 minuter för rätt många kan jag tänka mig.

Färddatorer är glädjemätare. När man startar en 50-milaresa visar den 650 km range, fast man måste ändå tanka innan man kommer fram. ?
Så har det varit på alla mina bilar sen slutet av 80-talet. Bensin och el.
Min opel är pessimist, räckvidden ökar alltid efter en stunds körning på landsväg eller motorväg.

Meningslöst att bemöta trams när du uppenbarligen inte har läst vad jag skriver.

Oklart, framförallt på vintern bör man inte vara under halv imho. Tycker man det verkar onödigt kan man höra med dem på E4:an nu.

tramset är väl närmast att du litar på vad din dator anger i total förbrukning utan att ha kontrollerat att det stämmer?

det är bra med planering som du säger. och då måste man veta var gränsen går, inte var någon påstår var gränsen går.

vintertid med risk att bli stående i kyla på någon trefilsväg kör iaf jag inte tommare än till kvartstank. gärna halvtank om det är kallt på riktigt.

Men hur väl utbyggt är laddnätverket idag i förhållande till mängden elbilar på vägarna en stugbytarhelg? Jag rullade igenom Ljusdal i söndags eftermiddag, då stod det minst 20 bilar på kö till teslas laddstation, antagligen fler, som var full, så det blev nog lite längre paus än 30 minuter för rätt många kan jag tänka mig.
Du tror att normalt folk verkligen väljer bil efter nhur lång tid dom eventuellt och anekdotiskt får stå och vänta på att ladda i samband med stugbytarhelg en gång om året? Det är för övrigt väldigt många som inte ens är i fjällen över påsk. Vi får väl se om 10-20 år hur många bensinmackar som är kvar, som dom ser ut idag. :)

tramset är väl närmast att du litar på vad din dator anger i total förbrukning utan att ha kontrollerat att det stämmer?
Klicka gärna på länken jag la in i förra inlägget.

det är bra med planering som du säger. och då måste man veta var gränsen går, inte var någon påstår var gränsen går.

vintertid med risk att bli stående i kyla på någon trefilsväg kör iaf jag inte tommare än till kvartstank. gärna halvtank om det är kallt på riktigt.
Just därför ser jag inte vitsen med att kolla exakt när tanken är snustorr. Räcker bra att anta att den är tom när mätaren är på noll.

Tjena!

Av erfarenhet så har BMW stämt bäst när det gäller uppgiven förbrukning enligt bilen kontra faktiskt förbrukning vid pumpen.

Det är en direkt dålig idé att köra en diesel tom, det krävs inte många sekunder för att högtryckspumpen ska skära och det kostar måååånga tusenlappar.

Du tror att normalt folk verkligen väljer bil efter nhur lång tid dom eventuellt och anekdotiskt får stå och vänta på att ladda i samband med stugbytarhelg en gång om året? Det är för övrigt väldigt många som inte ens är i fjällen över påsk. Vi får väl se om 10-20 år hur många bensinmackar som är kvar, som dom ser ut idag. :)
Som skidåkande familj så finns det risk för liknande scenarion vid jullovet, sportlovet och påsklovet *2 för mig och min familj, och det motsvarar typ hälften av de långresor som vi gör med bil, så det är väl inte så konstigt att det är ett reellt motargument mot att byta bort bilen som idag när reduktionsplikten justerats återigen körs på hvo100?

Som skidåkande familj så finns det risk för liknande scenarion vid jullovet, sportlovet och påsklovet *2 för mig och min familj, och det motsvarar typ hälften av de långresor som vi gör med bil, så det är väl inte så konstigt att det är ett reellt motargument mot att byta bort bilen som idag när reduktionsplikten justerats återigen körs på hvo100?
Dock byggs det snabbt ut nya laddplatser på stugbytarhelgplatserna, IONITY öppnade i mars upp 8 eller om det var 10 nya laddplatser i Sveg där det redan finns ett gäng tesla laddare plus 6 andra laddstolpar så även detta kommer bli bättre framöver.

Sen är det ju egentligen orimligt att dimensionera helt och fullt för den extrema belastning som är de dagarna. Tror alla mår bra av att resandet sprids ute lite, det är några timmar som det potentiellt kan vara kö, speciellt om man inte bryr sig om att titta på alternativa operatörer. Även vägarna är ju till stor del underdimensionerade för just de tillfällena också.

Bo på hotell eller stuga via airbnb istället, åk hem måndag. Har gjort tre skidresor denna säsongen och köat 0 sekunder.

