[OT] Datafrågor - En samlingstråd

En nätverksfråga:
Jag vill sätta upp en Minecraft-server åt grabben och kompisgänget och jag vill isolera den burken från resten av nätverket.
Extra router finns om så behövs.
Allt hemma hänger just nu på router nr 1 och tanken var att isolera router nr 2.
Eller om jag dumpar router nr 2? Syftet är att skydda R1 och allt på det nätet.
Nån här som haft samma behov och hittat en smidig lösning?
R1:
WAN IP från ISP
LAN 192.168.a.x

R2:
WAN från R1 192.168.a.n
LAN 192.168.b.x

Alltså olika subnät var tanken. Måste inte vara så dock, men just nu är det så

Problemet är att det per default ges access uppströms, dvs allt som ansluter mot R2 kommer åt klienterna på R1, men jag vill göra tvärtom. Och jag vill helst inte koppla om och laga det som redan funkar.
Det är ok om klienterna på R1 har access till MC-servern på R2 men det är inget måste. Skulle vara bekvämt dock

1000000148.png

Senast ändrad:
Och jag vill helst inte koppla om och laga det som redan funkar.
Att byta plats på R1 och R2 är det som bör fungerar med alla hemmaroutrar.
Annars behöver man en R2-router med brandvägg som kan blockera trafik till R1:s LAN. Kanske finns det hemmaroutrar med sådan brandvägg.
Alternativet är en avancerad R1-router som stödjer två LAN, och brandvägsregler mellan LANen. Den routermjukvara jag känner till bäst är OpenWrt, och den klarar detta och mycket mer.

Det som stör mest är att avtalet innebär att de får rätt att dra fiberkabel genom min fastighet mer eller mindre hur de vill och även ansluta vidare till andra. Jag hade velat ha kontroll över var och hur kabeln läggs, de el och telekablar som redan finns är till ganska mycket besvär.

Men jag har inte bestämt än, har ett par dagar till på ångerfristen.
Hoppade av förra gången. Nu ringde de och erbjöd anslutning till mindre än hälften av vad de ville ha under förra kampanjen som då skulle vara väldigt billigt. Det priset jag fick nu ligger långt under den faktiska kostnaden för dem så varför vill de tvunget ha med mig? Något är lurt här.

En nätverksfråga:
Jag vill sätta upp en Minecraft-server åt grabben och kompisgänget och jag vill isolera den burken från resten av nätverket.
Extra router finns om så behövs.
Allt hemma hänger just nu på router nr 1 och tanken var att isolera router nr 2.
Eller om jag dumpar router nr 2? Syftet är att skydda R1 och allt på det nätet.
Nån här som haft samma behov och hittat en smidig lösning?
R1:
WAN IP från ISP
LAN 192.168.a.x

R2:
WAN från R1 192.168.a.n
LAN 192.168.b.x

Alltså olika subnät var tanken. Måste inte vara så dock, men just nu är det så

Problemet är att det per default ges access uppströms, dvs allt som ansluter mot R2 kommer åt klienterna på R1, men jag vill göra tvärtom. Och jag vill helst inte koppla om och laga det som redan funkar.
Det är ok om klienterna på R1 har access till MC-servern på R2 men det är inget måste. Skulle vara bekvämt dock

Visa bilaga 698100
Bör du kunna lösa med en switch som kan hantera VLAN. Kör egentligen exakt så med trippla AP hemma varav en är isolerad från övriga nätverk.
Finns små switchar på Amazon för 300 SEK att köpa som klarar av att köra VLAN.

Hoppade av förra gången. Nu ringde de och erbjöd anslutning till mindre än hälften av vad de ville ha under förra kampanjen som då skulle vara väldigt billigt. Det priset jag fick nu ligger långt under den faktiska kostnaden för dem så varför vill de tvunget ha med mig? Något är lurt här.
Ganska ofta finns stöd i form av statliga eller kommunala pengar.

Någon som kör misshosting som web-hotel?

Står att man kan använda deras FileManager för filöverföringar men hittar inget sådant i cPanel. Väntar på svar från deras support...

