Pinion + derailleur = 72 växlar

Neil Beltchenko bygger ihop pinion med derailleur på nya Surly Moonlander. Mer akademiskt intresse än praktiskt användbart, men lite kul att kolla på.

Det går säkert att klämma dit ett tredelat vevparti också om man verkligen vill gå vilse i pannkakan.

Det går säkert att klämma dit ett tredelat vevparti också om man verkligen vill gå vilse i pannkakan.

Tjena!

Sram hade en gång i tiden ett tredelat nav med kassett. Nån på Vartex, som importerade Sram på den tiden, meckade ihop en cykel med det navet, niodelad kassett och tredelat fram.

- Mamma, jag går ut och kollar att växlarna på cykeln funkar!
- Ja, ja, se bara till att vara hemma tills vi ska äta.
[1,5 timme och fyra mil senare]
- Var tusan har du varit?
- Men, jag sa ju att jag skulle ut och testa växlarna på cykeln.

Nu fattar jag varför man skulle behöva ett 820 mm brett styre — för att rymma alla växelreglage: till en bakderailleur, till en Pinionväxellåda, till en framderailleur och en till Rohloffnav.

P.S. Sheldon Brown var visserligen först med sin O.T.B.-cykeln med 63 växlar: https://www.sheldonbrown.com/org/otb.html

The O.T.B. currently sports a Sturmey-Archer AW 3-speed hub, with 7 sprockets, driven by 3 chainwheels: 3 x 7 x 3 = 63. When people hear that I have built a 63-speed bicycle, the first question they ask is "do you really need all those gears?"

besviken på att youtube inte levererar 18-växlad pinion med tredelat vevparti, 13-delad kassett på ett classified-nav.

Men den levererar åtminstone en tandemcykel med tre bältar och Pinion i mitten.
Jag kan föreställa mig att lägga till en annan Pinion-låda och därmed multiplicera (kvadratisera?) antal tillgängliga växlar och höja antal bältar som behövs att knyta allt ihop med en:

Neil Beltchenko bygger ihop pinion med derailleur på nya Surly Moonlander. Mer akademiskt intresse än praktiskt användbart, men lite kul att kolla på.

Man kan enkelt bygga en HP Velotechnik trike med 420 växlar genom att kombinera pinion 12 med ett baknav med 30 växlar. https://www.hpvelotechnik.com/en/recumbent-trikes-bikes/recumbent-tech-talk/gears-drivetrain/#Pinion

Tillbaka
Topp