Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
"Den härliga svenska bristen på förståelse för andras villkor och oförmågan att se sin egen, priviligierade situation."
Ledsen Rolle, bortkastad tid, jag förstår inte skriven svenska.

There was one in the gang
who had Scalextric
And because of that
he thought he was better than you
Every day after school
you’d go ‘round there to play it
Hoping to compete
for some kind of championship

Senast redigerad av en moderator:
Stål!
Jag letar en cykel för landsvägscykling och har som jag skrev ovan lånat en Peugeot men som tyvärr är lite för stor. Ett alternativ skulle vara att hitta en fin stålcykel med bra prestanda. Vad ska jag tänka på i letandet? Jag är 170cm benlängd 81cm.

Cykeln skulle användas för regelbunden träning tacksam för allmänna tips men även konkreta tex från blocket eller era gömmor ?

Stål!
Jag letar en cykel för landsvägscykling och har som jag skrev ovan lånat en Peugeot men som tyvärr är lite för stor. Ett alternativ skulle vara att hitta en fin stålcykel med bra prestanda. Vad ska jag tänka på i letandet? Jag är 170cm benlängd 81cm.

Cykeln skulle användas för regelbunden träning tacksam för allmänna tips men även konkreta tex från blocket eller era gömmor ?
Vill du meka massa själv?:)

Stål!
Vad ska jag tänka på i letandet?
Det allra viktigaste är att cykeln passar dig, förstås
Men då menar jag inte enbart sittställningen, dvs stack och reach utan även uppträdandet;
snabb/kvick eller stabil/trygg och säker? Vad passar dig bäst?
Och sist men verkligen inte minst: Du skall tycka att den är snygg!
Rammaterialet liksom vilka växlar/bromsar det sitter på cykeln är långtifrån lika viktigt.

Stål!
Det allra viktigaste är att cykeln passar dig, förstås
Men då menar jag inte enbart sittställningen, dvs stack och reach utan även uppträdandet;
snabb/kvick eller stabil/trygg och säker? Vad passar dig bäst?
Och sist men verkligen inte minst: Du skall tycka att den är snygg!
Rammaterialet liksom vilka växlar/bromsar det sitter på cykeln är långtifrån lika viktigt.
Tackar och utseendet är ju otroligt viktigt annars hade jag inte funderat på en vintagecykel

Stål!
Kanske inte en massa men intresserad av att lära och räknar med att göra underhåll etc själv
Håkans inlägg är en väldigt bra sammanfattning men till det kommer ju utmaningen med att köpa gammalt:

Köpa gammalt
- lurigare med reservdelar (absolut inte omöjligt men finns inte på lokala cykelbutiken om du inte bor i Majorna). Man får se till att lära sig vilken standard ens cykel har.
- Fjädrar i växlar kan vara slöa, bromsbelägg torra, fälgar tunnslitna, drivlinor utslitna mm.
- Även växelomfånget är ofta smalt. 5-6 växlar bak och 2 fram ger i teorin många alternativ men på 70-90 talet var det prestige att köra med otroligt tighta och tungt växlade kassetter. Min landsvägscykel från 70-talet har rimliga växlar mellan 30-45 kmh skulle jag typ säga.
- bromsar och växlar funkar ofta bra om man installerar dem korrekt och inte kör ner för alperna i regn men eftersom växlarna ofta är på ramen och bromsarna ofta kräver att man ligger i bocken kan det blir tufft i klungkörning eftersom övriga sannolikt bromsar hårdare initialt och växlar mer och anpassar tempot efter terrängen mindre (min högst subjektiva erfarenhet).

Gammal ram nya komponenter
-Jävligt kul cyklar som levererar bra och kan bli löjligt snygga till lågt pris men kräver mycket meck. Man ska ta reda på vilka moderna komponenter som passar ens gamla gängor etc. Om man inte hittar begagnade delar blir det ganska dyrt. En tanke är att göra riktigt noggrann research och sedan köpa en donatorcykel. Det finns billiga cyklar med 10-delade ”moderna” drivlinor och fälgbroms för några tusenlappar. Då kan man testa att alla delar funkar bra innan man demonterar.

Men med det sagt - Håkans inlägg är väldigt bra att ha som checklista .

Stål!
Håller med @HåkanC och @Jonatan F om allt de skriver, men vill lägga till att det faktiskt inte är så svårt att bygga en modern cykel på en äldre ram. Det finns enorma mängder kunskap både här på Happy och på YouTube.

En sak som jag absolut skulle rekommendera är brifters, alltså kombinerade broms- och växelreglage. Det gör cyklingen så otroligt mycket lättare. Jag har använt ramreglage också men det är… mer utmanande och ställer mycket högre krav på dig som cyklist. Du bör kunna läsa vägen på ett annat sätt för att växla i tid, och vara betydligt mer förutseende. (Framförallt hatar jag ramreglage för framväxeln, det är ett jäkla skrapande och justerande.)

