liveforthis
Aktiv medlem
Specialized Epic - The tråd
Brain finns väl endå inte på 2024 hojarna . Utan vridlockout el flight attendant.Vad säger ni om Haley Battens hoj? Kör hoj brain i gaffel och bakdämpare eller remote lockout?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Brain finns väl endå inte på 2024 hojarna . Utan vridlockout el flight attendant.Vad säger ni om Haley Battens hoj? Kör hoj brain i gaffel och bakdämpare eller remote lockout?
Just henne har jag sett i flera konfigurationer med dämparna nu med nya färgerna, så det blir ju lite svårt att veta vilken hoj du menar.Vad säger ni om Haley Battens hoj? Kör hoj brain i gaffel och bakdämpare eller remote lockout?
Vet inte med gaffeln, men ser inte ut att ha Brain bak iaf.Vad säger ni om Haley Battens hoj? Kör hoj brain i gaffel och bakdämpare eller remote lockout?
Hennes eget inlägg på Instagram från senaste tävlingen.Just henne har jag sett i flera konfigurationer med dämparna nu med nya färgerna, så det blir ju lite svårt att veta vilken hoj du menar.
Ja, längden på sadelröret har inget med sitthöjd att göra.Vad tror ni om den skillnaden, kommer den innebära kortare max sitt-höjd eller kompenserar man det via seat post längden?
Oj, det låter märkligt..Jag är 181 och har kört L i alla andra generationer. När jag provkörde en L kändes den vääääldigt kort. Medium folket på min lbs blev helt lyriska över att dem numera kommer köra Large…
Jag beställde dock en L ändå, för en XL är inte rätt. Blir nog en bikefit på mig sen när den kommit.
Jag är 181 och har kört L i alla andra generationer. När jag provkörde en L kändes den vääääldigt kort. Medium folket på min lbs blev helt lyriska över att dem numera kommer köra Large…
Jag beställde dock en L ändå, för en XL är inte rätt. Blir nog en bikefit på mig sen när den kommit.
Känns som det är en trend att cyklarna blir längre/större i respektive storlek. Andra cykeltillverkare gör det oxå. Jag är nästan mellan storlekar (M o L) numera hos Canyon (185 cm).
Ah, tänkte upp o ner...Tjena!
Fast i Specializeds fall så är det ju tvärtom. Storlekarna blir mindre, väldigt förvirrande för alla när det är så spretigt.
Reachen har ju växt en del. Sadelhöjd är ju mer lättjusterat med en modern lång dropper. Kommer med 150mm till skillnad emot äldre.Tjena!
Fast i Specializeds fall så är det ju tvärtom. Storlekarna blir mindre, väldigt förvirrande för alla när det är så spretigt.
Reachen har ju växt en del. Sadelhöjd är ju mer lättjusterat med en modern lång dropper. Kommer med 150mm till skillnad emot äldre.
brantare sadelrör, kortare stam. Kanske sadeln monterad längre fram. Vad vet jaTjena!
Varför upplever flera den som kortare då? Har inte själv kollat speciellt mycket på geometrin.
Exakt. Dom branta sadelrören kom ju till för att man skall hamna för långt bak när man sitter och trampar uppför. Blev först populärt på endurocyklar i usa där man cyklade 1 timma grus uppför och sen sänkte sadeln i botten när det var dags att bomba ner.Dessa nya hojarna är ju knappt gjorda längre för att sitta och cykla längre sträckor på platten. Det ska v abrant uppför sen tekniskt och nerför
Jag har inte ens råd att kolla geo på en spez....Ligger de kvar på extrem+ STA? Modet har väl gått tillbaka till enbart extrem utan +. Kanske runt 76. Över 78 är bara löjligt. Speciellt eftersom reach inte hänger med och TT blir sketkort
Kortare top tube på Epic 8 än tex Epic 2022/23.Vad är det jag missar när jag kollar på geometry geeks och nya "epic 8" är längre i reach än en från tex 2021?
Så för mig med kortare ben kommer troligen L passa bra då, 82cm innerbenlängd. Reach-en på en xl är 25 mm längre och med kortad stam till 40 (från 60) då är man istort sett på samma reach+stam som för en L.Dessa nya hojarna är ju knappt gjorda längre för att sitta och cykla längre sträckor på platten. Det ska v abrant uppför sen tekniskt och nerför (då är sadeln i bönn endå) vi åker på XL till våra 186cm med 40mm stam och det funkar klockrent från att kört evo 7 i XL med 70 stam.
Är den verkligen det?Kortare top tube på Epic 8 än tex Epic 2022/23.
Jag brukar säga att jag har 3 cm extra från axlar och upp till huvudet ?Borde vara med korta ben som man får problem med TT. Om vi gissar att de sitter på en lång överkropp.
Det är sant. Huvud kräver ingen TT så om all saknad ben sitter på hals och huvud så är det frid och fröjd. Om man inte dessutom, gud förbjude, har långa armarJag brukar säga att jag har 3 cm extra från axlar och upp till huvudet ?
Nej det är det ju inte , jag fick fram någon "egen" speccad Epic på bikeinsight .Är den verkligen det?
Visa bilaga 696629
Ovan är för 2022
Visa bilaga 696630
Årets model har samma hjulbas i L som förra hade i XL
Top tube är 633 jämfört med 626 och Reach är 5mm längre.
Jag är inne på att den stora skillnade sitter i sadelstolpen och avsaknaden av offset.
Det där får jag inte ihop, du behöver 130 mm instick på L men 240 mm på XL!?Har kollat på dropper post-en och den har en totallängd på 425mm. Jag kommer att behöva ca 290mm av det för att sitta som jag gör idag. Kvar blir 130mm och min instick är 100mm, så det ser ut som om att det kommer att finnas marginal.
Visa bilaga 696635
Tror att det kommer att funka bra för min del med [L] .
Hade jag valt en [XL] skulle motsvarande instick i ramen behövt vara 240mm och det är frågan om man då hade behövt att byta sadelstolpe till en kortare?
Det där får jag inte ihop, du behöver 130 mm instick på L men 240 mm på XL!?
-edit- med en sitthöjd på 290 och max insertion på 250 kan du få dit en 210 mm One-Up.
Visa bilaga 696637
Visa bilaga 696638
Na, du tänkte rätt. Det var jag som missade att det var så stor skillnad i sadelrörets längd mellan stolekarna, är van vid S1-5 storlekar.Om en [L]-ram har sadelrör som är 450mm och en [XL] har 500mm får du en skillnad på 50mm. Lägg där till att på [XL] har man en sadelstolpe som är en storlek större än vad [L] har 469 - 425 = 44mm, då får man 50 + 44 = 94mm mer som behöver sticka in i ramens sadelrör. Så du har nog rätt, det borde vara 224mm instick för en [XL] ram...
Jag kanske tänker fel?
För min del hade båda storlekarna fungerat, men jag föredrar att ha en något kortare hjulbas och då känns [L] det lämpliga valet för mig.
Ber om ursäkt för den långa utläggningen om ramstorlek....
Ja, reach påverkas inte överhuvudtaget av sadelröretVinkeln borde väl inte mätas en bit ned? reach mäts väl bb till HT top?