[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Jag skickar ett PM. ?

Med dagens barnsäkra batteriförpackningar behöver man något att ta med sig färdiguppbrutna batterier.

Cr2032 pack är jag intresserad av om det är möjligt ?

Så här fin blev den i verkligheten ?

Tack @ollehu!

20240514_175554.JPG

[OT] Visa din 3D-print
Ingen som printat eller testat ngn form av aerodynamisk vindbrusskydd att fästa på hjälmbanden vid örat?
Skapa små grupper, diskutera och prototypa fram en lösning. Jag står på kö för att testa!

Katthårsvarianten är ju inte så tuff liksom :): https://www.morespeedlesspower.com/2022/04/homemade-cat-ear-wind-noise-reduction.html
Lite hårt att landa på PLA , och frågan är om det blir snyggare?

DIY är ju alltid kul, men idag har jag tyvärr ingen vild idé att testa

/A

[OT] Visa din 3D-print
Ska till Järvsö imorgon men upptäckte att min nya fjäder glappade. Är större ID än gamla fjädern. Så OCD närverna krävde detta skulle åtgärdas omgående!

34min från jag satte mig i fusion tills distanser var installerade på cykeln. Går fort när man har prylar.

Tror dessa kommer överleva hyggligt. Borde klara en dag i Järvsö iallafall. Bara utdraget i PLA men borde kanske göra nya i ABS eller beställa riktiga distanser. Är en 0.2mm kjol runt bara så de inte ska ramla ner. Är bara kraft i x-y led och PLA klarar kompression ganska bra.
se Lördag eftermiddag hur det blev!

IMG_2373.jpeg
IMG_2374.jpegIMG_2375.jpeg

[OT] Visa din 3D-print
Ska till Järvsö imorgon men upptäckte att min nya fjäder glappade. Är större ID än gamla fjädern. Så OCD närverna krävde detta skulle åtgärdas omgående!

34min från jag satte mig i fusion tills distanser var installerade på cykeln. Går fort när man har prylar.

Tror dessa kommer överleva hyggligt. Borde klara en dag i Järvsö iallafall. Bara utdraget i PLA men borde kanske göra nya i ABS eller beställa riktiga distanser. Är en 0.2mm kjol runt bara så de inte ska ramla ner. Är bara kraft i x-y led och PLA klarar kompression ganska bra.
se Lördag eftermiddag hur det blev!

Visa bilaga 703005
Visa bilaga 703006Visa bilaga 703007
Mina i PLA har gått hur många timmar som helst, och har knappt spår av användning.

Men dom är slutna och inte C-formade.

[OT] Visa din 3D-print
Mina i PLA har gått hur många timmar som helst, och har knappt spår av användning.

Men dom är slutna och inte C-formade.
Kul. Tänkte att de måste gå att trä på utan ta ur hardware. Men märkte att ID på RS är så stor att fjädern går över hardware :p. Så går absolut att ha solida. Kanske fixar det i helgen. Så länge jag kan köra hoj imorgon så duger det ;)

[OT] Visa din 3D-print
Kul. Tänkte att de måste gå att trä på utan ta ur hardware. Men märkte att ID på RS är så stor att fjädern går över hardware :p. Så går absolut att ha solida. Kanske fixar det i helgen. Så länge jag kan köra hoj imorgon så duger det ;)
Ja precis, "räcker" med att jag lossar dämparen från cykeln för att montera.

Kollade probikegarage, dryga 500 timmar har dom kört utan problem.

[OT] Visa din 3D-print
Nu när jag uppgraderat till en Creality Ender-3 S1 Pro (inkl laser-modul), så håller jag på med att bygga om den lilla skrivaren från Clas Ohlson.
Börjar med att få ut extruder-motorn på utsidan av plastbyttan.
Bättre vinkel på extrudern och mer i linje med springan, som filamentslangen ska ner i.
Kunde korta ner slangen 11,5cm med den nya placeringen.

Prototypstadiet fortfarande, men har printat en i gammalt fuktigt filament, så den blev riktigt ful, men kunde i alla fall testa så den passar. Inväntar färskt filament.
kanskeklarnumenvettesjuttonfaktiskt.jpg
Längre motorkabel har kommit, likaså skruvar, muttrar och brickor.
Motorkabeln går ju in genom det gamla hålet, men jag ska kunna fixa en USB-belysning där också ?

[OT] Visa din 3D-print
Är det någon som vet vad denna typ av gängor kallas?

Lite elegantare än att limma fast muttrar

[OT] Visa din 3D-print

Är det sådana här du tänker på, https://www.amazon.se/gänginsats-in...=1720515029&sprefix=insatsgäng,aps,86&sr=8-7?

[OT] Visa din 3D-print

Finns miljontals på Aliexpress, Sök typ brass thread insert så lär du hitta något :)

[OT] Visa din 3D-print
Värmas in? Jag har tänk att pressa, ev limma..

Till modellen du länkar, printar man yttre gängor då?
Det är inte yttre gängor. Det är spår för att den inte ska snurra eller dras ut från den 3d printade delen. Man värmer in den med en lödkolv. Så länge kolven går in i insatsen behöver man inte ha någon special spets. Har använd en vanlig spetsig top på min lödkolv i snart 5år. Köpte precis en spets för just insatser.
Att tänka på är att hålen måste vara anpassade för storleken på just den specifika insatsen annars sitter den inte bra.
Här hittar du en europeisk sida som säljer det du söker men alla mått du behöver.

Här har du en liten demo video.

[OT] Visa din 3D-print
Det är inte yttre gängor. Det är spår för att den inte ska snurra eller dras ut från den 3d printade delen. Man värmer in den med en lödkolv. Så länge kolven går in i insatsen behöver man inte ha någon special spets. Har använd en vanlig spetsig top på min lödkolv i snart 5år. Köpte precis en spets för just insatser.
Att tänka på är att hålen måste vara anpassade för storleken på just den specifika insatsen annars sitter den inte bra.
Här hittar du en europeisk sida som säljer det du söker men alla mått du behöver.

Här har du en liten demo video.
Coolt.
Lite overkill för just nu, men bra att veta för framtiden.

Hur pass lätt/svårt är det att pressa dom rakt?

[OT] Visa din 3D-print
D
Ingen belastning är en överdrift. Mina höll för att klämma fast spöhållare i relingen på båten.
då antar jag att gängorna sitter på undersidan med plast över. Jag har hållit på i nästan 10år med 3d och även ägt företag inom det. Den typen du har använt är inte starka alls om du drar i insatsen från det hållet den sätts in.
Riktiga insatser lämpade för just 3d utskrifter kostar inte mera.

[OT] Visa din 3D-print
Coolt.
Lite overkill för just nu, men bra att veta för framtiden.

Hur pass lätt/svårt är det att pressa dom rakt?
Busenkelt. Jag brukar värma ner dom och press den sista halva millimetern med något plant som inte leder igenom värmen direkt. Då får man dom plant med printen och alltid raka.
Jag har nog använd en bra bit över 400st för m3 och än så länge har inga blivit snea.
Jag har byggt och sålt många 3d skrivare där man använder insatser av den typen jag länkade.

[OT] Visa din 3D-print
Många gånger räcker det med printade gängor. För tunnare delar kan det bli för svagt men har man gott om gods för gängorna så blir det riktigt starkt.
Man kan ju också gå upp en dimension eller två så att skruven får samma diameter som motsvarande insert.

[OT] Visa din 3D-print
Om man nu ändå pratar prylar.

Uppgraderingshjärnan börjar härja om ny printer..

Har en Ender 3 V2, som rullat på i snart 4 år.
Pillat extremt lite med den.
Jag sitter upp vid datorn och ritar, den står i ett skåp i källaren och smälter plast, den relationen är jag nöjd med.

Nu börjar den dock bli sliten, och det finns en del upgraderingar jag saknar, tex Autolevel, direct drive och stabilare eller dubbla z-axis.
Har konstaterat att Ender 3 V3 Se finns för rätt lite pengar, och hade jag inte haft en printer alls så vore den given.
Men trots sina funktioner lär den vara så mycket lågbudet det går, så skulle inte helt kännas som en "uppgradering".
Finns det några liknande men aningen mer high-end maskiner?
Storleken på 220x220 passar mig bra och är nog en förutsättning för att få plats

[OT] Visa din 3D-print
Om man nu ändå pratar prylar.

Uppgraderingshjärnan börjar härja om ny printer..

Har en Ender 3 V2, som rullat på i snart 4 år.
Pillat extremt lite med den.
Jag sitter upp vid datorn och ritar, den står i ett skåp i källaren och smälter plast, den relationen är jag nöjd med.

Nu börjar den dock bli sliten, och det finns en del upgraderingar jag saknar, tex Autolevel, direct drive och stabilare eller dubbla z-axis.
Har konstaterat att Ender 3 V3 Se finns för rätt lite pengar, och hade jag inte haft en printer alls så vore den given.
Men trots sina funktioner lär den vara så mycket lågbudet det går, så skulle inte helt kännas som en "uppgradering".
Finns det några liknande men aningen mer high-end maskiner?
Storleken på 220x220 passar mig bra och är nog en förutsättning för att få plats
Vill man göra det enkelt är det en bambulab a1 som gäller. A1 mini kostade bara 2200:- för några dagar sedan. Där har du allt, push play and go. Men det är ju mindre än a1.
Äger själv en x1c från bambulab och det är jätte enkel att använda. Föredrar mina Voron skrivare men den funkar alltid.

[OT] Visa din 3D-print
Vill man göra det enkelt är det en bambulab a1 som gäller. A1 mini kostade bara 2200:- för några dagar sedan. Där har du allt, push play and go. Men det är ju mindre än a1.
Äger själv en x1c från bambulab och det är jätte enkel att använda. Föredrar mina Voron skrivare men den funkar alltid.
Den är ju söt och så, men nu söker jag en till hemmet, inte husbilen :p

Den behöver inte vara "enkel" eller hur man nu beskriver det, men inte kräva eviga reparationer osv.

Gillar att inte använda printern på nån månad, få ett infall, och en timme senare har man en färdig del.

[OT] Visa din 3D-print
Den är ju söt och så, men nu söker jag en till hemmet, inte husbilen :p

Den behöver inte vara "enkel" eller hur man nu beskriver det, men inte kräva eviga reparationer osv.

Gillar att inte använda printern på nån månad, få ett infall, och en timme senare har man en färdig del.
Vad är det för fel på a1? Den är 256x255x256. Jag nämner både a1 och a1 mini.
Det kommer göra precis det du vill och du kan med enkelhet köpa till multi color som till viss del även funkar som multi material. Jag skriver ut support med ett top lager av petg när jag skriver ut i pla. Då dom inte binder till varandra skriver man ut pla direkt på utan extra avstånd.

Tillbaka
Topp