Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Sen vet jag från MC-världen att det kan vara bra att byta bromsolja efter några år mao om hojen är gammal kanske det är bra att byta olja när du ändå håller på.

Bromsarna var redan så när jag fick cykeln ny i april.

En sak jag läste någonstans är att om man har haft en knäck i bromsslangen kan dess fibrer har delaminerat lite inne vid oljekanalen.
Slangen läcker inte riktigt i det här fallet, men det skapar extra volym mellan fibrerna för oljan att flyta till och expandera. Det gör hela systemet mindre styvt, precis lika som infångad luft.
Men någon luftning kommer inte hjälpa i det här fallet. Det bör vara ganska svårt att isolera ett sådant problem.

Jag tror inte att jag rakade ut för sån problem. Jag kan dock inte titta inne i ramen.

Första steg nu jag vet att det inte är ett free stroke problem är en riktig luftning. Jag har bara försökt att fylla på lite.

Jag inföeskaffade momentnycklar, men märkte snart att de båtade föga. I många, många år har det gått bra utan.
Kan tänka att det är mest för verkstäder som har nycykel-avtal med sina kunder. ...Fördom förmodligen.

Angående momentnyckel, hur vanligt är det att någon drar åt för löst eller hårt med vanlig?

När jag hade köpt en momentnyckel provade jag alla skruv som jag hade skruvats åt själva. Alla var mycket nära 50% av max/rekommenderat moment. Men då är jag försiktigt och precis. Dessutom var allt alu på alu och då räcker ofta 50%, framförallt på en lvgcykel. Jag köpte momentnyckeln till alu+kolfiber och där behöver man ofta nästan maxmoment för att förhindra att saker roterar och något mer än max kan leda till brott.

Montagepasta hjälper vid kolfiber, då behöver man mindre än max.

Har varit sugen på momentnyckel ett tag men inget kritiskt har lossnat eller fastnat ännu så hur fel kan det vara?

Som jag försökte förmedla är en momentnyckel framförallt viktig när kolfiber är inblandat. Och det inte för att saker lossnar eller fastnar, men mer för att det annars finns en risk att sakerna går av, långsamt eller snabbt.

EDIT: eller med kolfiber glider komponenter enklare, kanske faller det under "lossnar". Man märker snabbt att man behöver högre moment och då kan man enkelt komma nära max.

Senast ändrad:
Jag råkade bryta av en dyr aludel på min gaffel när jag struntade i att använda momentnyckel istället :-(
Lärdom fått.
Samma här. Det löste sig men skönt att slippa göra om detta:
IMG_20170822_200700672_Original.jpeg

IMG_20170822_200656101_Original.jpeg

IMG_20170822_210108651_Original.jpeg

Typ alla jag känner som hävdar att dom är så duktiga mekaniker har en avvikelse som inte är bra. Som många skriver så är kolfiber känsligt. Sen kan jag säga att jag själv råkat ut för en som drog sadeln alldeles för löst. När en sadel tilltar bakåt, då är det itne skönt. De som satt på uteserveringen och såg vad som hände led med mig och mina bollar.

Alla borde ha en Arboga pelarborr i garaget! ❤️
Jag kan sakna mitt ”garage” ibland. Men bara ibland…
Gården sög så mycket pengar så det fanns inte utrymme för att äga något ”roligt”.
Nu har jag möjlighet att äga ”roliga” saker, men har bara vardagsrummet att skruva i.
Alla maskiner, inkl. pelarborren, såldes tillsammans med de flesta verktyg.
Har ett par fina Teng Tools-satser kvar bara, och lite ströverktyg, men inga specialverktyg. 😔

Bilagor

• IMG_1413.jpeg
    IMG_1413.jpeg
    956.1 KB · Besök: 91
Ja, Mattocens konstruktion var fiffig men känslig på vissa punkter.
Till skillnad mot hur andra tillverkare fäster kolvar till nedre ben (med enskilda skruvar), agerar Manitous kolvar också som gängade bultar. Det betyder att de måste skruvas i fel riktning, t.ex. medsols för att skruva loss och motsols för att spännas. Jag hoppas att alla som kommer igång med dem gafflarna har läst om detta i servicemanualen!

Kolvarna är dessutom gjorda av mjukt aluminium. När Manitous servicemanual säger 4 Nm så menar man det!

Jag ska för första gången installera en kolfibergaffel från scratch - det vill säga att jag ska mäta, skära och greja. Det är ju egentligen inte så mycket hokus pokus då jag har gjort det många gånger på stål och aluminium men jag har en fråga som jag är lite osäker på.

