[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
20240510_175015.jpg

Efter en tids trånande efter en tåligare bruksbåt lyckades jag influera familjen till att byta andrebåten till en redig Master 500. Den har fått en ny 50 hk motor med en eftermonterad hydrofoil för snabbare planing och en ny durk i 5mm aluplåt. En ny plotter med ekolod är beställd och ska monteras till helgen. Första fisketuren med familjen är avklarad, ingen fisk men väl limpmackor och nästan inga sura miner :)

Bilagor

• 20240510_111351.jpg
    20240510_111351.jpg
    696.2 KB · Besök: 128
  • 20240607_171422.jpg
    20240607_171422.jpg
    586.6 KB · Besök: 106
[OT] Happys båtforum
Något sånt där skulle jag kunna tänka mig att byta till när barnen är lite större, är mer än lovligt trött på sköta om plastbåt, kapell och jox. Bor den på land med? Perfekt!

[OT] Happys båtforum
Något sånt där skulle jag kunna tänka mig att byta till när barnen är lite större, är mer än lovligt trött på sköta om plastbåt, kapell och jox. Bor den på land med? Perfekt!
Vi brukar dra upp den när vi inte ska nyttja den närmaste tiden eller för säsongen. Då kan man köra högtryck och få bort påväxten när den ändå är uppe. Eller så gjorde vi med förra plastbåten i vart fall och det gick ju bra så det lär vi fortsätta med.
Nu ska jag bara bli kompis med länspumpen så jag vet att den funkar och hur, förra var självlänsande och den stora båten pumpar vi med spak.

[OT] Happys båtforum
Man blir bra sugen på att ge sig ut nu när man ser alla goa bilder. Skulle ha tagit en tur i helgen som var, men det blev inställt pga lika blött i luften som i vattnet och blåst +ANNAT.

[OT] Happys båtforum
Är helt klar för sjösättning men åkte på att byta batteri. Å andra sidan har vi haft båten med batteri av okänd ålder sen 2020 och det har varit lite på upphällningen länge nu.

Slog till på stort och köpte ett AGM-batteri, kostade ett gäng hundralappar mer än ett vanligt men jag tänker att det kan vara bra. Vi kör ofta rätt korta sträckor så det är lite som start-stopp-funktionen i bilen :-)

[OT] Happys båtforum
Grym båt! Bara smacka på ett kastdäck och en frontmonterad elmotor så har du en fiskemaskin av rang sen. (Kör för övrigt Biltemas länspump (som är inne på 5 året), originalpumpen strulade och gick inte att lita på.)
Fick faktiskt med ett kastdäck från förra ägarna som fiskade mer än vad jag kommer att göra :) Men det är sparat.
Nu letar jag material till tofterna. "Sitsarna" behöver förnyas. Tänkte testa EVA på rulle från Amazon för att sen byta mot något bättre när jag insåg att man får vad man betalar för...

[OT] Happys båtforum
EVA foamen från biltema som ser ut som teak verkar populär iaf, så det finns ju hopp.
Köpte den lite dyrare EVAn från SeaSea när jag hämtade plottern. Svart med skuret rombiskt mönster och 3M lim på baksidan.
Så det blir plotterinstallation (lite nervös med det verkar egentligen inte så svårt) och sen försöka få bort de gamla gummit på tofterna och skära till och installera nya i helgen.

I cykeltermer blir det som att installera navdynamo med lysen och sen ego- och kompislapp!

Sen köpte jag en billig handpump också för att komplettera länspumpen, redundans på säkerhetsutrustning är aldrig fel. Men den installationen får lägst prio. Det blir någon slags T koppling med befintlig länspump och eventuellt behöver jag backventil någonstans då med. Någon annan som har löst dubbla pumpar med samma utlopp?

[OT] Happys båtforum
Haha, jag har samma tanke. Har en täckt båt med självläns i sittbrunnen framför hytten, men inne i båtens kölsvin finns en manuell whale-pump. Skulle vilja komplettera med en elektrisk på samma utlopp..

[OT] Happys båtforum
Länspumpar är inte så svårt, men automatiska switchar som styr pumpen är ett meck. Eller så är det bara jag som kör sönder switcharna, hög fart i sjö, lätt båt. Jag tänker lägga en klick silikon under "flappen/armen" som är det som flyter och startar länspumpen när den nått en viss vinkel. En klick silikon under den längst ut, borde hjälpa, dämpar smällarna. Jag tror min switchar spricker och sen blir det kortis.

