Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nope!Om man mekar Miyata men inte redogör för det här i tråden, har det hänt då?
Kuggfråga.Om man mekar Miyata men inte redogör för det här i tråden, har det hänt då?
Sky Runner -89, min våta dröm! Sällsyntast av alla modeller förutom Elev. 12000Roar mig med att mecka med grannarnas hojar. Hittills har det slutat med att jag köpt två av hojarna jag meckat med. En Peugot och en Crescent, bägge två fina gamla stålräsers. Och nu känner jag att jag kommer få svårt att motstå denna om diskussion kommer upp. Så grymt skön att hoja på. Känns en smula ohållbart det här?
Visa bilaga 701610
Antar att det är en hypotetisk fråga?Om man mekar Miyata men inte redogör för det här i tråden, har det hänt då?
Carl EdfeldtSky Runner -89, min våta dröm! Sällsyntast av alla modeller förutom Elev. 12000
Finns fler Century än denna. Köp, köp, KÖP!?
En mycket otippad respons när man frågar i miyatatråden om man ska köpa en miyata ?Carl EdfeldtKände på mig att det borde bli köp här!!
Uttalas ”unna daj!”.En mycket otippad respons när man frågar i miyatatråden om man ska köpa en miyata ?
Unna dig!
Hur går din Mijatajakt egentligen?En mycket otippad respons när man frågar i miyatatråden om man ska köpa en miyata ?
Unna dig!
KäftenHur går din Mijatajakt egentligen?
Hur går din Mijatajakt egentligen?
Vad letar du efter?
Jag har egentligen inte plats för någonting mer. Mitt lilla hörn i lägenheten är redan invasivt enligt min sambo.Vad letar du efter?
Ser ut som en sådan nyckel man drar dammskydden med på vevpartiet ??Under veckans miyatamek så installerades något som kom med det här lilla verktyget:
Har vi några gissningar på vad det hör till?
Visa bilaga 701777
Naturligtvis en mycket klok sambo…Jag har egentligen inte plats för någonting mer. Mitt lilla hörn i lägenheten är redan invasivt enligt min sambo.
Det är klart att man gör det!Men man håller väl alltid ögonen öppna efter en stor triplecross/1000/valleyrunner för framtiden ?
Du vet ju att du får ju min ram om det skulle dyka upp nå roligare ? Hade ju varit najs att hitta en till serotta men lite mer mint än den jag harJag har egentligen inte plats för någonting mer. Mitt lilla hörn i lägenheten är redan invasivt enligt min sambo.
Men man håller väl alltid ögonen öppna efter en stor triplecross/1000/valleyrunner för framtiden ?
Jag dricker också whisky!
Det är till ett rinko-styrlager:
Visa bilaga 701784
Ursäkta avsaknad av puts på styrstam, har ingen bra polertrissa än!
"Nå roligare" - vad skulle det nånsin kunna vara!!? ?Du vet ju att du får ju min ram om det skulle dyka upp nå roligare ? Hade ju varit najs att hitta en till serotta men lite mer mint än den jag har
Hade min serotta inte spruckit så hade jag valt den lätt istället för en Miyata ?"Nå roligare" - vad skulle det nånsin kunna vara!!? ?
Då har det blivit ett telefonsamtal till Veloform som resulterade i att ett par skärmar är på väg med DHL. Fick även inspiration till att bygga ett eget rack. Behöver 8 mm CroMo-rör, en rörbock och en kromverkstad. Kan inte vara omöjligt att hitta.Snygg! Ett bygge värd ett par Honjoskärmar kan jag tycka ?
Ser ut som den skulle lira med mitt eccentriska vevlagerUnder veckans miyatamek så installerades något som kom med det här lilla verktyget:
Har vi några gissningar på vad det hör till?
Visa bilaga 701777
Bakramen är inte svår att rikta på en Miyata med stålram om den är oskadad, behövs inget riktbord och lätt att mäta in. Hur mycket rör det sig om?Min WorldTraveller har kommit till vägs ände utan att jag har cyklat en enda meter med den.
Visa bilaga 702211
Jag köpte den en ruggig höstdag förra året, skicket var väl ungefär som det brukar, glaset är halvfullt eller halvtomt, hur man nu väljer att se på saken. Efter ett par kvällar började en pendlarhoj ta form, äntligen en schysst ram i rätt (60 cm) storlek till mig:
Visa bilaga 702209
Och det var här nånstans allt stannade upp. Jag skulle ju absolut ha mina 43C Gravelkings SS, men jävlar vad feldishat hjulet var...ju mer jag dishade det i rätt riktning desto mer förlorade jag intresset. Hojen fick åka ut i garaget över vintern med sin "nästan-färdig" status.
Med en vecka ledigt nu så plockade jag fram den igen. Vevarna skulle ju också jävlas, provade lite olika men hade hela tiden så mycket distans till kedjestaget på DS, även med endast 110 mm axel. Ja, det är väl nån trekking/roadie specialare med offset axel...efter lite grävande i lådorna hittade jag en offset axel och satte ihop det hela cageless...och fortfarande no bueno. Efter allt detta meckande mekande börjar jag kolla om ramen faktiskt är som den ska, och mycket riktigt så har jag en s.k. offset baktriangel. Ramsne' på rikssvenska. T-boned. Scheisse på tyska.
Synd, den ramen får åka upp på min vind nu, kanske jag nån gång i livet vill lära mig att rikta en ram. Nu får jag först lära mig att försöka kolla ramen bättre när jag köper en hoj, i normala fall kollar jag bara att det inte är några sprickor. Ute i regnet och mörkret den där höstkvällen hade jag i vilket fall som helst inte upptäckt det.
