Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Riktigt ful tycker jag. En Dia Compe är bättre då.

Insåg för sent att jag inte borde har sålt min Koga-Miyata FullPro stålresjer, för så lite pengar, för många år sen. Ser nu att snygga Dura-Ace quill-stammen finns på nätet för $95 - $400! (inte att jag tycker om att köra med quill stam, men snygg är den).
Absolut, men tänkte italienskt, finns i lager och matchar Deda-stolpen.

Stål!
En Cinelli skulle också passa bra tycker jag:

Även den här Nitto'n skulle funka tror jag:

Senast ändrad:
Stål!
Ja, tanken slog mig att processen kan försvaga stammen så jag ska nog hålla mig borta från detta. Enklast är trots allt att leta ny, eller lacka gul kanske?
Hittade hojen på Blocket. 5000kr. Se bild nedan hur den såg ut. Sen har jag rejsat till den med ny stolpe (den förra var svart, men missade tyvärr en grymt snygg Campagnolo titanstolpe här på happy), smalare styre, 40 cm istället för 44, med rätt vinklar, nygammal sadel o dyl.
Sen finns ju möjlighet att köra quill stam eftersom gaffeln är gängad och nu körs med a-head adapter men då måste jag byta styre igen med tanke på diametern vid styrinfästningen
Calling lut Jesus för rådgivning @LWB

IMG_2173.jpeg

Stål!
Calling lut Jesus för rådgivning @LWB

Visa bilaga 708682
@Henrik1, om stammen är anodiserad och inte lackerad så försvinner den säkert på någon halvminut i kaustiksoda. Avverkningen är så långsam och anodiseringen så tunn att du inte behöver bekymra dig för att stammen försvagas. Däremot den vanliga och mycket allvarliga påminnelsen om att ha skyddsglasögon på och rinnande vatten tillhands när du handskas med luten.

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4248439

Go for it!

Stål!
Fick i uppdrag av en vän och kollega att bygga en bra cykel.
Blev en fin stålhoj

Ram: Surly Midnight Special
Gaffel: Aerlite Gravel Carbon
Hjul: Hunt Gravel Race (förvånansvärt lätta aluhjul)
Däck: Gravelking SK 43mm
Gruppset: GRX 12s
Sadel: Brooks C17 Cambium
Sadelstolpe och Styrstam: Ritchey Classic
Osv :)
Blev väldigt imponerad av GRX 12s. Vet inte om det är pga att min egen hoj har 2x och heldraget hölje (och är den "gamla" 11s) men den här växlar så sjukt fint i jämförelse
Visa bilaga 708434Visa bilaga 708436Visa bilaga 708437Visa bilaga 708435
Jag vill också ha dig som kollega.

Stål!
Såklart. En Deda quill då kanske.
Så himla ful bara :(

Nitto NP däremot <3
1000034719.jpg

Stål!
Så himla ful bara :(

Nitto NP däremot <3
Visa bilaga 708785
”in the eye of the beholder…”

ts verkar gilla den enligt ovan.

Stål!
Behöver mer silver kring vevpartiet ?
Visa bilaga 709599
Få saker som klär så fint ihop som blankt silver och rosa (för den är rosa, väl?)! Galet tjusigt!

Lätt att det blir för mycket blankt, men jag lutar lite åt att bifalla @Kneecap !

På tal om andra saker; vad är det för storlek på den där ramen...? "Någon" ska bygga enkel gårdscykel och fick en vision....

Stål!
Få saker som klär så fint ihop som blankt silver och rosa (för den är rosa, väl?)! Galet tjusigt!

Lätt att det blir för mycket blankt, men jag lutar lite åt att bifalla @Kneecap !

På tal om andra saker; vad är det för storlek på den där ramen...? "Någon" ska bygga enkel gårdscykel och fick en vision....
Det är en XL från 2018 så dom specar den till 22"

Får se om
Man gör ngt mer silver. Det är lite pandoras ask ?

Stål!
Få saker som klär så fint ihop som blankt silver och [valfri färg] (för den är [valfri färg], väl?)! Galet tjusigt!

Fixat ;)

Men ja, himla fin färg på den där!

Stål!
Det finns väl egentligen bara ett sätt att stävja de tankarna...
Han verkar ju få in batchen i titan snart ?
Haha ja, isf är det en i stål. Men Har redan svårt att rättfärdiga priset för det bygget ?

Men det finns ju alltid ett gäng ramar man är extra nyfiken på "pga reasons". (Exklusiva handbyggda ramar är en annan lista)

Crust wombat
Stridsland beachcomber
Squid so-ez
Kyoot

Stål!
Haha ja, isf är det en i stål. Men Har redan svårt att rättfärdiga priset för det bygget ?

Men det finns ju alltid ett gäng ramar man är extra nyfiken på "pga reasons". (Exklusiva handbyggda ramar är en annan lista)

Crust wombat
Stridsland beachcomber
Squid so-ez
Kyoot
Låter som vår shortlist är bra synkade, även om kyoot var ny för mig!

Stål!
Tjena!

Då får du ju byta sadelstolpen, stan, styre och styrlager också. Skulle bli brutalt snyggt.
Det är ju lite problemet. Men jag tror att silvriga vevar och svart drev skulle kunna funka också?

Låter som vår shortlist är bra synkade, även om kyoot var ny för mig!
Haha, det är en bra lista!
Får väl se om jag får någon kris, säljer av allt och börjar bocka av listan

Stål!
Såg den här på Tradera:
Storlek 56/57 med Vitusrör, kanske kan vara något för 3000:- ?

Jag är inte själv spekulant, men tänkte att nån annan kunde vara intresserad.

Senast ändrad:
Stål!
Såg den här på Tradera:
Storlek 56/57 med Vitusrör, kanske kan vara något för 3000:- ?

Wow, wow, wow! Men använd mindre än 10 gånger i sitt liv tror jag inte på med tanke hur den där sadeln ser ut att ha justerats några gånger. Ändå ett kap skulle jag säga! Otroligt skick på klingor och drev också från bilderna

Stål!
Äntligen! Efter att ha bytt styrstam finns nu endast en italiensk komponent kvar på hojen: Styret. Annars är det japanskt (växelgrupp, styrstam, sadelstolpe) franskt (hjul, pedaler), tyskt (styrlinda) och engelskt (sadel).

FaustoIloveyou. ❤️
Visa bilaga 712860
Som alltid mycket snygg! Hur går tankarna runt vevparti? Jag har testat både gamla fyrkantsvevar och moderna varianter och tycker båda har sina styrkor estetiskt. Föredrar du de moderna eller har jag bara råkat få för mig att de senaste två cyklarna är prydda med moderna vevar? :)

Stål!
Äntligen! Efter att ha bytt styrstam finns nu endast en italiensk komponent kvar på hojen: Styret. Annars är det japanskt (växelgrupp, styrstam, sadelstolpe) franskt (hjul, pedaler), tyskt (styrlinda) och engelskt (sadel).

FaustoIloveyou. ❤️
Visa bilaga 712860
Italofob! Själv är jag inte så nationalistisk utan kan jag stoltsera med ett axelm... trilateralt bygge!

1721243751431.png

Ram och komponenter från Italien
Styre och styrstam från Japan
Däck från Tyskland

...eller....vänta nu...

Btw hur gillar du 7800? Har sett minst två byggen där du kör 7800! Jag kör 7700 på ena hojen mest pga att jag tycker vevarmarna är så fula på 7800 men är på jakt efter en ny grupp och tänker att 7800 kanske vore kul att testa!

Stål!
Som alltid mycket snygg! Hur går tankarna runt vevparti? Jag har testat både gamla fyrkantsvevar och moderna varianter och tycker båda har sina styrkor estetiskt. Föredrar du de moderna eller har jag bara råkat få för mig att de senaste två cyklarna är prydda med moderna vevar? :)
På de senaste hojarna har jag valt moderna komponentgrupper (snobbiga Dura-Ace och övre medelklass-Ultegra) och då är det Hollowtech II-vevar som gäller. Egentligen tycker jag att det är vackrare med fyrkantsvevar - de är ofta betydligt smäckrare. På Kanonen, min Cannondale, kör jag 100 procent italienskt (Campa Record 10-delat: japp, funkar dåligt) och där har jag fyrkantslager och -vevar.

Stål!
Italofob! Själv är jag inte så nationalistisk utan kan jag stoltsera med ett axelm... trilateralt bygge!

Visa bilaga 712870

Ram och komponenter från Italien
Styre och styrstam från Japan
Däck från Tyskland

...eller....vänta nu...

Btw hur gillar du 7800? Har sett minst två byggen där du kör 7800! Jag kör 7700 på ena hojen mest pga att jag tycker vevarmarna är så fula på 7800 men är på jakt efter en ny grupp och tänker att 7800 kanske vore kul att testa!
Fascistcykel. Gott.

Stål!

FaustoIloveyou. ❤️
Visa bilaga 712860

Tjena!

Helt rätt byggt, 7800 är ju den bästa gruppen Shimano släppt för LVG också.
Kör 7800 på min CX och kommer göra det tills jag inte kan ersätta grejerna längre, den cykeln ska med in i graven.
@Aabbcc där fick du mitt omdöme om 7800 ;) Bara köp, du kommer inte ångra dig!

Stål!
Tjena!

Helt rätt byggt, 7800 är ju den bästa gruppen Shimano släppt för LVG också.
Kör 7800 på min CX och kommer göra det tills jag inte kan ersätta grejerna längre, den cykeln ska med in i graven.
@Aabbcc där fick du mitt omdöme om 7800 ;) Bara köp, du kommer inte ångra dig!
Tack! Då blir det 7800! Älskar min 7700 grupp och en extra växel är ju alltid härligt :) ska se om jag lyckas överkomma min aversion för 7800 vevpartiet men lutar nog mot vevparti från 7700 och resten 7800 :whistle:

Tillbaka
Topp