Sen är det ju egentligen orimligt att dimensionera helt och fullt för den extrema belastning som är de dagarna. Tror alla mår bra av att resandet sprids ute lite, det är några timmar som det potentiellt kan vara kö, speciellt om man inte bryr sig om att titta på alternativa operatörer. Även vägarna är ju till stor del underdimensionerade för just de tillfällena också.
Varför skulle det vara orimligt att dimensionera efter högsta utnyttjandegrad? Bensin och dieselpumpar står ju oanvända säkert ~95% av tiden.

Att sprida ut resandet över flera dagar är ju i teorin en bra ide, men det är redan implementerat med tanke på att inte hela sverige har lov samtidigt, så om det ska spridas ut ytterligare så måste skolsystemet vi har idag göras mer flexibelt.

Bo på hotell eller stuga via airbnb istället, åk hem måndag. Har gjort tre skidresor denna säsongen och köat 0 sekunder.
Antingen så blir det då riktigt korta skidresor fredag-måndag, eller så funkar det dåligt med skolplikten. Visst kan man fuska lite med skolplikten om man har låg och till viss del barn i mellanstadiet i familjen om det inte krockar med nationella proven, men när dom sedan når högstadie och gymnasie åldern så tycker i alla fall inte jag att man ska göra det.

Sen är det ju egentligen orimligt att dimensionera helt och fullt för den extrema belastning som är de dagarna. Tror alla mår bra av att resandet sprids ute lite, det är några timmar som det potentiellt kan vara kö, speciellt om man inte bryr sig om att titta på alternativa operatörer. Även vägarna är ju till stor del underdimensionerade för just de tillfällena ocockså
I princip alla dimensionerar väl sina bilköp efter extremfallen? Om det var vardagskörandet som styrde skulle 90% av alla privatägda bilar vara av a-segmemt. (Toyota Aygo, Fiat 500 kia piccanto etc).

Fast här får du tänka på att många är väldigt snåla och är det 1 kr//kWh billigare på ett laddställe så ska de ladda där. Sen finns de ju de som har sämre ekonomi, men de åker förmodligen inte elbil eller på skidsemester. Har varit med om att det har varit lång kö till en laddstation, då kan det räcka med att ca 100 meter bort och det är tomt vid de laddarna.

Fast här får du tänka på att många är väldigt snåla och är det 1 kr//kWh billigare på ett laddställe så ska de ladda där. Sen finns de ju de som har sämre ekonomi, men de åker förmodligen inte elbil eller på skidsemester. Har varit med om att det har varit lång kö till en laddstation, då kan det räcka med att ca 100 meter bort och det är tomt vid de laddarna.
Jag skulle hellre stå i en kö än åka 100 meter och ladda dyrare om det också skulle innebära att jag behövde ladda ner en ny app och koppla betalkort till den osv. Ofta strular det orimligt mycket med appar och betalning för att vara år 2024. Det är definitivt det största irritationsmomentet för mig och det som gör att jag starkt avråder tex min halvgamla far från att köpa elbil.
Det har sagts förut men att betalningssystemet för laddningen ofta krånglar är verkligen ett underbetyg. Avgå alla!

Jag skulle hellre stå i en kö än åka 100 meter och ladda dyrare om det också skulle innebära att jag behövde ladda ner en ny app och koppla betalkort till den osv. Ofta strular det orimligt mycket med appar och betalning för att vara år 2024. Det är definitivt det största irritationsmomentet för mig och det som gör att jag starkt avråder tex min halvgamla far från att köpa elbil.
Det har sagts förut men att betalningssystemet för laddningen ofta krånglar är verkligen ett underbetyg. Avgå alla!
Ja det är ett otyg, tur det kommit en lagstiftning kring det nu.
Från 13/4 ska alla nya laddstationer kunna betalas med kort, 2027 måste även alla befintliga ha denna möjlighet.

Ja det är ett otyg, tur det kommit en lagstiftning kring det nu.
Från 13/4 ska alla nya laddstationer kunna betalas med kort, 2027 måste även alla befintliga ha denna möjlighet.
Så man har alltså lagstiftat om att de måste tillhandaha en specifik proprietär betallösning som i princip är ett monopol.
Känns som att de inte riktigt tänkt hela vägen...

Så man har alltså lagstiftat om att de måste tillhandaha en specifik proprietär betallösning som i princip är ett monopol.
Känns som att de inte riktigt tänkt hela vägen...
Jag hänger inte riktigt med nu. Dom har lagstiftat om att det utöver andra betalmöjligheter även måste finnas möjlighet att betala med kort.

Tjena!

Av erfarenhet så har BMW stämt bäst när det gäller uppgiven förbrukning enligt bilen kontra faktiskt förbrukning vid pumpen.