En fin headsup om bra AGM batteri, jag köpte ett AGM, samma som sitter i abrams stridsvagnar, trasiga switchar, som gått till kortis och drar batteriet helt tomt, kortis i switchen alltså, pumpen är kvar i serie och snurrar en 10 timmar typ och tömmer batteriet helt. Det har hänt två gånger på det batteriet. Jag köpte det 2015, det lever fortfarande.

Ett tips när batteriet är rejält låga i spänning, då hittar inte laddaren något batteri, och laddar inte alls. Inte min ctek i alla fall. Koppla in ett litet batteri parallellt, då ser laddaren ett batteri, börjar ladda, det lilla batteriet kan tas bort efter ett par timmar. Jag har ett portabelt ekolod för resor, och den har ett mcbatteri, det är precis lagom.
Nu börjar batteriet bli lite visset verkar det som, Men 10 år, två gånger draget helt ner i botten, jag klagar inte.
Jag har ett nytt väntande AGM batteri som nog åker i strax.

[OT] Happys båtforum
Länspumpar är inte så svårt, men automatiska switchar som styr pumpen är ett meck. Eller så är det bara jag som kör sönder switcharna, hög fart i sjö, lätt båt. Jag tänker lägga en klick silikon under "flappen/armen" som är det som flyter och startar länspumpen när den nått en viss vinkel. En klick silikon under den längst ut, borde hjälpa, dämpar smällarna. Jag tror min switchar spricker och sen blir det kortis.
En solidstate-switch kanske fungerar bättre?

[OT] Happys båtforum

En fin headsup om bra AGM batteri, jag köpte ett AGM, samma som sitter i abrams stridsvagnar, trasiga switchar, som gått till kortis och drar batteriet helt tomt, kortis i switchen alltså, pumpen är kvar i serie och snurrar en 10 timmar typ och tömmer batteriet helt. Det har hänt två gånger på det batteriet. Jag köpte det 2015, det lever fortfarande.

Ett tips när batteriet är rejält låga i spänning, då hittar inte laddaren något batteri, och laddar inte alls. Inte min ctek i alla fall. Koppla in ett litet batteri parallellt, då ser laddaren ett batteri, börjar ladda, det lilla batteriet kan tas bort efter ett par timmar. Jag har ett portabelt ekolod för resor, och den har ett mcbatteri, det är precis lagom.
Nu börjar batteriet bli lite visset verkar det som, Men 10 år, två gånger draget helt ner i botten, jag klagar inte.
Jag har ett nytt väntande AGM batteri som nog åker i strax.

Har du testat en sån här där den startar med jämna mellanrum och ser om det finns vatten istället för vippa? Det har jag haft i flera båtar och aldrig haft problem.

Även länspump med elektronisk sensor har funkat bra för mig.

[OT] Happys båtforum
De där som startar och kör ibland, de är jag inte sugen på, av princip, läst om mycket problem med såna också.
Elektriska switchar har sina problem de med. Jag har läst allt typ. Det som finns är en kvicksilver switch som verkar fungera superbra, men den är unobtainium vid det här laget.

[OT] Happys båtforum
Nej om man skall lita helt på den och inte kan titta till båten på länge behöver man väl två oberoende pumpar men jag hade i alla fall ca 10 problemfria år med sådana där timerpumpar.

[OT] Happys båtforum
Köpte den lite dyrare EVAn från SeaSea när jag hämtade plottern. Svart med skuret rombiskt mönster och 3M lim på baksidan.
Så det blir plotterinstallation (lite nervös med det verkar egentligen inte så svårt) och sen försöka få bort de gamla gummit på tofterna och skära till och installera nya i helgen.

I cykeltermer blir det som att installera navdynamo med lysen och sen ego- och kompislapp!

Sen köpte jag en billig handpump också för att komplettera länspumpen, redundans på säkerhetsutrustning är aldrig fel. Men den installationen får lägst prio. Det blir någon slags T koppling med befintlig länspump och eventuellt behöver jag backventil någonstans då med. Någon annan som har löst dubbla pumpar med samma utlopp?
Ska du montera ekolodsgivare rekommenderar jag att först montera en platta och sen skruva dit givaren i plattan. Enklare att flytta runt givaren då så du får bra bild. Typ: https://mojoshop.se/battillbehoer/312-ekolodsgivar-monteringsplatta-transducer-mounting-plate.html

[OT] Happys båtforum
Ska du montera ekolodsgivare rekommenderar jag att först montera en platta och sen skruva dit givaren i plattan. Enklare att flytta runt givaren då så du får bra bild. Typ: https://mojoshop.se/battillbehoer/312-ekolodsgivar-monteringsplatta-transducer-mounting-plate.html
Toppentips. Det sitter ett rejält skruvvänligt plastblock som jag antar är precis en sådan du rekommenderar på plats redan. Ska se hur sladden ska dras bara, hoppas på befintlig genomföring någonstans. Kanske dela vägen via muffen för gasreglaget? Återstår att se.
20230905_083051.jpg

