Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
En finstolpe! Inte ens fast...

Bilagor

• 20240826_084538.jpg
    20240826_084538.jpg
    550.3 KB · Besök: 58
Visa din Miyata!
Som vi brukar säga i Miyata-kretsar, det löser sig.

Trum…

…virvel.

Ridå.

Allvarligt talat, fixar du det? Annars finns det en lut-klinik strax utanför Jönköping.
Har inte försökt på ett tag. Vill helst slippa kemiska lösningar (badum-tiss) men tidigare mekaniska försök har varit fruktlösa. Det har iofs mest bestått i en slintande polygrip så kanske inte ska dra för stora slutsatser.
Får se när jag får lust att försöka igen.

Visa din Miyata!
Har inte försökt på ett tag. Vill helst slippa kemiska lösningar (badum-tiss) men tidigare mekaniska försök har varit fruktlösa. Det har iofs mest bestått i en slintande polygrip så kanske inte ska dra för stora slutsatser.
Får se när jag får lust att försöka igen.
Det här har inget med lust att göra. Det handlar om pliktkänsla.

Visa din Miyata!
Funderar på att lämna gruppen. Va tror ni en miyata street runner i största storlek är värd?
Delvis med hänvisning till inlägg #18 092…

Men först bara, den här låt-oss-kalla-den-gruppen lämnar man i träfracken. Men det är en annan fråga.

Värdet… Svårt att säga, men en originalare på blocket i mer eller mindre okänt skick, ev. fastsittande sadelstolpe och många andra om och men skulle jag inte ge mer än en tusenlapp för, 1200 dan efter löning.

En hel, kittad, ren och fungerande däremot…? Om man räknar in däck, slang, vajrar och höljen, styre, sadel, komponenter osv. så drar det snabbt iväg. Men nedplöjda pengar är högst troligt pengar som aldrig betalar sig vid en försäljning. Men kanske nånstans mellan dryga tusingen och kring två loppor, om det inte sitter specifika prylar på den som i sig själva är värda mycket.

Äh, jättesvårt att säga. Enklast är att behålla den!

Visa din Miyata!
Delvis med hänvisning till inlägg #18 092…

Men först bara, den här låt-oss-kalla-den-gruppen lämnar man i träfracken. Men det är en annan fråga.

Värdet… Svårt att säga, men en originalare på blocket i mer eller mindre okänt skick, ev. fastsittande sadelstolpe och många andra om och men skulle jag inte ge mer än en tusenlapp för, 1200 dan efter löning.

En hel, kittad, ren och fungerande däremot…? Om man räknar in däck, slang, vajrar och höljen, styre, sadel, komponenter osv. så drar det snabbt iväg. Men nedplöjda pengar är högst troligt pengar som aldrig betalar sig vid en försäljning. Men kanske nånstans mellan dryga tusingen och kring två loppor, om det inte sitter specifika prylar på den som i sig själva är värda mycket.

Äh, jättesvårt att säga. Enklast är att behålla den!

Ja det är väl där man vill som köpare att den ska gå för. Får väl plocka av allt fint och sälja den orginal istället för allt jag betalat för mycket för.

Visa din Miyata!
I Sthlm får du lätt 3 papp för den, kanske 4,5.
Ja det är väl där man vill som köpare att den ska gå för. Får väl plocka av allt fint och sälja den orginal istället för allt jag betalat för mycket för.
Just i det här fallet är jag nog benägen att hålla med dig @Froste, särskilt med frampakethållare och annat på cykeln. Dock med reservation för att jag aldrig själv har lyckats hitta annat än sopslut, rostiga, och mossbelupna originalare, dvs min egen erfarenhet må vara djup men den är oerhört smal. ?

Men du…

…behåll cykeln.

Visa din Miyata!
Just i det här fallet är jag nog benägen att hålla med dig @Froste, särskilt med frampakethållare och annat på cykeln. Dock med reservation för att jag aldrig själv har lyckats hitta annat än sopslut, rostiga, och mossbelupna originalare, dvs min egen erfarenhet må vara djup men den är oerhört smal. ?

Men du…

…behåll cykeln.

Vadå "just i det här fallet"? Har jag knepiga åsikter annars? ?

Visa din Miyata!
Vill bara tacka för en grym tråd med en massa underbar inspiration!. Efter allt läsande här i tråden så kom jag på att jag nog har en Miyata nån stans i gömmorna endå, så jag åkte till mina föräldrars sommarställe för att hämta min hundrakronors Koga-Miyata som jag köpte nån gång i början på 2000-talet och cyklade längs polska och tyska östersjökusten med. Den har tyvärr levt en sorglig tillvaro i en vedbod sen dess och tjänstgjort som barnfraktare nån gång per sommar. Men nu tänkte jag att den äntligen skulle få lite kärlek igen. Min gissning är att det är en " City Liner" från tidigt 90-tal och jag kommer ihåg att jag upplevde den som rätt mjuk med full last när det begav sig.
Visa bilaga 585052
Jag tänker att det är dags att knyta ihop säcken såhär efter snart 2 år. Det krävdes en resa genom halva Sverige och en havererad 610 innan jag fick tummen ur. Men nu är Citylinern nog i sin slutgiltiga skepnad för den närmsta tiden. Det enda som ska ordnas är en hel sadelstolpe då jag till min förvåning märkte att "sadelklämman" lossnat från själva stolpen. Antagligen efter något desperat försök att lossa den en gång i tiden.