Gillar inte deras webbaserade verktyg, försöker publicera en katalogsökväg men fattar inte hur man ska göra i deras interface. Tacka vet jag Putty! =)

Jag har fsdata som nu gått upp i misshosting. De ringer då och då och är jobbiga och skall få mig att krångla för att de vill byta platform. (och höja priset) skulle säga att man bör hålla sig ifrån det företaget om man kan.

Jag har fsdata som nu gått upp i misshosting. De ringer då och då och är jobbiga och skall få mig att krångla för att de vill byta platform. (och höja priset) skulle säga att man bör hålla sig ifrån det företaget om man kan.
Jo tack, de ringde mig och ville sälja säkerhetslösning för hutlösa priser, skrämdes med att de hittat massa säkerhetsproblem, efter att jag efterforskat lite så var det gamla uppgifter "läckta" på darkweb och gamla lösenord på drift, inget ovanligt.

Supporten svarade, verkar som jag är för snål och har deras billigaste paket mini och det verkar som en hel del basic funktionalitet saknas då... =)

Kan ju använda FTP för att föra över filerna men förstår inte hur jag ska publicera en filsökväg på webservern i deras SiteBuilder, gissar att det inte finns funktion för det utan att man måste använda deras webbaserade "app".

Inte en "datafråga" - men här finns ju kunniga och det är närbesläktat. Sonen har en iPhone av ngt slag (märks det att jag är iphone-inkompetent än....), tror det är en iphone X med senaste OS uppdateringarna. Som alla barn laddas det ner appar hejvilt och det tröttnas i lika hög takt..... problemet är att det inte går att radera appar helt.
Går man in på appbiblioteket och håller in på appen, så kan man välja att lägga den på hemskärmen. Gör man samma sak på hemskärmen kan man välja att dela, eller radera den från hemskärmen, men man kan inte avinstallera apppen.....
Möjligheten att välja att radera appar helt från telefonen finns liksom inte fast alla guider säger att den ska finnas....

Då han är 10 har ju ett barnkonto som är knutet till mitt apple-id. På nåt ställe såg jag en notis som indikerade nåt om att man inte kan radera appar om kontot är kopplat:

Om du inte kan ta bort en app som inte har skapats av Apple avaktiverar du föräldrakontroll och försöker sedan ta bort appen igen. i appens övre vänstra hörn. Tryck på Radera app och sedan på Radera för att bekräfta.

Men då undrar jag hur jag avaktiverar föräldrakontroll?? För om jag på min telefon försöker gör något säger den att kontot är för någon under 13 år och då kan man inte ta bort kopplingen.....

Fattar nada....

Vad för utrustning behöver man skaffa om man vill ha wifi på en yta som motsvarar en cirkel med radie på ca 60 meter? Routern sitter i centrum så att säga.
Ska man vara petig kan man säga att det maximala avståndet är 60 meter åt ett håll och 30 meter åt de andra hållen.

Bakgrunden till frågan är att jag ska installera i ett fritidshus där det finns intilliggande byggnader som jag vill kunna ha täckning i. Routern kommer sitta inomhus. Alla byggnader är av trä.

Om du förväntar dig lite fart så behöver du anstränga dig lite och faktiskt bygga nät. Men om det räcker mer någon pinne på mobilen så kan det funka med något på 2.4GHz-bandet.

Det bästa är ju såklart att plöja ned en kabel och sätta accesspunkter i de andra husen, om det är omöjligt av olika anledningar så finns det radiolösningar typ denna
som ersätter sladdarna med riktantenner.

Om du förväntar dig lite fart så behöver du anstränga dig lite och faktiskt bygga nät. Men om det räcker mer någon pinne på mobilen så kan det funka med något på 2.4GHz-bandet.

Det bästa är ju såklart att plöja ned en kabel och sätta accesspunkter i de andra husen, om det är omöjligt av olika anledningar så finns det radiolösningar typ denna
som ersätter sladdarna med riktantenner.
Vad jag har förstått så går det att få hyfsad räckvidd utomhus. Vad tror du om en utomhusrouter och sen en till i huset 60 bort? Typ ett mesh?

Rundstrålande antenner brukar klara 30-45 meter, ungefär. 5GHz kortare än 2.4GHz. Vill du få längre räckvidd så är det riktantenner som gäller. Men ta din router hemifrån och testa! Är det gräsmatta hade jag lagt sladd.

I torpet (gammal timmerstuga) blockerar timmerväggarna effektivt bra spridning. Om jag någon gång behöver fixa det kommer jag nog lösa det med mesh, och punkter som står i fönster.

Min ena hårddisk i min NAS håller på att ge upp.
Kör RAID1 med två exakt likadana diskar. Nu går inte samma disk att köpa längre, så nu kommer min fråga.
Kan man köpa en större disk (nuvarande är på 3 TB) och köra in den i samma RAID 1-system? Göra en partition på 3 TB bara och köra resten av disken utanför RAID t.ex.?

Kör RAID1 med två exakt likadana diskar. Nu går inte samma disk att köpa längre, så nu kommer min fråga.
Kan man köpa en större disk (nuvarande är på 3 TB) och köra in den i samma RAID 1-system? Göra en partition på 3 TB bara och köra resten av disken utanför RAID t.ex.?
Det beror helt och hållet på vad det är för RAID-lösning.
Sannolikt "tar" RAID-lösningen hela nya disken men använder bara 3 Tb.

Men jag gissar rätt mycket nu, jag pysslar aldrig med NAS-enheter,
bara lite SAN och dylikt skräp här och där.

Det brukar gå sätta i en större disk - dock så får du ingen nytta av extra utrymmet. Eller så tankar du ner datat någon annan stans och bytet båda diskarna (disken som är hel är lika gammal och har levt samma liv som den dom rasat...). På det viset får du fräsha diskar och kan utnyttja allt utrymme.

Det brukar gå sätta i en större disk - dock så får du ingen nytta av extra utrymmet. Eller så tankar du ner datat någon annan stans och bytet båda diskarna (disken som är hel är lika gammal och har levt samma liv som den dom rasat...). På det viset får du fräsha diskar och kan utnyttja allt utrymme.
Den andra disken har redan rasat en gång, så den är utbytt och då fanns samma modell fortfarande att köpa.
Så det är väl cirka 2 år till nästa ras.

Den andra disken har redan rasat en gång, så den är utbytt och då fanns samma modell fortfarande att köpa.
Lite tur ändå. RAID1 akilleshäl är ju att diskarna som levereras tenderar att vara likadana eller rentav samma batch, sen kör de samma last, så om de håller jämn kvalitet så tenderar de att dö tätt inpå varandra.

Lite tur ändå. RAID1 akilleshäl är ju att diskarna som levereras tenderar att vara likadana eller rentav samma batch, sen kör de samma last, så om de håller jämn kvalitet så tenderar de att dö tätt inpå varandra.
Ja, eller så dör den ”friska” disken när man sätter i en ny disk som skall speglas med den befintliga diskens data.

På ett ställe jag jobbade på förr så bestyckade vi servrarna med diskar ur olika beställningar för att de inte skulle vara diskar som producerades samma dag som delade sina liv som RAID1 siamesiska tvillingar. Vi innbillade oss att det var bra och minskade risken för dubbeldiskhaveri.

Meeen det är svårt att skydda sig. HP hade ju sin goa firmwarebug som dödade diskarna efter ett visst antal sekynders operation, raidkontrollers kan gå sönder och så vidare.

Ja, eller så dör den ”friska” disken när man sätter i en ny disk som skall speglas med den befintliga diskens data.
Jag hade och har haft RAID-system hur länge som helst, alltsedan floppy-diskarnas dagar. Med ny dator kan det vara litet överföringsbekymmer, men något tekniskt strul kan jag inte minnas. Så mer än två år ska det hålla. Du har nog något annat fel på din dator, t ex damm, strömförsörjning, dålig kontakt eller något.

