Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

hej ursäkta att jag bara hoppar in i tråden admin får gärna ta bort om det bryter mot någon regel men jag undrar om någon vet vad detta är för märke har googlat som en galning utan svar och delarna sitter på en cyckel utan några som helst loggor ”
“COMPONENTSxW Speed Art,

Vilket fett ska man använda till dropperpost och stötdämpare/gaffelben?
SRAM-Butter
Droppern anses vara dämpningsmekanism och därför behöver fett avsett för dämparenheter. SRAM Butter är därför okej.

Med det sagt, just imorse har jag uppfräschat min sadelstolpe med en skvätt navfett. Jag var för lat för att leta fram ett annat fett, och i min upplevelse brukar det inte skada saker. Rekommenderar dock inte att göra det för någon annan.

Senast ändrad:
Droppern anses vara dämpningsmekamism och därför behöver fett avsett för dämparenheter. SRAM Butter är därför okej.

Med det sagt, just imorse har jag uppfräschat min sadelstolpe med en skvätt navfett. Jag var för lat för att leta fram ett annat fett, och i min upplevelse brukar det inte skada saker. Rekommenderar dock inte att göra det för någon annan.
Jag har gjort det en gång. Ångrade mig grovt efteråt och fick göra en extra noggrann rengöring rätt omgående för att få ur fett och smuts igen.

Bilagor

• IMG_0639.jpeg
    IMG_0639.jpeg
    1 MB · Besök: 82
  • IMG_0643.png
    IMG_0643.png
    1 MB · Besök: 73
detta är tyvär ånda bilderna jag har då cyckeln inte är i min ägo utan blivit erbjuden den billigt men kan inte mycket om cycklar så vill mest veta om de e skrot eller nått o ha

detta är tyvär ånda bilderna jag har då cyckeln inte är i min ägo utan blivit erbjuden den billigt men kan inte mycket om cycklar så vill mest veta om de e skrot eller nått o ha
Då föreslår jag att du begär bättre bilder. Kan ju vara bra att se om det finns något mer på cykeln än en sadelstolpe om du ska åka och handla.

Enda jag hittar när jag söker på Componentxw är nån halvgammal White-cykel på baltisk köp-och-sälj-sida så det är nog inte världens dyraste grejer. Kolla Whites modeller och se om nåt ser ut som den cykeln du kollar på.

Om de enda bilderna du fått är en närbild på en del av cykeln och säljaren inte kan förklara vad det är för märke, modell, och utrustning så skulle jag ju vara tveksam till ett köp av den cykeln.

har sett cyckeln live men blev inte mycket smartare 😂
Om du inte själv kan bedöma cykelns skick kanske det är säkrast att köpa en ny istället. Trist om du direkt måste lägga ett par tusen på nya lager och ny drivlina t.ex. Ett billigt köp kan bli dyrt, speciellt om polisen ringer upp och undrar varför du köpt stöldgods.

Om du inte själv kan bedöma cykelns skick kanske det är säkrast att köpa en ny istället. Trist om du direkt måste lägga ett par tusen på nya lager och ny drivlina t.ex.
cyckeln är i gott skick och det handlar om små summor blev mest förvånad när det inte går o hitta någon info så antar att det är ett ”hemmabygge” av något slag

Droppern anses vara dämpningsmekanism och därför behöver fett avsett för dämparenheter. SRAM Butter är därför okej.

Att montera två metaller mot varandra utan ett isolerande skikt. Leder ofta till 1 helt oönskat giftermål. Kan efter X antal ål leda till 1 livslångt äktenskap! Dvs =1 Oseparerbar förening!
Ha alltid som regel att ha fett, olja, eller annat smörjmedel till hands!!!

Att montera två metaller mot varandra utan ett isolerande skikt. Leder ofta till 1 helt oönskat giftermål. Kan efter X antal ål leda till 1 livslångt äktenskap! Dvs =1 Oseparerbar förening!
Ha alltid som regel att ha fett, olja, eller annat smörjmedel till hands!!!

Det handlar snarare om sadelstolpens inälvor. Där smörjer man platser där metall har kontakt med plastbussningar (teflon, delrin el dyl) och gummidelar (dammtätningar, o-ringar). Smörjmedelsvalet där är viktigt för att garantera låg friktion och inte skada gummin.

