Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Är det fördomsfullt att kalla det en kinesisk eller maskinöversättning?

"Gravity bike"? Jag vill ha den utan gravity. ;-)

Senast ändrad:
Installerar en dynamodriven baklampa. Hur i hela världen ska man få in sladden till baklampan i hålen? Har en svagströmsladd. Finns det någon sorts koppling man ska sätta på kabeln? Omöjligt att pilla in den tvinnade tråden i hålen och få ut den igen.

Otroligt tacksam för svar!:D

IMG_4126.jpeg

Jag har nog troligen kanske eventuellt möjligtvis köpt mig en alldeles på tok för dyr cykel med kolfiberram.
Då jag har läst i Park Tool’s Stora Blå att så fort man ska dra åt en bult eller liknande så ska det vara ”anti seize” på gängorna.

Jag har tidigare använt Biltemas litiumfett i burk: https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelsmorjning/litiumfett-150-ml-2000045262

Det har fungerat både på hustruns Scott med aluminiumram, hennes gamla Postkodmiljonärs-cykel och på dotterns Biltema-cykel.
Jag har av någon anledning även köpt på mig Park Tools ASC-1, antagligen för att det stod så i deras stora blåa bok.

Nu har jag blivit nojig att dom här guckorna jag köpt inte funkar på kolfiber, och att det finns risk att förstöra kolfibret om man använder något av dom smörjmedlen.

-Måste jag köpa någon hutlöst dyr superspecial-smörja eller kan jag fortsätta med mitt Biltema-fett och Park Tool ASC-1 trots att det inte står att det är carbon-safe?

Jag har nog troligen kanske eventuellt möjligtvis köpt mig en alldeles på tok för dyr cykel med kolfiberram.
Då jag har läst i Park Tool’s Stora Blå att så fort man ska dra åt en bult eller liknande så ska det vara ”anti seize” på gängorna.

Jag har tidigare använt Biltemas litiumfett i burk: https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelsmorjning/litiumfett-150-ml-2000045262

Det har fungerat både på hustruns Scott med aluminiumram, hennes gamla Postkodmiljonärs-cykel och på dotterns Biltema-cykel.
Jag har av någon anledning även köpt på mig Park Tools ASC-1, antagligen för att det stod så i deras stora blåa bok.

Nu har jag blivit nojig att dom här guckorna jag köpt inte funkar på kolfiber, och att det finns risk att förstöra kolfibret om man använder något av dom smörjmedlen.

-Måste jag köpa någon hutlöst dyr superspecial-smörja eller kan jag fortsätta med mitt Biltema-fett och Park Tool ASC-1 trots att det inte står att det är carbon-safe?
Gängorna även i en kolfiberram torde vara gjorda i aluminimum som gjutits in så det går nog bra med fett.
Vafan är ASC-1?

Gängorna även i en kolfiberram torde vara gjorda i aluminimum som gjutits in så det går nog bra med fett.
Vafan är ASC-1?

Sånt där måste man ha. Det står i deras Big Blue Book, och då är det sant. 🙄
Och det måste vara Park Tool, det fungerar inte med något annat märke.
*OBS! Ironi… 😉

Jag har en tub ASC-1 men brukar inte tillämpa den och istället kör jag med fett på alla gängade gränssnitt.
Trots det har jag nyligen använt ASC-1 på en aluminiumstolpe i en kolfiberram. Vi får väl se hur dåligt det slutar efter vinter.

Det finns så kallade karbonmonteringspasta som tycks vara bäst för ändamålet. Jag ser att man kan köpa 200 ml för 130 kr. Inte billigt men inte särskilt dyrt heller jämfört med vissa kedjeoljor.

Det finns så kallade karbonmonteringspasta som tycks vara bäst för ändamålet. Jag ser att man kan köpa 200 ml för 130 kr. Inte billigt men inte särskilt dyrt heller jämfört med vissa kedjeoljor.

200 ml borde räcka till hela ditt liv, förutom om man monterar stolpar och styren varje veckan.

Jag har en tub ASC-1 men brukar inte tillämpa den och istället kör jag med fett på alla gängade gränssnitt.
Trots det har jag nyligen använt ASC-1 på en aluminiumstolpe i en kolfiberram. Vi får väl se hur dåligt det slutar efter vinter.

Jag läste vidare om ämnet. Trots att det ofta påstås att fett inte får användas mot kolfiber, finns det inte mycket bevis att det är verkligen skadligt.

Here, we'll assure you that, if you need to grease a creaky carbon headset cup, bottom bracket cup, pivot or axle interface, you can do it with any normal grease and you won't dissolve your frame.

Dear Tom,
I have always greased my own carbon posts without any problems, blissfully ignorant, as I had never bothered to read the seatpost instruction manuals (dare I say that when I write maintenance manuals!?!?). I was delugedwith mail about this subject after posting numerous manufacturers’ responses saying not to grease carbon posts. Posted below are some horror stories of riders who, like you, followed the instructions and did not grease theirposts. But immediately below, you will find a differing opinion on thesubject of whether to grease a carbon seatpost from carbon guru Craig Calfee.In the end, you will have to decide for yourself what to do, since thereis obviously no consensus on this.

I sig är det fett blandat med hårda metalliska (eller kol?) partiklar. De hårda bitarna gör det svårare för intilliggande ytor att glida mot varandra, medan fett gör vad fett gör — förebygger oxidering och korrosion.

Det är en vettig lösning där man vill säkerställa att komponenter inte ska kunna röra sig med lägre kraftmoment. Det gäller precis alla kolfiberleksaker.