[OT] Happys båtforum
Jag återkommer med lösning om jag finner någon.
idag går installationen såhär: Tänk ett "T" Till vänster sitter "blåshålet" i botten av Tt sitter en elpump med inbyggd automatik och till höger, uppe i Tt sitter en kork säkrad med slangklämma.
Ska se vad som händer om korken ersätts med en handpump.
Haha, jag har samma tanke. Har en täckt båt med självläns i sittbrunnen framför hytten, men inne i båtens kölsvin finns en manuell whale-pump. Skulle vilja komplettera med en elektrisk på samma utlopp..

[OT] Happys båtforum
Toppentips. Det sitter ett rejält skruvvänligt plastblock som jag antar är precis en sådan du rekommenderar på plats redan. Ska se hur sladden ska dras bara, hoppas på befintlig genomföring någonstans. Kanske dela vägen via muffen för gasreglaget? Återstår att se.Visa bilaga 705742
Min är monterad på typ samma ställe där du har plattan. Min sladd är bara fäst med buntband i grabbräcket och uppdraget till pulpeten. Inte så snyggt men enkelt när jag tar in givaren på vintern.

[OT] Happys båtforum

En lösning kan vara en manuell omställare som man kan växla mellan automatisk och manuell pump med. Dvs. en ventil med två ingångar där en i taget kan kopplas till utloppet. Så låter man den stå mot den automatiska pumpen som standard. Skulle den inte starta så kan man slå om omställaren och pumpa manuellt.

[OT] Happys båtforum
En lösning kan vara en manuell omställare som man kan växla mellan automatisk och manuell pump med. Dvs. en ventil med två ingångar där en i taget kan kopplas till utloppet. Så låter man den stå mot den automatiska pumpen som standard. Skulle den inte starta så kan man slå om omställaren och pumpa manuellt.
Låter risky om man råkar glömma den i fel läge.

[OT] Happys båtforum
Båtrelaterad fråga:
15år gamla ekolodet drog sin sista suck för nån vecka sen.
Vad ska man ha för modell/märke nu? Får gärna fungera som pimpel-lod vintertid. Litet och lätt men med bra teknik

[OT] Happys båtforum
1000025690.jpg
1000025699.jpg

Länspumpen strular och säkringen går, ibland... och plottern krävde längre sladdar och en ny brytare så den är kvar i lådan.
Alltid är det nått skit.
Men lite av toftbeklädnaden är borttagen i vart fall så det går framåt.
Försökte rycka lite strömming även denna helg utan framgång. Ser fram emot skarvjakten...

[OT] Happys båtforum
Hur funkar det med gps i en båt? Funderade på en Garmin till motorcykeln, och fundrade på om det gick att ladda in ett sjökort i den så man kunde använda den i båten också, är det samma format på vägkartorna som på sjökorten eller är det olika typer av filer? Frågade Garmin på deras facebook och dom sa att det inte går, men dom vill väl helst sälja två olika enheter...

[OT] Happys båtforum
Tror det är för olika behöv. En bil-gps vill ju rutta dig längs vägar, det behövs inte på havet :-)

Vill du komma billigt undan så kör med Skippo på en äldre androidplatta eller ipad. Körde Garmin tidigare men valde att inte flytta med den när vi bytte båt. Beror ju på behovet också men vi kör mest korta rundor i mer eller mindre hemmavatten.

[OT] Happys båtforum
Tror det är för olika behöv. En bil-gps vill ju rutta dig längs vägar, det behövs inte på havet :-)

Vill du komma billigt undan så kör med Skippo på en äldre androidplatta eller ipad. Körde Garmin tidigare men valde att inte flytta med den när vi bytte båt. Beror ju på behovet också men vi kör mest korta rundor i mer eller mindre hemmavatten.
Försäkra dig om att plattan har riktig gps bara.
Skulle ha en ipad med skippo en gång när gpsen strulade i båten.
Lånade platta och testade på land. Fungerade fint. Men så fort jag lämnade hamnen slutade paddan fatta var den var. Den hade navigerar med wifi-nätverk hela tiden. Fanns ingen gps i den.

(förr var det iaf så att ipads med gsm hade gps men kanske det har ändrat sig på senare år.)

[OT] Happys båtforum
Försäkra dig om att plattan har riktig gps bara.
Skulle ha en ipad med skippo en gång när gpsen strulade i båten.
Lånade platta och testade på land. Fungerade fint. Men så fort jag lämnade hamnen slutade paddan fatta var den var. Den hade navigerar med wifi-nätverk hela tiden. Fanns ingen gps i den.

