[OT] Alpinskidor för liten peng?

Jo absolut - de blir bättre och bättre, men lika säkra är de rimligen inte. Men vanliga bindningar kan ju fallera också som du säger, dock inte lika ofta. Man får väl avväga för- och nackdelar och sitt eget risktagande vid olika typer av åkning helt enkelt.

Jag har verkligen försökt få fram fakta på hur stora skillnaderna i säkerhet är men det är svårt. Det saknas uppenbarligen tillförlitlig statistik eller oberoende relevanta tester. Att de löser ut korrekt ”oftast” känns ganska luddigt. För mig känns det som ett lotteri med okänd förlustchans.
Sen kanske man åker omedvetet försiktigare om man har mindre säker utrustning (lex Erik Sandblom) så riskerna statistiskt tar ut varandra. Vem vet?
Jag som är rädd om mina knän tycker dock det låter våghalsigt att köra så pass hårt/chansartat på pin-bindningar att man tappar skidan ”korrekt” 3 gånger på en vecka.
Bättre att tappa skidan än dra sönder knäet? Så tänker jag nu. Det gjorde jag inte för 15 år sedan när bindningarna var ställda på 25 i din skalan.

Finns en del schweiziska och österrikiska undersökningar. Men kan inte hitta de nu. De är framtagna med ATK, Dynafit och Diamir.

Där kom de fram till att de nya med utlösningfunktion fram och bak är tillräckligt säkra. Framför allt med deras system som är liknande som på en vanlig bindning.

För övrigt så är de ju godkända från TÜV och de har ju säkerhetstestad dessa… Som de gör med vanliga alpinbindningar. (Olika standarder så klart)

Senast ändrad:
Håller med!
Jag tycker jag testat Fritchi Tecton ganska odentligt genom att kört en halv säsong i isig park med min tur-utrustning.
Bindningarna löser ut när de ska och skidan sitter kvar när den ska, är min erfarenhet. Däremot slet det mycket på materialet jämfört med "riktiga" alpinbindningar och pjäxor. Som ju har enklare konstruktion och är mer robust byggda.
Häldelen (mest plast) gick sönder och pjäxorna började se söndertuggade ut.
Men det byttes/lagades faktiskt genom garanti som tur var. Det är dyra grejjer att köpa.
Så nu använder jag bara min tur-utrustning till friåkning. Jag tycker den funkar kanon och jag känner inga begränsningar från den.

Hursom, det finns ju ingen i Världscupen som kör med tur-utrustning så klart. (men det finns de som gör det i skidfilmer)

Min slutsats. "n+1" gäller är min slutsats.
Men ska man ha "N" (dvs ett och endast ett quiver material) funkar den typen av tur-utrustning. Dvs Shift/Tecton bindningar och pjäxor med högt (130) i flex. Det trumfar klassisk "alpinutrustning" med att man också kan tura bra med den.
Absolut är n+1 det bästa.

Bättre att tappa skidan än dra sönder knäet? Så tänker jag nu. Det gjorde jag inte för 15 år sedan när bindningarna var ställda på 25 i din skalan.

Finns en del schweiziska och österrikiska undersökningar. Men kan inte hitta de nu. De är framtagna med ATK, Dynafit och Diamir.

Där kom de fram till att de nya med utlösningfunktion fram och bak är tillräckligt säkra. Framför allt med deras system som är liknande som på en vanlig bindning.

För övrigt så är de ju godkända från TÜV och de har ju säkerhetstestad dessa… Som de gör med vanliga alpinbindningar. (Olika standarder så klart)
Jag hänger inte med - tjuvlöste skidorna 3 gånger på en vecka för att du hade dem lågt ställda för att säkra knäna?
För övrigt visste jag inte att DIN 25 fanns. Då var du tuffast i backarna förr i tiden i alla fall!

