Lättaste stålramarna?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Lättaste stålramarna?
Hur utsträckt är din sittställning och hur lång är styrtappen på cykeln?
För om det funkar map det ovan kan en 1-2 cm längre styrtapp "lugna ner" styrningen.
Kan åtminstone vara värt att prova om du har den möjligheten.
Tack för tips!

Jag sitter ganska framåtlutad men det är ju rakt styre och originalkomponenter så jag byter ogärna. Blir en fincyklare av det hela, så det är ok med lite nervöst uppträdande. Hojen är mest fin att se på, om jag ska vara ärlig…

Lättaste stålramarna?
bör om det görs rätt inte innebära någon försvagning, snarare tvärtom.
Jag håller inte riktigt med, åtminstone inte om man ser strikt vetenskapligt. Crimpningen ger en försvagning av den strukturella hållfastheten och även en försvagning i materialet, det är ofrånkomligt men görs det rätt är försvagningen inte så stor att den har direkt praktisk betydelse, det är starkt tillräckligt

Lättaste stålramarna?
Eftersom vi redan svävat ut en del så kan jag passa på att fråga lite.

Jag har bestämt mig för att använda Monarkramen från omkring 1960, men jag vill sätta på lite lättare komponenter. Originalgrejerna är svårt rostiga och jag har redan originalrenoverat flera hojar. Detta skriver jag mest för att slippa kommentarer av typen ”Förstör inte en gammal racer genom att försöka modernisera!”.

Det första gäller gaffeln. Jag tror att ramen tar entums gafflar, alltså smalare än i dag, och styrlagret är förstås gängat. Finns det någon möjlighet att sätta på ex.vis en nyare alugaffel för ogängat lager. Finns det ö h t så smala gafflar idag?

Det andra gäller vevpartiet. Är det någon som vet vilken bredd och vilka gängor som gällde på gamla Monark? Är det franskgängat som på Crescent? Kom ihåg att MCB inte fanns än då cykeln byggdes, så märkena har ännu ingenting med varandra att göra.
Alugaffel vill man inte ha, inte ens om geometrin skulle passa vilket den inte gör men alumininium är helt underlägset stål i en gaffel.

Har du en bild på hur vevpartiet ser ut?

Senast ändrad:
Lättaste stålramarna?
Alugaffel vill man inte ha, inte ens om geometrin skulle passa vilket den inte gör men alumininium är underlägset stål i en gaffel.
Det går tyvärr inte att generalisera så utifrån materialet och endast materialet
Vare sig det gäller ramar eller gafflar
Det är HUR det är designat, konstruerat och tillverkat som är viktigare än av VAD

Den som ändå inbillar sig att alugafflar skulle vara dåliga enbart utifrån vilket material de är konstruerade av kan fundera över gaffelvalet Lyx-titanramstillverkaren Merlin gjorde när de började för över 30 år sedan.
Merlin marknadsförde sina ramar som överlägsna i komfort och de ville då ha en framgaffel som förstärkte ramens komfort-egenskaper.
De valde en aluminiumgaffel, en Kinesis Road D, trots att det även då var gott om kolfibergafflar på marknaden. Den var den bästa då, och det finns tester där den har jämförts med kolfibergafflar som visade att den fortfarande var väldigt bra 2003,
detta trots aluminiumet.

Lättaste stålramarna?
Det går tyvärr inte att generalisera så utifrån materialet och endast materialet
Vare sig det gäller ramar eller gafflar
Det är HUR det är designat, konstruerat och tillverkat som är viktigare än av VAD

Den som ändå inbillar sig att alugafflar skulle vara dåliga enbart utifrån vilket material de är konstruerade av kan fundera över gaffelvalet Lyx-titanramstillverkaren Merlin gjorde när de började för över 30 år sedan.
Merlin marknadsförde sina ramar som överlägsna i komfort och de ville då ha en framgaffel som förstärkte ramens komfort-egenskaper.
De valde en aluminiumgaffel, en Kinesis Road D, trots att det även då var gott om kolfibergafflar på marknaden. Den var den bästa då, och det finns tester där den har jämförts med kolfibergafflar som visade att den fortfarande var väldigt bra 2003,
detta trots aluminiumet.
Det finns olika uppfattningar om aluminiumgafflars förträfflighet men jag kommer i varje fall aldrig ansluta mig till dem som är pro alu.