(förr var det iaf så att ipads med gsm hade gps men kanske det har ändrat sig på senare år.)

Det går ju att köra med en extern BT-GPS om så är fallet men jag tror i princip alla har det inbyggt numera. Men wifi-positioneringen är lurig, den är otroligt mycket mera pricksäker än man skuille kunna tro!

[OT] Happys båtforum
Hur funkar det med gps i en båt? Funderade på en Garmin till motorcykeln, och fundrade på om det gick att ladda in ett sjökort i den så man kunde använda den i båten också, är det samma format på vägkartorna som på sjökorten eller är det olika typer av filer? Frågade Garmin på deras facebook och dom sa att det inte går, men dom vill väl helst sälja två olika enheter...
Garmin 276 CX gps ska funka både på hojen och båten.

[OT] Happys båtforum
1000015593.jpg

1000015612.jpg

Årets första övernattning dröjde längreän vanligt. Men lyxigt en torsdag med jobb imorgon...

En fundering uppstod dock vid disken. Hur gör man i gästhamnar när man som vi har en rätt liten båt och oftast sköter disken på akterdäck genom att skölja i havet? Känns lite ofräscht om man ligger och skaver mot andra båtar i en hamn...

[OT] Happys båtforum
En fundering uppstod dock vid disken. Hur gör man i gästhamnar när man som vi har en rätt liten båt och oftast sköter disken på akterdäck genom att skölja i havet? Känns lite ofräscht om man ligger och skaver mot andra båtar i en hamn...

Tror de flesta mest tycker det är ofräscht att skölja disk i sjön i en gästhamn eftersom du inte vet vad en granne precis pumpat ut...

Men kan du leva med att folk tittar snett av den anledningen, go for it! Lite potatissallad bland all diesel och annat....avfall... gör varken till eller från. Det är ju snabbt borta.

Ingen ska ju bada där bland båtarna ändå förresten.

[OT] Happys båtforum
Tjena!

Jag skulle aldrig få för mig att stoppa ner min tallrik i hamnbassängen, men det är jag det. Om du nu inte menar att du bara spolar av dom så det rinner ner i vattnet. Det skulle jag inte bry mig om båtgrannen gjorde.
Bra gästhamnar har ibland ett litet diskrum.

[OT] Happys båtforum
Visa bilaga 708209

Visa bilaga 708210

Årets första övernattning dröjde längreän vanligt. Men lyxigt en torsdag med jobb imorgon...

Är oron över att släppa ut diskvatten bland folk eller för att doppa tallrikar i vattnet andra spolar ut sitt grå(eller i värsta fall svart)vatten i?

Om ni ligger i gästhamn har ni väl oändlig tillgång till färskvatten så då kan man väl diska i diskhon eller en lös balja och iaf slippa oroa sig för det andra problemet?
Givet att man skrapat av större grejor från tallrikar skulle jag inte brytt mig nämnvärt om att spola ut gråvattnet. Om du sen gör det från akterdäck så syns det så klart lite mer. Men "inga" båtar i fritidsbåtstorlek har gråvattenhantering så alla ligger och släpper ut vattnet från sin disk.

[OT] Happys båtforum
Jag menade alltså att det känns fel att doppa tallrikarna i badet i hamnen, men undrade hur andra gör. Men då fick jag svar på det. Vi har ju en liten diskho i båten så det blir till att använda den.

På väg till jobbet nu. Bättre pendling än de flesta.

1000015650.jpg

[OT] Happys båtforum
Jag menade alltså att det känns fel att doppa tallrikarna i badet i hamnen, men undrade hur andra gör. Men då fick jag svar på det. Vi har ju en liten diskho i båten så det blir till att använda den.

På väg till jobbet nu. Bättre pendling än de flesta.

Visa bilaga 708229

Tjena!

För att svara på grundfrågan egentligen så skulle jag inte bry mig om nån kastar i lite matrester. Man ser så mycket annat som åker i, antalet som står akterut och pissar på kvällen är ju oräkneligt. En och annan spya har man sett. Värsta var på morgonen och vi ser en båt nått steg bort som har en stor brun kladd på sidan. Någon har haft diarree och hängt ut arslet över relingen. ?

Ja just det!
I Smögen för många år sen blev det ett jävla liv från en båt, dom skrek på båten mellan oss och dom för att dom hällde i matrester i vattnet. En radda om dåligt för miljön m.m.
Det var skalen från en stor skål med havskräftor. ??

Tillbaka
Topp