Det här blev i alla fall resultatet:
20240829_192654.jpg

Jag kan även upplysa den intresserade att 40mm däck gick in under skärmarna utan problem.
20240829_192716.jpg

Visa din Miyata!
Vadå "just i det här fallet"? Har jag knepiga åsikter annars? ?
Haha, njae alltså, jag menar, eller såhär…

Nejdå, jag tänkte snarare att just den här cykeln ser riktigt fin ut. Och när jag nu tittar närmare på den så ser den rentav riktigt fin ut.

Jag testade resonemanget på en cykelkunnig men inte Miyata-manisk bekant och vi höjde undan för undan nivån för vad som vore rimligt. Den borde betinga många tusen (ordentligt över 5k) utifrån att det är en riktigt fin ram i stora storleken och uppbyggd med vad som ser ut som bra men inte vulgovräkiga komponenter. Dessvärre - gissar jag - är många i branschen präglade på och har svårt att frigöra oss från tanken på de 500-1500kr som junket på blocket brukar ligga på, medan detta är något helt annat.

Om man ska maxa vad man får ut så är det att sälja del för del som gäller. Men det vore hemskt tråkigt på ett så väl sammanhållet bygge. Men som sagt @Froste, jag ligger vid närmare eftertanke närmare dina (3,) 4, 5kkr än mina ursprungliga 1000-2000 eller vad jag skrev.

Men du @Maxxi… Behåll den. ?

Visa din Miyata!
Hej,

Lyckades norpa en triple cross idag.
Ska hämta den på söndag.
Vad bör jag kolla på innan köp?
Att stolpen inte inte sitter fast.
Är ramarna kända för att spricka på något speciellt ställe?
Något annan svag punkt på dem?
Tack på förhand.

Visa din Miyata!
Haha, njae alltså, jag menar, eller såhär…

Nejdå, jag tänkte snarare att just den här cykeln ser riktigt fin ut. Och när jag nu tittar närmare på den så ser den rentav riktigt fin ut.

Jag testade resonemanget på en cykelkunnig men inte Miyata-manisk bekant och vi höjde undan för undan nivån för vad som vore rimligt. Den borde betinga många tusen (ordentligt över 5k) utifrån att det är en riktigt fin ram i stora storleken och uppbyggd med vad som ser ut som bra men inte vulgovräkiga komponenter. Dessvärre - gissar jag - är många i branschen präglade på och har svårt att frigöra oss från tanken på de 500-1500kr som junket på blocket brukar ligga på, medan detta är något helt annat.

Om man ska maxa vad man får ut så är det att sälja del för del som gäller. Men det vore hemskt tråkigt på ett så väl sammanhållet bygge. Men som sagt @Froste, jag ligger vid närmare eftertanke närmare dina (3,) 4, 5kkr än mina ursprungliga 1000-2000 eller vad jag skrev.

Men du @Maxxi… Behåll den. ?

Tror sprezzatura (bestämd form plural?) är mer intresserade av att cykla än att meka. Därav högre pris komplett som den står?

Visa din Miyata!
Har blivit lite enskilda cykel verktyg avdragare och löphjul med bult för service på röda pippip miyata och blå logan stjärnan nya Kina däck cyklotekets billigaste CST och näst billigaste CST rak ribb fram och mönster bak luktar gummi f-n ej för inomhusbruk menar inneförvaring komm på kedjan brytare har ju en mothåll och ett glesa mot håll är ju pilla länkar att man inte kommit på är ju framför ögonen tidigare gjort service på den slipa krångla till.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Hur är viktfördelningen på fram-/bakhjul då du sitter på cykeln med full packning?
Den mesta av tyngden ligger på bakhjulet men det var inte tyngden på bakhjulet som främst var problemet utan att de dragande ekrarna på drivsidan, de som belastas när man trampar, inte klarade momentet som blev med minsta klinga fram och största bak och under långa branta klättringar. Fast jag återanvände originalekrarna när jag bytte nav, med nya DT-ekrar hade det nog inte varit något problem

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
En Miyata nere för räkning, knäckt av bergsklättring i Norge, det "skottsäkra" bakhjulets ekrar gav upp. Fick låna fyra ekrar från framhjulet för att kunna fortsätta
Trist, tur att du kunde fixa det.
Det mesta av tyngden ligger på bakhjulet men det var inte tyngden på bakhjulet som främst var problemet utan att de dragande ekrarna på drivsidan, de som belastas när man trampar, inte klarade momentet som blev med minsta klinga fram och största bak och under långa branta klättringar. Fast jag återanvände originalekrarna när jag bytte nav, med nya DT-ekrar hade det nog inte varit något problem
Vilka ekrar, ffa dimensionerna, var det på de som gick av och var gick de ekrarna av?

tur jag hade tagit med hylsan för att få av kassetten
När du är såpass förberedd borde du även tejpa fast några ekrar, i lämplig längd, på ett passande ställe på ramen.
Typ så här
img_6010-jpg.202277

Tillbaka
Topp