Jag hänger inte med - tjuvlöste skidorna 3 gånger på en vecka för att du hade dem lågt ställda för att säkra knäna?
För övrigt visste jag inte att DIN 25 fanns. Då var du tuffast i backarna förr i tiden i alla fall!
Raceskidor har upp din30. (Salomon och Marker i alla fall) Hade de på 25 på Freeride tävlingar. För övrigt står look när de andra faller….

Nej de löser ut för att de skall lösa ut? Bindningar skall ju gärna lösa ut när man kraschar fel eller hårt? För att rädda knän bland annat.

Edit: Mina vanliga skidor med Salomon 916 löste oxå ut under veckan när de skulle lösa ut. En rätt inställd bindning skall lösa ut när det behövs.

Nej de löser ut för att de skall lösa ut? Bindningar skall ju gärna lösa ut när man kraschar fel eller hårt? För att rädda knän bland annat.
Jo då är jag med. Min undran (förundran) är då att du törs köra på så pass med en pin-bindning att du kraschar tre gånger på en vecka. Men då funkar ju onekligen bindningarna bra alla gånger hittills för dig i alla fall. Mvh

Jo då är jag med. Min undran (förundran) är då att du törs köra på så pass med en pin-bindning att du kraschar tre gånger på en vecka. Men då funkar ju onekligen bindningarna bra alla gånger hittills för dig i alla fall. Mvh
Så klart jag vågar? Mina vanliga bindningar löser oxå ut när de skall?

Två av gångerna var när jag hoppade med för dålig landning. Sista gången var när det var fryst opistad pist som de löste ut där. Bytte skidor men då löste 916 oxå ut på grund av underlaget.

Nu kom jag på varför jag fick en deja vu-känsla av denna tråd. Ungefär samma diskussion var ju upp på freeride relativt nyss. Även då framförde du argument som mycket lätt kunde tolkas som att pin-bindningar och ”vanliga” alpinbindningar är typ lika säkra baserat på att du skadat dig i vanliga bindningar men inte med pin-bindningar. Eftersom du inte helt otydligt påpekar hur duktig du säger dig vara på att åka skidor så kanske någon tar dina ad hominem-argument på allvar. Det tycker jag vore lite olyckligt eftersom all fakta talar för att pin-bindningar är mindre säkra (även om de kanske är tillräckligt säkra ibland beroende på vad man prioriterar).

Nu kom jag på varför jag fick en deja vu-känsla av denna tråd. Ungefär samma diskussion var ju upp på freeride relativt nyss. Även då framförde du argument som mycket lätt kunde tolkas som att pin-bindningar och ”vanliga” alpinbindningar är typ lika säkra baserat på att du skadat dig i vanliga bindningar men inte med pin-bindningar. Eftersom du inte helt otydligt påpekar hur duktig du säger dig vara på att åka skidor så kanske någon tar dina ad hominem-argument på allvar. Det tycker jag vore lite olyckligt eftersom all fakta talar för att pin-bindningar är mindre säkra (även om de kanske är tillräckligt säkra ibland beroende på vad man prioriterar).
Som sagt. Var skriver jag att de är lika säkra? Jag skriver att de är tillräckligt säkra.

Om du någon gång har varit i alperna så har du sett hur många som åker med Pinbindningar.

Allt är relativt. Det är säkert att åka med fälgbromsar på som landsvägscykel oxå men bättre och säkrare med skivbromsar.

Och i tråden på freeride har jag för mig att det var flera som var eniga med mig om hur pass säkra pinnindningarna är.

Jäklar var vi är OT i en tråd om billiga skidor med bindningar. En Pin-bindning eller avigt bindning är inte billiga. Bättre med gamla goda trekkers då. De är oxå säkrare.

Hur jag åker? Relativt bra när knäna är hela och jag har kört rehab vill jag säga. Och inte kör vilse på tävlingar. ??

Senast ändrad:
Som sagt. Var skriver jag att de är lika säkra? Jag skriver att de är tillräckligt säkra.

Om du någon gång har varit i alperna så har du sett hur många som åker med Pinbindningar.

Allt är relativt. Det är säkert att åka med fälgbromsar på som landsvägscykel oxå men bättre och säkrare med skivbromsar.

Och i tråden på freeride har jag för mig att det var flera som var eniga med mig om hur pass säkra pinnindningarna är.

Jäklar var vi är OT i en tråd om billiga skidor med bindningar. En Pin-bindning eller avigt bindning är inte billiga. Bättre med gamla goda trekkers då. De är oxå säkrare.
Trekkers, fy fan va sladdriga och ett helvete att göra lappkast med.
Men många goa turer hade jag på dem.

Jo vi kan enas om att Alpine Trekkers har sina fördelar! Så länge man inte går på skrå samt glömmer totalvikten på allt så funkar de ju helt ok.
Går de ens att köpa fortfarande? Har ett par från tidigt 2000-tal liggandes i garaget som användes senast för tre år sen.

Jo vi kan enas om att Alpine Trekkers har sina fördelar! Så länge man inte går på skrå samt glömmer totalvikten på allt så funkar de ju helt ok.
Går de ens att köpa fortfarande? Har ett par från tidigt 2000-tal liggandes i garaget som användes senast för tre år sen.
Finns nyproducerade. Har för mod att de Finn i Funäs att köpa.

Men när ni snackar om techbindningar nu, snackar ni inte lite förbi varandra? Någon nämnde TUV-certifiering och det är väl bara några få modeller som har (Dynafit). Lejons enkla Dynafit har nog inte det och de har inte heller roterbar tådel som Radical/ST Rotation har, en modell som är frikörningsinriktad och passar bra allround. Shift, Tecton mfl löser nog också ut på ett säkrare sätt än Lejons. Jag hade inte känt att det var skitkul med en Speed Turn i liften eller om jag ska dra på, då är jag glad att jag har de lite mer avancerade gamla goda Radical FT.

Men när ni snackar om techbindningar nu, snackar ni inte lite förbi varandra? Någon nämnde TUV-certifiering och det är väl bara några få modeller som har (Dynafit). Lejons enkla Dynafit har nog inte det och de har inte heller roterbar tådel som Radical/ST Rotation har, en modell som är frikörningsinriktad och passar bra allround. Shift, Tecton mfl löser nog också ut på ett säkrare sätt än Lejons. Jag hade inte känt att det var skitkul med en Speed Turn i liften eller om jag ska dra på, då är jag glad att jag har de lite mer avancerade gamla goda Radical FT.
Jag skriver om Tecton och den är TÜV-certifierad. Och den har som sagt bland annat vertikal utlösning. En enkel Dynafit eller ATK skulle jag aldrig våga köra med.

Ja jag har alla nedskrivna med tillhörande bilder.
Blir lätt så när man börjar jaga brädorna man ville ha som ung och har svårt att motstå ett klippkap.
Coolt. Om du inte startar museum så vore i alla fall ett onlinegalleri kul att se. Jag inbillar mig att kultbrädorna (om man bortser från sportens första trevande försök med snurfs o dyl) är de från mitten av 90-talet med Burtons första Twins, Terjes kattbräda, Daniel Franks val, Noah Salasnek's "skateboard" och SC's assymetriska freestylebrädor? Kan förvisso vara för att det var då sporten peakade för min del.

Coolt. Om du inte startar museum så vore i alla fall ett onlinegalleri kul att se. Jag inbillar mig att kultbrädorna (om man bortser från sportens första trevande försök med snurfs o dyl) är de från mitten av 90-talet med Burtons första Twins, Terjes kattbräda, Daniel Franks val, Noah Salasnek's "skateboard" och SC's assymetriska freestylebrädor? Kan förvisso vara för att det var då sporten peakade för min del.
Nu blev jag lite nostalgisk. Jobbade en period 91-92 i en snowboard och cykelbutik i Boden. SuperSax Inc Sports. Vi sålde GT-cyklar och vintertid, snowboard med märken som Kemper, Sims, Santa Cruz, WaveRave m.fl. som nog inte minns. Jag hade precis avslutat min aktiva puckelkarriär och tyckte snowboard var sjukt coolt så under några år åkte jag rätt mycket. Körde på en Santa Cruz och sen en Sims Shaun Palmer. Den med clownen på. Jag fick köpa till inköpspris och mycket "skrevs nog upp" på en lista som blev allt längre. Resten av den lilla lönen gick till bränsle, biljetter, boende och liftkort, ofta i Riksgränsen. Det är nog preskriberat nu, men minns att jag förfalskade liftkort i gränsen några gånger också för att ha råd; på den tiden var det typ bara en papperslapp. :)

Nu blev jag lite nostalgisk. Jobbade en period 91-92 i en snowboard och cykelbutik i Boden. SuperSax Inc Sports. Vi sålde GT-cyklar och vintertid, snowboard med märken som Kemper, Sims, Santa Cruz, WaveRave m.fl. som nog inte minns. Jag hade precis avslutat min aktiva puckelkarriär och tyckte snowboard var sjukt coolt så under några år åkte jag rätt mycket. Körde på en Santa Cruz och sen en Sims Shaun Palmer. Den med clownen på. Jag fick köpa till inköpspris och mycket "skrevs nog upp" på en lista som blev allt längre. Resten av den lilla lönen gick till bränsle, biljetter, boende och liftkort, ofta i Riksgränsen. Det är nog preskriberat nu, men minns att jag förfalskade liftkort i gränsen några gånger också för att ha råd; på den tiden var det typ bara en papperslapp. :)
Den gamla goda tiden när man sneakade liften, drack alla slattar på grönan och hade fastskruvade bindningar på brädan för insertsen fanns inte på brädorna.

Haha, jag hade säsongskort i Gränsen, men det lånades ut flitigt. Tältade bakom något garage två gånger och tjuvade bastun för hygien. Kompisarna hade med sig burköl in på Grönan och hällde i begagnade glas ?

Bodde annars I skolans hus i Vassijaure.

Det var tider det!

Haha, jag hade säsongskort i Gränsen, men det lånades ut flitigt. Tältade bakom något garage två gånger och tjuvade bastun för hygien. Kompisarna hade med sig burköl in på Grönan och hällde i begagnade glas ?

Det var tider det!
Haha! Själv skippade jag skolavslutningen i 9an och tjuvsov i nån slags tvättstuga på campingen i gränsen. Detta efter att mitt tält visade sig läcka för mycket i det ymniga regnandet. Fattar inte att föräldrarna släppte iväg ensam på det nu när jag tänker efter snart 30 år senare.

Det var tider det!
När var det? Var det -95/96 kan jag mycket väl ha lånat ditt liftkort någon gång.
Jag lånade friskt, ibland kände jag inte ens den schyssta utlånaren.

Var det riktigt knivigt med CSN sov vi i pingisrummet i Vassi. En gång i ett typ biltematält på en parkering under en vecka.

"Oh...We used to dream 'a livin' in a corridor. Woulda' been a palace for us. We used to live in an old watertank on top of a rubbish tip. Got Woked up every mornin by havin the lot of the rotten fish dumped all over us."

1000000755.jpg

Backarna i björnen är extremt cyklingsbara nu så för mig som inte har dyra turskidor med pin bindningar å vad det heter så kan jag tipsa om cykeln som billigt alternativ till alpinskida annars.

När var det? Var det -95/96 kan jag mycket väl ha lånat ditt liftkort någon gång.

Var det riktigt knivigt med CSN sov vi i pingisrummet i Vassi. En gång i ett typ biltematält på en parkering under en vecka.

"Oh...We used to dream 'a livin' in a corridor. Woulda' been a palace for us. We used to live in an old watertank on top of a rubbish tip. Got Woked up every mornin by havin the lot of the rotten fish dumped all over us."
Påminner mig om hur man köpte säsongskort i cham. Hade ett antal år som man köpte kort från någon som skulle hem och sen sålde det vidare när man åkte hem för ungefär samma peng efter en månad.