Lättaste stålramarna?
Älskar utvecklingen. Från ultralätt stålcykel till att smälla på en aluminiumgaffel på ett vrak.
Ultralätt?

Hoppas att du försöker ”skämta lite”. Annars var det en rätt onödig kommentar. Jag försöker lära mig, hade noll koll på att aluminium inte användes i gafflar.

Ett vrak är det knappast fråga om, ramen är sliten och har en del ytrost. Jag har sett betydligt värre som jag har räddat. Men som sagt: Jag gillar ju gammal skit.

Senast redigerad av en moderator:
Lättaste stålramarna?
Alugaffel vill man inte ha, inte ens om geometrin skulle passa vilket den inte gör men alumininium är helt underlägset stål i en gaffel.

Har du en bild på hur vevpartiet ser ut?
Nej, jag har ju inte det. Cykeln är ”under transport”. Men jag har en annan bild på en likadan hoj. Jag är rätt säker på att det är ett Simplex.

71E9087A-74E6-484C-A1B9-0336AE1B7FB0.jpeg

Lättaste stålramarna?
Nej, jag har ju inte det. Cykeln är ”under transport”. Men jag har en annan bild på en likadan hoj. Jag är rätt säker på att det är ett Simplex.

Visa bilaga 529782
Ur minnet tror jag att om det är fransk eller italiensk vevlagergänga skall båda lagerskålarna vara högergängade, brittisk har en vänster och en högergängad och sen för att skilja fransk från italiensk mäter du diametern där fransk gänga är en mm mindre. Men det är bara ur minnet och det kan nog ha funnits andra standarder också :)

Om du inte redan stött på den är Sheldon Browns hemsida en bra referens för vilka olika standarder som finns på lager och annat.

Senast ändrad:
Lättaste stålramarna?
Ultralätt?

Hoppas att du försöker ”skämta lite”. Annars var det en rätt onödig kommentar. Jag försöker lära mig, hade noll koll på att aluminium inte användes i gafflar.

Ett vrak är det knappast fråga om, ramen är sliten och har en del ytrost. Jag har sett betydligt värre som jag har räddat. Men som sagt: Jag gillar ju gammal skit.
Aluminium används till gafflar och är inte så jätteovanligt, men det finns olika uppfattningar om det är ett lämpligt material eller inte.

Ramen om den inte är rostig invändigt kommer ge dig en kanoncykel, blir själv sugen på en blå blixten när jag ser den.

Lättaste stålramarna?
Men det du la till där stämmer i verkligheten väldigt sällan

Att det är så är enkelt att själv prova med en/ett par tomma aluburkar (Cola, öl eller likn)
Men som tur är har rören i den typiska stålramen bra marginaler så där är den ofrånkomliga försvagningen i praktiken inga problem
om man knäcker materialet som på bilden nyligen i tråden blir det förstås en försvagning. jag hade i det fallet försökt trycka eller hamra in kantbulan något;)

men om man istället ovaliserar röret sas utan brottanvisning kommer det allt annat lika visserligen att kunna bli marginellt svagare i sidled, men eftersom det smiddes dit blir det faktiskt en ökad styvhet bara därför. om det från början var smitt till sprickgränsen kan det förstås innebära problem, men på cyklar i den här prisklassen kan man lugnt utgå från att så inte är fallet. så försvagningen i sidled på grund av att röret görs smalare kan åtminstone delvis kompenseras att metallen blir styvare bara för att man bearbetar den.

och när man ovaliserar utan knäck blir det förstås starkare i sagittell riktning, fortfarande ponerat att man inte åstadkommit en disharmonisk buckla i materialet.

Lättaste stålramarna?
Eftersom vi redan svävat ut en del så kan jag passa på att fråga lite.