Brifters börjar på sjudelat och det finns sjudelade frikransar för 126 mm-nav. Annars får du vidga bakgaffeln några millimeter för att härbärgera ett nyare 130 mm-nav.

Stål!
Håkans inlägg är en väldigt bra sammanfattning men till det kommer ju utmaningen med att köpa gammalt:

Köpa gammalt
- lurigare med reservdelar (absolut inte omöjligt men finns inte på lokala cykelbutiken om du inte bor i Majorna). Man får se till att lära sig vilken standard ens cykel har.
- Fjädrar i växlar kan vara slöa, bromsbelägg torra, fälgar tunnslitna, drivlinor utslitna mm.
- Även växelomfånget är ofta smalt. 5-6 växlar bak och 2 fram ger i teorin många alternativ men på 70-90 talet var det prestige att köra med otroligt tighta och tungt växlade kassetter. Min landsvägscykel från 70-talet har rimliga växlar mellan 30-45 kmh skulle jag typ säga.
- bromsar och växlar funkar ofta bra om man installerar dem korrekt och inte kör ner för alperna i regn men eftersom växlarna ofta är på ramen och bromsarna ofta kräver att man ligger i bocken kan det blir tufft i klungkörning eftersom övriga sannolikt bromsar hårdare initialt och växlar mer och anpassar tempot efter terrängen mindre (min högst subjektiva erfarenhet).

Gammal ram nya komponenter
-Jävligt kul cyklar som levererar bra och kan bli löjligt snygga till lågt pris men kräver mycket meck. Man ska ta reda på vilka moderna komponenter som passar ens gamla gängor etc. Om man inte hittar begagnade delar blir det ganska dyrt. En tanke är att göra riktigt noggrann research och sedan köpa en donatorcykel. Det finns billiga cyklar med 10-delade ”moderna” drivlinor och fälgbroms för några tusenlappar. Då kan man testa att alla delar funkar bra innan man demonterar.

Men med det sagt - Håkans inlägg är väldigt bra att ha som checklista .
Tack för all info mycket som talar emot och jag vill ju främst cykla. Gissar att det blir lite lättare om man går på en så ny gammal som möjligt typ 90-tal? Donatorcykel är ju ett bra tips också men hursomhelst så kommer jag att kika efter en komplett och i bra skick så man får en bra start.

Det där med klunga oroar lite jag har cyklat några gånger med kompisar och en klar nackdel är ju att man måste ner i bocken för att bromsa.

Stål!
Jag är skyldig i flera fall till att vidga gamla stålramar och köra 2x10 med moderna hjul och friktionsväxlade ramreglage. Man lär sig och funkar bra om man inte gillar klungkörning, då är det lite lurigt. Antar att det placerar mej i samma skara som kör HD med fotkoppling och jockeyshift. Min bil fyller förövrigt 30 år snart.

Stål!
Tackar och utseendet är ju otroligt viktigt annars hade jag inte funderat på en vintagecykel
Du kan ju köpa något som inte är supervintage, tex från början till slutet av 90talet har du ju massvis fina stålramar med 130mm nav och kassetter istället för 126mm och frikrans. Med det redan ur världen kan du ju helt problemfritt slänga på en modern 11/12 delad grupp ifall du känner för nya komponenter där det är enkelt att hitta reservdelar.

Dom främsta begränsningarna med ovan kommer väll vara däckbredden (25-28mm), fälgbromsar, quill stem mekanisk växelgrupp, frågar du mig är det absolut inget problem då jag kör det på samtliga cyklar.

Några exempel på cyklarna jag kör:

Eddy merckx corsa i Motorola färgerna. Köpte ramen+gaffel för 2500kr, begagnad campagnolo Daytona 10 växlat grupp i fint skick, ett par nya conti gp5000 25mm däck samt ett nytt styre med modern geo. Totalpris 6000kr

img_1871-jpg.665391

Fondriest over x med dura ace 7700 9 växlad grupp förutom bromsarna som är da 7800. Slängde även på ett par nya hjul, prime cosine som är lite högre och lite bredare än dåtidens ditton, nya conti gp 5000 25mm, flite sadel samt ett nytt modernt styre. Totalpris 9000kr

IMG-0338.jpg

Cykeln jag använder mest denna är visserligen sprillans ny, custom ram och geo från Cicli Barco med Columbus XCr rör (rostfria), 11 delad campagnolo centaur grupp med nytt vevparti från campagnolo chrorus 10s. Totalpris alldeles för mycket men betydligt mindre än en ny specialized tarmac sl8.

Mer bilder finns här: https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-custom-rostfritt-italienskt-fran-cicli-barco.3696534/
IMG-8834.jpg

img_8842-jpg.671945

img_8836-jpg.671939

Senast ändrad:
Stål!
Tack för ännu mer info finns ju seriös kunskap här ?

