Piecekeeper
Aktiv medlem
Boost-vevar på icke boost ram?
Råkade köpa shimano xt boost-vevar, men ramen är icke boost. Går detta att lösa med tex distanser? Eller blir kedjelinjen fel då?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
52mm är specad för 142mm nav på 12s shimano men jag håller med Berk. Så nära 49mm som får plats på boost
Jo, men när 12s kom så orkade shimano inte gör en 49mm vev (och inte heller dm med offset) så de speca 52mm för 142/boost och 55mm för boost/supercooltÄr inte 49mm speccad till 142mm?
Hursomhelst får man rak kedjelinjan någonstans halvvägs mitten och minsta drevet bak. Tillverkare tycker att det är ok. Personligen använder jag ändå inte störste dreven bak, så ingen problem för mig. Om man använder de ofta eller man tycker om att trampa bakåt på största drevet bak är det kanske bättre att byta vevparti.
Ber om ursäkt för min okunskap, men de går väl inte ens att montera? Det blir väl glapp på båda sidor bb? Kedjelinjen blir väl "fel" men distanser måste man väl ha ändå?
Jo, men när 12s kom så orkade shimano inte gör en 49mm vev (och inte heller dm med offset) så de speca 52mm för 142/boost och 55mm för boost/supercoolt
Ah, trodde axelbredd skiljde faktiskt.Nej, vevlagerstandard och axelbredden är samma för alla MTB, förutom DH och fatbikes.
Men axelbredd är väl ändå olika =spacers behövs?Visa bilaga 737281
Hur du än vrider och vänder på det så är enda skillnaden på boost och icke boost ram bredden mellan dropouts.Men axelbredd är väl ändå olika =spacers behövs?Visa bilaga 737281
Bb bredd är samma. Du kan ha distanser som en del av vev kit.Jag har ingen tid att titta på film. På bilden ses troligtvis en vanlig MTB och en DH vevparti. Om du har köpt en vanlig MTB vevparti är axellängd samma.
Hur du än vrider och vänder på det så är enda skillnaden på boost och icke boost ram bredden mellan dropouts.
Bb är 68 eller 73mm. Jag har inte sett nåt annat.
Givet bsa
Ja. Och 68mm, 73mm eller 83mm bsa är samma oavsett nav. Som du sägerDet finns DH, som är 1 cm bredare och använder ofta BSA 83 mm.
Ja. Och 68mm, 73mm eller 83mm bsa är samma oavsett nav. Som du säger
Samma oberoende av boost icke boost. Inte samma bredd.Samma på vilket sätt?
Till 83 mm bsa behöver man en vevaxel som är 1 cm längre. Jag gissar att det är vad vi ser på videon ovan. Men jag gissar att TS har köpt en vanlig vevparti som passar utan problem.
Edit:
Provade nu, och jag tyckte inte växlingen var någon skillnad. Även på största drev under belastning. Funderar ändå på om man ska köra på detta nu.....hmm![]()
Ok. Då kör jag på helt enkeltTjena!
Jag har kört sån setup länge och inte haft några problem alls. Kör på, sen när drevet är utslitet så kan du ju köpa ett med rätt kedjelinje.
Knappt.Går det att trampa bak på största?![]()
Går det att trampa bak på största?![]()
Inte kommer man bak...Tjena!
Man kommer inte framåt genom att trampa bakåt.
Edit:
Provade nu, och jag tyckte inte växlingen var någon skillnad. Även på största drev under belastning. Funderar ändå på om man ska köra på detta nu.....hmm![]()