[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tidigare var det väl monopol vad gäller betalning på laddstationerna genom deras respektive appar. Nu tillförs ett antal alternativ i form av kortbetalning. Vad är det för betallösning du saknar?
”Jag tar alla betalmedel - kontanter, kort, faktura eller natura” som jag hörde en julgransförsäljare säga en gång.
Det vore väl kanon om alla var så flexibla?
Fantasin sätter gränserna för hur själva utformningen av betalanordningen på laddstationerna skulle se ut i så fall.

Hyundai Kona Electric kommer välförtjänt in på topp 10. Kan någon som är insatt i branschen förklara varför den inte får mer uppmärksamhet? Smidig och pigg att köra, får konsekvent ut längre räckvidd är lovat.

Hade de förlängt den med någon decimeter eller två och satt en större baklucka på den a la halvkombi hade den varit en perfekt liten familjebil.
Låter som du beskriver E-niro som är samma plattform som Kona fast några centimeter längre. Även bättre nybilsgarantier på Kia, 7 vs 5 år.

Tror de är de största faktorerna till att Kia E-niro piskar i Kona Electric i popularitet, finns så klart fler skäl för eller emot.
Har ingen, båda bilarna hade varit ett rejält lyft från min nuvarande bil.

Tidigare var det väl monopol vad gäller betalning på laddstationerna genom deras respektive appar. Nu tillförs ett antal alternativ i form av kortbetalning. Vad är det för betallösning du saknar?
Det är helt enkelt inte lagstiftarens jobb att diktera hur de väljer att ta betalt.
Det här är ett typexempel på ett problem som hade löst sig själv givet lite tid, men nej givetvis så ska allt detaljregleras.
Jag känner inte till något annat där det detaljregleras exakt hur betalningar ska ske.

Det är helt enkelt inte lagstiftarens jobb att diktera hur de väljer att ta betalt.
Det här är ett typexempel på ett problem som hade löst sig själv givet lite tid, men nej givetvis så ska allt detaljregleras.
Jag känner inte till något annat där det detaljregleras exakt hur betalningar ska ske.
Så nu är definitionen av monopol att det lagstiftas att det ska finnas alternativa betalningsmetoder?

Det är ju bara EU-politikerna som försöker rädda sitt eget skinn genom att göra elbilsägandet lite lättare. Misstroendet mot elbilar är ganska utbrett.
Men annars håller jag med om att det detaljstyrs på tok för mycket från EU. Skrämmande faktiskt. Oops nu blev det vist politik igen.

Ja de som kan bidra med att sprida ut
Låter som du beskriver E-niro som är samma plattform som Kona fast några centimeter längre. Även bättre nybilsgarantier på Kia, 7 vs 5 år.
En snäll tolkning som Kias marknadsförare lyckats bra med
"Bilens 12v batteri har en garantitid på 2 år. Radio och infotainmentsystem har en garanti på 3 år/10 000 mil, det som inträffar först, och bilens lackgaranti är 5 år/15 000 mil, det som först inträffar."
Så beskriver Kia själv sina 7 års garanti. Fast texten ovan är konstigt nog inte den som har störst font.

Ja de som kan bidra med att sprida ut

En snäll tolkning som Kias marknadsförare lyckats bra med
"Bilens 12v batteri har en garantitid på 2 år. Radio och infotainmentsystem har en garanti på 3 år/10 000 mil, det som inträffar först, och bilens lackgaranti är 5 år/15 000 mil, det som först inträffar."
Så beskriver Kia själv sina 7 års garanti. Fast texten ovan är konstigt nog inte den som har störst font.
Däremot tycker jag du missar det mest centrala som är maskinskadegarantin som täcker fel i drivlina, dvs själva syftet med bilen, 7 år vs 5 år hos Hyundai. Detta nämns inte ens mer än indirekt i att garantin gäller 7 år och/eller 15000 mil (det som sker först).

Jag har fortfarande inte någon bil från edera tillverkare ovan, (min nuvarande bil är en 17 år gammal Saab och där finns det som bäst garantier för att bekymmer kommer att uppstå).

Däremot tycker jag du missar det mest centrala som är maskinskadegarantin som täcker fel i drivlina, dvs själva syftet med bilen, 7 år vs 5 år hos Hyundai. Detta nämns inte ens mer än indirekt i att garantin gäller 7 år och/eller 15000 mil (det som sker först).

