Shimano nexus 7 bälg

Jennyr87

Medlem
Shimano nexus 7 bälg
Jag ska byta växelvajer på min cykel som har Shimano Nexus 7. I änden sitter en bälg som var helt trasig och kass. Måste där sitta en sån? Eller kan man köra utan?
Tacksam för svar

Shimano nexus 7 bälg
Är det ett 7-växlars vridreglage[1] eller med två växelpinnar[2], på höger sida styret?
Växelväljare, Shimano Nexus säljs som komplett kit, med vajer och allt.
  1. Växelreglage Shimano Nexus 7-vxl Reglage Scandic
  2. Växelreglage Shimano Nexus 7-vxl SL-7S50

Shimano nexus 7 bälg
Oj, det vet jag inte.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    546.8 KB · Besök: 105
Shimano nexus 7 bälg
men en annan fråga som kanske också har att får svar på är:
Justerskruven, vilket är läge noll på den? Längst in, mitten eller längst ut?

Shimano nexus 7 bälg
Ah okej, då kan man alltså få växlarna att fungera utan den?
Jag har ingen bälg, men vad jag vet så används en kassettenhet/kassettkoppling/cassette joint med längre arm som heter CJ-NX40 istället för CJ-NX10. Men så länge delen av bälgen som håller emot kabelns ytterhölje sitter kvar i din CJ-NX40 som syns på bilden så borde det väl fungera ändå.

(Men om du behöver en ny bälg så finns på https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/nexus-c3000-int7/SG-C3001-7D.html en sprängskiss där det står att reservdelen är Y74Y98160 med beskrivningen "Outer casing holder unit for CJ-NX40".)
men en annan fråga som kanske också har att får svar på är:
Justerskruven, vilket är läge noll på den? Längst in, mitten eller längst ut?
När jag monterar en ny vajer så brukar jag skruva in justeringen ganska långt men inte helt. Detta eftersom vajrar blir längre med tiden vilket kräver att man kan spänna vajern, och när den är nymonterad så vill man kunna justera i båda riktningar.

Tillbaka
Topp