Senast ändrad:
När jag bytte diskar i min Synology-NAS behövde jag bara byta en disk, vänta på att data replikerats och sen byttes andra disken. Gick upp i storlek på diskarna och allt sköttes automatiskt.
Många, om inte alla, har den funktionen.
Googla efter en manual för säkerhets skull. Hela vitsen med en NAS med raid1 eller högre skall ju vara säkerhet och enkelhet och chansen är god att ett diskbyte är väldigt enkelt.

Det blev en disk av samma storlek som den gamla. Bytte dock fabrikat denna gång, för de gamla diskarna (i alla fall den ena) höll inte jättelänge.
50,93% av speglingen av datan klar för tillfället.
Den gamla disken har snurrat i lite drygt 4 år nu (dygnet runt). Den nya i 4 timmar.

Det blev en disk av samma storlek som den gamla. Bytte dock fabrikat denna gång, för de gamla diskarna (i alla fall den ena) höll inte jättelänge.
50,93% av speglingen av datan klar för tillfället.
Den gamla disken har snurrat i lite drygt 4 år nu (dygnet runt). Den nya i 4 timmar.
Vad är specificerad MTBF för den gamla disken?
Ett tag efter att det är färdigspeglat kanske det är läge att byta även den gamla disken?

Min gamla Synology DS216play snurrade fortfarande efter typ 8 år innan jag kom på att det nog var en bra idé att byta diskar. (de gav inga felkoder)
Jag bytte till en helt ny DS224+ med lite större diskar. Mycket för att den gamla bara rullade på, och fortfarande fick uppdateringar efter typ 8 år.
Migreringen var helt smärtfri, även om det tog ganska lång tid att spegla över diskarna.

Hjälp!
Jag har inte använt en Mac sedan mitten på 90-talet och nu är jag lost. Min frus dator har lyckats använda ca 50 GB på kanske 20 timmar och nu är nätverksdatan slut. Hon har tittat på lite film men inget extremt och ungefär som vanligt.

Jag gissar att det är någon synkning som har skett i bakgrunden men vet inte vad jag ska misstänka. Jag har heller inte lyckats hitta ett sätt att se förbrukning / program historiskt. Jag vill minnas att det ska gå att se något liknande antal utgående paket per ip-adress per nätverksinterface men har glömt hur? Jag tänker att om jag vet från var datorn har laddat data så kanske jag kan lista ut vad som pågår.

Hjälp!
Jag har inte använt en Mac sedan mitten på 90-talet och nu är jag lost. Min frus dator har lyckats använda ca 50 GB på kanske 20 timmar och nu är nätverksdatan slut. Hon har tittat på lite film men inget extremt och ungefär som vanligt.

Jag gissar att det är någon synkning som har skett i bakgrunden men vet inte vad jag ska misstänka. Jag har heller inte lyckats hitta ett sätt att se förbrukning / program historiskt. Jag vill minnas att det ska gå att se något liknande antal utgående paket per ip-adress per nätverksinterface men har glömt hur? Jag tänker att om jag vet från var datorn har laddat data så kanske jag kan lista ut vad som pågår.
Synkning till iCloud?

Historisk data tror jag inte finns, men om du startar Aktivitetskontroll.app så får du i alla fall koll på trafikmängden så länge den är igång. Växla till fliken Nätverk, välj Innehåll → Alla processer uppe i menyn och ändra från Paket till Data nere vid grafen. Sortera sedan processerna på Skickade eller Mottagna byte.

Får ta datorn till ett annat nätverk och se vad som händer kanske. Har Tre 100 GB/månad så nu har jag någon kb/s resten av månaden så kan inte göra något vettigt test hemifrån. Jag såg nyss att hon har en uppdatering som väntar och som antagligen har laddats ner nyligen. Googlade lite och det verkar som att oinstallerade uppdateringar ibland kan skapa en nedladdningsloop via Apples nedladdningsdaemon.

Oavsett vilket - förbannade skit-OS!

Slog för övrigt på "låg dataanvändning" eller vad det nu hette på hennes dator för hemmanätverket nyss i förebyggande syfte. Dock hittade jag ingen bra info om vad det gör

Tillbaka
Topp