Jag har fortfarande inte någon bil från edera tillverkare ovan, (min nuvarande bil är en 17 år gammal Saab och där finns det som bäst garantier för att bekymmer kommer att uppstå).
Visst är garantierna bra, så nej jag missar inte det, men jag irriterar mig ändå på att de försöker överdriva hur bra de är. Men eftersom Kia "missar" att deras garanti bara täcker delar kanske jag gör motsvarande "miss" ganska medvetet...
Ett annat exempel är Volvo. Efter dryga 2,5 år har jag inga fungerande lås i minusgrader och det regnar in (något som åtgärdades för mindre än ett år sedan men händer igen). När jag bokade verkstadstid påpekade mekanikern att garantin gått ut. Jag kan tycka att en Volvo skall tåla att stå i Göteborg i åtminstone tre år, men Volvo ser det alltså som en bonus om den håller för det.

Här har vi ett kanonköp som borde locka många fler än det gör. Andrahandsvärdet skäms inte heller för sig precis...

Bilagor

• Screenshot_20240407_164433_Chrome.jpg
    Screenshot_20240407_164433_Chrome.jpg
    221.2 KB · Besök: 148
Här har vi ett kanonköp som borde locka många fler än det gör. Andrahandsvärdet skäms inte heller för sig precis...
Idiotsäkert! Många bud så priset måste vara bra.
Det bästa med dem är att de är cyklistvänliga. Krocksäkerheten är på nivån att om man krockar med en cykel går det antagligen bäst för cyklisten.

Håller med om att det är OK att färddatorn inte behöver visa exakt rätt, bara den är konsekvent. Allt för att kunna bevisa för min fru att jag kör snålare än henne ? (fast hon kör snabbare)

Jag var för övrigt och provkörde årets bil (i Europa) häromveckan.
Visa bilaga 689867
Riktigt trevlig, men ingen direkt wowfaktor. Knepig form på bagaget om man vill ha hund(bur) bak. Ser fram emot att kika på Peugeot e-5008 när den dyker upp hos handlare.

/J
Eftersom du inte fick nån respons så får du det av mig istället :)
Har provkört den också och tyckte faktiskt den var bra, min erfarenhet annars av Renault har varit Zoe som poolbil på förra jobbet. Så de kan ju sina elbilar efter många år med just Zoe bland annat.
Sitter just nu och funderar på att köpa just en Megane eller P2 då min nuvarande bil har ett motorras efter bara 18500 mil (hör och häpna en ICE bil som får motorras och kostar 55000kr att laga :D ).
Bagaget funkar väl, kikade mot P2 och de har ganska lika utrymme fast på olika sätt. P2 vinner kanske då man kan få in en gran eller cykel i bilen. Fast tror bilarna i sig är ganska lika med måtten.
Det jag gillade var ju tyget också men vetefan om man velat ha det sen pga slitaget, tänker ändå ha min nästa bil i 5-7år så :)

Vad jag ger för utmärkelsen årets bil? Hm... Förra året vanns den av Jeep Avenger va? Rofl.
"
Årets bil i Europa är en av bilårets stora mediehändelser. 57 motorjournalister från 22 europeiska länder utser den mest nydanande bilen.

Svenska medlemmar i Årets bil-juryn (2024): Jan-Erik Berggren, Expressen, Carl-Johan Lejland, Dagens industri och Tommy Wahlström, Vi Bilägare.[1]"

Med några få undantag idel skitbilar, och att Fiat lyckas vinna 9 ggr samt grodätarlandets bilar 16 ggr säger ju allt.

Med några få undantag idel skitbilar, och att Fiat lyckas vinna 9 ggr samt grodätarlandets bilar 16 ggr säger ju allt.
Här är ett av undantagen:
"Horizon baserades på teknik från Simca men utvecklingen i övrigt gjordes i England inom f.d. Rooteskoncernen. Tillverkningen startade 1977 i Frankrike hos f.d. Simca i Frankrike. 1979 blev Horizon Årets Bil i Europa."

Å andra sidan så har ju både Polo, Golf och Passat vunnit ser jag. Men det är lite fegt, inte sant.

Bilagor

• IMG_2041.png
    IMG_2041.png
    903.7 KB · Besök: 40
Konceptet verkar ju smart i teorin med 3+3 platser, var faktiskt lite sugen på en Honda FRV en gång i tiden men det blev inget. Och nu finns ju inga bilar med den layoten vad jag vet.

