FATBIKE: Däckstråden

Så, då har jag testat Johnny 5 och Al Mighty på samma dag med samma cykel, på lite varierande underlag och tryck. I en perfekt värld hade man ju haft två identiska cyklar också som man kunde hoppa mellan, men nu fick jag nöja mig med hjulbyte.
Båda väger in i samma klass, dryga 1800g, och är lika stora (vilket är synd för jag skaffade J5 i tron att de skulle vara biffigare och platsa på Taigan).
På hårda spår som det mest var idag märkte jag ingen skillnad i fäste, båda greppar otoligt bra. Blankis hittade jag ingen med där gissar jag J5 vinner med sina längre, vassare och kronade dubbar. J5 har också bättre driv där det är lösare. Men, AM rullar bättre där det är hårt och dämpar skönare/går mjukare så det är dom jag kommer att behålla pga det. (sen är ju J5 flånkans nya och kommer att plåstra om plånboken bättre också :-)
Så bye bye Johnny får man väl säga med vemod i rösten, för de var ju svåra att få tag på.

Bumpar tråden med en bild :-)
Al Mighty greppar otroligt bra på skaren nu!

IMG_3628.JPG

Tillbaka i farbikespåret (äntligen!). Behöver lätta hjulen en del- tror att det sitter dyngtunga originalslangar i nu. Jag har noll erfarenhet av slanglöst och vet inte om on ones gamla fälgar duger särskilt bra till det.

Vilka slangalternativ finns (kör JJ 4.0, så ganska smalt)? Vill minnas att 13f funkande helt ok, eller är det 19f som blir bäst? Eller har det kommit något nytt på de tre år jag varit borta?

Jag kör slang för 27.5” plusdäck fram. Väger mindre än hälften av en fatbike slang. Har för mig att slangen är från Specialized. Minns inte exakt, men tror dom är märkta 3”. Det var Stuvarn som satte i slangen innan jag köpte hojen av honom 2018, har bytt däck men inte slang.

Kör slanglöst bak, det var rätt bökigt att få till jämfört med på vanlig MTB. Har inte orkat ordna det fram, funkar bra med slang.

Tillbaka i farbikespåret (äntligen!). Behöver lätta hjulen en del- tror att det sitter dyngtunga originalslangar i nu. Jag har noll erfarenhet av slanglöst och vet inte om on ones gamla fälgar duger särskilt bra till det.

Vilka slangalternativ finns (kör JJ 4.0, så ganska smalt)? Vill minnas att 13f funkande helt ok, eller är det 19f som blir bäst? Eller har det kommit något nytt på de tre år jag varit borta?
Jag kan inte rekommendera Revoloop, mina höll inte länge. Numera kör jag ghetto-tubeless med en avklippt 3-tum-downhill-slang. Den setupen har hållt flera år nu med bara lite påfyllning av vätska nån gång per år.

När jag körde slang så använde jag Surly "ultralight", men de var ju ändå 350g... Om det finns bättre idag har jag ingen aning om

Jag kör slang för 27.5” plusdäck fram. Väger mindre än hälften av en fatbike slang. Har för mig att slangen är från Specialized. Minns inte exakt, men tror dom är märkta 3”. Det var Stuvarn som satte i slangen innan jag köpte hojen av honom 2018, har bytt däck men inte slang.

Kör slanglöst bak, det var rätt bökigt att få till jämfört med på vanlig MTB. Har inte orkat ordna det fram, funkar bra med slang.
Jag kör samma upplägg, Specialized slangar 3”.

Fråga gällande Dillinger 5. Har 3st varav två är den äldre 4.8 versionen som ej är hypad som tubeless Ready. 1 är 4.6 å typat tubeless ready. Ej monterade ännu (internet fynd) är det faktisk skillnad på 4.6 däcket å 4.8 eller är det bara en mer ärlig storleksangivelse?

4.8:orna som ej är typade tubeless Ready är det ngn som haft problem med dem å fattystripper eller funkar det bra att sätta upp dem tubeless ändå?

Ska monteras på mulefüt 80 v2 fälgar

Fråga gällande Dillinger 5. Har 3st varav två är den äldre 4.8 versionen som ej är hypad som tubeless Ready. 1 är 4.6 å typat tubeless ready. Ej monterade ännu (internet fynd) är det faktisk skillnad på 4.6 däcket å 4.8 eller är det bara en mer ärlig storleksangivelse?

4.8:orna som ej är typade tubeless Ready är det ngn som haft problem med dem å fattystripper eller funkar det bra att sätta upp dem tubeless ändå?

Jag har kört en vinter gammla jumbojim ej TE och kört med stans racing tubless vätska och det blev tätt men var endast den som fick det helt tätt så kan gå endå ??

Jag kör ju de gamla fram fortsatt, antar de är 4,8 tubeless. Fungerar lika bra som de Jumbo Jim jag också haft tubeless

Och på tal om fetare, nu är jag säker, bredare fälgar ger bättre rull vid låga tryck! Har ju nu breddat tjockis nr 2 och fick samma känsla när jag var ute och testade olika tryck nyss.
Varför blir det så? För att däcket är plattare redan när det träffar marken så dobben slipper gräva in sig mot mitten lika mycket? För att det blir mindre rörelse i sidoväggen?

IMG_4094.jpeg

Och på tal om fetare, nu är jag säker, bredare fälgar ger bättre rull vid låga tryck! Har ju nu breddat tjockis nr 2 och fick samma känsla när jag var ute och testade olika tryck nyss.
Varför blir det så? För att däcket är plattare redan när det träffar marken så dobben slipper gräva in sig mot mitten lika mycket? För att det blir mindre rörelse i sidoväggen?

Visa bilaga 722937
Vart hittade du röda niplar? ???

Visa bilaga 722937
Vad kör du för bredd på fälgarna ?

Dom här ovan har innerbredd 89mm
Köpte du lösa fälgar eller färdiga hjul? Får man fråga vad det kostade inkl tull å frakt?

Jumbo Jim 26x4.8 för 475 kr:

Hmm, något som inte stämmer där va, är det verkligen blå rand på Performance?
Edit: Och finns Performance i 4.8"? Mystiken tätnar :-)

Senast ändrad:
Hmm, något som inte stämmer där va, är det verkligen blå rand på Performance?
Edit: Och finns Performance i 4.8"? Mystiken tätnar :-)
Svar: Nej och nej.

Jag är lite nyfiken på däcken som påstås följa med Whites senaste tjockis, är det feltryck eller finns de på riktigt?
- Däck: INNOVA LV-1008 27,5"x4.8" (good for both on road and off road condicton)
Måsta vara enorma då...?

Jag är lite nyfiken på däcken som påstås följa med Whites senaste tjockis, är det feltryck eller finns de på riktigt?
- Däck: INNOVA LV-1008 27,5"x4.8" (good for both on road and off road condicton)
Måsta vara enorma då...?
Typ 79cm höga från marken och strax över 11cm breda enligt min oexakta mätning 😅
20241023_191535.jpg
20241023_191706.jpg

Måsta vara enorma då...?

Jag hittar inget om de däcken på Innovas hemsida. 26x 4.8 finns och har samma mönster som det @AND.ers verkar ha på sin feting.

Edit länken: http://www.innovatires.com/tire.php?xPA=LV-1008

Tillbaka
Topp