Julas cykelhållare något att ha?

Satt och kika julas cykelhållare, var bra pris nu på den.
Nån som har nån erfarenhet av just denna modell?

@Valhalla_ , bra erfarenhet i ämnet?

Billig i inköp, ja, men den kan kosta dig en eller flera cyklar.

Den fladdrar som ett asplöv när man kör på minsta ojämnhet och vid en järnvägsövergång tror man att cyklarna kommer åka till månen. Och plastbitarna som håller fast hjulen avlägsnar sig lätt från aluminiumskenan med följden att man tappar cyklarna. Det är tunn plast i storlek av en liten skruvskalle som är allt som håller fast hjulhållarna mot aluminiumskenan. Otroligt dum konstruktion.

@manneblask hoj lossnade i 2 av 3 fästpunkter och släpades efter bilen i 60 knyck. Han hade en sjuk tur för det enda som gick åt pipan var styret och ena greppet...
Men kul för mig som stod för utrustningen liksom.
Jag köpte omgående en thule för närmare 9k efter den incidenten...

Senast ändrad:
Jag har jört en hel del med julas ställ och tycker det funkar helt okej, lite omständigt att behöva köra med lösa spännband på varje hjul då nämnda plastremsor inte ser ut att tåla speciellt mycket. Kör även lite spännband runt ramarna och buntar på så sätt ihop cyklarna. Jag har använt mitt i drygt 2 år nu till framförallt längre turer med 3-4 stig/enduro-cyklar. Köp om du kan leva med att att det tar lite tid att få på cyklarna. köp inte om du varje vecka ska åka kortare turer med bilen, då finns det bättre ställ.

Körde med ett sånt Julaställ ToR till Hafjell förra året och det gör jag helst inte om. Mentalt påfrestande att se cyklarna först försvinna ner mot vägen för att sedan "svingas" uppåt varje gång man körde i en vägskada på E6:an. Hela stället flexar rejält mycket mer än de Thulevarianterna jag använt.

Det verkar även som att "gunget" tar ut sin rätt över tid för det jag har hittat sprickor i två av svetsarna.

Körde med ett sånt Julaställ ToR till Hafjell förra året och det gör jag helst inte om. Mentalt påfrestande att se cyklarna först försvinna ner mot vägen för att sedan "svingas" uppåt varje gång man körde i en vägskada på E6:an. Hela stället flexar rejält mycket mer än de Thulevarianterna jag använt.

Det verkar även som att "gunget" tar ut sin rätt över tid för det jag har hittat sprickor i två av svetsarna.
Tänk att ligga bakom en sån där då :oops:

Sprickor i svetsarna förvånar mig inte med det gunget. Normalt sett får man vad man betalar för men julastället är nog ett av de mindre prisvärda som finns.

Skärmavbild 2024-06-24 kl. 19.49.58.png

Enligt Jula är det en kalasprodukt. Så man kanske skall använda det till annat än att hänga hojar på dragkroken.

Det är mitt gamla ställ @rekrevs kört med. Gissar att det totalt rullat en sisådär 1000 mil iaf.

Men köp hellre ett Thule RideOn om du vill komma billigt undan. Saknar alla moderna finesser men det är stabilt och enkelt att lasta alla möjliga sorters cyklar. Versionen för två cyklar är dock mer förlåtande än den för 3 för cyklar med breda nav ex DH-cyklar men det funkar med lite pill.

Letar efter ett ställ för fyra cyklar och hittade Mont Blanc. Blir dock skeptisk till att den saknar remmar till fälgarna. Någon som provat?
Står dessutom att den inte passar min bil vilket låter konstigt. En BMW X3.

IMG_4978.png

Jag har jört en hel del med julas ställ och tycker det funkar helt okej, lite omständigt att behöva köra med lösa spännband på varje hjul då nämnda plastremsor inte ser ut att tåla speciellt mycket. Kör även lite spännband runt ramarna och buntar på så sätt ihop cyklarna. Jag har använt mitt i drygt 2 år nu till framförallt längre turer med 3-4 stig/enduro-cyklar. Köp om du kan leva med att att det tar lite tid att få på cyklarna. köp inte om du varje vecka ska åka kortare turer med bilen, då finns det bättre ställ.
Jag håller med din åsikt. Jag har Julas ställ och tycker det fungerar ok om man är noggrann och försiktig. Har oftast endast två cyklar på och har inte märkt några problem. Hållaren har dessutom 4 i betyg på Julas hemsida av mer än 300 användare så alla toksågar det ju inte.

Tillbaka
Topp