Jag har bestämt mig för att använda Monarkramen från omkring 1960, men jag vill sätta på lite lättare komponenter. Originalgrejerna är svårt rostiga och jag har redan originalrenoverat flera hojar. Detta skriver jag mest för att slippa kommentarer av typen ”Förstör inte en gammal racer genom att försöka modernisera!”.

Det första gäller gaffeln. Jag tror att ramen tar entums gafflar, alltså smalare än i dag, och styrlagret är förstås gängat. Finns det någon möjlighet att sätta på ex.vis en nyare alugaffel för ogängat lager. Finns det ö h t så smala gafflar idag?

Det andra gäller vevpartiet. Är det någon som vet vilken bredd och vilka gängor som gällde på gamla Monark? Är det franskgängat som på Crescent? Kom ihåg att MCB inte fanns än då cykeln byggdes, så märkena har ännu ingenting med varandra att göra.

Inte värt med modern gaffel. Svårt att hitta och lär bli helt keff styrning och en billig alugaffel är inte kul. Spara vikt på lätta hjul och däck istället :) Behåll gaffeln och lägg pengarna där.

Kolla cykelhistoriska föreningen, grupp stålracer och vintage Steel racer mfl. På facebook om du har det. Där finns alla svar.

Edit:
Det är teoretiskt möjligt men ett helsicke att hitta en sån gaffel och det lär inte göra någon positiv skillnad.

Lättaste stålramarna?
Lustigt när jag provcyklade min senaste Crescentrenovering i går kväll. Den kändes verkligen nervös, i brist på bättre ord. Någonting med styrningen. Helt annorlunda än mina tidigare hojar. Och då är det blott en enklare version av en enklare version av en enklare version av en racer.

Kan det vara så att du kört mycket mtb innan? De har ofta väldigt mycket ”trail” - Alltså kundvagns-hjuls-effekt? Det upplever vissa som stabilt. Jag upplever det som svårarbetat men är ju olika.

Lättaste stålramarna?
Kan det vara så att du kört mycket mtb innan? De har ofta väldigt mycket ”trail” - Alltså kundvagns-hjuls-effekt? Det upplever vissa som stabilt. Jag upplever det som svårarbetat men är ju olika.
Njae, en del men inte mycket. Och inte alls de senaste tio åren… ?

Jag upplever faktiskt den gamla Crescenten som mer nervös än min rena racerhoj (också gammal iofs).

Lättaste stålramarna?
Inte värt med modern gaffel. Svårt att hitta och lär bli helt keff styrning och en billig alugaffel är inte kul. Spara vikt på lätta hjul och däck istället :) Behåll gaffeln och lägg pengarna där.

Kolla cykelhistoriska föreningen, grupp stålracer och vintage Steel racer mfl. På facebook om du har det. Där finns alla svar.

Edit:
Det är teoretiskt möjligt men ett helsicke att hitta en sån gaffel och det lär inte göra någon positiv skillnad.
Allt finns på internet (m a p din länk till eBay nedan)!

Gaffeln som sitter på är nog originalet men den ser jäkligt anfrätt ut. Hade den varit ok hade jag behållit den, men om jag ändå måste byta tänkte jag att jag skulle uppgradera lite. Men är gaffeln inte rostig invändigt så kanske jag tar och slipar ned och lackar den (kromad i dag).

Lättaste stålramarna?

Jag har kört i 10 år på en jättefin Koga-Miyata FullPro med komfortabel stålram. Men tyvärr hade den, som första Koga-Miyata, en gaffel alu och den var jättstyv. Min Koga-Miyata innan hade stålgaffel. Nästa cykel hade ram i alu och gaffel i kolfiber, som också var för styv. Nu har jag en cykel med komfortabel kolgaffel. Så håller med att hur är viktigagst, men jag har aldrig sett en komfortabel gaffel i alu.

