Specialized Epic - The tråd

Just henne har jag sett i flera konfigurationer med dämparna nu med nya färgerna, så det blir ju lite svårt att veta vilken hoj du menar.
Hennes eget inlägg på Instagram från senaste tävlingen.

1714320700358.png

Beställde precis en Epic 8, men en fundering är att jämfört med min 2022-modell i L, har en seat tube length på 470mm medan den nya har 450mm? Vad tror ni om den skillnaden, kommer den innebära kortare max sitt-höjd eller kompenserar man det via seat post längden?

Jag befinner mig på gränsen mellan XL och L, men har alltid gått på L när seat tub-en varit kring 470-480mm.
Längdmässigt är cykeln perfekt i storlek, men ramhöjden gör mig osäker. Vad är er erfarenhet här för nya Epic-en?

Det beror väl på. En del som är byggda annorlunda än jag klagar ju på att stolplen inte räcker till. Max insert osv påverkar hur högt man kan gå dessutom.

Jag är 181 och har kört L i alla andra generationer. När jag provkörde en L kändes den vääääldigt kort. Medium folket på min lbs blev helt lyriska över att dem numera kommer köra Large…
Jag beställde dock en L ändå, för en XL är inte rätt. Blir nog en bikefit på mig sen när den kommit.

Jag är 181 och har kört L i alla andra generationer. När jag provkörde en L kändes den vääääldigt kort. Medium folket på min lbs blev helt lyriska över att dem numera kommer köra Large…
Jag beställde dock en L ändå, för en XL är inte rätt. Blir nog en bikefit på mig sen när den kommit.
Oj, det låter märkligt..
Stämmer inte de mått som de anger? Där ser den längre ut på reach och annat, men möjligen att sadelstolpen inte har samma offset som tidigare cyklar haft. Det skulle kunna vara orsaken till att den upplevs kortare?
Jag är några cm längre och har också alltid kört L på tidigare Epic.

Tjena!

Snacka om att man har ångest för sin längd när man blir glad för att man kan köra en storlek större på cykel.
Det är lite som klädtillverkare som sakta men säkert ökar storlekarna så att man ska vara nöjd att man fortfarande kan ha medium fast man väger 10 kg mer än för 10 år sedan.

Känns som det är en trend att cyklarna blir längre/större i respektive storlek. Andra cykeltillverkare gör det oxå. Jag är nästan mellan storlekar (M o L) numera hos Canyon (185 cm).

Hjulbasen är längre än vad tidigare modell hade, så jag kör på samma upplägg som Rompa. Längre styrstam och skjuta bak sadeln max.
XL, då hade jag behövt en stam som är 30mm och det känns inte rätt.

Dessa nya hojarna är ju knappt gjorda längre för att sitta och cykla längre sträckor på platten. Det ska v abrant uppför sen tekniskt och nerför (då är sadeln i bönn endå) vi åker på XL till våra 186cm med 40mm stam och det funkar klockrent från att kört evo 7 i XL med 70 stam.

Dessa nya hojarna är ju knappt gjorda längre för att sitta och cykla längre sträckor på platten. Det ska v abrant uppför sen tekniskt och nerför
Exakt. Dom branta sadelrören kom ju till för att man skall hamna för långt bak när man sitter och trampar uppför. Blev först populärt på endurocyklar i usa där man cyklade 1 timma grus uppför och sen sänkte sadeln i botten när det var dags att bomba ner.
Funkar lika bra på xco banor i nån skidbacke där man sitter och gnetar uppför och står upp hela vägen ner igen.
Inte optimalt på platten dock.
Att göra avståndet mellan sadel och styre kortare är ju ett sätt att hantera detta problem, så att man inte skall hänga på styret och få för mycket vikt på händerna vid plattcykling.
Man får vänja sig vid sittställningen, eller gå upp en ramstorlek. ?

Senast ändrad:
Jag har inte ens råd att kolla geo på en spez....Ligger de kvar på extrem+ STA? Modet har väl gått tillbaka till enbart extrem utan +. Kanske runt 76. Över 78 är bara löjligt. Speciellt eftersom reach inte hänger med och TT blir sketkort

Jag har inte ens råd att kolla geo på en spez....Ligger de kvar på extrem+ STA? Modet har väl gått tillbaka till enbart extrem utan +. Kanske runt 76. Över 78 är bara löjligt. Speciellt eftersom reach inte hänger med och TT blir sketkort

Spesh har väl aldrig haft extrem STA? Speciellt inte på Epic.
75.5 på båda om jag läser geometry geeks rätt.

Dessa nya hojarna är ju knappt gjorda längre för att sitta och cykla längre sträckor på platten. Det ska v abrant uppför sen tekniskt och nerför (då är sadeln i bönn endå) vi åker på XL till våra 186cm med 40mm stam och det funkar klockrent från att kört evo 7 i XL med 70 stam.
Så för mig med kortare ben kommer troligen L passa bra då, 82cm innerbenlängd. Reach-en på en xl är 25 mm längre och med kortad stam till 40 (från 60) då är man istort sett på samma reach+stam som för en L.

Om jag mäter sadelstolpen så som jag sitter idag, då har jag ett avstånd från ramkanten och upp till bult för infästning av sadel på 270mm, det skulle innebära på en XL att jag skulle ha 30mm mindre. Så om du kan jämföra hur du har sadeln inställd, gissar att du har mer än mina 270-30=240mm?