Sen är det ju egentligen orimligt att dimensionera helt och fullt för den extrema belastning som är de dagarna. Tror alla mår bra av att resandet sprids ute lite, det är några timmar som det potentiellt kan vara kö, speciellt om man inte bryr sig om att titta på alternativa operatörer. Även vägarna är ju till stor del underdimensionerade för just de tillfällena också.

Jag tror faktiskt att just den svenska sportlovsfjällresan är det svåraste problemet att lösa i hela eldriftsomställningen. Trots att det känns så självklart att köra el normalt sett så hittar jag mig själv googlande ”long ev range diesel PHEV” just den veckan jag planerat laddstopp till fjällen.

Problemet här är ju inte att komma med ett svar på frågan, utan att ställa en annan fråga.

Ska vi verkligen skicka upp hela storstan halvvägs genom landet, under samma dygn, för att sen ta hem dem igen, också under samma dygn? Hur många problem av olika sort kunde vi undvika genom att låta bli just det konceptet?

Elbilsladdningen är ju bara en sak av flera som inte funkar bra med den här sortens extrema peakbelastning. Men just den skulle ju ordna sig om bilarna hade dubbla kapaciteten och kunde köra hela vägen utan laddning. Vilket de förr eller senare kommer att klara. Då återstår bara att lösa liftköer, bilköer, trafikfara, stugpriser, varmchokladköer, afterskibordspaxning…

IMG_4125.png

Det skulle kunna finnas en väldigt enkel lösning: Ett minimalt släp med extra batteripack, som man bara kopplar på när man ska köra långt. Då hade man sluppit släpa runt på hundratals kilo onödig batterikapacitet till vardags dessutom, och bilarna hade därmed blivit mindre och billigare.

Jag tror faktiskt att just den svenska sportlovsfjällresan är det svåraste problemet att lösa i hela eldriftsomställningen. Trots att det känns så självklart att köra el normalt sett så hittar jag mig själv googlande ”long ev range diesel PHEV” just den veckan jag planerat laddstopp till fjällen.

Problemet här är ju inte att komma med ett svar på frågan, utan att ställa en annan fråga.

Ska vi verkligen skicka upp hela storstan halvvägs genom landet, under samma dygn, för att sen ta hem dem igen, också under samma dygn? Hur många problem av olika sort kunde vi undvika genom att låta bli just det konceptet?

Elbilsladdningen är ju bara en sak av flera som inte funkar bra med den här sortens extrema peakbelastning. Men just den skulle ju ordna sig om bilarna hade dubbla kapaciteten och kunde köra hela vägen utan laddning. Vilket de förr eller senare kommer att klara. Då återstår bara att lösa liftköer, bilköer, trafikfara, stugpriser, varmchokladköer, afterskibordspaxning…

Visa bilaga 691286
Sportloven är ju inte största problemen, de är ju ändå utspridda på 3-4 veckor och rör främst barnfamiljer, dessutom kan stugbytardag vara antingen lördag eller söndag. Storhelger som jul och framförallt påsk och midsommar innebär betydligt högre belastning, då reser ”alla” mer eller mindre samtidigt. Ex.vis är påsk (skärtorsdag och annandagen) de enda dagar på året som Trafikverket inför omkörningsförbud på E4 norr om Gävle pga trafikbelastningen (främst trafik till/från fjällen fr större städer). Sportloven är långt ifrån samma belastning eftersom dessa större städer har sportlov olika veckor.

Senast ändrad:
Det skulle kunna finnas en väldigt enkel lösning: Ett minimalt släp med extra batteripack, som man bara kopplar på när man ska köra långt. Då hade man sluppit släpa runt på hundratals kilo onödig batterikapacitet till vardags dessutom, och bilarna hade därmed blivit mindre och billigare.
Eller standardiserad lösning för att kunna byta ut hela eller delar av ett batteripack på några minuter. Det finns ju konceptlösningar på detta.

Problemet är väl att då skulle det behöva finnas en station någonstans mitt i skogen som måste erbjuda denna service då den behövs, några få dagar per år. Så släp skulle kanske vara bättre för glesbebygdlångresapeakbelastning.

I övrigt, att vehicle-to-grid blir standardiserat och tar fart är väl en möjlighet för att motivera och bättre kontinuerligt nyttja stora batterier.

