Visa din Omnium Cargo!

Visa din Omnium Cargo!
Stormöte
IMG_3936.jpeg

Visa din Omnium Cargo!
Visa bilaga 629401

Den här gången. Har även testat linolja. Tror inte det är så väldans noga exakt vad man använder.
OT: En fråga, funkar det att rostskydda med färg, i ditt fall är den svart, utan missfärgningar? Jag råkade av misstag köpa brun färg på biltema. Kanske inte går så bra om man har cykel i annan färg ?

OnT: Ni som köpt mini maxen i tråden, är ni nöjda ? Eller känner ni att ni skulle haft en cargo istället någon gång ? N +1 börjar bli lite trångt här hemma så vill inte gå bort mig.
Enligt LBS som jag avser att stödja räcker mini max bra för storstaden vardagsbestyr.

Visa din Omnium Cargo!
OT: En fråga, funkar det att rostskydda med färg, i ditt fall är den svart, utan missfärgningar? Jag råkade av misstag köpa brun färg på biltema. Kanske inte går så bra om man har cykel i annan färg ?

OnT: Ni som köpt mini maxen i tråden, är ni nöjda ? Eller känner ni att ni skulle haft en cargo istället någon gång ? N +1 börjar bli lite trångt här hemma så vill inte gå bort mig.
Enligt LBS som jag avser att stödja räcker mini max bra för storstaden vardagsbestyr.
Förstår inte riktigt vad du menar. Rostskydd är inte färg, men det är brunaktigt allt som oftast. Man rostskyddar invändigt, inte utvändigt.

Jag hade aldrig velat ha mindre flak än jag har på min Cargo med förlängningsram framtill. Störst möjligast kan jag tycka!

Visa din Omnium Cargo!
Förstår inte riktigt vad du menar. Rostskydd är inte färg, men det är brunaktigt allt som oftast. Man rostskyddar invändigt, inte utvändigt.

Jag hade aldrig velat ha mindre flak än jag har på min Cargo med förlängningsram framtill. Störst möjligast kan jag tycka!
Rostskydd (från biltema) finns i kulörer tydligen. Brun, svart och ofärgad. På din burk stod det svart. Jag är medveten om att man rostskyddar invändigt men blev lite orolig om det läcker ut och missfärgar ramen. Tack för svar iaf. Får väll testa på en mindre noggrann cykel först.

Tack för input angående cargo vs minimax.

Visa din Omnium Cargo!
Rostskydd (från biltema) finns i kulörer tydligen. Brun, svart och ofärgad. På din burk stod det svart. Jag är medveten om att man rostskyddar invändigt men blev lite orolig om det läcker ut och missfärgar ramen. Tack för svar iaf. Får väll testa på en mindre noggrann cykel först.

Tack för input angående cargo vs minimax.
Ah, då förstår jag! Jag hade inte brytt mig nämnvärt om färgen i det fallet. Det brukar kunna rinna ut ur dräneringshål osv, men håller man lite koll så är det bara att torka bort. Det jag använder har inte hunnit hårdna innan jag hunnit torka bort överflödet. Stå inte inne på parketten bara...?

Visa din Omnium Cargo!
En 3 och en 6 åring. De slåss om att få åka där snarare än i barnstolen bakom.
När vi är på "landet" kan man också få åka på flaket och då är det slagsmål om det istället.

Visa din Omnium Cargo!
Kunde inte motstå suget. En LBS hade en democykel till väldigt bra pris som jag slog till på i fredags. Attans bara att ominums egna rea startade idag med ännu bättre priser. :/
Ingen skön bild på åket?

Attans: Så jäkla sugen på att rulla Wifi nu så ska fasen planera in lite cykling med mina grabbar och hunden ;)

Visa din Omnium Cargo!
Ingen skön bild på åket?

Attans: Så jäkla sugen på att rulla Wifi nu så ska fasen planera in lite cykling med mina grabbar och hunden ;)
Bilder kommer, har precis börjat använda den efter ha införskaffat erfoderliga säkerhetslösningar och annat.
Uttryckte under helgens eskapader (handling på varuhus samt tippen) att det är det bästa köpet jag gjort. Enda nackdelen är att länkaget envisas med att "gå upp" och styrningen blir nervös när detta händer. Får se om jag behöver ta på lite lock-tie eller vad det beror på.