@Aabbcc wow vilka cyklar jo som jag var inne på ovan så blir det nog en 90-talare om det nu inte blir en helt modern mer tråkig historia

Stål!
Om jag har förstått rätt lanserades Shimano STi 1992, det var då med 8-delad kassett och 130mm baknav.
Oops, nu kommer Lärarjäveln med rödpennan.. ☺️

STI kom 1990, men mycket riktigt med 8-delad kassett och 130 millimeters nav.

Dura-Ace 7400 hette gruppen, tror jag. Sedan kom 600 Ultegra med brifters ett par år senare.

Stål!
Nja, Dura Ace 7400 kom ’84. 8-delat 7400 kom ’90 medan STI-reglagen kom först ’91.
Nae, jag är rätt säker på att de första STI-reglagen testades 1989 (i cykelcross tror jag) och nådde de sponsrade cyklisterna 1990. Det var många som använde dem i TdF 1991, däremot.

Stål!
Jag har haft en Team Miyata (Tim) som nu ägs av @slice me nice och både han och jag älskar den hojen. Det var Miyatas toppmodell för seriösa tävlingscyklister. Tim var 126 mm mellan gaffeländarna men jag vidgade till 130. Eftersom det är niodelad Campa på cykeln i annonsen borde den redan vara 130 mm. Av dekalerna att döma är det en tidig 90-talare.

Stål!
Stål!
Ok vad har jag fått tag i nu då?
Ber om ursäkt för ventilfel och dåligt underhåll men har ingen nyckel till låset ?

Bilagor

• C6677E22-81AC-45DD-9BD9-B8B3C8F3866B.jpeg
    C6677E22-81AC-45DD-9BD9-B8B3C8F3866B.jpeg
    518.7 KB · Besök: 77
  • DC04526F-F5FE-4417-B135-A71AC7E02415.jpeg
    DC04526F-F5FE-4417-B135-A71AC7E02415.jpeg
    506.1 KB · Besök: 80
  • 9FCA7FEC-053E-42A5-AFA1-E71F398E8DFA.jpeg
    9FCA7FEC-053E-42A5-AFA1-E71F398E8DFA.jpeg
    581.2 KB · Besök: 85
  • C307B9B6-9C9E-4949-94BD-C266EB443042.jpeg
    C307B9B6-9C9E-4949-94BD-C266EB443042.jpeg
    510 KB · Besök: 91
  • CC3CDE19-BCEB-47DA-8E5D-F07F3441ECFA.jpeg
    CC3CDE19-BCEB-47DA-8E5D-F07F3441ECFA.jpeg
    647 KB · Besök: 85
  • 3DB1E8C8-A2B6-4C53-A188-2DB7F0899061.jpeg
    3DB1E8C8-A2B6-4C53-A188-2DB7F0899061.jpeg
    388 KB · Besök: 91
  • E2BBD38A-1717-439C-A6A8-66ACD3C1D688.jpeg
    E2BBD38A-1717-439C-A6A8-66ACD3C1D688.jpeg
    547.3 KB · Besök: 104
  • 0BD5EB97-F67C-42D0-B9A8-7AA6DD8C099B.jpeg
    0BD5EB97-F67C-42D0-B9A8-7AA6DD8C099B.jpeg
    434.4 KB · Besök: 99
  • B7098451-CF67-4542-8F31-A75985388E39.jpeg
    B7098451-CF67-4542-8F31-A75985388E39.jpeg
    453.8 KB · Besök: 110
  • 2E93BB5A-090D-4039-8636-43C5963818B0.jpeg
    2E93BB5A-090D-4039-8636-43C5963818B0.jpeg
    608.1 KB · Besök: 110
  • 70BD66EA-3D56-4053-AE3D-53DAD1C581BC.jpeg
    70BD66EA-3D56-4053-AE3D-53DAD1C581BC.jpeg
    454.6 KB · Besök: 101
Stål!
Som @kroem antyder i sitt inlägg kan det betyda en nystulen cykel.
Nejdå det är en kompis cykel som stått i en lada i massa år och han hitade inte nyckeln nu på stört och jag var nyfiken på att veta mer om den. Nu är nog den här också för stor men den ser ut att vara i rätt fint skick bara den får lite kärlek.

Som en tjänst så tänkte jag hursomhelst tvätta upp den och vaxa, smörja etc innan jag lämnar tillbaka den eller hjälper till att sälja den.

Stål!
Velobase
prototyper alt testversioner kan ju funnits tidigare
PS Man behöver inte nödvändigtvis använda Shimano för att modernisera en äldre cykel, det finns även andra tillverkare av komponenter ex Campa, Sram och några kinesiska tillverkare

Tillbaka
Topp