[OT] Alpinskidor för liten peng?
Bättre att tappa skidan än dra sönder knäet? Så tänker jag nu. Det gjorde jag inte för 15 år sedan när bindningarna var ställda på 25 i din skalan.Jo absolut - de blir bättre och bättre, men lika säkra är de rimligen inte. Men vanliga bindningar kan ju fallera också som du säger, dock inte lika ofta. Man får väl avväga för- och nackdelar och sitt eget risktagande vid olika typer av åkning helt enkelt.
Jag har verkligen försökt få fram fakta på hur stora skillnaderna i säkerhet är men det är svårt. Det saknas uppenbarligen tillförlitlig statistik eller oberoende relevanta tester. Att de löser ut korrekt ”oftast” känns ganska luddigt. För mig känns det som ett lotteri med okänd förlustchans.
Sen kanske man åker omedvetet försiktigare om man har mindre säker utrustning (lex Erik Sandblom) så riskerna statistiskt tar ut varandra. Vem vet?
Jag som är rädd om mina knän tycker dock det låter våghalsigt att köra så pass hårt/chansartat på pin-bindningar att man tappar skidan ”korrekt” 3 gånger på en vecka.
Finns en del schweiziska och österrikiska undersökningar. Men kan inte hitta de nu. De är framtagna med ATK, Dynafit och Diamir.
Där kom de fram till att de nya med utlösningfunktion fram och bak är tillräckligt säkra. Framför allt med deras system som är liknande som på en vanlig bindning.
För övrigt så är de ju godkända från TÜV och de har ju säkerhetstestad dessa… Som de gör med vanliga alpinbindningar. (Olika standarder så klart)
Senast ändrad: