Frågetråden om dämparservice

Nu vet jag inte vilken diameter det är på dämparskruven för hojen (till själva "röret"), gissar 10mm.
Japp, skjutmåttet håller med om 10 mm.

Det ser ut att vara ett Fox Crush Washer-set med rätt bred för dämparfästningen. Typ som denna:
Perfekt, den ser det ut att vara. Återanvände visst infästningen från den gamla DPS:en.

Någon som vet hur jag får upp korrekt servicemanual på fox hemsida? Jag har en Scott med en nude dps bakdämpare. När jag slår in DDBB får jag inte upp att det är en nude dämpare. Scott dämparen bak är vad jag förstår lite annorlunda i uppbyggnaden.

Så hur går jag upp rätt manual? Tanken är att göra en komplett full service i vinter. Nu hade den börjat läcka lite luft efter att jag började köra bikepark. Så en snabb luftburksservice hinner jag med men inte resten.

Någon som vet hur jag får upp korrekt servicemanual på fox hemsida? Jag har en Scott med en nude dps bakdämpare. När jag slår in DDBB får jag inte upp att det är en nude dämpare. Scott dämparen bak är vad jag förstår lite annorlunda i uppbyggnaden.

Så hur går jag upp rätt manual? Tanken är att göra en komplett full service i vinter. Nu hade den börjat läcka lite luft efter att jag började köra bikepark. Så en snabb luftburksservice hinner jag med men inte resten.
Tror inte manualen är publik för Nude. Va inte det förr iaf.

Var runt i tre butiker idag men ingen hade ett hw-kit eller lös plastspacer på hyllan. Blev till att fulmeka en ersättare av en gammal skärbräda.

IMG_1284.jpeg

IMG_1286.jpeg

När jag väl städade efteråt så hittade jag förstås den #%@* pluppen.

IMG_1287.jpeg

IMG_1288.jpeg

Inte helt lönlöst arbete i alla fall. Lagren i dämparinfästningen var riktigt krunchiga och jag lyckades hitta fyra enduro max i butikerna. Jag satte i skf-lager i april 2023 och de var sopslut nu.

IMG_1283.jpeg

Efter sju svåra år sitter till slut en 475-fjäder på plats. Skål!

IMG_1289.jpeg

IMG_1291.jpeg

Visa bilaga 717064

Jag skulle byta fjäder på min RockShox-dämpare och lyckades fippla bort den ena plastspacern med fyra pluppar som syns på bilden här. Har jag förstått rätt att den är den tillhör dämparinfästningen från RockShox och inte ramen från Trek? Den syns iaf inte på cykelns sprängskiss. Någon som vet vad delen heter eller i vilket kit den ingår?

Bonuspoäng om man vet i vilken låda hos Trek service i Göteborg som de ligger, vi letade och hittade inte... ?

Det där är en del av den senaste femdelade hardwaremodellen från Fox. De där yttre är av samma storlek oavsett bredd på röret och de inre distanshylsorna, så vilket modernt hardwarekit som helst från Fox duger.

Alt. sätt dit en o-ring så länge.

Jag hade tänkt att jag skulle byta packningar och serva min dvo jade. För att lossa på axeln (eller vad shaft ska översättas till) köpte jag ett park tool av 5. Tyvärr blir resultatet inte att jag lyckas skruva av infästningen då axeln glider i hållaren. Är anläggningsytan för liten för erhålla tillräcklig friktion eller har jag gjort helt fel? Det finns en service manual för jade men där framgår bara oljebyte.

Vid 2:00 i videon nedan och på bilden framgår vad jag hade tänkt att jag skulle göra.

Tips på vad jag kan göra för att lösa situationen mottages gärna.

IMG_1355.jpeg

Det är inte så att det är loctite på gängan så du kanske behöver värme för att få det att släppa lättare.
Provade gasbrännare, men det löste tyvärr inte problemet. Kanske att jag inte vågade elda tillräckligt.

Jag kan inte mäta momentet men jag upplever det som att det inte krävs väldigt mkt kraft för att överkomma friktionen. Park tool hållaren anlägger ju endast mot ca hälften av omkretsen. Andra hållare jag sett ser ut att ha en lite större anlägggningsyta. Tyvärr har jag lagt ner lite för mkt möda och pengar i det här projektet för att bara ge upp nu, men är inte heller så sugen på att provbeställa hem nån annan hållare på chans.

