Välja/Hitta cykelkedja

Swisch

Medlem
Välja/Hitta cykelkedja
Har en crescent citybike med 3st växlar (navväxlad/ett drev fram & ett drev bak) och ska byta kedja. Årsmodel c:a 2001.

Har testat Julas "single speed" men trots att det står på deras hemsida att den passar navväxlade så hade den en annan längd än min gamle då jag mätte (50st länkar på varje kedja) hemma. Lade dom jämte varann på golvet också och såg även med ögat att länkarna började ligga omlott efter c:a 15cm.

Vad har jag missat?

Bilagor

• 1716026652850577806772077181515.jpg
    1716026652850577806772077181515.jpg
    422.7 KB · Besök: 100
  • 17160266830621532690578297895157.jpg
    17160266830621532690578297895157.jpg
    306.7 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Välja/Hitta cykelkedja
Cyklar är olika. kkedjelängd beror på ramens geometri och cykelns utväxling.

Man måste kapa den till rätt längd.

Att det står att den passar navväxlat innebär bara att det är rätt bredd

Edit: läste dåligt, Håkan har rätt. Kedjan är sopslut och därför passar inte den nya på dom slitna dreven

Senast ändrad:
Välja/Hitta cykelkedja
Har testat Julas "single speed" men trots att det står på deras hemsida att den passar navväxlade så hade den annan längd än min gamle då jag mätte hemma. Lade dom jämte varann på golvet också och såg med ögat att länkarna började ligga omlott efter c:a 15cm.
Om jag förstår ditt inlägg rätt så betyder det
att din gamla kedja är helt utsliten och troligen har varit det en längre tid och att du troligen därför även behöver byte drev + krans ("kugghjulen" fram+bak)
Men mät och kanske även prova innan du köper nya (slit-)delar

Hur man mäter kedjeslitage har varit uppe här flera ggr tidigare, dvs sök.
Eller börja tex här
och

Välja/Hitta cykelkedja
Cyklar är olika. kkedjelängd beror på ramens geometri och cykelns utväxling.

Man måste kapa den till rätt längd.

Att det står att den passar navväxlat innebär bara att det är rätt bredd
Jag menar mer att om man lägger kedjorna jämte varann med samma antal länkar så har de olika längd.

Välja/Hitta cykelkedja
Nja, det betyder väl att länkarna, allihopa, oavsett om de är slitna eller inte, är av olika längd, eller så glappar Jula-kedjan rejält. Recensionerna tyder på det. Slitaget sker inne/innanför de vad-ska-vi-säga 8-formiga, yttre länkbrickorna. Eller så ligger de inte precis parallellt när du jämför, hihi!
Jag skulle nog gå tillbaka med nya kedjan, inte så mycket för pengarnas skull som för att signalera till Jula att inte sälja sånt.

Välja/Hitta cykelkedja
Vänta nu! Jag kollar i min "bibel" som jag hittade idag, Tidens Cykelbok! :)

"Med förslitningen blir kedjan alltså längre. 24 länkar ska vara 12 tum när kedjan är ny (304,8 mm).
När de 24 länkarna blivit mer än 12 1/8 tum (308 mm) ska den slängas."

Senast ändrad:
Välja/Hitta cykelkedja
Det betyder att din gamla kedja är totalt slut, inte att den nya kedjan är fel. Testa att montera den nya och se hur det funkar. Troligtvis funkar det, men med lite ”durrande” ljud när du lägger kraft på pedalerna.
Intressant, ja då är den sliten, jag har ju faktiskt inte bytt på fem år (gissar att det är lite för länge?).
Nix, den är lika lång som förut. Däremot är det längre mellan rullarna ini, de vilka taggarna griper i. Det är där slitaget sker.
Så här resonerar jag också. Hade kedjan blivit längre borde det tex vara glapp i varje länks stavar + infästning. Och det är absolut noll glapp där.

