Visa din vaxning! kedjan inte benen

Sanity check på kedjeslitagemätaren som ger mig < 0.2%. Ser ut som man kan lita på den. Kedjan köpt antingen i januari eller juni 2022 och har gått typ 2-3 säsonger.
Jag är kanske lite trög, och fattar inte bilderna. Är det en ny kedja som du jämför med en gammal? Hade i så fall förväntat mig en bild där man ser hur mycket längre den ena kedjan är än den andra, men bilden är ju beskuren så man ser inte var den andra kejdan slutar.

Jag är kanske lite trög, och fattar inte bilderna. Är det en ny kedja som du jämför med en gammal? Hade i så fall förväntat mig en bild där man ser hur mycket längre den ena kedjan är än den andra, men bilden är ju beskuren så man ser inte var den andra kejdan slutar.
Nej bidde inte världens bästa bilder. Ny, okapad kedja tillsammans med gammal. Kunde inte se någon förlängning alls.

Skaffa kedjesträcksmätare.

Jag har å andra sidan haft en kedja som inte visat tecken på nötning. När den ändå byttes rappade det vid ståtramp på något drev. Det verkar dock kunna sätta sig. Den nya kedjan var pingvin-badad och lite extra stel kan jag tänka.

Sanity check på kedjeslitagemätaren som ger mig < 0.2%. Ser ut som man kan lita på den.
Vad är det för kedjeslitmätare du använder?
En som mäter på det sätt som kedjan belastas när den används, eller ngn annan?
Vilket sätt som är det rätta visas i denna bild över hur Shimanos TL-CN42 fungerar
tl-cn42_eng.jpg

Vilka fler kedjeslitmätare som mäter kedjeslitaget på ett rätt sätt har jag skrivit om här tidigare, tex här

dock är det så att de mätare som gör det 'riktigt' som synts hittills varit av typen go/no go vid ett givet slitage. .lite fantasilöst kan man tycka. och den larmar sas inte förrän det är för sent. och hur mycket för sent det är får man inte reda på.

pedros variant på det temat har åtminstone två nivåer, 0,5 resp 0,75.

vill man mer kontinuerlig uppfattning om slitaget finns det mätare som klarar det, t ex progold. tyvärr är den i likhet med övriga liknande felaktig i att den lägger till slitaget av en rulle till värdet, som alltså blit högre än det verkliga.

men den är betydligt smidigare använda än tvåstegsmodellerna. megamycket smidigare. tycker den är värdefull som screening, så får man ta fram sin shimano eller kanske hellre pedros när gränsen närmar sig.
.
IMG_2011.jpeg

Kört squirt och dynamic wax (dropp wax) tidigare men tänkte prova kastrullmetoden istället. Om jag tolkar ZFC data korrekt så är "candle wax" bra mycket bättre än squirt och alla oljor men inte lika bra som MSW eller Silca. Tänkte börja testa med "candle wax" och höra här om ni har tips på "candle wax" som rekommenderas att köpa för kedjevaxning?

https://amzn.eu/d/hxn8qTJ
Vore detta lämpligt t.ex.? Paraffin och lågt (0,5%) oljeinnehåll.

Vaxade en kedjesnutt och tryckte sedan ut nitarna ur en länk för att se om vax tränger in och vart det lägger sig. Testkedjan är en Shimano HG901, dvs 11 spd Dura Ace. Värmde vaxet till ca 95 grader och placerade kedjesnutten i vaxet under viss omrörning i några minuter. Plockade upp kedjan när vaxet var ca 80 grader varmt.

Första bilden visar delar från en innerlänk, dvs innerbrickor, rullar och en nit. Rullarna roterar på innerbrickornas kragar och nitarna i hålen, dvs här slits kedjan. Nitarna sitter fast i ytterbrickorna (ej på bild).
Rullarna har ett visst spel mellan innerbrickorna och vax (eller olja) kan komma in mellan dem vilket syns på vaxsegmenten i rullarna.

innerlänk_delar.jpg

Den andra bilden visar en rulle mellan innerbrickor samt kragarna där den andra rullen skall sitta. Vaxet i rullarna sitter mellan kragarna och smörjer både nit och rullar. Kragarna är något ihopklämda på bild och monterade är glipan mellan dem något större.

innerlänk.jpg

Överflödigt vax krackelerade när nitarna pressades ur och därför syns vaxflagor. Det fanns vax mellan rullar och innerplåtar samt mellan inner och ytterplåtar. Pillade bort lite flagor innan fotografering.