Lättaste stålramarna?
Jag har kört i 10 år på en jättefin Koga-Miyata FullPro med komfortabel stålram. Men tyvärr hade den, som första Koga-Miyata, en gaffel alu och den var jättstyv. Min Koga-Miyata innan hade stålgaffel. Nästa cykel hade ram i alu och gaffel i kolfiber, som också var för styv. Nu har jag en cykel med komfortabel kolgaffel. Så håller med att hur är viktigagst, men jag har aldrig sett en komfortabel gaffel i alu.
Jag kan tänka mig att man gör dem extra styva för att inte riskera få en för kort livslängd, en framgaffel får liksom bara inte råka ut för utmattningsbrott.

Senast ändrad:
Lättaste stålramarna?
Allt finns på internet (m a p din länk till eBay nedan)!

Gaffeln som sitter på är nog originalet men den ser jäkligt anfrätt ut. Hade den varit ok hade jag behållit den, men om jag ändå måste byta tänkte jag att jag skulle uppgradera lite. Men är gaffeln inte rostig invändigt så kanske jag tar och slipar ned och lackar den (kromad i dag).

Aha! Förstår!

Lättaste stålramarna?
Njae, en del men inte mycket. Och inte alls de senaste tio åren… ?

Jag upplever faktiskt den gamla Crescenten som mer nervös än min rena racerhoj (också gammal iofs).
det kan ju bero även på andra faktorer än trail. t ex omnämnda hur långt fram styrgreppen sitter i förhållande till vridcentrum, gaffelvinkel, däcktryck och även däckbredd liksom höjd på däckskuldrans mönster.

vet inte vilken crescentmodell du har riktigt, och egenskaperna varierar. den 80-talare jag visade här intill går mjukt, rappt och stabilt, en annan äldre vätterncykel efter svärfar som står på landet går visserligen stabilt, men är det stötigaste obekväma jag upplevt på en cykel. och den är inte rapp, mer som ett lok.

men nostalgin gör ändå utflykter med den till ett nöje.

Lättaste stålramarna?
det kan ju bero även på andra faktorer än trail. t ex omnämnda hur långt fram styrgreppen sitter i förhållande till vridcentrum, gaffelvinkel, däcktryck och även däckbredd liksom höjd på däckskuldrans mönster.

vet inte vilken crescentmodell du har riktigt, och egenskaperna varierar. den 80-talare jag visade här intill går mjukt, rappt och stabilt, en annan äldre vätterncykel efter svärfar som står på landet går visserligen stabilt, men är det stötigaste obekväma jag upplevt på en cykel. och den är inte rapp, mer som ett lok.

men nostalgin gör ändå utflykter med den till ett nöje.
Jag tror inte att jag kan tillräckligt för att avgöra köregenskaper på det sättet riktigt (rapp, mjuk o s v) men det som jag kan avgöra är hur små utslag på styret fortplantar sig i hojen, och hos den senaste Crescenten så räcker det med yttepytte för att den ska ”vilja svänga” eller hur jag nu ska förklara det.

Det är en 92027 -70. Den fula moderna styrlindan är sedan i går ersatt med en i läder.

Bilagor

• 125FF352-2606-4708-AC0C-E43DA72CBDC8.jpeg
    125FF352-2606-4708-AC0C-E43DA72CBDC8.jpeg
    1.3 MB · Besök: 98
Lättaste stålramarna?
Jag fixade nyligen till en traditionell damcykel åt en släkting och jag blev också förvånad över hur lättstyrd den var trots dess sävliga geometri men det breda styret gav helt annan kraft än de smala bockstyren jag är van vid.

Lättaste stålramarna?
Jag tror inte att jag kan tillräckligt för att avgöra köregenskaper på det sättet riktigt (rapp, mjuk o s v) men det som jag kan avgöra är hur små utslag på styret fortplantar sig i hojen, och hos den senaste Crescenten så räcker det med yttepytte för att den ska ”vilja svänga” eller hur jag nu ska förklara det.

Det är en 92027 -70. Den fula moderna styrlindan är sedan i går ersatt med en i läder.
den där ser väldigt mycket ut som stötfesten jag talar om. den har original styrlinda i röd plast, toppat med obekväma räfflade handtag även dessa i röd plast. men lär inte ta bort dem i första taget, de hör till tidsandan...