Synd. Många fina tillbehör.Min WorldTraveller har kommit till vägs ände utan att jag har cyklat en enda meter med den.
Visa bilaga 702211
Jag köpte den en ruggig höstdag förra året, skicket var väl ungefär som det brukar, glaset är halvfullt eller halvtomt, hur man nu väljer att se på saken. Efter ett par kvällar började en pendlarhoj ta form, äntligen en schysst ram i rätt (60 cm) storlek till mig:
Visa bilaga 702209
Och det var här nånstans allt stannade upp. Jag skulle ju absolut ha mina 43C Gravelkings SS, men jävlar vad feldishat hjulet var...ju mer jag dishade det i rätt riktning desto mer förlorade jag intresset. Hojen fick åka ut i garaget över vintern med sin "nästan-färdig" status.
Med en vecka ledigt nu så plockade jag fram den igen. Vevarna skulle ju också jävlas, provade lite olika men hade hela tiden så mycket distans till kedjestaget på DS, även med endast 110 mm axel. Ja, det är väl nån trekking/roadie specialare med offset axel...efter lite grävande i lådorna hittade jag en offset axel och satte ihop det hela cageless...och fortfarande no bueno. Efter allt detta meckande mekande börjar jag kolla om ramen faktiskt är som den ska, och mycket riktigt så har jag en s.k. offset baktriangel. Ramsne' på rikssvenska. T-boned. Scheisse på tyska.
Synd, den ramen får åka upp på min vind nu, kanske jag nån gång i livet vill lära mig att rikta en ram. Nu får jag först lära mig att försöka kolla ramen bättre när jag köper en hoj, i normala fall kollar jag bara att det inte är några sprickor. Ute i regnet och mörkret den där höstkvällen hade jag i vilket fall som helst inte upptäckt det.
Du! Jag lyssnade faktiskt på när du ringde medan jag själv stod och monterade ett par Honjoskärmar. Lät som hamrade? Mycket smakfullt!Då har det blivit ett telefonsamtal till Veloform som resulterade i att ett par skärmar är på väg med DHL. Fick även inspiration till att bygga ett eget rack. Behöver 8 mm CroMo-rör, en rörbock och en kromverkstad. Kan inte vara omöjligt att hitta.
Så, det var du som slamrade i bakgrunden?Du! Jag lyssnade faktiskt på när du ringde medan jag själv stod och monterade ett par Honjoskärmar. Lät som hamrade? Mycket smakfullt!
Har sagt det förr, Miyata gjordes bara i två storlekar: för stor och för liten.Snubblade över en Miyata i helgen. Tyvärr samma storlek som Highrunnern jag nyss skänkt bort. Tänkte först plocka över komponenterna på en ram jag har liggandes (ej Miyata) men nu när den är i mina händer uppstår det sedvanliga moraliska dilemmat med att slakta en schysst cykel bara för att den råkat smidas i fel storlek.
Visa bilaga 702271
De där 560-vevarna så jävla snygga! Nu svär jag kanske i kyrkan men med tanke på att det är en vanlig modell i en liten storlek tycker jag det är helt ok att leda den till slakt. Låt lagren vara kvar så kan du snabbt bygga upp den igen.Snubblade över en Miyata i helgen. Tyvärr samma storlek som Highrunnern jag nyss skänkt bort. Tänkte först plocka över komponenterna på en ram jag har liggandes (ej Miyata) men nu när den är i mina händer uppstår det sedvanliga moraliska dilemmat med att slakta en schysst cykel bara för att den råkat smidas i fel storlek.
Visa bilaga 702271
Jag är på din sida i detta! Både vevar och bakväxel har något fint skimmer över sig IRL. För att hålla lite moralisk styr på skeppet hade jag slaktat cykeln och skänkt bort ramen till välbehövande med cykelbyggarambitioner.De där 560-vevarna så jävla snygga! Nu svär jag kanske i kyrkan men med tanke på att det är en vanlig modell i en liten storlek tycker jag det är helt ok att leda den till slakt. Låt lagren vara kvar så kan du snabbt bygga upp den igen.
En av få helt intakta Pathrunners med 560 spec så när som på naven som ff var exage. Den är ju riktigt fin så synd att slakta ?Snubblade över en Miyata i helgen. Tyvärr samma storlek som Highrunnern jag nyss skänkt bort. Tänkte först plocka över komponenterna på en ram jag har liggandes (ej Miyata) men nu när den är i mina händer uppstår det sedvanliga moraliska dilemmat med att slakta en schysst cykel bara för att den råkat smidas i fel storlek.
Visa bilaga 702271
Är du säker på att de är renoverade?Hej Miyatatråden,
Jag heter LWB.
Jag har renoverat Exage-nav utan att berätta om det här i tråden.
Flera gånger.
?
Jag är inte säker på någonting längre. Jag har aldrig känt såhär förut.Är du säker på att de är renoverade?
Namnet Exage är ju en sammanslagning av excellent och age så jag tänker att det är ett nav som bara blir bättre med åldern!Hej Miyatatråden,
Jag heter LWB.
Flera gånger.
?
Hej Miyatatråden,
Jag heter LWB.
Flera gånger.
?
På tal om detta. Jag har i modern tid kört förhållandevis lite med Araya VP-20 och andra ”enklare” fälgar och desto mer med oförstörbara Ryde Andra pansartraktorfälgar.Namnet Exage är ju en sammanslagning av excellent och age så jag tänker att det är ett nav som bara blir bättre med åldern!
God morgon,God morgon i tråden,
Vad är det för modell och storlek på denna måntro?