Provade gasbrännare, men det löste tyvärr inte problemet. Kanske att jag inte vågade elda tillräckligt.

Jag kan inte mäta momentet men jag upplever det som att det inte krävs väldigt mkt kraft för att överkomma friktionen. Park tool hållaren anlägger ju endast mot ca hälften av omkretsen. Andra hållare jag sett ser ut att ha en lite större anlägggningsyta. Tyvärr har jag lagt ner lite för mkt möda och pengar i det här projektet för att bara ge upp nu, men är inte heller så sugen på att provbeställa hem nån annan hållare på chans.
Brukar lämna in dämparna för service så har inte gjort det själv så vet inte hur mycket värme som behövs. Man vill ju inte värma för mycket och förstöra metallen. Känns ju lite som att parktool hållaren kanske inte har rätt storlek.

Jag har en fox float nude dps från 2018 som sitter på min SCOTT genius. Den hade problem med att hålla lufttrycket så jag gjorde en service på luftburken men samma problem kvarstår.
Vad kan göra att det kommer ut luft?

Har du provat att byta ut ventilen?
Nä det har jag faktiskt inte. Se om jag kan nalla en ventil från en ny slang. Finns inte sådana att köpa i vanliga butiker ju.
Jag bara antar att det är sådan ventil som sitter i bil ventiler.

Om det nu inte skulle vara ventilen. Finns det något annat sätt luft kan ta sig ut på?

Nä det har jag faktiskt inte. Se om jag kan nalla en ventil från en ny slang. Finns inte sådana att köpa i vanliga butiker ju.

Om det nu inte skulle vara ventilen. Finns det något annat sätt luft kan ta sig ut på?
Lägg i vattenbad och kolla efter bubblor

Vet inte om de som sitter i slangar klarar lika högt PSI som de som sitter i gafflarna/dämparna.

Jag hade testat med slangbitar som lindas tajt. Rengör allt inkl. slangen igen först, med trasa som aldrig sett olja, och repetera. Fäst det lindade partiet så gott det går i såna park tool jaws, kanske hjälper det att låta slang fylla upp mellanrummet i dubbelradien. Värm ordentligt med värmepistol.

Gasbrännare kan funka men mer vansklig maxtemp... Det kan finnas plast eller o-ring i närheten som kan smälta. Jag lyckades smälta lite på plastdelar när jag skulle öppna DVO diamond luftfjäder-cartridge på sånt vis med värmepistol (bara kosmetiskt dock). Samma metod men mycket tjockare ingrepp, så lättare...

Ofta är det väl bara att ventilen kärvar lite. Jag har haft problem med ventiler några gånger och det har gått till sig när jag tryckt den in och ut ett par gånger.

Ofta är det väl bara att ventilen kärvar lite. Jag har haft problem med ventiler några gånger och det har gått till sig när jag tryckt den in och ut ett par gånger.
Nu när du säger det så började problemet efter att jag tömde den innan jag skulle till Ulricehamn och cykla. Tänkte dra i en volume spacer lite snabbt. Så jag tömde luften men fick inte bort burken när den satt på cykeln. Så lät det vara och pumpade bara upp den igen.

Hej,

Gjorde precis service på sonens Rockshox Recon Gold. Allt gick bra tills jag skulle montera skrapringarna. Har mest servat Fox innan och där finns det en klack som skrapringen ska ner till så den inte går ner för långt. Nån sån fanns inte här, dessutom hade jag svårt att få ner den rakt då den hela tiden ville vrida sig åt ett håll. Vet inte om jag hade fel verktyg eller om det mest var skit bakom spakarna. ??‍♂️

Fick tillslut banka ner dom med en regelbit istället, men var lätt att dra ner dom för långt så skumringen pressades ihop.

Nån som har nått tips tills nästa gång det är service?