Lättaste stålramarna?
den där ser väldigt mycket ut som stötfesten jag talar om. den har original styrlinda i röd plast, toppat med obekväma räfflade handtag även dessa i röd plast. men lär inte ta bort dem i första taget, de hör till tidsandan...
Ja, röd plast låter original. ?

Lättaste stålramarna?

Svårt. Försprång, gaffelvinkel, rake, däck, hjulbas, styrets position och bredd, etc. påverkar alla på olika sätt och det är ju svårt att härleda något med alla de variablerna. Enda lösningen är att testa olika saker tror jag :) uppdatera gärna med hur det utvecklar sig!

Lättaste stålramarna?
Läst lite i tråden men inte allt. Har planer på att bygga en cykel med stålram som landar söder om 7.5 kg. Kvalificerar jag mig i tråden? Tänker att denna tråd är bra eller egen byggtråd?

Senast ändrad:
Lättaste stålramarna?
Läst lite i tråden men inte allt. Har planer på att bygga en cykel med stålram som landar söder om 7.5 kg. Kvalificerar jag mig i tråden? Tänker att denna tråd är bra eller egen bygg
tråd?
Jag tror jag förstår vad du menar, men det ser lite ut som att du är glad för att stålramen landar söder om 7.5 kg. ;)

Lättaste stålramarna?
Trots stålramarnas smäckra och underbara elegans, finns det alltid en gräns, för vad stållegeringar klarar av. Ända sedan 1980talet, då: Krom, Molybden, Nickel, Järn, (ibland antimon, kemisk beteckning SB), legerades i olika proportioner. Kallades verktygsstål.
Efter detta har det så klart tillkommit nya metoder för att göra stål starkare. Men framför allt också mer flexibelt. I det långa loppet lär dock kolfiberhojarna dominera. Detta pga extrem hög kostnad för att producera trippel eller Qatro reducerade ramrör, med olika legeringar.
Kina har bevisat att man numera kan formgjuta CO leg, tillsammans med kolfiber i olika stränglängder och riktningar i själva gjutformarna. Därmed lär inte någon längre, (av ekonomiska skäl), fortsätta att konkurrera, genom att utveckla stålramar. Tyvärr...

Lättaste stålramarna?
Läst lite i tråden men inte allt. Har planer på att bygga en cykel med stålram som landar söder om 7.5 kg. Kvalificerar jag mig i tråden? Tänker att denna tråd är bra eller egen byggtråd?
Ja, det är inga konstigheter för en fälgbromsad båge men lite meckigare med skivor. Räkna med att stålramen lägger ungefär kilot på en kolfiberdito.

Nyttan med att bygga (super-)lätt med en olätt utgångspunkt är en helt annan fråga.

Lättaste stålramarna?
Jodå! En fråga som då blir intressant. Är hur lång livslängd kolfiberramarna kommer att få och kunna lev... Hur många gånger kommer dessa ultralätta ramarna att klara, kanske ibland brutala komprimeringar. Mej veterligen, finns ingen statistik, av hur dessa ramar klarar att åldras. Har säkert fel i denna fråga. Men vet till 100% att en välskött ram i "verktygsstål" håller en cyklists livslängd eller mer! Är det någon som protesterar?

Lättaste stålramarna?
Min Colnago Master väger ca 8,2 kg, men skulle ganska enkelt gå få ned den ytterligare 200 - 300 gram då jag har en gaffelförlängare som väger hur mycket som helst. Minns tyvärr inte vad ramvikten var, men den är lägre än många moderna stålramar då det är väldigt tunt gods och smala rör (köpte ramen begagnad, hade redan nån liten buckla men inte så farligt). Cyklar en del grus med den, men det går inte in mycket bredare än 25 mm däck så det är nog inte vad du är ute efter och tyvärr är nog nästan alla gamla racers väldigt begränsade i fråga om däckutrymme.

