Retrodämpningsentusiaster, jag vädjar till er om råd om när man kan få tag i elastomerstång.
Helt plötsligt blev jag till ägare till en numera ovanligt gaffel. Jag håller på att fräscha upp den för en barncykel. Att lära mig på att meka på dämpare är ett annat sidomål. Det gör inget även om jag ska paja föremålet i processen.
Visa bilaga 722446
Den här gaffelmodellen stöds inte längre, och sedan ~2014 har tillverkaren givit upp med gafflar. Det går alltså inte att få tag på akta reservdelar, så jag letar efter surrogat.
Efter att ha öppnat gaffeln (Magura Durin MD100R Race) upptäcktes det att, som förväntat, elastomererna inte längre kan utföra sina funktioner.
Här är hur den förbjudna kakan ser ut efter att ha sett dagens ljus:
Visa bilaga 722447
Äntligen kommer mina frågor:
1. Var är det enklaste sättet att skaffa mig en elastomerstång i ø27 mm av mjuk polyuretan (t.ex. av 40A durometer)? Jag tänker stycka den i elastomerringar av passande storlek. Mjukare material är bättre då gaffeln avser för lätta barn.
2. Jag vill också byta ut dammtätningar med skumringar. De mäter ø32 mm. Jag undrar hur stora mina chanser är att några av Rockshox, Fox, SKF o.s.v. tätningar passar. Finns det några andra mått som spelar roll för kompatibilitet? T.ex. yttre diameter, höjd eller något sånt.
Enligt vad jag redan hittat skulle det vara möjligt att använda icke-standard olja och fett.
Har någon andra idéer om hur man går till väga vid en liknande restaurering på äldre gaffel? Tack!