Cykelvasan 2024, stress, gpx-fil, däckval, hur är banan? Osv.

Blir nog ett greppigare däck fram och den dubbeldämpade hojen istället för den snabba.

första gången på vasan och startled 31, vad kan man förvänta sig med tanke på att alla som har tidigare resultat oavsett tid står framför en. ?

har inga jätteambitioner utan ser det som en upplevelse, men thunder burt sitter på iaf.

Maxxis Aspen 2,4 fram och bak, köper inte nya däck för ett lopp. Jag har ju ändå inga ambitioner på resultat. Skärm på fram ?

1,5 bar bak, 1,2 fram.

Väderprognoserna börjar rätta till sig! Ordentliga regn varje dag fr.o.m. imorgon t.o.m. lördag?
Lite små mängder bara, ca 10-15mm per dag☹️

WTB Ranger 3,0 både fram och bak (samma som sitter på från det att vinterdäcken åker av). Skärm fram, mest för att skydda styrlagren. Däcktryck: svikt när man trycker ner med handloven. Dämpning: Helstel. Ram: Stål. Ambitioner: Bättre än förra årets 5:38. Startgrupp: 14 på fredagen

Kommer köra med Maxxis Ardent Race 3C/EXO/TR fram och Ikon 3C/EXO/TR bak. 29x2.2". Har aldrig gillat dem särskilt mycket men när jag tryckte i +2 bar i dem blev vi helt plötsligt kompisar. Har gått så högt som 2,5 bar utan problem med fäste oavsett underlag. Visst blir det lite stötigt över rötter i bakänden (hardtail) men ack så gött de rullar.

Första gången för övrigt, startled 31. Det här blir intressant.

första gången på vasan och startled 31, vad kan man förvänta sig med tanke på att alla som har tidigare resultat oavsett tid står framför en. ?

har inga jätteambitioner utan ser det som en upplevelse, men thunder burt sitter på iaf.
Jag stod i led 42 förra året :) att banan blev så uppkörd va värre än folket,

Om du har någorlunda prestanda så öva ordentligt på omkörningar, har startat oseedad 1 ggn och 1a året gick ut på att cykla förbi folk utan att bete sig illa.

Men viktigaste av allt, vad stoppar ni er sista dagarna? Själv kör man på en gammal klassiker och trycker i sig "Beet Speed" placebo lr ej men för mig fer det resultat iaf :)

Men viktigaste av allt, vad stoppar ni er sista dagarna? Själv kör man på en gammal klassiker och trycker i sig "Beet Speed" placebo lr ej men för mig fer det resultat iaf :)
Jag brukar käka en pizza till middag och en bärs. Det har blivit en hel del småstadspizzor under årens tävlande och väldigt få av dem har lämnat något bestående intryck. Ganska låg kvalitet, oengagerad matlagning och hopplös smak/konsistens genomgående. Fula små resturanger med italiensk tingel tangel och flaggor trots att ägarna aldrig satt sin fot i Italien. De enda fördelarna är att pizzan innehåller en hel del energi och kolhydrater och att man sällan blir dålig av något som brassats i en 300-grader varm ugn. Frukost blir ett par mackor på mjuk-tunnbröd med cream cheese och rökt skinka, risifrutti och en massa kaffe. Efter typ tredje koppen morgonkaffe brukar man (jag) bli rejält skitnödig vilket ju också är en fördel inför loppet.

Kör på samma kombo som vanligt, Racing Ray + Ralph. Numera när man är "gubbe" så har jag inga större ambitioner mer än kunna matcha min senaste tid, startar i led 3. Hatar dock regn så ser inte så lovande ut...men bara att gilla läget.
För övrigt såg jag att det är en massa vägarbeten som kan ställa till det för frugan som servar min dotter, hon börjar redan oroa sig för att hinna med att langa flaskor....

Jag brukar käka en pizza till middag och en bärs. Det har blivit en hel del småstadspizzor under årens tävlande och väldigt få av dem har lämnat något bestående intryck. Ganska låg kvalitet, oengagerad matlagning och hopplös smak/konsistens genomgående. Fula små resturanger med italiensk tingel tangel och flaggor trots att ägarna aldrig satt sin fot i Italien. De enda fördelarna är att pizzan innehåller en hel del energi och kolhydrater och att man sällan blir dålig av något som brassats i en 300-grader varm ugn. Frukost blir ett par mackor på mjuk-tunnbröd med cream cheese och rökt skinka, risifrutti och en massa kaffe. Efter typ tredje koppen morgonkaffe brukar man (jag) bli rejält skitnödig vilket ju också är en fördel inför loppet.
Bästa summeringen av svensk skitpizza jag läst <3
Men man blir rätt stinn och äckligt mätt av den dåliga maten också. En eller två portioner med pasta är mycket bättre för kroppen.

I min värld kanske det är modigt med thunder burt, men kör hårt!

Skitningen är ju A och O i dessa sammanhang.

Köpte race king till både fram och bak men skiter i att byta. Låter Ray och ralph sitta kvar. Har slutat att titta på vädret nu. Ska försöka köra fortare än förra året 5,04. Startar i led 21 och ska försa hålla mig nykter denna vecka

Det blir raceking med 2-bar.
Dämparna något hårdare pumpad än normalt.
och en RINGKLOCKA!!
funderar även på barends fast närmast styrstammen så det blir typ tempopinnar. men tror jag hoppar det.

Rostbiff dagen innan, det enda som kroppen (min) inte vill stresskita ut innan tävling och bildar liksom ett segt klister i magen/tarm så maten tar god tid på sig att passera.

Har också blivit lite extra Fazer blå, mmmmmm ?

Edit:
lite seriösare..
Skippar kaffe och tar koffeintablett på morgonen innan race. Kaffe genererar för många toalettbesök och när man ska åka buss till starten är det skönt att slippa.
Kommer så klart ha med mig ett gäng bars och gels.

Nu har jag meckat ihop två hojar. En HT med Thunder Burt x 2 om det mot förmodan blir bra väder och en dubbeldämpad med Racing Ray/Ralph om det blir regnigt och halt. Nu är man ju jävligt taggad! Vad kul det ska bli!

Då har ja bara däcktryck kvar att bestämma för egen del då :)
Samt vilket kedjesmörj som får smörja för dagen. Cykeln rentvättad, 36t fram, däck monterade och cykeln testad på pendling idag. Batterier på laddning.

Bilagor

• IMG_9703.jpeg
    IMG_9703.jpeg
    1,007.8 KB · Besök: 195
Det står mellan Continental Speedking (höger) och ThunderBurt (vänster).

2023 körde jag på ThunderBurt som seglade fantastiskt fint genom leran!
Blir det riktigt blött finns en tanke på att montera dom även i år.

Kör hellst med Speedking då dom är mycket snabbare. Kör flera minuter snabbare per mil med dessa jämför med Thunder Burt.
Speedking är dock värdelösa i leran.
Om man tänker efter så finns det inte så många ställen på cykelvasan som är särskilt leriga. Det jag kommer på nu är: Strax före kontrollen i Evertsberg, Oxbergskontrollen, Hökbergskontrollen, Prästholmen.
Detta är enda ställena jag kommer på som speedking däcken kan få problem.

Bor ca 2 mil från spåret och det har inte regnat något ihållande på länge. Allt beror på vad onsdag-torsdag-fredag bjuder på.

Någon nämnde energiplanen:
Energiplanen inför loppet ser ut som förra året. Pizza på kvällen innan loppet (variant med mycket kött). Stabil frukost.
Enda planerade stoppet är i Evertsberg. (max 30 sek) Där langas jag 2 fyllda vattenflaskor. En macka innehållande ett helt paket stekt bacon förtärs på nolltid. Då försvinner hungerkänslan ooch kroppen känns stabil.
Efter Oxberg ner mot Mora är det dags för energigel. 3-4 geler förtärs någonstans på vägen varav dom 2 sista innehåller koffein :)

Psykologiskt tänker jag såhär: Loppet är ett vanligt hårt träningspass ner till Tennäng. Går alltid fort dit.
Där börjar loppet! Loppet pågår sedan till Eldris. Sista milen ner mot Mora är en målraka :)
Uppförsbackar klarar man bäst av genom att lära sig älska dom! En viktig ingrediens i träningen!

Börjar bli nervig . Ska däcken hålla? Ska trampan gå av? Kommer veven brista? Klarar jag <4 timmars målet med militären? Måste skriva av mig :D

Bilagor

• IMG_20240806_202821.jpg
    IMG_20240806_202821.jpg
    594.4 KB · Besök: 118
Senast ändrad:
Det står mellan Continental Speedking (höger) och ThunderBurt (vänster).

2023 körde jag på ThunderBurt som seglade fantastiskt fint genom leran!
Blir det riktigt blött finns en tanke på att montera dom även i år.

Kör hellst med Speedking då dom är mycket snabbare. Kör flera minuter snabbare per mil med dessa jämför med Thunder Burt.
Speedking är dock värdelösa i leran.
Om man tänker efter så finns det inte så många ställen på cykelvasan som är särskilt leriga. Det jag kommer på nu är: Strax före kontrollen i Evertsberg, Oxbergskontrollen, Hökbergskontrollen, Prästholmen.
Detta är enda ställena jag kommer på som speedking däcken kan få problem.

Bor ca 2 mil från spåret och det har inte regnat något ihållande på länge. Allt beror på vad onsdag-torsdag-fredag bjuder på.

Någon nämnde energiplanen:
Energiplanen inför loppet ser ut som förra året. Pizza på kvällen innan loppet (variant med mycket kött). Stabil frukost.
Enda planerade stoppet är i Evertsberg. (max 30 sek) Där langas jag 2 fyllda vattenflaskor. En macka innehållande ett helt paket stekt bacon förtärs på nolltid. Då försvinner hungerkänslan ooch kroppen känns stabil.
Efter Oxberg ner mot Mora är det dags för energigel. 3-4 geler förtärs någonstans på vägen varav dom 2 sista innehåller koffein :)

Psykologiskt tänker jag såhär: Loppet är ett vanligt hårt träningspass ner till Tennäng. Går alltid fort dit.
Där börjar loppet! Loppet pågår sedan till Eldris. Sista milen ner mot Mora är en målraka :)
Uppförsbackar klarar man bäst av genom att lära sig älska dom! En viktig ingrediens i träningen!

Börjar bli nervig . Ska däcken hålla? Ska trampan gå av? Kommer veven brista? Klarar jag <4 timmars målet med militären? Måste skriva av mig :D
Kul! Lycka till. Varför kör du med militärcykel? Hade det inte varit roligare med en för ändamålet vettigare cykel?

helt plötsligt så ser det ut och bli uppehåll på fredagen:-) , dock kanske lite motvind...
Prognoserna verkar vara lite nyckfulla just nu. Igår så visade vädret för helgen på regn, idag så visar prognosen på strålande sol och varmt för samma helg.
Hoppas på sol.

Kul tråd, som alla år ?
Har varit i Grönklitt sedan i söndags och cyklat här samt i Gesunda. Det är relativt torrt i marken så lite regn i morgon och på fredag kommer bara göra gott, lite bättre grepp och vi slipper snyta damm i dagar efter ?
Jag kommer behålla mina slitna Forekaster 2.35 om inget drastiskt ändras. För mig är det viktiga att de är lättrullande och är trygga med 1.4 bar. Kommer köra 30k på fredagen med familjen och skulle det visa sig vara fel val så har jag ett par nya Conti Cross King inför lördagen...

Vad gäller mat så håller jag med om Pizza, bärs, kaffe och bajsa ?
Äter alltid som vanligt och har med ett par smörgåsar till start, är ju några timmar mellan frukost och start.