Producenten (Enve) tillåter att man har 40 mm spacers under stammen. Stammen i sig själv är också 40 mm. Jag flyttar runt lite och är inte säker på hur högt eller lågt styret ska sitta. Därför har jag tänkt skära gaffeln vid 40+40 mm, alltså så lång som möjligt. Det ska ju proppas en kompressionsplugg i också och den Enve har skickat med är inte speciellt lång, ca. 25 mm tror jag. Jag trodde att pluggen skulle motsvara skruvarna på stammen för att inte krossa den. Om jag sätter spacers över stammen når den ju potentiellt sett inte ens stammen om jag flyttar runt på mina spacers. Jag har skrivit till Enve och fått följande svar:

Many thanks for your contact.
It's not necessary to have the bottom of the compression plug at the level of the bottom of the stem, no problem.
So you can keep the original one.

De ser det alltså inte som ett problem, har jag missförstått kompressionspluggens funktion och vad gör jag, ska jag köpa en längre plugg?

Jag ska för första gången installera en kolfibergaffel från scratch - det vill säga att jag ska mäta, skära och greja. Det är ju egentligen inte så mycket hokus pokus då jag har gjort det många gånger på stål och aluminium men jag har en fråga som jag är lite osäker på.

Producenten (Enve) tillåter att man har 40 mm spacers under stammen. Stammen i sig själv är också 40 mm. Jag flyttar runt lite och är inte säker på hur högt eller lågt styret ska sitta. Därför har jag tänkt skära gaffeln vid 40+40 mm, alltså så lång som möjligt. Det ska ju proppas en kompressionsplugg i också och den Enve har skickat med är inte speciellt lång, ca. 25 mm tror jag. Jag trodde att pluggen skulle motsvara skruvarna på stammen för att inte krossa den. Om jag sätter spacers över stammen når den ju potentiellt sett inte ens stammen om jag flyttar runt på mina spacers. Jag har skrivit till Enve och fått följande svar:

It's not necessary to have the bottom of the compression plug at the level of the bottom of the stem, no problem.

De ser det alltså inte som ett problem, har jag missförstått kompressionspluggens funktion och vad gör jag, ska jag köpa en längre plugg?

Det fanns en tråd för inte så länge sedan om detta där killgissningar blandades med andra upplevelser, känslor och tillverkares rekommendationer. Syftet är ju primärt förspänning av lagret, inte att ge stöd invändigt. Dvs samma som en starnut (som man såklart inte vill banka ner i ett kolfiberrör). Sen finns det vissa som tycker massa annat och säkert anser sig veta bättre än tillverkarens svar som du redan fått. Använd rätt moment när du spänner stammen bara. Känner du dig mer säker med en lång plug, så köp en, det är ju inga stora pengar.

Anekdotisk bevisföring är att jag har två cyklar med kolfibergaffel och spacers ovanpå stammen och "standard" kompressionsplug, och ingen har knäckts än.

Senast ändrad:

Det finns olika rekommendationer från olika tillverkare. Jag har köpt en Cannondale och deras expander är så kort att den inte kan sitta bakom hela stammen. Dom rekommenderar att den sitter bakom nedre skruven av stammen. En kollega som också köpte en Cannondale bytte expandern pga det. Jag föredrar också att expandern sitter bakom hela stammen så att gaffelröret inte deformeras. Ofta är skruven av top capen riktigt lång så att man kan sänka expandern så att den sitter (delvis) bakom stammen.

Vem ställer fortfarande bilen i garaget? Jag har inte så bra koll på Sverige, men för 20 år sen använde nästan ingen i Nederländerna längre garage/carport till bilen, den används till cyklar och saker till trädgården.
Allt eftersom kommunerna börjar ( med all rätt) avgiftsbelägga parkering på villagatorna dyker det upp en förvånansvärd mängd garage och uppfarter alldeles från ingenstans 😁

Allt eftersom kommunerna börjar ( med all rätt) avgiftsbelägga parkering på villagatorna dyker det upp en förvånansvärd mängd garage och uppfarter alldeles från ingenstans 😁

Om man har garage i Nederländerna har man en villa eller rådhus. Och uppfarten är lika lång som trädgården framför huset som brukar räcka till en bil och utrymme för att öppna garaget. Man parkerar bilen på uppfarten, aldrig i garaget.

Vem ställer fortfarande bilen i garaget? Jag har inte så bra koll på Sverige, men för 20 år sen använde nästan ingen i Nederländerna längre garage/carport till bilen, den används till cyklar och saker till trädgården.
Förmodligen är skaran begränsad till de som har både bil och garage. Många människor har varken eller.

Kanske nåt sånt här om de går att meka dit
Annars hitta ett gammalt lik av en hurtbullecykel, de brukar ha ett löst universalväxelöra som kläms fast i gaffelörat av hjulaxeln.
Och heldraget kabel är ju inte att förakta 😁

Sent omsider – tack för svaren!