Visa din Omnium Cargo!
Bilder kommer, har precis börjat använda den efter ha införskaffat erfoderliga säkerhetslösningar och annat.
Uttryckte under helgens eskapader (handling på varuhus samt tippen) att det är det bästa köpet jag gjort. Enda nackdelen är att länkaget envisas med att "gå upp" och styrningen blir nervös när detta händer. Får se om jag behöver ta på lite lock-tie eller vad det beror på.
Typiskt, det hör man från omnium-ägare ibland, att det är det bästa köpet någonsin. Så jobbigt när man går runt och är sugen på en men inte kan just nu ?

Visa din Omnium Cargo!
Där får man ha lite finess tror jag. Viktigt med moment och annat så man inte får strul där. Själva länkaget är nog inga större problem men styrlagerlösningen behöver man ha koll på. Jag har fått en smygande känsla av nervös styrning senaste veckorna och är osäker på om det är halkbekämpningsfliset som ligger i drivor i kombination med dubbdäck med tusen miljarder metalldubbar i som gör det eller om det börjat glappa upp. Översyn är inplanerad..

Typiskt, det hör man från omnium-ägare ibland, att det är det bästa köpet någonsin. Så jobbigt när man går runt och är sugen på en men inte kan just nu ?
"Ibland" betyder "varje gång man frågar n3wton om hur det är att ha en Omnium".?

Jag står i begrepp att göra ett fäste för att få fast en framgaffel med thru-axel där sadelstagen möter sadelröret så att jag plus barn kan dra på stora bikepackingäventyr till sommaren. När barnet blir trött på att cykla själv får det hoppa upp på flaket tillsammans med sitt framhjul, och cykeln skruvas fast i fästet baktill på Omniumen. Tänk er ett nav som sitter fast på en styrstam som sitter fast runt sadelstolpen - en ärligt stulen idé från en annan happyit som jag inte minns vem det är.

Håll till godo - resultatet kommer redovisas här vilken månad som helst.?

Btw, sa jag att Omnium är det bästa köpet någonsin??

Visa din Omnium Cargo!
Där får man ha lite finess tror jag. Viktigt med moment och annat så man inte får strul där. Själva länkaget är nog inga större problem men styrlagerlösningen behöver man ha koll på. Jag har fått en smygande känsla av nervös styrning senaste veckorna och är osäker på om det är halkbekämpningsfliset som ligger i drivor i kombination med dubbdäck med tusen miljarder metalldubbar i som gör det eller om det börjat glappa upp. Översyn är inplanerad..

"Ibland" betyder "varje gång man frågar n3wton om hur det är att ha en Omnium".?

Jag står i begrepp att göra ett fäste för att få fast en framgaffel med thru-axel där sadelstagen möter sadelröret så att jag plus barn kan dra på stora bikepackingäventyr till sommaren. När barnet blir trött på att cykla själv får det hoppa upp på flaket tillsammans med sitt framhjul, och cykeln skruvas fast i fästet baktill på Omniumen. Tänk er ett nav som sitter fast på en styrstam som sitter fast runt sadelstolpen - en ärligt stulen idé från en annan happyit som jag inte minns vem det är.

Håll till godo - resultatet kommer redovisas här vilken månad som helst.?

Btw, sa jag att Omnium är det bästa köpet någonsin??
Vill säga att det var @oggeogge som postad dessa briljanta bilder jag sparat ner
IMG_8999.jpeg
IMG_9001.jpeg

Jag funderade om man kunde använda en sån pakethållare man skruvar fast på sadelstolpen, för att få bak cykeln ännu mer.

Visa din Omnium Cargo!
En sån här 0mm reach reach stam hade iofs löst mkt. Då hade man inte ens behövt göra något destruktivt med gaffeln.

31.6 stolpen är nära nog 31.8 styrdiametern med. Annar kan man bara ta en sleeve
IMG_9004.png

Bilagor

• IMG_9006.jpeg
    IMG_9006.jpeg
    97.7 KB · Besök: 56
Visa din Omnium Cargo!
Tack för bilderna! @oggeogge är grym!?

När jag ser bilderna fattar jag däremot att 20- och 24-tumscyklar kommer ha svårt att gå fritt från Omniumens bakhjul eventuellt... Kanske behöver ha infästningen ännu längre bak, eventuellt på en pakethållare.

Hur tänker du med den där zeroreachstammen?

Visa din Omnium Cargo!
Hur tänker du med den där zeroreachstammen?

Jag står i begrepp att göra ett fäste för att få fast en framgaffel med thru-axel där sadelstagen möter sadelröret

TILL MITT FÖRSVAR VILL JAG SÄGA ATT DET VAR VÄLDIGT TIDIGT.

Tänkte du skulle kunna ha en gaffel "bakåt" för att fästa baknavet i. Men då blir det gaffelände-gaffelände.

Så det du borde ha är en zero reach stam och en valfri annan kortare stam, ett nav och ett långt 1 1/8 rör. Då har du en dyr adapter ?

Visa din Omnium Cargo!
TILL MITT FÖRSVAR VILL JAG SÄGA ATT DET VAR VÄLDIGT TIDIGT.

Tänkte du skulle kunna ha en gaffel "bakåt" för att fästa baknavet i. Men då blir det gaffelände-gaffelände.

Så det du borde ha är en zero reach stam och en valfri annan kortare stam, ett nav och ett långt 1 1/8 rör. Då har du en dyr adapter ?
Jag gick ut för att leta reda på högaffeln och facklorna precis, men godtar din ursäkt!??

Jag ska fundera en sväng och återkommer - input lär behövas!?

Visa din Omnium Cargo!
Jag hade också lite problem med avståndet till bakhjulet med första versionen av lösningen så det fick bli en v.2 som inte alls är lika elegant, men den gjorde jobbet!
Lösningen med den avtagbara pakethållaren såg ju väldigt smidig ut!
IMG_5058.jpeg

Bilagor

• IMG_5057.jpeg
    IMG_5057.jpeg
    299.4 KB · Besök: 56
Visa din Omnium Cargo!
Jag hade också lite problem med avståndet till bakhjulet med första versionen av lösningen så det fick bli en v.2 som inte alls är lika elegant, men den gjorde jobbet!
Lösningen med den avtagbara pakethållaren såg ju väldigt smidig ut!
Visa bilaga 685605

Hur viktigt är det med vridstyvheten för att den bogserade hojen ska följa med utan att konstra?

Jag kör med pakethållare på min Omnium, och funderar på om det går att göra en liknande konstruktion direkt på pakethållarens stag. Leker med tanken på ett gammalt nav som fästs med slangklämmor när behovet uppstår.

Visa din Omnium Cargo!
Hur viktigt är det med vridstyvheten för att den bogserade hojen ska följa med utan att konstra?

Jag kör med pakethållare på min Omnium, och funderar på om det går att göra en liknande konstruktion direkt på pakethållarens stag. Leker med tanken på ett gammalt nav som fästs med slangklämmor när behovet uppstår.
Det är väl viktigt men jag har inte haft problem med det under någon av gångerna jag bogserar cyklar.

Men två slangklämmor för att fästa ett gammalt nav mot pakethållaren tror jag definitivt kan räcka, gärna om man kan få dom så långt från centrum på navet som möjligt ?

Visa din Omnium Cargo!
Big Dummy och Xtracycle har lite annorlunda ramar, men här är två exempel på snygga lösningar.

Varför nöja sig med en cykel när man kan dra två?

För cyklar med en konventionell ram tror jag att ett fäste på pakethållaren är rätt väg att gå. Så länge man inte gör 90-graders svängar så kommer cykeln att snällt följa med i svängarna.

Visa din Omnium Cargo!
I bikepacking-tråden tipsades det om dessa klämmor, primärt för att fästa pakethållare på cykel utan avsedda fästpunkter. Jag började leka med tanken på att applicera dem på detta problem:

Ett nav är nog den absolut enklaste och säkraste lösningen för att fästa den bogserade cykeln i pakethållaren, så den delen behåller jag till ritningen.

Om de där klämmorna kombineras med ett högflänsnav som borras upp på två ställen kan det nog bli en rätt stark fästpunkt. Typ:
Screenshot_20240312-061659.png

Mitt tilltänkta donatornav har riktigt låga flänsar, jag får ge mig ut i Yardsale-tråden med tiggarmössan.

[

Visa din Omnium Cargo!
Har man tillgång till en borr och en vinkelslip så kan man ju bara kapa bort "pakethållardelen" och sen borra ett 9,5mm hål i bakkant av "röret"

Trä genom en axel från ett framnav. Centrera och lås den på plats med några gamla muttrar.

Sätt muttrar på 100mm spacing trä genom din snabbkoppling genom axeln.

IMG_9008.jpeg

Det enda man tappar blir väl att axeln roterar lätt, men tror inte det är något man kommer lida av så länge den kan rotera lite i det borrade hålet om man kör ner för trottoarkanter osv

Visa din Omnium Cargo!
Var nere och måttade på min v3 och sonens 80tals bmx i 16".
Såg ut som om det hade räckt med en rejäl pkt hållare, men inte mindre tyvärr.

Visa din Omnium Cargo!
Hej!
Nu kanske jag svär i kyrkan, men jag skulle vilja frakta min omnium med bil.
Tänkte cykla runt Öland i sommar med omniumen, men känner att jag inte har ben nog för att trampa från sthlm.
Så då till min fråga, är det någon som har gjort det? och vad använder ni för rigg?
Jag har takräcke, dragkrok och stor förkärlek för grismeck.
några tips?

Visa din Omnium Cargo!
Hej!
Nu kanske jag svär i kyrkan, men jag skulle vilja frakta min omnium med bil.
Tänkte cykla runt Öland i sommar med omniumen, men känner att jag inte har ben nog för att trampa från sthlm.
Så då till min fråga, är det någon som har gjort det? och vad använder ni för rigg?
Jag har takräcke, dragkrok och stor förkärlek för grismeck.
några tips?
Har inga tips, men stort intresse! Jag har funderat över samma sak men inte kommit på annat än att bygga något eget där cykeln står rakt upp från dragkroken, via hembyggt dragkroksfäste.

Var det inte @Froste som körde sin bullit på taket? Kan minnas fel!

Visa din Omnium Cargo!
Jag har inte kört min bullitt på taket men har planer likt detta med ett vanligt thule räcke och en fullösning för fram eller bakhjul beroende på vad som passar:

Visa bilaga 687668
Jag har en ide om att det borde vara görbart om man har två sådana thulehållare som man monterat tätt intill varandra och förskjuter i längsled. Dock inte hunnit testa det på riktigt än.

Visa din Omnium Cargo!
Nu har jag grubblat sen i mars, och kommit på en rätt skaplig lösning.
Jag hade två gamla Thule hållare som jag fiskade upp från nån vänlig själ i yardsale tråden.
Den ena slaktades och användes till reservdelar och den andra förlängdes.
Kanske en svårbegriplig förklaring, men med lite bilder blir det kanske tydligare.
IMG_5726.jpeg
IMG_5728.jpeg
IMG_5751.jpeg

Visa din Omnium Cargo!
Min son frågade på Ölandssemestern i veckan varför jag inte har med mig omniumen utan istället har min brompton.
Skall visa honom det här.

Visa din Omnium Cargo!
Jag blev omkörd av en röd Megane med en lila-skimrande omnium Torsdag utanför Örebro på väg syd/väst.
Det körde med gaffeln fast i ett Thule 561 fäste.
Det kanske hänger här och kan förklara sin setup.
Vad jag såg låg det ingen omnium dom resterande 15milen på E20 om det nu inte svängde av. ?

Visa din Omnium Cargo!
Tillbaka
Topp