Behöver köpa en luftgaffel till en hardtail. 27,5 ca 130mm. Tapered. Det ska cyklas stig. Några förslag på en ok budgetgaffel? Det är verkligen en djungel för nån som inte kan nåt om gafflar. Inte jag som ska ha cykeln.

Behöver köpa en luftgaffel till en hardtail. 27,5 ca 130mm. Tapered. Det ska cyklas stig. Några förslag på en ok budgetgaffel?
Det hjälper att prata om mer specifika kandidater. Om du har några kan någon här kanske hjälpa rada upp dem.
Det är verkligen en djungel för nån som inte kan nåt om gafflar. Inte jag som ska ha cykeln.

Låter som en person som köper skor åt en annan person, och ingendera vet vilka krav de har. I så fall köp en valfri Rock Shox som passar både till cykeln och till hjulet och som kostar inom budgeten. Detta hade jag gjort när jag var i samma situation.

Jag har en nyinköpt framlampa, en Knog Blinder 1300 som bara hunnit användas en vecka. Klantigt nog lade jag lampan i jackfickan när jag tvättade cykeln och utan att jag märkt har lampan klickat igång i fickan. Lite märklig lukt gjorde att jag till slut tog ur lampan och fann att den smält hål på jackan inifrån… nu är frågan, går det på något vis att bli av med den inbrända svarta fläcken som nu täcker delar av lampan..? Tacksam för tips

Bilagor

• IMG_5194.jpeg
    IMG_5194.jpeg
    819.6 KB · Besök: 58
  • IMG_5192.jpeg
    IMG_5192.jpeg
    837.4 KB · Besök: 61
Jag har en nyinköpt framlampa, en Knog Blinder 1300 som bara hunnit användas en vecka. Klantigt nog lade jag lampan i jackfickan när jag tvättade cykeln och utan att jag märkt har lampan klickat igång i fickan. Lite märklig lukt gjorde att jag till slut tog ur lampan och fann att den smält hål på jackan inifrån… nu är frågan, går det på något vis att bli av med den inbrända svarta fläcken som nu täcker delar av lampan..? Tacksam för tips
Tog kontakt med min LBS där jag köpte lampan och dom var oväntat tillmötesgående och erbjöd mig en ny lampa i utbyte. Blev lite förvånad att dom var så bemötande eftersom det ändå känns som mitt eget fel. Så det jag vill ha sagt är väl bara support your LBS :)

På en white gx med stammen åt rätt håll, hur många mm extra får man om man "flippar den" uppåt? Tycker min halvnya cykel är lite liten...

På en white gx med stammen åt rätt håll, hur många mm extra får man om man "flippar den" uppåt? Tycker min halvnya cykel är lite liten...

Då får du ett några cm högre styre, men det kommer också lite närmare. Så cykeln blir inte större, snarare mindre. Att flippa stammen hjälper bara om styret är för lågt.

En längre stam ger met utrymme.

Ja jäklar. Ser ut att bli väldigt högt istället! Får kanske kolla efter en rak stam. Tanken var nog kanske att sätta på en 10mm längre ändå... Så nu får man googla ihjäl sig på raka stammar då :)
Tack för hjälpen.

Ja jäklar. Ser ut att bli väldigt högt istället! Får kanske kolla efter en rak stam. Tanken var nog kanske att sätta på en 10mm längre ändå... Så nu får man googla ihjäl sig på raka stammar då :)
Tack för hjälpen.
Du kan göra tvärtom, säg hur mycket längre fram och upp eller ner du vill ha styret så kan du (eller folk här) räkna ut vilken stam du ska köpa.

Jag vet inte hur jag vill sitta, men Whiteaway är väl inte riktigt helt bra på storlekar . Enklast blir nog att flippa och känna efter. Därifrån kan man ju sänka spacers om det nu skulle bli för högt.
Satte på en kolstolpe med setback från AliExpress typ igår så där vann man lite.

Det är svårt att göra research innan köp på ett märke som ändrar storlekarna varje år...

Geometry geeks är ju bra men white kanske inte ens finns där. Isåfall måste man ju försöka mäta givna mått och matcha till storleken.

Min Ridley grifn i storlek M är större iaf. Den gillar jag :)

Som andra redan har skrivit, styret hamnar högre och lite närmare dig
Gissningsvis behöver du en längre styrstam, men försök begränsa dig till max 1-2 cm
annars kan styregenskaperna förändras för mkt.

Eller om du vill räkna:
För att jmf just styrstammar tycker jag att det här verktyget är bra

Tillbaka
Topp