Boost-vevar på icke boost ram?

Piecekeeper

Aktiv medlem
Råkade köpa shimano xt boost-vevar, men ramen är icke boost. Går detta att lösa med tex distanser? Eller blir kedjelinjen fel då?

Då är du helt (halv-)modern! Nyaste trenden är 55 mm kedjelinje på Boost ram. Boost brukade använda 52 kedjelinje. Så det blir samma fel/rätt som 52 mm på icke-Boost har 49 mm som standard.

PS: jag föredrar 49 mm kedjelinje på Boost, men då behöver man ram med utrymme. Sonens cykel har det.

52mm är specad för 142mm nav på 12s shimano men jag håller med Berk. Så nära 49mm som får plats på boost

Är inte 49mm speccad till 142mm?

Hursomhelst får man rak kedjelinjan någonstans halvvägs mitten och minsta drevet bak. Tillverkare tycker att det är ok. Personligen använder jag ändå inte störste dreven bak, så ingen problem för mig. Om man använder de ofta eller man tycker om att trampa bakåt på största drevet bak är det kanske bättre att byta vevparti.

Ber om ursäkt för min okunskap, men de går väl inte ens att montera? Det blir väl glapp på båda sidor bb? Kedjelinjen blir väl "fel" men distanser måste man väl ha ändå?

Är inte 49mm speccad till 142mm?

Hursomhelst får man rak kedjelinjan någonstans halvvägs mitten och minsta drevet bak. Tillverkare tycker att det är ok. Personligen använder jag ändå inte störste dreven bak, så ingen problem för mig. Om man använder de ofta eller man tycker om att trampa bakåt på största drevet bak är det kanske bättre att byta vevparti.
Jo, men när 12s kom så orkade shimano inte gör en 49mm vev (och inte heller dm med offset) så de speca 52mm för 142/boost och 55mm för boost/supercoolt

Finns xtr med 6mm offset.
Inte samma dm som xt va?
Edit. Ska bara vara lockring som skiljer. Vad det nu innebär

1000002909.jpg

Samma på vilket sätt?

Till 83 mm bsa behöver man en vevaxel som är 1 cm längre. Jag gissar att det är vad vi ser på videon ovan. Men jag gissar att TS har köpt en vanlig vevparti som passar utan problem.
Samma oberoende av boost icke boost. Inte samma bredd.

Alla axlar lär inte vara lika eftersom en del tar extra distanser utanpå bb

Edit. Men det passar ja

Edit 😀:
Provade nu, och jag tyckte inte växlingen var någon skillnad. Även på största drev under belastning. Funderar ändå på om man ska köra på detta nu.....hmm🤔

Edit 😀:
Provade nu, och jag tyckte inte växlingen var någon skillnad. Även på största drev under belastning. Funderar ändå på om man ska köra på detta nu.....hmm🤔

Tjena!

Jag har kört sån setup länge och inte haft några problem alls. Kör på, sen när drevet är utslitet så kan du ju köpa ett med rätt kedjelinje.

Tillbaka
Topp