// Micke

Bilagor

• IMG_9519.jpeg
    IMG_9519.jpeg
    467.1 KB · Besök: 56
  • IMG_9517.jpeg
    IMG_9517.jpeg
    475.1 KB · Besök: 70
  • IMG_9518.jpeg
    IMG_9518.jpeg
    616.6 KB · Besök: 61
Hej,

Gjorde precis service på sonens Rockshox Recon Gold. Allt gick bra tills jag skulle montera skrapringarna. Har mest servat Fox innan och där finns det en klack som skrapringen ska ner till så den inte går ner för långt. Nån sån fanns inte här, dessutom hade jag svårt att få ner den rakt då den hela tiden ville vrida sig åt ett håll. Vet inte om jag hade fel verktyg eller om det mest var skit bakom spakarna. ??‍♂️

Fick tillslut banka ner dom med en regelbit istället, men var lätt att dra ner dom för långt så skumringen pressades ihop.

Nån som har nått tips tills nästa gång det är service?

// Micke
Är inte hela poängen med det verktyget att man inte ska kunna slå ner dom för långt?

Har en Stumpjumper Comp carbon 2016 som jag går igenom. Har servat framgaffeln och tänkte nu ta bakdämpen men kan inte avgöra vilket kit jag bör köra med eller manual till detta? Någon som känner till?

Från specen:
Custom FOX FLOAT Evolution CTD, AUTOSAG, Rx Trail Tune, 197x47.6mm

Har en Stumpjumper Comp carbon 2016 som jag går igenom. Har servat framgaffeln och tänkte nu ta bakdämpen men kan inte avgöra vilket kit jag bör köra med eller manual till detta? Någon som känner till?

Från specen:
Custom FOX FLOAT Evolution CTD, AUTOSAG, Rx Trail Tune, 197x47.6mm
Hittar du inget om du matar in siffrorna som står på här? https://tech.ridefox.com/bike

Har en Scott genius med fox nude dämpare från 2018. Tydligen saknas det info om denna även om jag slår upp numret på fox hemsida. Finns ingen service manual för oss vanliga döda på nude delen och en komplett sprängskiss finns inte heller. Jag behöver hjälp med att få fram artikel nummer på denna blåa saken som man skruvar vajern i. Jag har nu chansat hem 2st och båda var fel.

Jag vill ha funktionen då jag ska sälja cykeln och köparen vill att det ska gå att låsa dämparen bak. Just nu lutar det åt att bara köpa en ny dämpare bak då det verkar omöjligt att hitta delen.
IMG_5044.jpeg

Senast ändrad:
Har en Scott genius med fox nude dämpare från 2018. Tydligen saknas det info om denna även om jag slår upp numret på fox hemsida. Finns ingen service manual för oss vanliga döda på nude delen och en komplett sprängskiss finns inte heller. Jag behöver hjälp med att få fram artikel nummer på denna blåa saken som man skruvar vajern i. Jag har nu chansat hem 2st och båda var fel.

Jag vill ha funktionen då jag ska sälja cykeln och köparen vill att det ska gå att låsa dämparen bak. Just nu lutar det åt att bara köpa en ny dämpare bak då det verkar omöjligt att hitta delen.
Visa bilaga 722115
Jag har stoppskruvar som borde funka om du behöver.

Har du varit i kontakt direkt med Scott? Supporten där har varit mycket hjälpsam när jag behövt hjälp. De borde kunna få fram en ny del.

Denna ser ju väldigt lik den du har, men du kanske redan chansat hem just denna?

Mvh Micke

Senast ändrad:

Mvh Micke
Gängpaj. Det är galet irriterat att det inte finns manual eller sprängskiss för oss dödliga. Hur jag ska rotera den innan montering av vajern vet jag ju inte heller eftersom fox håller det hemligt.
Det var när jag försökte få till det som det tillslut blev gängpaj. För att bara skriva dit vajern och tro att det ska vara så enkelt var det inte. Misstänker att det är som på gaffeln fram att det ska roteras innan man sätter dit vajern.

Gängpaj. Det är galet irriterat att det inte finns manual eller sprängskiss för oss dödliga. Hur jag ska rotera den innan montering av vajern vet jag ju inte heller eftersom fox håller det hemligt.
Det var när jag försökte få till det som det tillslut blev gängpaj. För att bara skriva dit vajern och tro att det ska vara så enkelt var det inte. Misstänker att det är som på gaffeln fram att det ska roteras innan man sätter dit vajern.
Är detta till nån hjälp?

