[OT] Datafrågor - En samlingstråd
En nätverksfråga:
Jag vill sätta upp en Minecraft-server åt grabben och kompisgänget och jag vill isolera den burken från resten av nätverket.
Extra router finns om så behövs.
Allt hemma hänger just nu på router nr 1 och tanken var att isolera router nr 2.
Eller om jag dumpar router nr 2? Syftet är att skydda R1 och allt på det nätet.
Nån här som haft samma behov och hittat en smidig lösning?
R1:
WAN IP från ISP
LAN 192.168.a.x
R2:
WAN från R1 192.168.a.n
LAN 192.168.b.x
Alltså olika subnät var tanken. Måste inte vara så dock, men just nu är det så
Problemet är att det per default ges access uppströms, dvs allt som ansluter mot R2 kommer åt klienterna på R1, men jag vill göra tvärtom. Och jag vill helst inte koppla om och laga det som redan funkar.
Det är ok om klienterna på R1 har access till MC-servern på R2 men det är inget måste. Skulle vara bekvämt dock
Jag vill sätta upp en Minecraft-server åt grabben och kompisgänget och jag vill isolera den burken från resten av nätverket.
Extra router finns om så behövs.
Allt hemma hänger just nu på router nr 1 och tanken var att isolera router nr 2.
Eller om jag dumpar router nr 2? Syftet är att skydda R1 och allt på det nätet.
Nån här som haft samma behov och hittat en smidig lösning?
R1:
WAN IP från ISP
LAN 192.168.a.x
R2:
WAN från R1 192.168.a.n
LAN 192.168.b.x
Alltså olika subnät var tanken. Måste inte vara så dock, men just nu är det så
Problemet är att det per default ges access uppströms, dvs allt som ansluter mot R2 kommer åt klienterna på R1, men jag vill göra tvärtom. Och jag vill helst inte koppla om och laga det som redan funkar.
Det är ok om klienterna på R1 har access till MC-servern på R2 men det är inget måste. Skulle vara bekvämt dock
Senast ändrad: