Få bort gammal crown race

LarsM

Aktiv medlem
Försöker få bort gammal crown race från en stålgaffel, men den sitter som berget.
Tror att den är till lager med lösa kulor -den är ganska kraftig och helt i stål.
Är det såga som är lösningen?

1725290362152.png

Försöker få bort gammal crown race från en stålgaffel, men den sitter som berget.
Tror att den är till lager med lösa kulor -den är ganska kraftig och helt i stål.
Är det såga som är lösningen
Morakniven och hammaren. Morakniven kommer dock vara lite ledsen sen. Banka inte för djupt för då bankar du i styrröret.

Stalle

Victorinox skalknivar med plasthandtag är billiga, tunna med lite flex, har lägre hårdhet än en täljkniv och har funkat bra som första kil att knacka in under lagerkonan.
Det där bikehandverktyget har jag läst dåliga saker om. Kilen är inte skarp nog och vinkeln för brant, så det finns risk att krossa snarare än separera.

Victorinox skalknivar med plasthandtag är billiga, tunna med lite flex, har lägre hårdhet än en täljkniv och har funkat bra som första kil att knacka in under lagerkonan.
Det där bikehandverktyget har jag läst dåliga saker om. Kilen är inte skarp nog och vinkeln för brant, så det finns risk att krossa snarare än separera.
Tja, jag har lossat flertal med det och utan problem.

Jag brukar börja med att slå in blad från brytbladskniv, de är tunna och oftast billiga samt plana på en sida. Nästa steg sen är en halvsunking "morakniv".

Tillbaka
Topp