Har du varit i kontakt direkt med Scott? Supporten där har varit mycket hjälpsam när jag behövt hjälp. De borde kunna få fram en ny del.

Denna ser ju väldigt lik den du har, men du kanske redan chansat hem just denna?

Mvh Micke
Dom vill att man kontaktar sin närmaste handlare och det är cykelkraft. Inte en chans att jag ens försöker få dom att hitta denna delen. Dom visste inte ens vad numret på ett lager betyder, 18307. Så jag har inte höga förhoppningar.

Visa bilaga 722115

Bör vara 210-24-051
Screenshot_20240827_200611_Chrome.jpg

Retrodämpningsentusiaster, jag vädjar till er om råd om när man kan få tag i elastomerstång.

Helt plötsligt blev jag till ägare till en numera ovanligt gaffel. Jag håller på att fräscha upp den för en barncykel. Att lära mig på att meka på dämpare är ett annat sidomål. Det gör inget även om jag ska paja föremålet i processen.

IMG_20240828_201533934.jpg

Den här gaffelmodellen stöds inte längre, och sedan ~2014 har tillverkaren givit upp med gafflar. Det går alltså inte att få tag på akta reservdelar, så jag letar efter surrogat.

Efter att ha öppnat gaffeln (Magura Durin MD100R Race) upptäcktes det att, som förväntat, elastomererna inte längre kan utföra sina funktioner.
Här är hur den förbjudna kakan ser ut efter att ha sett dagens ljus:
IMG_20240828_191157213.jpg

Äntligen kommer mina frågor:

1. Var är det enklaste sättet att skaffa mig en elastomerstång i ø27 mm av mjuk polyuretan (t.ex. av 40A durometer)? Jag tänker stycka den i elastomerringar av passande storlek. Mjukare material är bättre då gaffeln avser för lätta barn.
2. EDIT: jag ska väl prova tätningar med 32mm ID, 42mm OD, det känns som de skulle passa. Jag vill också byta ut dammtätningar med skumringar. De mäter ø32 mm. Jag undrar hur stora mina chanser är att några av Rockshox, Fox, SKF o.s.v. tätningar passar. Finns det några andra mått som spelar roll för kompatibilitet? T.ex. yttre diameter, höjd eller något sånt.

Enligt vad jag redan hittat skulle det vara möjligt att använda icke-standard olja och fett.

Har någon andra idéer om hur man går till väga vid en liknande restaurering på äldre gaffel? Tack!

Senast ändrad:
Retrodämpningsentusiaster, jag vädjar till er om råd om när man kan få tag i elastomerstång.

Helt plötsligt blev jag till ägare till en numera ovanligt gaffel. Jag håller på att fräscha upp den för en barncykel. Att lära mig på att meka på dämpare är ett annat sidomål. Det gör inget även om jag ska paja föremålet i processen.

Visa bilaga 722446

Den här gaffelmodellen stöds inte längre, och sedan ~2014 har tillverkaren givit upp med gafflar. Det går alltså inte att få tag på akta reservdelar, så jag letar efter surrogat.

Efter att ha öppnat gaffeln (Magura Durin MD100R Race) upptäcktes det att, som förväntat, elastomererna inte längre kan utföra sina funktioner.
Här är hur den förbjudna kakan ser ut efter att ha sett dagens ljus:
Visa bilaga 722447

Äntligen kommer mina frågor:

1. Var är det enklaste sättet att skaffa mig en elastomerstång i ø27 mm av mjuk polyuretan (t.ex. av 40A durometer)? Jag tänker stycka den i elastomerringar av passande storlek. Mjukare material är bättre då gaffeln avser för lätta barn.
2. Jag vill också byta ut dammtätningar med skumringar. De mäter ø32 mm. Jag undrar hur stora mina chanser är att några av Rockshox, Fox, SKF o.s.v. tätningar passar. Finns det några andra mått som spelar roll för kompatibilitet? T.ex. yttre diameter, höjd eller något sånt.

Enligt vad jag redan hittat skulle det vara möjligt att använda icke-standard olja och fett.

Har någon andra idéer om hur man går till väga vid en liknande restaurering på äldre gaffel? Tack!
Behöver att lägga till att jag inspireras av den här artikeln:

Tillbaka
Topp