Eller standardiserad lösning för att kunna byta ut hela eller delar av ett batteripack på några minuter. Det finns ju konceptlösningar på detta.
Nio har det i serie, med ett antal stationer i Sverige. Verkar funka bra. Men en station kan ju byta ett begränsat antal batterier i timmen, för även där skall de laddas...

Elbilsladdningen är ju bara en sak av flera som inte funkar bra med den här sortens extrema peakbelastning. Men just den skulle ju ordna sig om bilarna hade dubbla kapaciteten och kunde köra hela vägen utan laddning.
Jag är inte övertygad om det. Vad händer när alla stugor i Sälen får nya gäster samtidigt och alla kopplar in varsin 11 kW-laddare?

Nio har det i serie, med ett antal stationer i Sverige. Verkar funka bra. Men en station kan ju byta ett begränsat antal batterier i timmen, för även där skall de laddas...
Nio var det, tack. Men ja. Intressant att se hur det utvecklas. Kan ju vara en lösning för att kunna välja mindre batteripack, om man någon gång ibland behöver lite mer räckvidd men inom/mellan bebyggda områden.

Nio var det, tack. Men ja. Intressant att se hur det utvecklas. Kan ju vara en lösning för att kunna välja mindre batteripack, om man någon gång ibland behöver lite mer räckvidd men inom/mellan bebyggda områden.
Ja konceptet är inte fel, särskilt om man kan hitta en standard. Men det löser som sagt inte alla problem. Miljövinsten hade ju varit betydande om man till vardags klarar sig med 40kWh-batteri men använder större vid långresa. Sen var det ju fjällresorna…

Med tanke på att de flesta verkar ha fulladdat med 3,7 kW i vanligt vägguttag tills nu så kanske den hastigheten räcker, för de flesta. Klart att det tar tid men...
Ja det räcker nog. Men även det anstränger nätet en del.
Sen är jag nog inte lika övertygad som du om att alla tänker så, jag tror att de flesta kopplar in laddboxen och laddar fullt. Inte så många som tänker på bästa för alla utan man vill vara säker på att ha fullt.

Senast ändrad:
Fast då måste du ju dimensionera bilen för det större batteriet ändå. Grejen är ju att de flesta ytterst sällan behöver maxkapaciteten, så varför inte addera den utanpå istället för inuti?

Jag tror inte att framtiden kommer innebära utbytbara batterier. Halveringstiden för laddkapacitet är ganska kort. För varje ny generation som lanseras så ökar kapaciteten och laddtiderna kortas. Att ladda innebär dessutom att det är "lätt" att lastbalansera stationerna. En extra sladd kostar rätt lite.

Ska du byta ett batteripack så lär det ta x antal minuter, kräva en speciell byggnad/anordning, kräva ett herrejösseslager med färdigladdade batterier osv. Och då kan man nog bara räkna med att det kan bytas på en bil i taget, vilket verkligen kan skapa köer.

Sen tror/hoppas jag att dwt här med enorma batteripack snart nått sitt slut. När laddhastigheten går upp hoppas jag snarare på downsizing för batteripacken, så att bilarna kan göras mindre och billigare med lägre miljöpåverkan.

Sen tror/hoppas jag att dwt här med enorma batteripack snart nått sitt slut. När laddhastigheten går upp hoppas jag snarare på downsizing för batteripacken, så att bilarna kan göras mindre och billigare med lägre miljöpåverkan.
Ja, det får vi verkligen hoppas. Det är ju insane att alla bilpendlare skall släpa med sig ett 1-tons batteripack varje dag i morgonrusningen bara för att göra den årliga sportlovsresan lite mindre obekväm.

Jag tror också mycket av hysterin kommer försvinna när folk köper sin tredje elbil och har insett att 20 minuters stopp inte är något problem eftersom du ändå inte hinner slänga i dig en burgare och ta en pissepaus, men i dag jämför de med dieselbilen med 100 mils räckvidd och 4 minuters ”laddtid” och tror att de behöver det.
Men hela vår bilpark är ju anpassad för undantagsresan, och det finns ju skäl för det. 90% av mina resor behöver jag en (1) stol och plats för en portfölj samt väderskydd och knappa 10 mils räckvidd. Men köper jag en sådan bil behöver jag även ha en stor, och då är vinsten borta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp