Siljan runt 2024

Nene74

Aktiv medlem
Siljan runt 2024
Är det några som skall cykla långa Silja runt och är intresserade av köra tillsammans? Tänkt snittfart ca 34km/h!
Alternativt vet något gäng man kan haka på!

Siljan runt 2024
I år är det premiär för mig så det får bli ett prova-på-lopp. Första loppet utanför mtb-träsket ? ! Oklart vilka förväntningar jag bör ha. Men jag kommer att vara ute längre än på mtb-loppen, så nån sorts plan kanske jag borde skaffa mig. Eller så låter jag bara det goda rulla. Kul ska det bli!

Siljan runt 2024
I år är det premiär för mig så det får bli ett prova-på-lopp. Första loppet utanför mtb-träsket ? ! Oklart vilka förväntningar jag bör ha. Men jag kommer att vara ute längre än på mtb-loppen, så nån sorts plan kanske jag borde skaffa mig. Eller så låter jag bara det goda rulla. Kul ska det bli!
Köra några lämgre turer innan kan ju vara en bra idé, få lite känsla, hoppas du tänker köra en LVG-hoj?

Siljan runt 2024
Fulltecknat.
Eller ja, de har iaf stängt anmälan trots att de skriver att taket är 3000 anmälda och det är ca 2930 anmälda om man summerar just nu.

Jaja, då behöver jag inte vela mer och kan hoppas på regn och misär istället ?

Siljan runt 2024
Jag kommer att köra runt på 30 km/h-tempo och satsar på en skön runda med många stopp framför en snabb, eventuellt bara Tällberg där benen kanske får jobba lite mer. Körde så på Vätternrundan förra året och det var klart trevligare, hann se Askersunds skärgård ;-)

Siljan runt 2024
Jag ska försöka hämta hem min tionde häst. Kör 16milarn, som alltid. Jag siktar på 4h som vanligt men covid och latmasken (framförallt den sistnämnda) gör nog att runt 28km/h är mer rimligt.

Har någon koll på hur banan går genom Mora i år? Det står att rundan är tillbaka på ordinarie bansträckning men med omdragning genom Mora pga vägarbete. Föra året fick vi ju sightseeing genom Öna upp till Kråkberg. Det var lite stökigt med ett gäng vurpor som följd.

Siljan runt 2024
Jag ska försöka hämta hem min tionde häst. Kör 16milarn, som alltid. Jag siktar på 4h som vanligt men covid och latmasken (framförallt den sistnämnda) gör nog att runt 28km/h är mer rimligt.

Har någon koll på hur banan går genom Mora i år? Det står att rundan är tillbaka på ordinarie bansträckning men med omdragning genom Mora pga vägarbete. Föra året fick vi ju sightseeing genom Öna upp till Kråkberg. Det var lite stökigt med ett gäng vurpor som följd.
Min tolkning är att 16 nog är som vanligt, medan 12 och 7 kör cykelväg längs sjön m.m. bort mot Noret-rondellen (12 ut, 7 hem). Men det är bara en tolkning.

Siljan runt 2024
Eftersom jag anmälde mig, ser jag att väderprognosen nu också verkar stabilisera sig mot oroligt väder med skurar och skit. Just nu säger den 14mm regn på Sollerön på lördag, merparten dagtid.

Siljan runt 2024
smhi verkar köra slumpgeneratorn, just nu lätt regn först vid 1400 och bara 2,2 mm på hela dygnet. Det verkar vara en front som de inte vet var den ska ta vägen.

Siljan runt 2024
Ok, nu låser vi väderprognosen!

20B6B3B8-4DF2-4C50-A67F-B3AACA2EAA7A.png

Siljan runt 2024
Loppet går på lördag, och då är prognosen säker!
(sedan litar jag ungefär 0.1% på SMHI:s osäker/säker-klassning…)
Säker prognos två dagar innan - ack du lättlurade!

Kan dock hålla med om att osäker-säker-klassningen inte känns helt stabil. Jag brukar tolka den som:

Säker = Kan bli vad som helst om det är mer än en dag fram i tiden. Om det är max en dag in i framtiden kan man börja sätta viss tilltro till den.

Osäker = Kan bli vad som helst.

Siljan runt 2024
Min plan med 200km totalt i benen och ingen innecykling, är att köra 160km. Denna gång är det helt ok att utvärdera kulinariska innehållet i varje depå. Index är bullekorvkaffe/startavgiftskrona. Cykeltiden skall vara lång nog att göra det hela riktigt prisvärt. I övrigt är målet att närvara i noll olyckor. Förra året blev jag kvar bra länge när en man gick i backen med huvudet före och hans dotter som också vurpade var helt förtvivlad och tog på sig skulden. Allt var hemskt jobbigt där och då.

Siljan runt 2024
Min plan med 200km totalt i benen och ingen innecykling, är att köra 160km. Denna gång är det helt ok att utvärdera kulinariska innehållet i varje depå. Index är bullekorvkaffe/startavgiftskrona. Cykeltiden skall vara lång nog att göra det hela riktigt prisvärt. I övrigt är målet att närvara i noll olyckor. Förra året blev jag kvar bra länge när en man gick i backen med huvudet före och hans dotter som också vurpade var helt förtvivlad och tog på sig skulden. Allt var hemskt jobbigt där och då.
Blir nåt liknande för mig, jag har 300km i benen och grundformen är inte vad den varit. Stopp i varje depå blir nog nödvändigt om inte annat för pannbenet.
Lite kul kuriosa är att alla av dessa 300km varit i kortkort, säger väl lite om den kalla april och varma maj vi haft.

Olyckor får vi hoppas vi slipper. weldion har varnat om att det är en hel del grus i kurvan nedanför Dalecarlia, så värt att vara på sin vakt och ta det lugnt där.

Siljan runt 2024
Min tolkning är att 16 nog är som vanligt, medan 12 och 7 kör cykelväg längs sjön m.m. bort mot Noret-rondellen (12 ut, 7 hem). Men det är bara en tolkning.
Alltså, det här verkar rörigt. De skriver först att de går tillbaka till ordinarie bansträckning, men sedan när man läser låter det ju som 2023; annan väg genom Mora, cykelväg istf rondellen i Orsa, samma sak vid Mora-Noret. Det var väl just de sakerna som var ”nya” ifjol?

Tillbaka
Topp