Senast ändrad:
I sig är det fett blandat med hårda metalliska (eller kol?) partiklar. De hårda bitarna gör det svårare för intilliggande ytor att glida mot varandra, medan fett gör vad fett gör — förebygger oxidering.

Det är en vettig lösning där man vill säkerställa att komponenter inte ska kunna röra sig med lägre kraftmoment. Det gäller precis alla kolfiberleksaker.
Kära gamla Biltema hade nånting som hette metallfri monteringspasta; vitt, kladdigt och billigt med samma utgångspunkt. Finns förstås inte kvar i sortimentet men den som orkar leta finns säkert motsvarande nannanstans, som här https://www.trodo.se/monteringspasta-liqui-moly-3418 till dubbla priset.

Jag läste vidare om ämnet. Trots att det ofta påstås att fett inte får användas mot kolfiber, finns det inte mycket bevis att det är verkligen skadligt.

Ett ännu bättre formulerat svar av Lennard Zinn:

You should definitely put some kind of lube on the post and inside the seat tube, and, no, it won’t damage the carbon. You should also pull out your seatpost periodically and after every ride in wet conditions and leave the frame to sit upside down to drain water out of the seat tube. Then re-lube the post before insertion.

If the seatpost slips down with grease, then use carbon assembly paste. Otherwise, grease is fine.

Är det bara att köpa ett nytt eller vågar man köra som det är?
Kört tubeless men ville inte hålla luften, slang funkar men vågar man köra när sidoväggen ser ut som den gör?

23432423.jpeg

23432425.jpeg

23432424.jpeg

Prova att släppa ut luft så det bara är litet kvar. Massera sedan däcken in i fälgen - hela däcket och bägge sidor - tills det slutar knaka. ...Eller tills mobiltummen protesterar. Du måste förstås ta av hjulet.

Prova att släppa ut luft så det bara är litet kvar. Massera sedan däcken in i fälgen - hela däcket och bägge sidor - tills det slutar knaka. ...Eller tills mobiltummen protesterar. Du måste förstås ta av hjulet.
Inspektera slangen också kanske....
asdeasdasd.jpeg

sdfsdfdsf.jpeg

sdfdsfdsfsdfsdf.jpeg

Ser ut såhär, som sagt har kört tubeless. Har kanske kört ~500km på dessa som var helt nya däck när dem monterades, 90% av tiden på asfalt.
Verkar kört?

Däcket borde ha masserats in från första början. Men förvisso kan däck köpta på rea eller av annat skäl "legat på hyllan" och förlorat spänsten.

Däcket borde ha masserats in från första början. Men förvisso kan däck köpta på rea eller av annat skäl "legat på hyllan" och förlorat spänsten.
Däcket borde inte ha gjort så öht.

Jag hade också reklamerat.
Jag har upplevd nåt liknande på ett Conti-4 seasondäck fast mycket kortare reva.
Gick bra att reklamera.
Däcket satt fint mot fälgen sen dag ett.

Nu har jag varit i butiken. Dem var lite skeptiska att ta emot det först, då jag köpte det förra året. Däcken har legat i hyllan fram till någon månad sedan. Men till sist tog dem emot och skulle höra av sig. Så återstår att se vad de säger.

Senast ändrad:
Fråga: Oliven med tillhörande skruv som sitter i bromshandtaget och tätar slang/handtag - är det samma eller iaf liknande så det fungerar mellan de stora märkena SRAM, Shimano o Magura?

Ska byta bromshandtag på mina MT7:or och det jag har liggandes är Shimano. Har samtidigt ett gäng SRAM o Magura-oliver liggandes.

Fattar att det är billigast köpa Shimano, men det vore ju kul att använda det man har om det går.

Hur är slangen under revan?
TS kör slanglöst så den är inte alls.

Men jag kan berätta att i mitt fall letade sig slangen ut ur ett millimeterstort hål och var nära på att föranleda ett förtida kalsongbyte. Två gånger till och med innan jag hittade orsaken.
Numera slanglöst. Alltid.

Fråga: Oliven med tillhörande skruv som sitter i bromshandtaget och tätar slang/handtag - är det samma eller iaf liknande så det fungerar mellan de stora märkena SRAM, Shimano o Magura?

Ska byta bromshandtag på mina MT7:or och det jag har liggandes är Shimano. Har samtidigt ett gäng SRAM o Magura-oliver liggandes.

Fattar att det är billigast köpa Shimano, men det vore ju kul att använda det man har om det går.
Det finns två olika bara för shimano.

Nej, det är olika

Om innerdiameter är samma så kanske det funkar men bromsar är ju inget man vill chansa med kanske...

Bröstbandet till min Garmin HRM Dual slutade fungera. Dvs inte själva sensorn. Såg att bandet kostar nästan lika mycket som komplett set med både band och sensor. Är det någon idé att köpa kompatibelt band från Amazon eller liknande för dryga hundringen, eller kommer jag att bli besviken?
Svarar mig själv på min fråga, jag vågade trycka på köpknappen. Har testat den på träningspass idag och den levererade. Frågan är väl hur länge den håller.

Någon som känner till någon pedal som använder vinkelkontaktkullager?
Behöver små sånna till ett annat projekt och de är inte direkt billiga eller enkla att få tag på.
Kanske enklare att hitta dem som reservdelar till en pedal tänker jag.

Vad är grejen med velomobil? Mötte en igår.

Vad är grejen med velomobil? Mötte en igår.

Det är väl att man kan cykla typ 60% fortare på platt mark med samma effekt in i pedalerna jämfört med en landsvägscykel.

Tillbaka
Topp