Struntar i intervallladdning och annan toppning av formen veckan innan (der gjorde man väl i maj ?) men försöker få några längre pass (i tid) veckorna/veckan innan. Dagarna före ren nöjescykling, som vanligt.

Men med allt det sagt är jag ju bara en glad amatör ?‍♂️?

Skall oavsett bli kul att cykla sträckan som den var tänkt förra året ?

Kul tråd, som alla år ?
Har varit i Grönklitt sedan i söndags och cyklat här samt i Gesunda. Det är relativt torrt i marken så lite regn i morgon och på fredag kommer bara göra gott, lite bättre grepp och vi slipper snyta damm i dagar efter ?
Jag kommer behålla mina slitna Forekaster 2.35 om inget drastiskt ändras. För mig är det viktiga att de är lättrullande och är trygga med 1.4 bar. Kommer köra 30k på fredagen med familjen och skulle det visa sig vara fel val så har jag ett par nya Conti Cross King inför lördagen...

Vad gäller mat så håller jag med om Pizza, bärs, kaffe och bajsa ?
Äter alltid som vanligt och har med ett par smörgåsar till start, är ju några timmar mellan frukost och start.

Struntar i intervallladdning och annan toppning av formen veckan innan (der gjorde man väl i maj ?) men försöker få några längre pass (i tid) veckorna/veckan innan. Dagarna före ren nöjescykling, som vanligt.

Men med allt det sagt är jag ju bara en glad amatör ?‍♂️?

Skall oavsett bli kul att cykla sträckan som den var tänkt förra året ?
haha älskar också allt omkring och inför loppet. Jag som gjort "skiten" på skidor några gånger är van vid att nojja sönder precis allt, val av skidor, struktor, valla, stavar, trugor, kläder osv. Så detta är ju egentligen lättare på så vis.

Värsta för mig att lyckas gå på dass och hinna äta något innan start, Många gånger man har varit tvungen att starta på tom mage efter 2-8 besök på dass innan.

haha älskar också allt omkring och inför loppet. Jag som gjort "skiten" på skidor några gånger är van vid att nojja sönder precis allt, val av skidor, struktor, valla, stavar, trugor, kläder osv. Så detta är ju egentligen lättare på så vis.

Värsta för mig att lyckas gå på dass och hinna äta något innan start, Många gånger man har varit tvungen att starta på tom mage efter 2-8 besök på dass innan.
8 besök innan start då är man inte kaxig ?.

Blir samma setup som förra året, fast en vattenflaska mindre och skippa alla bars och geler och istället fylla på med sportdryck och banan varannan depå. Väskan på ramen är enbart för målgångsölen.
Och pasta med bärs till middag kvällen innan och vad de nu har för frukost på hotellet.
1723016910095.png

8 besök innan start då är man inte kaxig ?.
hehe 8 va kanske en överdrift, men många vändor blir det, en gång tog jag det smarta beslutet att ta en imodium just för att slippa springa så många gånger. Det valet gör jag aldrig om, aldrig haft så ont i magen under ett lopp ?

hehe 8 va kanske en överdrift, men många vändor blir det, en gång tog jag det smarta beslutet att ta en imodium just för att slippa springa så många gånger. Det valet gör jag aldrig om, aldrig haft så ont i magen under ett lopp ?
Kan vara bra att ha tränat ståcykling också om man har babianröv?

Själv har jag åkt på en riktigt mancold och hoppas att det skall släppa innan lördagen....?

Sista cykelpasset var i fredags och att det hinns med något mer innan lördagen känns avlägset...

Blir samma setup som förra året, fast en vattenflaska mindre och skippa alla bars och geler och istället fylla på med sportdryck och banan varannan depå. Väskan på ramen är enbart för målgångsölen.
Och pasta med bärs till middag kvällen innan och vad de nu har för frukost på hotellet.
Visa bilaga 717487
Målgångsöl låter helt underbart. Möjligt att en sådan hamnar i ryggan ?

Men den lär väl vara både varm och väl omskakad när man kommer fram?

Tillbaka
Topp