Men jag är novis också. Ni som anser att kedjan blir längre, kan ni ge en djupare beskrivning av hur detta går till?

Välja/Hitta cykelkedja
Vänta nu! Jag kollar i min "bibel" som jag hittade idag, Tidens Cykelbok! :)

"Med förslitningen blir kedjan alltså längre. 24 länkar ska vara 12 tum när kedjan är ny (304,8 mm).
När de 24 länkarnablivit mer än 12 1/8 tum (308 mm) ska den slängas."
Tänker mer att det enda som kan göra en kedja längre är inte slitage utan att den snarare tänjs? Men tänjning kanske räknas in i begreppet slitage?

Välja/Hitta cykelkedja
Pinnarna genom kedjan slits och får allt mindre diameter. I och med att kedjan spänns när den används så gör varje sliten pinne att kedjans totala längd i utsträckt läge blir längre. Mitt rekord är ca 3 cm jämfört med en ny.

Anledningen att den ändå fungerar hjälpligt att cykla på är att den i drift anpassar sig rimligt till kuggarna och den extra längden mest bidrar till glapp och lite slakning.

Välja/Hitta cykelkedja
Tänker mer att det enda som kan göra en kedja längre är inte slitage utan att den snarare tänjs? Men tänjning kanske räknas in i begreppet slitage?
Du kan tänka dig leden mellan länkarna som ett hål (bussningen) med en pinne (niten) i, om pinnen blir tunnare och hålet större av slitage så kommer avståndet mellan länkarna bli större när kedjan sträcks ut.

Välja/Hitta cykelkedja
Varför det?

Berätta gärna mer om hur du tror att det skulle kunna hända med de krafter som det är fråga om här.
Jag tror faktiskt inte den tänjs utan det var mer ett uteslutningsresonemang utifrån trådinnehållet + att min gamle kedja har vad jag upplever noll glapp i länkarna (som jag tänker är ologiskt om den skulle ha slitits såpass mkt som jag ser här vad gäller skillnad mellan gammal/ny kedja).

Men i post #3 finns en länk till en djupare artikel som jag ska titta närmre på imon.

Vore intressant att höra vilken del i länkarna det är som slits. Borde vara i stavarnas infästning (?) såvida inte kedjan tänjs tänker jag.

Välja/Hitta cykelkedja
Pinnarna genom kedjan slits och får allt mindre diameter. I och med att kedjan spänns när den används så gör varje sliten pinne att kedjans totala längd i utsträckt läge blir längre. Mitt rekord är ca 3 cm jämfört med en ny.

Anledningen att den ändå fungerar hjälpligt att cykla på är att den i drift anpassar sig rimligt till kuggarna och den extra längden mest bidrar till glapp och lite slakning.
Och här kom svaret ??

Välja/Hitta cykelkedja
bisarr diskussion.

till den kan läggas att glapp eller slitage på insidan av rullarna inte på samma sätt är kritisk för kedjans funktion. vissa kedjor t ex wippermann har ett visst glapp därvidlag inbyggt från start. det kan lura vissa slitagemätare.

det viktiga slitaget sker alltså i interaktionen mellan kedjeniten och dess kontaktyta mot nästa länk. följden blir att kedjan med tiden tycks sträckt, men det är i själva verket varje länk som glidit isär något lite jämfört med nästa.

när det slitaget uppgår till cirka en länks förlängning för en utsträckt kedja längd är det hög tid att byta till ny. har man låtit det gå så långt, måste nästan alltid drevet eller kassetten vid bakhjulet samtidigt bytas till nytt alternativt slipas om.

billiga standardkedjor från jula och andra har på senare år kommit att tillverkas av mjukost. vet inte riktigt när detta haveri spreds till våra butiker, typ 5-10 år sedan. klart irriterande. så det är numera för att få vettig hållbarhet värt pengarna satsa på en elcykelanpassad kedja även till standardcyklar.

Tillbaka
Topp