Har ett vevlager som är av cup-and-cone style med lösa kulor, italienska gängor och ISO-axel.
Funderar på att flytta över alla komponenter till en annan cykel som har Engelsk gänga/BSA vid vevlagret.

Kan man skaffa nya cups/skålar med engelsk gänga och på så sätt använda vevlageraxeln och alla anda komponenter till cykeln med engelsk gänga? Om ja, vart får man tag på sådana skålar? Verkar vara svårt att hitta ett vevlager som har BSA-gängor och ISO-vevaxel så tänkte att detta kanske vore en lösning?
Med vänlig hälsning

Har ett vevlager som är av cup-and-cone style med lösa kulor, italienska gängor och ISO-axel.
Funderar på att flytta över alla komponenter till en annan cykel som har Engelsk gänga/BSA vid vevlagret.

Kan man skaffa nya cups/skålar med engelsk gänga och på så sätt använda vevlageraxeln och alla anda komponenter till cykeln med engelsk gänga? Om ja, vart får man tag på sådana skålar? Verkar vara svårt att hitta ett vevlager som har BSA-gängor och ISO-vevaxel så tänkte att detta kanske vore en lösning?
Med vänlig hälsning

Då måste man har tur att utformningen av lagerbanorna är identiska. Köp ett BSA ISO lager istället, t.ex. här:

Då måste man har tur att utformningen av lagerbanorna är identiska. Köp ett BSA ISO lager istället, t.ex. här:

Sedärja! Tackar för info!

På brukshojen har jag lösa lagerkulor i ett spår runt gaffelröret, under styrröret. ...Ingen bra konstruktion.
_____
. . . . .
_____

På brukshojen har jag lösa lagerkulor i ett spår runt gaffelröret, under styrröret. ...Ingen bra konstruktion.
_____
. . . . .
_____
Må så vara. Men samtidigt är lösa kulor det ideala sättet att styra upp och lagra en framgaffel. Men för all del, kullager infattade i ringar finns att köpa. Då slipper du det "Pilliga" jobbet med att hålla reda på "Kulorna"!

Asch, nästan alla föräldrar låter ju barnen cykla på sin egen vänster sida, dvs ut mot trafiken, stuvar in telningarna i bilen på vänster sida mfl smarta lösningar på sin egen lathet. Men ungarna är kanske nån sorts förbrukningsvara numera, vad vet jag.
Usch....

Skulle laga skivbroms som inte funkar och ser att någon monterat shimano handtag till avid bromsok. Har själv bara mekat med shimano tidigare men avid har väl inte samma vätska ens? Går det rädda något eller är det bara slänga allt och sätta på nytt/begagnat?

Må så vara. Men samtidigt är lösa kulor det ideala sättet att styra upp och lagra en framgaffel. Men för all del, kullager infattade i ringar finns att köpa. Då slipper du det "Pilliga" jobbet med att hålla reda på "Kulorna"!
Fel av mig. Även om kulorna är alltför lösa och någon väl fattas, sitter de i en ring, enligt Kalle Kulas bild ovan.

Bröstbandet till min Garmin HRM Dual slutade fungera. Dvs inte själva sensorn. Såg att bandet kostar nästan lika mycket som komplett set med både band och sensor. Är det någon idé att köpa kompatibelt band från Amazon eller liknande för dryga hundringen, eller kommer jag att bli besviken?

Vilken modell av Dremel är det som används? Den första på Prisjakt, Dremel 4250-35 eller den billigare Dremel 3000-1/25?
Eller spelar det ingen roll?

Jag sitter på en Canyon ram som ska byggas upp, det är koniskt gaffelrör 1 1/8"-1 1/4" enligt spec från hemsidan.

Nu må jag kanske inte leta på rätt ställe men jag hittar ingen 180mm dämpare för 27.5" hjul med just måtten 1 1/8"-1 1/4" utan bara 1 1/8" - 1.5".

Tänker att en adapter hade väl då funkat så jag kan köra en rak 1 1/8" gaffel men hittar inte det heller.

Eller tänker jag helt fel här?

Hjälp mig nån 🙄

Jag sitter på en Canyon ram som ska byggas upp, det är koniskt gaffelrör 1 1/8"-1 1/4" enligt spec från hemsidan.

Nu må jag kanske inte leta på rätt ställe men jag hittar ingen 180mm dämpare för 27.5" hjul med just måtten 1 1/8"-1 1/4" utan bara 1 1/8" - 1.5".

Tänker att en adapter hade väl då funkat så jag kan köra en rak 1 1/8" gaffel men hittar inte det heller.

Eller tänker jag helt fel här?

Hjälp mig nån 🙄

Det låter konstigt. Vilken ram är det?

Tillbaka
Topp