Ja, jag tror det var -96 jag hade säsongskort. Avslutade med midnattssolsåkning i juni någon gång ?

Startar en ny tråd istället för att förbättra.denna.

Jag såg ett klipp på Youtube, osäker på om det var nedan, men samma tema.

Det har problem med dyra liftkort i USA, mycket pga att stora aktörer köper upp allt och kan sätta vilka priser som helst i brist på konkurrens. De rensar även bort självständiga restauranger och shoppar.

Sådan är kapitalismen
Otack är den armes lön
Det är de rikas paradis men
ingen hör en fattigs bön

Skidåkningen sällar sig äntligen till puckeyn, tennisen, seglingen och moderatbandyn!

?

Jag såg ett klipp på Youtube, osäker på om det var nedan, men samma tema.

Det har problem med dyra liftkort i USA, mycket pga att stora aktörer köper upp allt och kan sätta vilka priser som helst i brist på konkurrens. De rensar även bort självständiga restauranger och shoppar.

Samt personal! Ingen som jobbar i restaurangerna, hotellen eller liftsystemen har råd att bo i många av de amerikanska skidorterna om man räknar bort säsongarna i 20-årsåldern som är ok med att bo 4 pers i en etta. Vissa ställen tar trevande steg mot subventionerade boenden för anställda i vissa branscher men gränsen för hur beroende man vill vara av sin arbetsgivare verkar i USA gå stax efter rätten till vård, addera bostad så får arbetsgivaren lite för mycket makt.

Ahh, nostalgi. En av dom första gångerna i Åre hittade jag ett kanonpris via någon resebyrå, 400 för en vecka, inkl buss från Sth och liftkort. Delade några rum i en villa med några andra okända, trevliga och snåla typer.

Och första bussresorna till Val Thorens gick på 1800 har jag för mig, med liftkort och delad lägenhet.

Sådan är kapitalismen
Otack är den armes lön
Det är de rikas paradis men
ingen hör en fattigs bön

Skidåkningen sällar sig äntligen till puckeyn, tennisen, seglingen och moderatbandyn!

?
Och mtb-cyklingen! När jag återföll i mtb för några år sedan och såg vad cyklarna kostade kändes det klart som en över/övre medelklass-sport. Insåg sedan att det var en tankevurpa då många (men inte alla) kan spara ihop till en cykel för 30 lakan, om än på bekostnad av andra nöjen.
Sen såg jag vilka bilar de flesta transporterade sina cyklar på, och återgick snabbt till ursprungsresonemanget ?

Det är ju inte skistars fel. Snarare oansvariga centralbanker runt om i västvärlden. Nu trycker dom pengar som aldrig förr och räntedopar ekonomin igen, så en ny inflationsvåg är inte långt borta. :(

Och mtb-cyklingen! När jag återföll i mtb för några år sedan och såg vad cyklarna kostade kändes det klart som en över/övre medelklass-sport. Insåg sedan att det var en tankevurpa då många (men inte alla) kan spara ihop till en cykel för 30 lakan, om än på bekostnad av andra nöjen.
Sen såg jag vilka bilar de flesta transporterade sina cyklar på, och återgick snabbt till ursprungsresonemanget ?
Word !

Men går man med i en klubb/förening kan man få cykla mycket, till en för många rimlig peng.

Men nog känns det som ekonomin absolut utgör en stor faktor.

Det är ju inte skistars fel. Snarare oansvariga centralbanker runt om i västvärlden. Nu trycker dom pengar som aldrig förr och räntedopar ekonomin igen, så en ny inflationsvåg är inte långt borta. :(
1716972328454.png

Japp! Där har vi det. Riksbankens helt galna räntesänkningar. Därför blir liftkortet 50 kr dyrare nästa säsong.

Att skistar hade bra bokningstryck trots höjda priser förra säsongen. aka det där med tillgång och efterfrågan har inte med saken att göra. Det är en konspiration av onda centralbankschefer som gör att vi får dyrare litkort. Såklart

Tillbaka
Topp