Den stora skillnade är troligen offset på sadelstolpen, idag har jag 20mm och på den nya ser det ut att vara 0mm?

Är den verkligen det?
Visa bilaga 696629

Ovan är för 2022

Visa bilaga 696630

Årets model har samma hjulbas i L som förra hade i XL
Top tube är 633 jämfört med 626 och Reach är 5mm längre.

Jag är inne på att den stora skillnade sitter i sadelstolpen och avsaknaden av offset.
Nej det är det ju inte , jag fick fram någon "egen" speccad Epic på bikeinsight .

Har kollat på dropper post-en och den har en totallängd på 425mm. Jag kommer att behöva ca 290mm av det för att sitta som jag gör idag. Kvar blir 130mm och min instick är 100mm, så det ser ut som om att det kommer att finnas marginal.
1714718874692.png

Tror att det kommer att funka bra för min del med [L] .

Hade jag valt en [XL] skulle motsvarande instick i ramen behövt vara 240mm och det är frågan om man då hade behövt att byta sadelstolpe till en kortare?

Har kollat på dropper post-en och den har en totallängd på 425mm. Jag kommer att behöva ca 290mm av det för att sitta som jag gör idag. Kvar blir 130mm och min instick är 100mm, så det ser ut som om att det kommer att finnas marginal.
Visa bilaga 696635

Tror att det kommer att funka bra för min del med [L] .

Hade jag valt en [XL] skulle motsvarande instick i ramen behövt vara 240mm och det är frågan om man då hade behövt att byta sadelstolpe till en kortare?
Det där får jag inte ihop, du behöver 130 mm instick på L men 240 mm på XL!?

-edit- med en sitthöjd på 290 och max insertion på 250 kan du få dit en 210 mm One-Up.
1714719784613.png

1714719823706.png

Senast ändrad:
Det där får jag inte ihop, du behöver 130 mm instick på L men 240 mm på XL!?

-edit- med en sitthöjd på 290 och max insertion på 250 kan du få dit en 210 mm One-Up.
Visa bilaga 696637
Visa bilaga 696638

Om en [L]-ram har sadelrör som är 450mm och en [XL] har 500mm får du en skillnad på 50mm. Lägg där till att på [XL] har man en sadelstolpe som är en storlek större än vad [L] har 469 - 425 = 44mm, då får man 50 + 44 = 94mm mer som behöver sticka in i ramens sadelrör. Så du har nog rätt, det borde vara 224mm instick för en [XL] ram...

Jag kanske tänker fel?

För min del hade båda storlekarna fungerat, men jag föredrar att ha en något kortare hjulbas och då känns [L] det lämpliga valet för mig.

Ber om ursäkt för den långa utläggningen om ramstorlek....

Om en [L]-ram har sadelrör som är 450mm och en [XL] har 500mm får du en skillnad på 50mm. Lägg där till att på [XL] har man en sadelstolpe som är en storlek större än vad [L] har 469 - 425 = 44mm, då får man 50 + 44 = 94mm mer som behöver sticka in i ramens sadelrör. Så du har nog rätt, det borde vara 224mm instick för en [XL] ram...

Jag kanske tänker fel?

För min del hade båda storlekarna fungerat, men jag föredrar att ha en något kortare hjulbas och då känns [L] det lämpliga valet för mig.

Ber om ursäkt för den långa utläggningen om ramstorlek....
Na, du tänkte rätt. Det var jag som missade att det var så stor skillnad i sadelrörets längd mellan stolekarna, är van vid S1-5 storlekar.

Det blir toppen det där.

Kunde inte hålla mig, ritade upp geometrierna för de olika årsmodellerna och lade även till XL.

1714727077815.png

Tydligt att utan offset på sadelstolpen kommer man att sitta mer framåt, men med lite längre reach får man tillbaka lite av det minskade avståndet.
[L] kommer att funka för mig, får trycka tillbaka sadeln så mycket det går och klarar det 12-15mm offset kommer jag att hamna på snarlik position som på min 2022.

[XL] hade funkat också, men skulle kännts lite stor i trånga partier.

Ps. tråkigt på jobbet idag ?

Bilagor

• 1714726719461.png
    1714726719461.png
    49.4 KB · Besök: 36
Gamla epicen hade ju en knäck på sadelröret som gjorde att sadeln hamnade längre bak. Sadelrörsvinkel, reach och vtt mäts ju en bit ner, så dom siffrorna ljuger lite.

Utseendet i skissen stämmer naturligtvis inte exakt med hur ramen ser ut, men huvudmåtten är ganska rätt.
Reach och stack är från BB, hjulbas är vad den är och sadelposition kanske avviker något. Men det blir samma fel på samtliga varianter och man kan bortse från det.
För min det blev skillnaderna tydligare och jag tror att mitt val kommer att fungera för mina behov…

Blev i alla fall lite fart i denna tråd om inte annat?

STA enligt bikeCAD ska tas genom center top ST men det är nog det mått som kan variera mest. Praktiskt blir den dessutom olika på sitthöjd och olika storlekar

TTe ska nog tas där överkant TT möter HT - vilket inte heller är så relevant när kontaktpunkten är sadel

1714732153692.png

Bilagor

• 1714731826422.png
    1714731826422.png
    37 KB · Besök: 25
Tillbaka
Topp