Står 8,53 på vågen där men tror det är drygt 300 gram i sadelväskan.

Visa bilaga 529537
Så här tre år senare vill jag bara säga: Fantastiskt fin cykel!

Lättaste stålramarna?
Räkna med att stålramen lägger ungefär kilot på en kolfiberdito.
+1
Nyttan med att bygga (super-)lätt med en olätt utgångspunkt är en helt annan fråga.
+1
Som jag har skrivit tidigare i tråden (för snart tre år sedan), here we go again:
Tidningen Tour testar sedan 1993 både vridstyvhet, flex, vikt och mkt mer hos ramar/cyklar, ffa för lvg. De har testat tusentals olika ramar vid det här laget. Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour
I Tour 10-2021 testade de cyklar med stålramar och i anslutning till testet skrev de att enl deras erfarenhet, baserat på dessa tusentals tester, ligger genomsnittsvikten hos ramar i olika materiel, men med jämförbara nivåer
Stål          1.800 - 1.900 g
Titan         1.500 - 1.600 g
Aluminium     1.200 - 1.300 g
Kolfiber        900 - 1.000 g
Men som deras eget test av Aethos (618g) visar är vikten hos kolfiber för hög,
utvecklingen går framåt.

Senast ändrad:
Lättaste stålramarna?
Jodå... mkt fina empiriska resultat. Men vad säger dessa om en cykel, med kolram och dess livslängd. Såvitt jag kan se är testerna i det här fallet obefintliga!
OT. Tennisspelare på elitnivå, kastar ofta sina kolfiberracketar och förklarar dessa uttjänta! Varför?

Allting handlar om tension och ett materials förmåga att upprepan

Lättaste stålramarna?
Jodå... mkt fina empiriska resultat. Men vad säger dessa om en cykel, med kolram och dess livslängd. Såvitt jag kan se är testerna i det här fallet obefintliga!
OT. Tennisspelare på elitnivå, kastar ofta sina kolfiberracketar och förklarar dessa uttjänta! Varför?

Allting handlar om tension och ett materials förmåga att upprepande och monotont ta emot komprimeringar.
Låt oss säga eft 10år. vad står vi ngn då?

Lättaste stålramarna?
Jodå! En fråga som då blir intressant. Är hur lång livslängd kolfiberramarna kommer att få och kunna lev... Hur många gånger kommer dessa ultralätta ramarna att klara, kanske ibland brutala komprimeringar. Mej veterligen, finns ingen statistik, av hur dessa ramar klarar att åldras. Har säkert fel i denna fråga. Men vet till 100% att en välskött ram i "verktygsstål" håller en cyklists livslängd eller mer! Är det någon som protesterar?
Just nu har jag tre stålcyklar och två aluminiumcyklar i stallet så jag gillar metall. Två gånger tidigare har jag skrotat stålcyklar för att de gått sönder i utmattning trots att de var välskötta. Den kolfibercykel jag har ägt sålde jag för att jag ville ha något nytt, inte för att den gått sönder.
Det finns inga tekniska/teoretiska hållbara skäl till att välja stål. Jag kör stål för att jag gillar de lite klenare dimensionerna och för att inte följa mängden.

Lättaste stålramarna?
Ja, det är inga konstigheter för en fälgbromsad båge men lite meckigare med skivor. Räkna med att stålramen lägger ungefär kilot på en kolfiberdito.

Ramen i sig väger bara ca 1500g och har kolfibergaffel så inga problem att bygga den lätt.
Men tänker använda grejer jag har hemma för att hålla ned budgeten så därav är jag nöjd med en vikt runt ca 7.5 kg.
Hjulen, sadelstolpe och sadel har jag använt på ett annat lättviktsbygge så de är beprövat lätta.
Tycker de vita naven på Mavic hjulen gör sig bättre på denna läckert vita Curtlo ram än min svarta Addict.
Kommer nog byta ut sadel mot en tyngre mer komfortabel. Målet är brun sadel och linda för att matcha däcken.

IMG_20241011_111101.jpg

Tillbaka
Topp