Det är en direkt dålig idé att köra en diesel tom, det krävs inte många sekunder för att högtryckspumpen ska skära och det kostar måååånga tusenlappar.
bmw har gott rykte när det gäller exakt uppgiven förbrukning. och vid tankning finns också där felkällor. t ex lutning och pitotrörets känslighet. är det slitage i pumpen sedan kalibrering gjordes skall de vara tekniskt utformade så att kunden får mer bränsle än uppgivet. osv.

men mera exakt, hur ska du få få högtryckspumpen att gå utan att motorn går?

vid ett stopp blir det förresten inte digitalt, utan det sker i form av missade tändningar som ökar. gott om tid att stänga av motorn.

om bilar inte var konstruerade att tåla ett bränslestopp skulle våra verkstäder vara fulla av ståbilar.

Nu uppmanar inte jag nån att köra torrt, finns liksom ingen anledning när man ledigt kommer drygt 100 mil på en tank, men nog måste de tåla det? När man byter bränslefilter t.ex. så ”öppnar” man ju systemet och tömmer även bort en skvätt diesel, när man sedan ska starta igen får man ju köra startmotorn i 20-30 sekunder innan systemet luftats och bränsle pumpats fram så att motorn går igång. Borde väl bli nåt liknande om man kör torrt?

Mastercard, visa, amex. Det är väl oligopolet som de och även många andra (även här när det köps grejer från utlandet) gärna vill undvika…

Ja vilket defacto är ett monopol.
Vilket är anledningen till diverse applösningar, de ville undvika monopolet som råder bland betalkort.
Vad var det innan, om det efter att ha adderat möjligheten att betala med vanliga betalkort, klassas som monopol?

Eller menar du att folk som får välja hellre väljer betalkort framför appar? Så att leverantörerna var tvugna att begränsa alternativen för kunden för att få dem att välja något annat än betalkort? Så med "monopol" menar du "det kunden föredrar"?

Hur funkar betalningen i apparna, om man nu inte vill registrera sitt kort där? Nån slags faktura i efterhand?
Jag trodde nog att laddoperatörerna inte har nåt emot kort, men de har velat snåla och slippa kostnaden för kortläsare och därigenom tvinga in kunderna i appar. Det gör ju det hela dessutom mindre transparent, lite inlåsning iom att det blir en tröskel att handla hos nån annan (ladda ner app, ev skapa konto, registrera kort, osv), något de säkert gillar. Men att de skulle ha nåt emot kort för själva betalningen har jag svårt att tro.

Hur funkar betalningen i apparna, om man nu inte vill registrera sitt kort där? Nån slags faktura i efterhand?
Jag trodde nog att laddoperatörerna inte har nåt emot kort, men de har velat snåla och slippa kostnaden för kortläsare och därigenom tvinga in kunderna i appar. Det gör ju det hela dessutom mindre transparent, lite inlåsning iom att det blir en tröskel att handla hos nån annan (ladda ner app, ev skapa konto, registrera kort, osv), något de säkert gillar. Men att de skulle ha nåt emot kort har jag svårt att tro.

Det är möjligt att någon/några ger faktura som val. Jag har oavsett kortbetalning i de appar jag använt, inkluderar även Tesla, även om appen är inbyggd i bilen, så man slipper fippla med den ?

Spännande, för i den verklighet jag lever i finns det olika 2.5 betalkort. Visa, Mastercard och Amex inom parentes.
Vilka andra alternativ finns det?
Ok. Det är en oligopolsituation kan man väl säga på så sätt.
Men det är det ju alltid överallt i så fall, inte bara vid laddstationer. Även på Pressbyrån och Ica till exempel. Kontanter, bitcoin eller rent guld eller annat betalmedel känns mer svårhanterligt vid de flesta affärstransaktioner.

Recharge och Mer har jag fått faktura från, men jag är inte säker på om det är för att jag inte reggat kort eller för att det inte gick.

Drivmedelskedjorna höll ju också på med egna kort förr i tiden, jag minns farsan hade Statoil-kort som fakturerades varje månad. Men de har väl gett upp det nu när de sett att kunderna föredrar sitt ”vanliga” betalkort överallt.
Jag har lite svårt att se vad alternativen till kontanter eller de ”vanliga” betalkorten skulle vara. Och laddaktörerna verkar ju som sagt inte ha nåt emot att korten används (registreras i appen), så det kan ju inte vara där skon klämmer för dem. Jag tror som sagt att de främst varit ute efter att slippa kostnader för kortterminal samt skapa lite trösklar och icke-transparens. Och det är dessa som lagstiftaren nu vill få bort.

Spännande, för i den verklighet jag lever i finns det olika 2.5 betalkort. Visa, Mastercard och Amex inom parentes.
Vilka andra alternativ finns det?
Tidigare var det väl monopol vad gäller betalning på laddstationerna genom deras respektive appar. Nu tillförs ett antal alternativ i form av kortbetalning. Vad är det för betallösning du saknar?

Tillbaka
Topp