Jag vet inte om utrymmet mellan kragarna var helt fullt med vax eller bara ca 70-80% innan nitarna trycktes ut. Tror dock att rekommendationen att vänta till vaxet skinnar i behållaren för att få maximalt fyllda rullar är onödigt arbete och kommer troligtvis bara resultera i mer vax på brickorna som inte gör någon nytta.

rulle.jpg

Det är förstås intressant om det överflödiga vaxet nöts ner eller smälter efter xx mil. I svenskt klimat kanske de bara sitter som en vaxkaka och inte gör någon nytta?

Min upplevelse är att överflödigt vax trycks ut mellan rullar och plåtar. Då är det lite skitigt.

När jag torkar bort vax efter cykling upplever jag att kedjan fortare behöver nytt vax. Det går att fundera över.

Jag har några frågor till er som kör smältvax och roterar kedjor:

Hur bestämde ni antal kedjor ni har i rotation (till samma drivlina i övrigt)?
Använder ni samma kedjelås/quick link till alla kedjor?

Jag började med en kedja och sedan köpte jag en till. Efter det har jag inte känt något behov av att köpa fler.
Jopp. Har lyckats slita ut ett par, man känner efter ett tag att de inte klickar fast så distinkt längre.

Min Silcapåse gick sönder vi senaste vaxningen, är det en sån här kokare man ska ha? (Det verkar iallafall så enligt Amazon.)

1718344761693.png

Jag har några frågor till er som kör smältvax och roterar kedjor:

Jag tänkte att tre var lagom att rotera på för att inte behöva vaxa om så ofta, och det känns lagom. Har kört det på racer i drygt ett år nu, ca 5-700 mil ink Zwift, och är supernöjd. Kör kedjorna 20-40 mil på en vaxning beroende på väder.

Har precis vaxat tre nya kedjor till MTB och ska börja där också, återkommer med hur det funkar där, men med så många färre mil så håller de nog för evigt.

Jag har ett lås per kedja, märker inga problem alls, tydliga knäpp när man stänger dem.

Min Silcapåse gick sönder vi senaste vaxningen, är det en sån här kokare man ska ha? (Det verkar iallafall så enligt Amazon.)

Visa bilaga 705667
Jag köpte en vaxvärmare från en sminkbutik. Vet inte om det finns forumregler kring att länka direkt till produkter men den kostade ~470 så lite dyrare än slowcooker på din bild, men man kan ställa in exakt temperatur på den precis som Silcas egna, och går upp till 130 grader så man kan använda Strip Chip om man vill det.

Testar nu att vaxa en 10-delad SRAM Red-kedja (PC-1091R) efter att ha avfettat med Ceramic Speed UFO Clean. Har tidigare bara erfarenhet av Shimano-kedjor så får se hur detta blir, då SRAM:s fabriksfett lär vara av den segare sorten. Enligt ZFC skulle det räcka med en liter vatten ungefär för att få ur all avfettning, jag använde nog åtminstone två. Ni andra som använt UFO, hur går ni praktiskt tillväga när ni sköljer ur avfettningen? Det är lite luddigt beskrivet. Jag använder normalt sett lacknafta/rödsprit-kuren.
IMG_0967.jpg

Testar nu att vaxa en 10-delad SRAM Red-kedja (PC-1091R) efter att ha avfettat med Ceramic Speed UFO Clean. Har tidigare bara erfarenhet av Shimano-kedjor så får se hur detta blir, då SRAM:s fabriksfett lär vara av den segare sorten. Enligt ZFC skulle det räcka med en liter vatten ungefär för att få ur all avfettning, jag använde nog åtminstone två. Ni andra som använt UFO, hur går ni praktiskt tillväga när ni sköljer ur avfettningen? Det är lite luddigt beskrivet. Jag använder normalt sett lacknafta/rödsprit-kuren.
Visa bilaga 707987
Har bara blåst av den med vattenslangen efteråt tills det känns bra, mellan tummen och pekfingret 10-60 s

Lacknafta i kombination med vatten sägs vara tveksamt då det innebär risk för invändning rost. Vaxbadar man direkt efteråt är det nog ok.

Ok, jag lade den avfettade (UFO Clean) kedjan i en burk som jag sedan hällde kokhett vatten i. Skakade burken ett tag, bytte sedan vatten och repeterade detta några gånger.

Lacknafta i kombination med vatten sägs vara tveksamt då det innebär risk för invändning rost. Vaxbadar man direkt efteråt är det nog ok.
Lacknaftan lämnar ju en tunn hinna. Den brukar inte försvinna med vatten. Går du på med alkaliska tvättmedel eller dunstande alkohol typ aceton brukar det bli så rent att rosten kommer snabbt.

Visa bilaga 707987
UFO clean färgar vattnet vitt. Ny kedja som fått UFO clean bad. Jag sköljer skakar häller ur och fyller på med nytt vatten. Repeterar kanske 5ggr innan den känns som att det mesta är borta. Det kan finnas en liten hinna på kedjan kvar från cleanern, men detta ska inte spela någon roll. Sedan in med kedjan i ugnen på lite över 100C för att koka bort vattnet. Sedan vaxbad.

UFO clean färgar vattnet vitt. Ny kedja som fått UFO clean bad. Jag sköljer skakar häller ur och fyller på med nytt vatten. Repeterar kanske 5ggr innan den känns som att det mesta är borta. Det kan finnas en liten hinna på kedjan kvar från cleanern, men detta ska inte spela någon roll. Sedan in med kedjan i ugnen på lite över 100C för att koka bort vattnet. Sedan vaxbad.
Då låter det ungefär som jag gjorde: sköljer, skakar och byter vatten tills vattnet är glasklart. Därefter hårtork i ca. 5 min. Som ZFC beskriver lämnar UFO en vaxliknande hinna på kedjan. Jag har inte cyklat på kedjan än men upplevde att det var avsevärt lättare att ”bryta” vaxet i länkarna vid installation. Det kan ju indikera att vaxet inte fått tillräcklig vidhäftning, eller så varierar det mellan fabrikat på kedja.

Efter UFO eller tvätt eller annan rengöring så sköljer jag alltid kedjorna i handfatet under varmvatten, brukar vara tillräckligt.

Använde också hårfön när jag började för flera år sen. Men nu skakar jag bara lite och hänger på en krok i luften fram tills att de åker i vaxbadet, blir ingen rost på 1-3 timmar.

La på lite Smoove på kedjan inför insatser covid förvägrade mig. Igårkväll första rundan efter och det gick fint som snus. Ända irritationen är att jag har ett kassettdrev som är slitet. Det knakar/rasslar bara på det när jag trampar på. Tredje största på min SRAM 1170, ett favvodrev att knäcka backar på tydligen.

Då låter det ungefär som jag gjorde: sköljer, skakar och byter vatten tills vattnet är glasklart. Därefter hårtork i ca. 5 min. Som ZFC beskriver lämnar UFO en vaxliknande hinna på kedjan. Jag har inte cyklat på kedjan än men upplevde att det var avsevärt lättare att ”bryta” vaxet i länkarna vid installation. Det kan ju indikera att vaxet inte fått tillräcklig vidhäftning, eller så varierar det mellan fabrikat på kedja.
Jag inbillar mig att följande vaxningar efter första är bättre. Antingen är jag lite slarvig i min metod eller så spelar den där UFO-hinnan visst roll, men ZFC menar att det inte gör det. Har också några ggr cyklat med fabriksgeggan och sedan börjat vaxa vilket gör det bökigare att rengöra. Nästa NBD ska jag vara tåldmodig och vaxa kedjan i samband med att man skruvar ihop hojen... :ROFLMAO:

Jag inbillar mig att följande vaxningar efter första är bättre. Antingen är jag lite slarvig i min metod eller så spelar den där UFO-hinnan visst roll, men ZFC menar att det inte gör det. Har också några ggr cyklat med fabriksgeggan och sedan börjat vaxa vilket gör det bökigare att rengöra. Nästa NBD ska jag vara tåldmodig och vaxa kedjan i samband med att man skruvar ihop hojen... :ROFLMAO:
Shimano-kedjorna jag vaxat hittills har alla varit betydligt ”stelare” vid förstagångsvaxningen jämfört med nuvarande SRAM Red-kedja. Som sagt svårt att avgöra om det är hinnan efter UFO eller kedjans fabrikat. Jag brukar överdriva ZFC:s instruktioner för avfettning så svårt att tro att det beror på det.

Shimano-kedjorna jag vaxat hittills har alla varit betydligt ”stelare” vid förstagångsvaxningen jämfört med nuvarande SRAM Red-kedja. Som sagt svårt att avgöra om det är hinnan efter UFO eller kedjans fabrikat. Jag brukar överdriva ZFC:s instruktioner för avfettning så svårt att tro att det beror på det.
Imorse vaxade jag 1 kedja för tredje gången och rengjorde 2st nya kedjor med UFO (dessa 3 kommer vara i rotation på min emtb) samt vaxade dessa.

Den gamla kedjan var som ett spett efter vaxning, medan båda nya var ganska medgörliga. Helt klart är det en skillnad som du beskriver. "Problemet" verkar dock endast gälla vid första, ev. andra vaxningen.

Alla 3 är sram gx eagle 12s.

På senaste YT-rullen diskuterar Friction Facts vaxad kedja i väta i en timma. Det har jag inte tålamod nog att titta på. Någon som orkat se och kan ge en kort slutsats av genomgången?'

Tillbaka
Topp